# כה

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat2/955/64/25/

וזה שאמרו רבותינו ז"ל (מגלה יד.): מפני מה אין קורין הלל בפורים, בשלמא התם "הללו עבדי ה'" ולא עבדי פרעה, אבל הכא אכתי עבדי אחשורוש אנן, ורבא אמר קריאתה זהו הלולא, הינו הך ולא פליגי, כי הלל אומרים על גאלה שלמה כמו יציאת מצרים שיצאנו מעבדות לחרות לגמרי, שעל־זה נקבעו כל הימים טובים שהם מקראי קדש, שבהם הוא בטול מלאכה, כי אז נתבטל זהמת הנחש מלכות הרשעה. אבל בפורים עדין לא נתבטלה מלכות הרשעה לגמרי, כי אכתי עבדי אחשורוש אנן, ועל־כן באמת פורים מתר בעשיות מלאכה, ועל־כן אין בו הלל, אבל באמת זהו בעצמו תקף הנס הנפלא של פורים שהוא גדול מכל המועדים, כמו שאמרו רבותינו ז"ל, כי עקר הנס וההארה הנפלאה והעצומה של פורים הוא, שאנו ממשיכין עלינו הארה נפלאה כזאת שהוא הארת מרדכי, שנזכה להתגבר בתפלה גם בימי אריכת הגלות הזה, כנ"ל. וזה עקר שמחת פורים שאנו שמחים בחסדו שאנו בטוחים שגם עתה ישמע תפלתנו ויגאלנו מהרה.

וזהו קריאתה זהו הלולה - כי עקר ההלל של פורים הוא קריאת המגלה, שמפרסם תקף הנס, שגם בעת אריכת הגלות בעת שנדמה שהשם־יתברך מסתיר פנים ממנו, גם אז השם־יתברך שומע תפלתנו כמו שהיה בימי מרדכי ואסתר שאז היה בסוף הגלות, והרבה חשבו וטעו ונדמה להם שלא ישוב עוד השם־יתברך אלינו, חס ושלום. ומרדכי ואסתר התחזקו בתפלה גם אז, עד שזכו לנס, ואנו ממשיכין עלינו ההארה הגדולה הזאת בכל שנה ושנה - להתחזק בתפלה תמיד בכל ימי אריכת הגלות הזה, שאף־על־פי ש אכתי עבדי אחשורוש אנן, ומלכות הרשעה מושלת עלינו כל־כך, אף־על־פי־כן אנו בטוחים בחסדו ומחזקים עצמנו להתפלל תמיד עד שיכמרו רחמיו עלינו, וזה עקר ההלל של פורים, בחינת קריאתה זהו הלולא, כי זה עקר ההארה שממשיכין בפורים, שגם בעבדותנו באריכות הגלות נתחזק בתפלה תמיד, שזה עקר מחית קלפת עמלק על־ידי תקף גדלת מרדכי שמאיר עלינו אז, כנ"ל:

הלכה ה' - בהלכות פריקה וטעינה הלכה ה' (אות כג):

תם ונשלם
