# ד

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1298/64/4/

אבל העובדי כוכבים הכופרים שכופרים בהשגחתו מחמת כסילות דעתם, שאומרים, שהוא יתברך מרומם מלהשגיח בעצמו על העולם, ומזה נמשכין כל הכפירות שלהם, וכל העבודות זרות של הדורות הקודמין, כי אומרין בשטותם, שחס ושלום השם יתברך מסר ההנהגה למערכת השמים, עד שבאו על־ידי־זה לעבד עץ ואבן מעשה ידי אדם, כי אמרו, שאי אפשר להמשיך השפע כי אם על־ידי עבודת תמונה גשמיית, שהוא כלל כל העבודות זרות שלהם, כמובן בספרים, שזה היה סבת טעותם של הדורות הקודמין שעבדו עבודה זרה. וכמו כן כל הטעות של הכופרים שבדורות הללו, הכל הוא על־ידי טעותים כאלה, מחמת שאינם מכונים ומצמצמין דעתם להבין ולהשכיל שאי אפשר להבין דרכי גדלתו יתברך והנהגותיו יתברך, ועל־ידי־זה אין יכולים להגיע בעיני דעתם אליו יתברך.

כמו האדם שרוצה לראות דבר מרחוק, אבל אינו מכון ומצמצם עיניו לאותו הדבר רק מסתכל מן הצד, שעל־ידי־זה מתפזר הראות ואינו יכול לראות ולהביא אותו הדבר לעיניו, כמו כן הוא ממש בענין טעיות דעתם הרעה, שרוצים להסתכל בהשגת גדלתו יתברך, ואינם מכונים דעתם להביט אליו יתברך לבד, רק מסתכלים מן הצד בדרכי חקירותם הרעה עד שיוצאין מן הגבול, ואינם חוזרים להמשיך השגחתו יתברך עליהם, מחמת שאינם יכולים להגיע אליו יתברך מחמת שאין להם אמונה, כי על־ידי הדעת אי אפשר להשיגו יתברך כי אם על־ידי אמונה לבד, וכמבאר בכמה מקומות וכנ"ל.
