# צח

> מקור: https://rabenu.app/books/meshivatnefesh/140/1102/98/

היצר הרע וחילותיו הם בחינת עדי שקר, שמכניסין בלב האדם ההפך מכל הנ”ל, כי הוא המסית הוא המדיח הוא המסטין, כי בתחלה מסית להאדם ומביאו למה שמביאו, ואחר־כך הוא מסטין ומקטרג עליו למעלה ולמטה, וכמו שהוא מסטין ומקטרג למעלה להרחיק רחמיו יתברך מישראל חס ושלום, כמו־כן הוא מסטין ביותר בלב האדם בעצמו, ומחליש דעתו כאלו כבר אפס תקוה חס ושלום, ועל זה צועק הכתוב: “כי קמו בי עדי שקר” (תהלים כז, יב), שהם הסטרא אחרא שרוצים להעיד בלב האדם הפך מן האמת ולהרחיקו ביותר חס ושלום. ועל־כן נתן לנו השם יתברך תרין סהדין [שני עדים], שהם מילה ותפלין או מילה ושבת, כי כל זמן שיש להאדם שני עדים נאמנים הנ”ל, הם מעידין ומבטיחין לו בכל עת שעדין חביבותה גבן [אהבתו אצלנו], מאחר שאנו זוכין עדין לשני עדים קדושים כאלו, ועל־ידי־זה יש לנו כח לבטל ולהכניע העדי שקר הנ”ל, על־ידי בחינת הדרך לתשובה שכלול גם כן מבחינת שני עדים נאמנים בחינת לוחות העדות: שם, אות י”ד.
