# מ

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/2494/65-2/40/

ועל־כן בית הראשון שהיה בזכות אברהם ובית השני שהיה בזכות יצחק נחרבו על־ידי קלפת עשו וישמעאל, כמובא (אלשיך איכה ב, א), ובית שלישי האחרון שאנו מקוים שיהיה בזכות יעקב יתקים לעולם. כי עקר כלליות צדקה ומשפט שהם בחינת תורה ותפלה ביחד הוא בבית־המקדש, "כי משם תצא תורה" (ישעיה ב, ג), כי הלוחות כלל התורה עומדים שם בבית־המקדש בבית קדשי קדשים, ושם מקום התפלה, כמו שכתוב (שם נו, ז): "כי ביתי בית תפלה". ועקר קיום הבית־המקדש הוא כשנכללו צדקה ומשפט יחד, כמו שכתוב במשיח (שם יא, ד): "ושפט בצדק דלים", וכמבאר לעיל מזה (באות כט). ועל־כן שני הבתים שהיו בזכות אברהם ויצחק שאצלם לא נכללו בשלמות בחינת צדקה ומשפט, על־כן נחרבו וכנ"ל, אבל בית השלישי שיהיה בזכות יעקב שזכה לכלל בשלמות צדקה ומשפט, על־כן יתקים לעולם.

אבל אף־על־פי־כן מובא בספרי קדש (ספר הלקוטים תהלים ב), שעקר הגאלה האחרונה תהיה על־ידי שיהיה נמתק גבורות יצחק לבחינת ישחק, כי זה עקר התקון, שיעקב ואברהם ימתיקו גבורות יצחק - בשלמות, שעל־ידי־זה תהיה הגאלה האחרונה. וזה בחינת (ויקרא כו, מב): "וזכרתי את בריתי יעקוב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי אברהם אזכר" וכו' שמתחיל תחלה מיעקב, כי עקר הגאלה תהיה על ידו, ויזכר גם זכות יצחק וגם זכות אברהם, עד שאברהם ויעקב ימתיקו גבורות יצחק, ויכללו הצדקה במשפט בשלמות, שעל־ידי־זה תהיה הגאלה האחרונה ובנין הבית־המקדש, כנ"ל.

וזה שכתוב אצל יעקב "וזכרתי" וכו', וכן אצל אברהם כתוב גם־כן זכרון - "ואף את בריתי אברהם אזכר", אבל אצל יצחק לא כתיב זכרון, כי עקר הזכרון לרחם על ישראל לגאלם מכל הצרות והגליות שהזכיר מקדם בפרשה - הוא רק על־ידי אברהם ויעקב שהם ימתיקו גבורות יצחק שעל־ידי־זה יגאלם ברחמיו וחסדיו המרבים, כי לעולם מדת החסד והצדקה מרבה מהמשפט והדין. וכמו שכתוב (תהלים לג, ה): "אהב צדקה ומשפט חסד ה' מלאה הארץ". וכתיב (ירמיה ט, כג): "כי אני ה' עשה חסד משפט וצדקה בארץ". נמצא שהזכיר צדקה וחסד כנגד מדת המשפט, כי מדה טובה מרבה לעולם (עין לקמן אות מט). וזה בחינת אברהם ויעקב שאוחזים ביצחק להמתיק הדין והמשפט שלו ועל־כן על־ידי־זה תהיה עקר הגאלה על־ידי שימתיקו גבורות יצחק ויהיה נעשה מיצחק - ישחק, כמובא. וזה בחינת סוד התקיעות המובא בזהר הקדוש (אמור ק.) ובכתבים (פרי־עץ־חיים, תפלות ראש השנה, פרק ז) שאברהם ויעקב אוחזים ביצחק להמתיק דינו וכנ"ל, כי עקר כל התקונים נעשים בראש־השנה, שאז הוא עקר בחינת צמיחת קרן משיח, כמו שמתפללין אז הרבה על זה כמו שאומרים: וצמיחת קרן לדוד עבדך ועריכת נר לבן ישי משיחך במהרה בימינו וכו':
