# סח

> מקור: https://rabenu.app/books/meshivatnefesh/140/1102/68/

עצם גדלת רחמיו וחסדיו יתברך הם עד אין סוף ואין תכלית, ואי אפשר להשיג כלל עצם אמתת כונתו יתברך אפלו בתקף כעסו וחרון אפו חס ושלום, כי גם אז רצונו יתברך שנבקש ונתפלל לפניו, וחפץ להושיענו באמת ישועה שלמה. ועל־כן גם אז צריכין להתחזק בתפלה ולהתחנן לפניו יתברך ולבטח ברב רחמיו וחסדיו, אשר אי אפשר להשיג כלל. וכמו שמצינו במשה רבנו עליו השלום לאחר חטא העגל “ויאמר להשמידם” חס ושלום, אז הבין משה לבלי להסתכל על פשטיות דבריו יתברך שנדמה כאלו חפץ לכלותם חס ושלום. אבל באמת לאמתו אינו כן, רק הכל כדי לזרזו שיתחזק בתפלה להמתיק הדינים והקטרוגים מעל ישראל, ועל־כן התחזק משה אז בתפלה מאד עד שנתרצה השם יתברך למשה, “וינחם ה’ על הרעה” וכו’, ואז למדו סדר התפלה וגלה לו שלש־עשרה מדות של רחמים. ושם גלה לו האמת לאמתו, שעצם אמתתו יתברך הוא רבוי רחמיו וחסדיו לנצח, שאינו נפסק לעולם, שזה בחינת “אל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ואמת” וכו’, הינו שזה עקר האמת של השם יתברך, שרחמיו וחסדיו אינם כלים לעולם יהיה איך שיהיה, ותמיד מועיל תפלה ותחנונים וצעקה ושועה להשם יתברך, כי אחר כל הכעסים שמכעיסים אותו יתברך עדין רחמי אמתתו אינם כלים לעולם.

ובכל דור ודור נמצאים צדיקים וכשרים שמתחזקים בתפלה תמיד, ועל־ידי־זה הם ממתיקים כל הדינים שבעולם ומבטלים כל הגזרות רעות מישראל, ומכניסים הדעת האמתי בישראל להתחזק בתפלה ותחנונים תמיד. כי זהו עקר האמת לאמתו כמו שכתוב: “קרוב ה’ לכל קוראיו לכל אשר יקראהו באמת”, וכתיב: “ואני תפלתי לך וכו’ ענני באמת ישעך” - באמת דיקא, כי אני מאמין שבאמת לאמתו, גם עתה אחר שעשיתי מה שעשיתי ועבר עלי מה שעבר, עדין עדין אתה חפץ להושיעני, ועל־כן אני מתחזק ומתפלל, ענני באמת ישעך, והבן היטב היטב כמה וכמה צריכין להתחזק בתפלה תמיד, יהיה איך שיהיה: הלכות רבית הלכה ה אות ל”ג.
