# כה

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/688/64/25/

ועל־כן השתדל רבי חיא רבא מאד - להעמיד תלמידים הרבה והתפאר מאד בזה ואמר (כתבות קג:): 'אנא עבידנא לתורה שלא תשתכח מישראל דשדינא כתנא ועבידנא רישבא' וכו' (אני עשיתי וגרמתי שלא תשתכח התורה מישראל, כי זרעתי פשתן, ומן הפשתן שגדל אני קולע רשתות, [כדי לצוד צבאים, בשביל לכתב על עורותיהם את התורה]). כי עקר קיום התורה הוא על־ידי שמעמידין תלמידים הרבה. ועל־כן עשה תחבולות כאלה - שלקח זרע פשתן וזרעם ועשה מהם מצודות כדי לצוד צביים ולכתב על עורותיהם ספרי תורה וכו', כמו שכתוב שם בגמרא.

ולכאורה הדבר תמוה, היה לו לקח עורות מוכנים? אך כונתו היה שרוצה להמשיך השגות אלקות בעולם, שלזה צריכין צמצומים רבים מעלה לעלול וכו', וצריכין לידע שכל מה שמסבב השם־יתברך בכל הדברים שבעולם - הכל בשביל התכלית כדי שיבוא ויגיע מזה איזה דבר להצדיק, שהוא ימשיך השגות אלקות על־ידי־זה, כי הכל נברא בשביל הצדיק, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (ברכות ו:): 'כל העולם כלו לא נברא אלא לצוות לזה' וכו'.

ועל־כן נתכון רבי חיא להתחיל דיקא מסבות רחוקות מאד מהתורה, לכאורה, דהינו שלקח זרע פשתן ונטע אותם, ואחר־כך גדל מצודות וכו', ומי שראה אותו עוסק בזה - לא היה יכל להעלות על דעתו שיהיה זה סבה ועסק לקיום התורה, אך אחר־כך כשכתב על עורותיהם ספר תורה והעמיד תלמידים הרבה ברבות הימים, והרביץ תורה בישראל, והודיע אלקותו בעולם, אז ראו הכל שכל הסבות הרחוקות שעשה מתחלה, הכל היה בשביל קיום התורה.

ובזה דיקא למד דעת את העם - לידע ולהודיע ולהודע שכל מה שנעשה בעולם מראש ועד סוף הכל רק בשביל התכלית הזה, כדי שיגיע מזה תועלת להצדיקים המקימין את התורה, כי הכל נברא ומתקים רק בשביל הצדיקים והתורה. כי לא נברא העולם בשביל לאכל ולשתות, חס ושלום, או בשביל תאות נאוף, חס ושלום, או בשביל תאות ממון וכבוד וקנאה ושנאה, חס ושלום, רק הכל נברא בשביל התכלית האמתי כדי להכיר אותו יתברך.

כי מי שיש לו מח בקדקדו - יכול להבין הבל העולם, כי השם־יתברך ברא עולם כזה בחכמה נפלאה כזאת שיש בכל דבר, והכל בא לידי כליון והפסד, אך כלם אין בהם דעת להבין מה נעשה עמהם. אבל האדם שנברא עם דעת, ראוי לו להתפלא מאד על מה נברא מטפה סרוחה בחכמה נפלאה ונוראה כזאת? שישוב אחר־כך אל העפר ויהיה נעשה ממנו תרוד רקב, וגם כל ימיו כעס ומכאובות, וחליו הרבה וקצף וכו', ועל מה עשה ה' ככה לארץ הזאת? אך באמת הכל נברא ומתקים רק בשביל התכלית האמתי, כדי לזכות להשגות אלקות, שאי אפשר לבוא לזה כי אם כשעוברין בזה העולם שנברא בחכמה נפלאה הזאת, שעל־ידי־זה דיקא באין להתכלית האמתי הזה. על־כן צריכין לידע ולהאמין, שכל הדברים והסבות שבעולם הכל מסבב השם־יתברך בשביל לבוא על־ידי־זה להשגות אלקות. אבל אין מי שיכניס בנו השכל האמת הזה כי אם הצדיק הדור האמתי - שזכה לזה על־ידי יגיעתו ועבודתו העצומה, אך צריכין לבקשו ולחפשו מאד מאד, וצריכין לבלות ימים ושנים לבקשו ולחפשו מאד, כדי שיזכה לרפואת נפשו באמת ולבוא להשגות אלקות, וכנ"ל:
