# יג

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/688/64/13/

וזהו בחינת הלולא דרבי שמעון בר יוחאי שעושין בל"ג בעמר שאז נסתלק. כי עקר השמחה מה שזכינו שהשאיר לנו השארה קדושה כזאת, שהם ספר הזהר הקדוש, שעל־ידי־זה נזכה להשגות אלקות. כי כל ספר הזהר הם תקונים וכלים, שהמשיכו ברב השגתם הקדושה, שעל־ידי־זה נזכה להשגות אלקות, שזהו כל דרכי הקבלה הקדושה - שגלו רבי שמעון בר יוחאי ותלמידיו, ועל־כן בזהר דא יפקון מן גלותא (בזהר הזה יצאו מהגלות). ויקים (מיכה ז, טו): "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות", הינו כמו ביציאת מצרים שהיתה הגאלה על־ידי משה רבנו, על־ידי שגלה לנו אז השגות אלקות בדרכים נפלאים, כמבאר בתחלת התורה הנ"ל, כמו כן עתה בגלות האחרון הזה שקשה וכבד יותר, אבל ברחמיו יגאלנו על־ידי כל הסתרי תורה שגלו הרשב"י וחבריו, שהם כלים וצמצומים להשגת אלקות, שעל־ידי־זה עקר רפואת הנפש וגאלתה בגשמיות ורוחניות. ועל־כן עושין בל"ג בעמר שמחה גדולה, דהינו ביום הסתלקות התנא רבי שמעון בר יוחאי, על שזכינו שהשאיר לנו השארה כזאת שתשאר לדורי דורות, שעל־ידי־זה נזכה להשיגו יתברך באמת.

וזהו בחינת (בראשית לא, נב) "עד הגל הזה" - שמרמז על ל"ג בעמר, כמו שאיתא בכתבי האר"י ז"ל (פרי־עץ־חיים, ספירת העמר, פרק ז). וזהו 'עד' דיקא, בחינת מסכת עדיות שנתחברה על ידו שהיא בחירתא, שהיא בחינת ההשארה של הצדיקים האמתיים שמשאירין להעולם על־ידי תלמידיהם, שמעידין בשמם מה ששמעו וקבלו מהם הלכה למעשה, שעל־ידם זוכין להשגת אלקות להכיר אותו יתברך, שזהו בחינת עדות, כי התורה נקראת 'עדות', כי התורה מעידה על מציאותו יתברך [וכמובא מזה במקום אחר בהלכות עדות, ובהלכות פסח, הלכה ט]. ועקר התורה נמשכת על־ידי עדות התלמידים שמעידין מה ששמעו מרבם, שזהו בחינת מסכת עדיות שהיא בחירתא דכלא ש"ס, וכנ"ל:

כי אף־על־פי שעדין אין אנו יודעין ומבינים כלל סתרי התורה שגלה רבי שמעון בר יוחאי בזהר ותקונים, אף־על־פי־כן הוא תקון גדול לנפשנו, כי כבר עשה והכין לנו כלים נפלאים ותקונים גדולים, על־ידי דרכי תורתו הקדושה שגלה, שעל־ידי־זה מי שרוצה להתיגע לבקש אותו יתברך - יוכל לבוא בנקל להשגות אלקות על־ידי הדרכים והכלים והתקונים שגלה. כי להמשיך השגות אלקות צריכין כמה וכמה צמצומים, בחינת כלים ותקונים. ומחמת חטא אדם הראשון וקלקולי הדורות, אי אפשר לגמר התקון בשלמות בדור אחד. ועל־כן מתיגעים גדולי הצדיקים בכל דור ודור להמשיך תקונים נפלאים, ולהשאיר ברכה אחריהם, כדי שיהיה בנקל לדור אחרון להשיג אותו יתברך, אם ירצו לבקשו. ועל־כן גם אחר התנא רבי שמעון בר יוחאי - זכינו לכתבי האר"י ז"ל שהוסיף לגלות תקונים נפלאים וכו'. וכן בדורותינו, זכינו למה שזכינו על־ידי גדולי הצדיקים שהיו מימות הבעל שם טוב ז"ל עד עכשו. ומי שהוא בעל נפש ודורש את ה' - יוכל להבין מעט את כל מעשה תקפם וגבורתם של הצדיקים הגדולים המבחרים שעשו ותקנו לנו בכל דור ודור. וזה עקר חיותינו ותקותנו, שאנו מחיין עצמן בההשארה הקדושה שהשאירו לנו גדולי הצדיקים האמתיים על־ידי תלמידיהם, וכנ"ל:
