# יד

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/1581/64/14/

כי באמת קשה מאד לשמר שום דבר, כי יש כמה וכמה מיני הזקות שאי אפשר לשמר מהם כי אם בישועת ה'. וכמו שכתוב (תהלים קכז, א): "אם ה' לא ישמר עיר שוא שקד שומר". ועל־כן עקר השמירה על־ידי התורה וכנ"ל. ועל־כן באמת אמרו רבותינו ז"ל (יבמות קט:): 'הרחק מן הפקדונות', כי השמירה קשה מאד כנ"ל, כי עקר השמירה הוא במקום דשכיח הזקא, שאז מוסרין הדבר לשומר לשמר, אבל השמירה מהזקות קשה מאד, כי המזיקי עלמא הם אורבים תמיד על כל דבר, כי הם כנגד מלכות דקדשה שהיא בחינת מדרגה התחתונה של הקדשה, שהיא בחינת שמירה, מחמת שהיא סמוכה אל החיצונים, והם אורבים כנגדה תמיד לקלקל ולהזיק, חס ושלום, את הדברים והחפצים שהיא שומרת אותם, כשמוצאין איזה פגם, חס ושלום, שעל־ידי־זה יש להם כח להתגבר כנגדה חס ושלום.

ועל־כן יש להאדם מלחמות גדולות בכל פעם, ובפרט בעניני עבודות החיצוניות שהם ממונו וחפצו של האדם, כי יש בהם קדשות וניצוצות רבים מאד, אבל מחמת שהם בבחינת חיצוניות בחינת צאתך (כמו שכתוב בתורה 'כי תצא למלחמה' סימן רפ), ששם סמוכים החיצונים ממש, שהם אורבים לינק משם ולהשחית ולקלקל, חס ושלום, ועל־כן קשה על האדם לשמר אפלו חפצי עצמו, מכל שכן שצריך להתרחק מלקבל עליו שמירת פקדונות של אחרים, כי עקר השמירה כתקונה הוא - שיסתכל על הדבר בעיניו היטב ולא יעלים עין ממנה, הינו שצריך להסתכל על השכל שיש באותו החפץ, ולקשרו אל השכל והדעת האמתי, שעל־ידי־זה עקר השמירה כנ"ל. וזה בודאי קשה על האדם, כי זה עקר המלחמה של האדם בזה העולם - שלא יהיה נמשך אחר גשמיות הדבר רק להסתכל על השכל שיש בכל דבר:
