# כב.

> מקור: https://rabenu.app/books/likuteyetzot/309/22/

כל המצוות ומעשים טובים וכל עבודת ה’ הם בחינת הולדה, כי עקר תולדותיהן של צדיקים הם מעשים טובים. וכמו שהיולדת קדם הולדה צריכה לסבל כמה חבלים וצירים, ולצעק כמה קלין של אח ואבוי וכו’ - כמו כן ממש בעבודת ה’, כשרוצה לעבד איזה עבודה או תשובה בהכרח שיהיה לו כמה יגיעות, וצריך לצעק כמה קלין של אח ואבוי וכמה גניחות וכמה כפילות וכמה הטיות וכו’, ובפרט בהתחלה, שאז קשה מאד, כי כל התחלות קשות, ואז צריכין ביותר כמה קלין וכמה גניחות וכו’ קדם שמתחילין איזה התחלה; וגם לאחר כך, לאחר ההתחלה, אינו בא בנקל עבודת ה’, וצריכין כמה יגיעות וכמה תנועות כנ”ל קדם שזוכין לעשות איזה עבדא שיהיה לה הדור, רק ההתחלה קשה מאד כנ”ל. על כן אל יבהלוך רעיוניך על כל מה שעובר עליך, כי בהכרח לסבל הכל כנ”ל, ולפום צערא אגרא:	(ח”ב תורה ד’ אות ב’)
