# מה

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/688/65/45/

גם הדלקת נר חנכה משתשקע החמה, זה רמז שעקר המשכת אור התורה שהוא אור העצות - הוא ביותר לאחר הסתלקות הצדיק האמת, שהוא הרבי האמת. כי אז אחר הסתלקותו הוא בחינת שקיעת החמה, כמו שדרשו רבותינו ז"ל (קדושין עב:) על פסוק "וזרח השמש ובא השמש" (קהלת א, ה) - עד שלא שקעה שמשו של עלי וכו'. נמצא, שהסתלקות הצדיק הוא בחינת שקיעת החמה. ואז דיקא צריכין להתגבר מאד מאד לעסק ולעין היטב בחדושי תורתו הקדושה, שהם כלם עצות נוראות והתעוררות נפלא להתקרב אליו יתברך, ולילך על ידיו ועל רגליו להתקרב להחברים, להשרידים אשר ה' קרא (יואל ג, ה), שזה בחינת הישיבה הקדושה, כדי לחתר ולגלות העצות עמקות מתוך גדל החשך, מה שצריך כל אחד לפי בחינתו בכל יום ובכל עת.

כי מבאר במדרש תנחומא פרשת בהעלתך (סימן טו) שהצדיקים נקראים "בעלי אספות" (קהלת יב, יא). מחמת שעקר יגיעתם בתורה הוא אחר שנאסף הצדיק. כי בחייו היה יכל לשאל אותו כל ספקותיו, אבל עתה ממי ישאל? וצריך להתיגע בעצמו להבין עמקות תורתו הקדשה של רבו. וזהו בחינת שהדלקת נר חנכה, שהוא המשכת אור התורה וכו', הוא משתשקע החמה, דהינו לאחר הסתלקות הצדיק, שאז צריכין התלמידים והנלוים אליהם להתחזק ביותר בלמוד ועיון היטב בתורתו הקדושה, שזהו בחינת למוד הישיבה הקדושה, כדי לחתר משם העצות העמקות לכל אחד כראוי לו בכל עת, כדי לגדל האמונה הקדושה עם כל התקונים הנ"ל, למען דעת כל עמי הארץ כי ה' הוא האלקים אין עוד (מלכים־א ח, ס), אמן ואמן:
