# לג

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/688/64/33/

וזה בחינת (בבא קמא ל.) האי מאן דבעי למהוי חסידא לקים מלי דאבות, ואמרי לה מלי דנזיקין, ואמרי לה מלי דברכות - 'חסידא' זה בחינת אברהם איש החסד, שעל־ידי החסד רדף אחר הארבעה מלכים, כי חתך מלכות דקדשה מהארבע מלכיות וזכה לארבעה בנים דקדשה, שעל ידם נמשך השגות אלקות, כנ"ל בהתורה הנ"ל. וזה החסד זוכין על־ידי תוכחה וכו', כנ"ל.

וזהו לקים מלי דאבות - שהוא תוכחה ומוסר כנ"ל, שעל־ידי־זה נתגלה חסד, ואז נקרא 'חסידא' על שם החסד, שעל־ידי־זה חותכין את המלכות חכמה תתאה מהארבע מלכיות, וזוכין להשגות אלקות על־ידי־זה, כנ"ל. וזהו ואמרי לה לקים מלי דנזיקין - להכניע מזיקי עלמא, שהם עמלק, כלליות הארבע מלכיות דסטרא־אחרא, שהם בחינת חזיר היער, בחינת מזיקי עלמא שהחריבו המשכן ובית המקדש, שמשם כל ההשפעות שבעולם. ועל־כן הם ארבעה אבות נזיקין - בחינת ארבע מלכיות דסטרא־אחרא, שהם כנגד ארבעה בנים דקדשה שעל ידם נמשך השגות אלקות, כנ"ל.

ועל־כן המסכת הקדושה הזאת שמדברת מתוכחה ומוסר נקראת 'אבות', מחמת שעל־ידי התוכחה ומוסר זוכין להשגת אלקות שנמשך על־ידי הצמצומים הנ"ל, וכל אלו הצמצומים והשכליים הם בחינת אבות ובנים, בחינת שכל עליון ושכל תחתון, שהם בחינת אב ובן, כידוע. ועל־כן צריכין להמשיך אלו ההשגות בזה העולם מאב לבן ממש, כמו שכתוב (דברים ד, ט): "והודעתם לבניך ולבני בניך". וכתיב (שם ו, ז): "ושננתם לבניך" בפרשת היחוד שהוא עקר השגות אלקות.

וזהו בחינת (הגדה של פסח): כנגד ארבעה בנים דברה תורה - שצריכין להמשיך השגת וידיעת אלקותו יתברך להארבעה בנים, שהם בחינת כלל כל הכתות שבעולם. ועל־כן נקראת זאת המסכת 'אבות', מחמת שעל ידה באין להשגות אלקות שנמשך מאבות לבנים, משכליים עליונים לשכליים תחתונים וכנ"ל.

ועל־כן בזאת המסכת דיקא פתח בה וסדר כל השתלשלות קבלת התורה ממשה ליהושע ומיהושע לזקנים וכו' להורות, שזה עקר תכלית כונת זאת המסכת הקדושה להמשיך קבלת התורה, שהוא השגת אלקות מרב לתלמיד, מאב לבן, כי הרב בחינת משה - הוא בחינת אב, כמו שכתוב (מלכים־ב ב, יב): "אבי אבי רכב ישראל", וכנ"ל.

וזה לעמת זה, כי על־כן בהסטרא־אחרא נקראים המזיקי עלמא, שהם חכמות חיצוניות, בשם 'אבות', שזהו בחינת ארבעה אבות נזיקין. אבות מכלל דאיכא תולדות ותולדותיהן כיוצא בהן (בבא קמא ב.). וזה בחינת 'אבות הטמאה', כי גם בהשכליות חיצוניות שלהם יש אבות ותולדות, שמתחלה אמר אחד סברא וחכמה של שקר ואפיקורסות, ומשם נמשכו כמה תולדות רעות שהם מזיקין להעולם מאד, כידוע למי שמבין דרכיהם הרעים. ועל־כן אבי אבות הטמאה הוא המת (רש"י במדבר יט, כב), כי הם מסטרא דמותא הפך השגות אלקות ששם עקר החיים, כמו שכתוב (משלי טז, טו): "באור פני מלך חיים", כי עקר חכמתנו הקדושה הוא להעלות ולקשר כל הדברים למקור החיים על־ידי שאנו הולכין בדרכי אבותינו הקדושים - להאמין שכל הדברים מקשרים בחי החיים, כי הוא ברצונו בראם יש מאין, והוא מחיה ומקים את כלם בכל עת ורגע, כמו שכתוב (נחמיה ט, ו): "ואתה מחיה את כלם", "ואתה מושל בכל" וכו' (דברי הימים־א כט). אבל הם רוצים להגביר חכמת הטבע בעולם, שעל־ידי־זה רוצים לעקר כל הדברים ממקור ושרש חיותם. ועל־כן נקראים בחייהם מתים (ברכות יח:), מאחר שאינם ממשיכין חיות ממקור החיים לפי דעתם הרעה והסכלה, אבל בישראל כתיב (דברים ד, ד): "ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כלכם היום".

וזהו ואמרי לה מלי דברכות - זה בחינת השגת אלקות שזוכין על־ידי האבות שהם הצדיקי אמת, שאומרים לנו תוכחה ומוסר, שעל ידם נמשך חסד ומכניעין ומפילין החכמות חיצוניות, שהם בחינת ארבע מלכיות דסטרא־אחרא, שהם בחינת מזיקי עלמא כנ"ל, שזהו בחינת מלי דאבות ומלי דנזיקין - שהם תלויים זה בזה וכנ"ל.

וזהו בחינת מלי דברכות - כי על־ידי כל זה זוכין להעלות המלכות שהוא חכמה תתאה, שעל ידה זוכין להשגות אלקות, שהוא בחינת מלי דברכות - לברך ולהודות ולהלל אותו יתברך. כי כל מה שיודעין ומשיגין אותו יתברך יותר - מברכין ומשבחין שמו הגדול ביותר. כי זה עקר תכלית ההשגה - לזכות לברך ולהודות ולהלל לשמו הגדול יתברך, בבחינת (תהלים קמה, י): "וחסידיך יברכוכה" - 'וחסידך' זה בחינת הצדיקים אמתיים שזוכין להמשיך החסד, שעל־ידי־זה חותכין המלכות מהם וזוכין להשגות אלקות, שזהו בחינת אברהם איש החסד כנ"ל, הם דיקא "יברכוכה", כי עקר כל הברכות וההודאות הם על־ידי השגות אלקות. וכמבאר בפסוקים רבים בכל מקום שמברך ומהלל אותו יתברך שמדבר שם מהשגתו וידיעתו, כמו שכתוב (תהלים קלה, ה): "כי אני ידעתי כי גדול ה'" וכו'. והולך ומבאר גדלתו יתברך, ומסים (תהלים קלט, יט): "בית ישראל ברכו את ה'" וכו', וכן הרבה. וכמבאר בתחלת התורה 'ימי חנכה' וכו' (בלקוטי תנינא סימן ב') שעקר התכלית לדעת ולהכיר אותו יתברך ולברך ולהודות אותו יתברך, כי זה תלוי בזה.

וזהו בחינת מלי דברכות - שהוא השגות אלקות שזוכין על־ידי מלי דנזיקין, על־ידי שהכניעו מזיקי עלמא, שהם חכמות חיצוניות, שזה נעשה על־ידי מלי דאבות - שהם צדיקים אמתיים וכו' כנ"ל. נמצא, שכל אלו השלשה דברים קשורים יחד בקשר נפלא. והוא דיקא נקרא 'חסידא' - על שם החסד, בחינת אברהם איש החסד וכו':

עין בהשמטו ת השלמה מכתב יד ל ראשי פרקים להלכות פסח וספירה על פי התורה 'מישרא'.

שיך להראשי פרקים הנ"ל.
