# טז

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/1006/64/16/

ועל־כן חובה עלינו לזכר יציאת מצרים בכל יום. כמו שכתוב: למען תזכר את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך, וכן בהתחלת נתינת התורה התחיל אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים (שמות כ, ב), וכן ברב המצות הזכיר יציאת מצרים. כי עתה כל ההתחלה שלנו לכנס בעבודת ה' בכל יום ויום הוא על־ידי יציאת מצרים, כי עתה תהלה לאל יש לנו התחלה טובה מהיכן להתחיל, מאחר שכבר גמר ה' יתברך ישועתו על־ידי משה והוציאנו ממצרים באותות נוראות, שעל זה אנו נותנים שבח והודיה אליו יתברך בכל יום ערב ובקר, שזהו בחינת תודה הלכה, שעל־ידי־זה מאיר האמת וכו', עד שנתגלה אחדות הפשוט מתוך הפעלות משתנות, שעל־ידי־זה מתבטל כח הגלות של העכו"ם וכו' וכנ"ל, עד שנזכה על־ידי־זה לגאלה שלמה, וכנ"ל.

ועל־כן מחיבים לזכר יציאת מצרים בכל יום ערב ובקר, וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משבח. כי כל התחלתנו עתה לצפות לישועה עדין, ולהתקרב להשם־יתברך הוא על־ידי יציאת מצרים וכנ"ל. ומזה נלמד להבין גם בפרטיות הנסים והנפלאות שהשם־יתברך עושה עמנו בכל דור, עד שגם בפרטי פרטיות עושה השם־יתברך נסים רבים עם כל אחד ואחד בכל יום ויום, שעל זה אנו מודים לו יתברך בכל יום, שזהו בחינת תודה וכו' וכו', שעל־ידי־זה יכול כל אחד להתקרב להשם־יתברך, כנ"ל.

ועל־כן אומרים בכל יום קדם התפלה של שמונה עשרה 'אמת ויציב' שחרית, 'אמת ואמונה' ערבית - ששם מספרים ומודים לו יתברך על הנסים של יציאת מצרים ועל הנסים ונפלאות שבכל דור ודור, כמו שאומרים: עזרת אבותינו אתה וכו', מגן ומושיע להם ולבניהם אחריהם בכל דור ודור - כי על־ידי־זה דיקא שמודים לו יתברך על כל הנסים וכו' כנ"ל, על־ידי־זה דיקא יכולים לכנס בתפלה להתפלל ולהתחנן לפניו יתברך, וכנ"ל.

ועל־כן בשבת מוסיפים 'נשמת' - שהוא שבח והודאה נפלאה, כי עקר כלליות הפעלות משתנות באחדות הפשוט הוא על־ידי קדשת שבת קדש, שזה זוכים על־ידי הודאה כנ"ל, על־כן אומרים אז השבח והודאה נפלאה, שהוא נשמת כל חי תברך וכו':
