# כא

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/688/65/21/

וזה (בראשית לג, יז): ויעקב נסע סכתה ויבן לו בית ולמקנהו עשה סכת על־כן קרא שם המקום סכות. וקשה לכאורה, הלא גם בית בנה, ולמה קרא המקום על שם סכות דיקא? אך יעקב אבינו בודאי עסק כל ימיו בלמוד הישיבה הקדושה להמשיך אמונה בעולם. ועל־כן כל הבית שבנה, כמו שכתוב: ויבן לו בית, היה רק בשביל התורה הקדושה שמתחלת בבי"ת ד'בראשית - להמשיך דרך התורה בעולם על־ידי בית ישיבתו הקדושה.

אבל ראה שאי אפשר על־ידי בחינת בית לבד לקבץ ולאסף העם וכנ"ל, על־כן ולמקנהו עשה סכת - 'מקנהו' הם בחינת המון העם הרחוקים עדין מישיבתו הקדושה, שהם בחינת בהמות, כי כל מי שאין בו דעה - אינו מן הישוב, והוא בהמה בדמות אדם. ובשבילם עשה סכת - בחינת סכה הנ"ל, שעל־ידי־זה עקר ההתקרבות אל הישיבה הקדושה כנ"ל, על־כן קרא שם המקום סכות דיקא, מחמת שעל־ידי־זה, על־ידי בחינת סכות, על־ידי־זה עקר ההתקרבות אל הישיבה הקדושה, שהוא בחינת בית, שכל בנין הבית, שהוא בית הישיבה שהוא עקר הבית האמתי, הוא על־ידי־זה שמאספין הרבה נפשות מחוץ לפנים, כל הנפשות שהיו בתחלה בבחינת "תשתפכנה אבני קדש בראש־כל־חוצות" [וכמו שמבאר במקום אחר (בסימן כא)].

אבל אי אפשר לאספם לתוך בית הקדשה כי אם על־ידי בחינת סכה, על־כן קרא שם המקום סכות דיקא, כי גם עקר שלמות בחינת הבית הוא על־ידי בחינת סכה, וכנ"ל. וזה (ויקרא כג, מב): כל האזרח בישראל ישבו בסכת, שכל ישראל מתאספין אל הסכה, כי שם מתועדין יחד, וכנ"ל:
