# ט

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/1172/62/9/

וזה שכתב רבנו ז"ל במאמר הנ"ל, שבבית־המקדש היה שבירת המדמה שהוא רוח הבהמיות, כי שם היו מקריבין הקרבנות וכו', עין שם. כי בבית־המקדש היו כלולים כל הגונין עלאין זהב וכסף ונחשת ותכלת וכו', שהם כלל כל הגונין, שכלם היו כלולים בבית־המקדש, ועל־ידי־זה שם דיקא היו מקריבין כל הקרבנות, שהם בחינת הכנעת המדמה והקלפות, כי עקר הכנעתם על־ידי התגלות הגונין הנ"ל. ועל־כן בית־המקדש גבה מכל הארצות כמו שכתוב (דברים יז, ח): "וקמת ועלית" וכו', כי שם כל העליות של הקדשה, כי כל העליות כלם מדרגא לדרגא הם על־ידי הבית־המקדש, ששם הוא בחינת כלליות הגונין, שעל־ידי־זה מכניעין הקלפות שבכל דרגא ודרגא שהם בחינת כח המדמה רוח הבהמיות כנ"ל, ועל־ידי־זה יכולין לעלות מדרגא לדרגא, כנ"ל.

וזה בחינת (שמות כג, יז): שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ה' אלקיך וכו' ולא יראו פני ריקם (שם פסוק טו), כי שלש רגלים הם כנגד אברהם יצחק ויעקב, שהם בחינת כלליות הגונין, כי עקר הגונין הם תלת בחינות שלשה אבות, כידוע, ואז צריכין לעלות ולראות את פני ה' כי אז בהשלש רגלים נתגלה כביכול, בחינת פני ה', שזהו בחינת הארות הגונין, שהם בחינת פאר, שזהו בחינת יעקב, שהוא בחינת פנים, בחינת כלליות הגונין, ועקר ההתגלות בבית־המקדש ששם הארת כל הגונין, אך לא יראו פני ה' ריקם, כי צריך להביא מממונו קרבנות איש כמתנת ידו כברכת ה' וכו' (דברים טז, יז), ועל־ידי אלו הקרבנות שמביא כל אחד מממונו ויגיע כפו - על־ידי־זה נתתקן כל ממונו כמו על־ידי צדקה, כי צדקה הוא גם כן בחינת קרבן, כמובא (בבא בתרא ט.), ואזי מאירין הגונין שיש בכסף וזהב, ועל־ידי־זה זוכה כל אחד לפי בחינתו לעלות ולראות את פני ה', כי הגונין עלאין מאירין על־ידי הקרבנות שמביא כל אחד מממונו, שעל־ידי־זה נתתקן כל ממונו, ומאירין הגונין המלבשים שם כנ"ל. וזהו בחינת ולא יראו פני ריקם הנאמר ברגלים כשעולין להבית־המקדש לראות את פני ה', כנ"ל;

ברוך ה' לעולם אמן ואמן:

שיך לעיל

ועל־כן אין כותבין כי אם על גבי עור בהמה וחיה. כדי להכניע כח המדמה. שהוא רוח הבהמיות, שזהו בחינת קרבנות כנ"ל. כי על־ידי הכתב - אותיות התורה, שהם בחינת גונין עלאין שנכללין יחד כנ"ל, על־ידי־זה נכנע המדמה, שזהו בחינת הקרבנות שהיו בבית־המקדש דיקא, ששם כלולין כל הגונין עלאין, כנ"ל:
