# ג

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/2494/65-2/3/

וכל זה הוא בחינת ראש־השנה, כי זה היום תחלת מעשיך זכרון ליום ראשון, כי בראש־השנה נברא אדם הראשון (זהר אמור ק:), ובו נדון העולם, אבל המשפט צריך שיהיה בצדקה כנ"ל, וזה כל עבודת הצדיקים הגדולים כל ימיהם, והעקר בראש־השנה שהוא תחלת הבריאה. כי עקר עבודת הצדיקים הוא להמתיק דינים ולהמשיך רחמים על ישראל, ועל־ידי־זה בעצמו הם מחזירים את ישראל בתשובה וכנ"ל. וכל מה שהצדיק גדול ביותר וכל מה שבא למדרגה גבה ביותר - הוא זוכה להמשיך רחמים וחסדים עליונים יותר ויותר. וכמו שמבאר בזהר הקדוש (נח סז:) החלוק שבין נח ואברהם ומשה וכו'.

אבל עכשו בתקף אריכת מרירת הגלות, שישראל ירדו מאד מחמת אריכת הגלות, בבחינת (איכה א, ט): "ותרד פלאים" - אין עוזר להם כי אם על־ידי הצדיקים שזוכין לתורת ה' ותפלת ה' ממש, שמעוררין אותו יתברך שיתפלל בעצמו בעד ישראל וימשיך רחמים וחסדים חדשים בכל פעם, בחינת רחמים וחסדים שאינם כלים לעולם, בחינת (שם ג, כב): "חסדי ה' כי לא תמנו כי לא כלו רחמיו", כי הם נכללין באור האין־סוף ששם הרחמים אין־סוף.

והעקר עוסקים בזה בראש־השנה, כי בכל ראש־השנה חוזר ונעשה מה שהיה בתחלת הבריאה, כמבאר בכתבי האר"י ז"ל (פרי־עץ־חיים, ראש־השנה, פרק א), אבל בודאי בכל ראש־השנה נעשה חדשות לגמרי, רק שהוא מעין שהיה בתחלת הבריאה, אבל בודאי הוא בבחינת התחדשות נפלא. כי זה ידוע (שיחות הר"ן סימן נד), שאין השם־יתברך עושה שתי פעמים דבר אחד. ועקר ההתחדשות הנפלא הנעשה בראש־השנה מעין תחלת הבריאה הוא בענין המתקת הדינים, שבכל ראש־השנה ממשיכין הצדיקים "גברי כח עשי דברו לשמע בקול דברו" המזכרים בזהר הקדוש (לך־לך צ.) - שהם בחינת הצדיקים שזכו לבחינת נעשה ונשמע בתכלית המעלה, עד שזכו לבחינת תורת ה' ותפלת ה', שזה עקר בחינת נעשה ונשמע בשלמות באמת - אלו הצדיקים ממשיכין בכל ראש־השנה חסדים ורחמים חדשים שלא היה מעולם, להמתיק כל תקף הדינים המתעוררים בראש־השנה - שנמשכין מבחינת בתחלה עלה במחשבה לברא את העולם במדת הדין, שזה היה בראש־השנה.

כי עכשו עקר המשכת החסדים להמתיק הדין ולקים העולם הוא רק על־ידי הצדיקים הנ"ל, כי בתחלת הבריאה המשיך השם־יתברך בעצמו מדת הרחמים ושתף במדת הדין וכו' כנ"ל, כי אז לא היה שום צדיק בעולם, אבל עכשו הכל תלוי בהתעוררות תחתון על־ידי גדולי הצדיקים גברי כח הנ"ל, שהם בחינת "עשי דברו לשמע בקול דברו", בחינת נעשה ונשמע הנ"ל, וכמו שאמרו רבותינו ז"ל זה הפסוק לענין נעשה ונשמע.

וזהו גדל הפלא של ראש־השנה של הצדיקים הנ"ל, שממשיכין בכל ראש־השנה חסדים חדשים נפלאים מאד לבטל הקטרוגים של הפגמים של אותו השנה עד שממתיקין כל מיני דינים שבעולם. וממילא מבטלים כל הצרות והיסורים מישראל, וממשיכין שפע ורב טוב לבית ישראל. והעקר שעל־ידי רבוי החסדים חדשים ונפלאים שממשיכין בראש־השנה, על־ידי־זה מבטלין ומחלישין כח היצר־הרע ומכניסין הרהורי תשובה והתחזקות נפלא בישראל להתחיל בכל פעם לשוב אליו יתברך מכל מקום שהוא, כי כל מה שממשיכין חסדים יותר וממתיקין דינים יותר, כמו כן מחלישין כח היצר־הרע והסטרא אחרא שכל כחם מדינים, כנ"ל:
