# נב

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/2494/65-2/52/

כי הבית השני היה בזכות יצחק, כמובא (של"ה, תצא, תורה אור ו), שהוא בחינת תקף הגבורות, ועל־כן לא היה גאלה שלמה, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (יומא כא:), כי היה חסר חמשה דברים והיו משעבדים תחת מלכי העכו"ם, אך אף־על־פי־כן היה לנו טובה גדולה ונוראה, ולולא הבית השני לא היה אפשר לנו להתקים בגלות הארך הזה, מעצם החשך שעל פני התהום, שיניקתו מבחינת גבורות יצחק, מבחינת (בראשית כז, א): "ותכהן עיניו מראת", שצריכין להמתיקם בחסדים גדולים הנמשכין מתפלת ה' וכנ"ל, ועל־כן סבב השם־יתברך ברחמיו, שאז בימי בית שני דיקא, שהוא כנגד יצחק, שאז רצה להתגבר החשך וכו', שהוא בחינת מלכות יון הרשעה שמשלה אז, שאז דיקא נקבע לנו ימי החנכה הקדושים - שבהם מדליקין נר חנכה הקדוש, שהוא בחינת אור גדול שנקבע לנו להאיר לדורות גם בתוך הגלות הזה שהוא בחינת תהום וכנ"ל:
