# א

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1479/67/1/

וזה בחינת תפלת המנחה. כי אז עקר המתקת הדינים, שצריכין אז לזהר להתפלל בכונה גדולה - להמתיק תקף הדינים שמתעוררין אז, כמו שאיתא בזהר הקדוש (יתרו פח:), וכמובא בהתורה הנ"ל (אות ז) על פסוק (במדבר כח, ה): "סלת למנחה". שמנחה בחינת דינים, בחינת פחד יצחק, כי יצחק תקן תפלת המנחה (ברכות כו:).

ועקר התקון והמתקת הדינים הוא על־ידי תשובה. ועקר התשובה הוא לשוב ממחשבות רעות למחשבות טובות, כי הם עקר היצרין. כמו שכתוב שם, עין שם היטב שחבר כל זה יחד, תפלה ותשובה ועשרה מיני נגינה וה' - דלת הוית וכו'. והכל על־ידי־זה שזוכה להתגבר לקים כל מה שמבאר שם בתחלת התורה הזאת - ש העקר להתגבר על המחשבות רעות להפכם למחשבות טובות. כי אור להביות איש הישראלי הוא בחינת אור אין סוף, כי אין סוף ואין תכלית לתשוקתו עד שאינו יכול לעשות שום עבודה ולהמשיך שום מדה וכו'.

וצריך לצמצם התלהבות הזאת, עד שיהיה בחינת חלל בלב, בחינת "ולבי חלל בקרבי" (תהלים קט, כב). והלב הוא הציר של כל המדות, שהם העולמות. והעקר על־ידי החכמה שבלב שהם מחשבות טובות וכו'. וכשחושב מחשבות רעות, חס ושלום, הוא מטמטם החלל שבלב וכו'. על־כן צריך להתגבר בזה, לצמצם התלהבות הלב שלא יתלהב יותר מדאי, כי זה בחינת רבוי האור, שממנו היה בחינת שבירת כלים. רק לראות שתהיה ההתלהבות בהדרגה ובמדה, בבחינת 'ולבי חלל בקרבי' וכו'. והעקר להתגבר להמשיך לתוך הלב חכמה אמתית, שהם מחשבות טובות, ולהתגבר בכל כחו על המחשבות רעות. ועל־ידי־זה יזכה לכל המדות טובות ולעבד את ה' יתברך כראוי. והכל כדי שיתגלה מלכותו יתברך, שבשביל זה נברא הכל בשביל האדם, שיזכה על־ידי כל הנ"ל לגלות מלכותו יתברך בכל העולמות, על־ידי שיקבל עליו על מלכותו בשלמות בזה העולם־המעשה וכו'. ומבאר שם, שזה בחינת תפלה בחינת תשובה וכו'; עין שם היטב:
