# צד

> מקור: https://rabenu.app/books/meshivatnefesh/140/1102/94/

לפעמים נופל האדם בדעתו כל כך, עד שאי אפשר לו להחיות את עצמו בשום דבר, כאלו אין בו שום טוב כלל, אזי צריך גם כן להפך הדבר ולהתחיל מצד השני כנ”ל, ולחשב במחשבתו, אם כן כפי דעתי אני כלי רע לגמרי, ואין בי שום טוב כלל, ואז דיקא מתחיל להרגיש בעצמו הנקדות טובות שנמצאו בו עדין, כי כנגד הגרוע והרע לגמרי, בודאי ימצא בעצמו גם בעצם גריעותו כמה וכמה נקדות טובות, ועל־ידי־זה יחיה את עצמו. וכן הוא גם כן לגבי חברו, כי צריך לדון את הכל לכף זכות, ולמצא הטוב שיש בחברו, בחינת (תהלים ל”ז, י): “ועוד מעט ואין רשע”, כמבאר בפנים: שם, ו; ועין לקוטי עצות חדש, שלום כ”ז.
