# ב

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/2494/65-2/2/

ואלו השתי בחינות משפט וצדקה, הם בחינת תורה ותפלה, הינו בחינת תורת ה' ותפלת ה', שאי אפשר להשיג כי אם מי שזוכה לעלות מדרגא לדרגא עד שנכלל באין־סוף ששם הוא תורת ה' ותפלת ה' ממש: כי איתא בהתורה 'חותם בתוך חותם' (סימן כב): שצריכין להתחזק בעזות גדול דקדשה כנגד העזי פנים שכל התנשאותם רק על־ידי עזות וכו'. וכן צריכין עזות דקדשה נגד עזות הגוף וכו'. ועזות הוא בחינת קולות דקדשה וכו' בחינת קול שופר וכו'. ולבוא לעזות הוא על־ידי שמחה בחינת (נחמיה ח, י): "כי חדות ה' היא מעזכם". ולשמחה זוכין על־ידי בחינת נעשה ונשמע, שהם שני הכתרים שהכתירו את ישראל בשעת קבלת התורה, שהם בחינת (ישעיה לה, י): "ושמחת עולם על ראשם" וכו'. ונעשה ונשמע הם בחינת נגלה ונסתר, בחינת תורה ותפלה, בחינת תורת ה' ותורתו, בחינת בראשית ברא מאמר וחצי מאמר וכו' וכו'. וצריך לעלות מדרגא לדרגא וכו' עד שיהיה נכלל בתחלת האצילות שהוא ראשית נקדת הבריאה, ושם הנסתר בחינת תפלה הוא תורת ה' ממש וכו' וכו'. ואחר־כך כשנכלל באין־סוף שם הנעשה בחינת התורה הוא תורת ה' ממש, והנשמע, בחינת תפלה, הוא תפלת ה' ממש, כי גם אצלו יתברך מצינו בחינת תורה ותפלה, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (ברכות ו.) 'מנין שהקדוש־ברוך־הוא מניח תפלין' וכו'? וכן אמרו רבותינו ז"ל (שם ז.): 'מנין שהקדוש־ברוך־הוא מתפלל' וכו'? ובודאי יש חלוק בין תורה ותפלה שלנו ובין תורת ה' ותפלת ה' וכו'. וקדם שעולין מדרגא לדרגא צריך שיהיה ירידה קדם העליה, כי הירידה היא תכלית העליה וכו', עין שם כל זה היטב היטב:

נמצא שיש אצלו יתברך תורה ותפלה, וזה בחינת משפט וצדקה הנ"ל, כי תורה בחינת משפט, כי התורה נקראת משפט, הינו בחינת ההנהגה על־פי משפט התורה, אבל כפי משפט התורה קשה להעולם להתקים, כי התורה מחיבת להחוטא ענשו, חס ושלום, ואפלו תשובה לא היה מועיל על־פי משפט התורה, אבל השם־יתברך שתף רחמים בדין ומנהיג העולם בצדקה וחסד, שזהו בחינת תפלה, בחינת תפלת ה' שהוא מה שמתפלל: 'יהי רצון שיכבשו רחמי את כעסי מעלי', כמו שאמרו רבותינו ז"ל (שם), הינו מה שהשם־יתברך ממשיך בכל פעם רחמים עליונים מאד, אף־על־פי שחטאו ישראל כמו שחטאו, כדי שיתקימו עד שישובו כלם ברחמיו, כי על־ידי שהוא יתברך מתפלל וכובש כעסו וממתיק הדין והמשפט ברחמים ובצדקה, על־ידי־זה בעצמו הוא מחליש ומבטל כח היצר־הרע שכל כחו מדינים וגבורות, ומגביר כח היצר טוב שכחו מחסדים ורחמים, כמו שכתב רבנו ז"ל כמה פעמים, ובפרט בסימן עב, עין שם. ועל־ידי־זה יתקים (יחזקאל לו, כז): "ועשיתי את אשר בחקי תלכו" וכו':
