# ג

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1479/67/3/

וזה שאמר אליהו: "ענני ה' ענני" ואמרו רבותינו ז"ל (ברכות ט:): 'ענני שתרד אש וכו' וענני שלא יאמרו מעשה כשפים הם'. כי אליהו היה צריך אז לגלות אלהותו ומלכותו בעולם - להוציא את ישראל מטעות ושקר של נביאי הבעל, שהיו מכשפים גדולים והביאו את ישראל לכל הרעות, רחמנא לצלן. וכל זה נמשך ממותרות הבא על־ידי רבוי אור וכו' [כמו שכתוב בהתורה "בא אל פרעה" (סימן סד) שכשוף הוא בחינת מותרות כמו זעה וכו' עין שם]. ואליהו היה צריך אז לתקן זאת - להמשיך ולגלות אורו יתברך על־ידי האש שתרד מן השמים וכו', שנמשך מבחינת (דברים ד, כד) "כי ה' אלהיך אש אכלה הוא" - דאכלי ושצי כלא [שאוכל הכל ומכלה הכל] (זהר בראשית נ:). אבל ישראל המצמצמין האור וכו' ומגלין מלכותו בעולם, הם מקבלין חיות משם, בבחינת "ואתם הדבקים בה'" וכו', כמו שכתוב שם בהתורה הנ"ל (באות ז), הינו שימשיך מלמעלה אש דקדשה, שנמשך בהדרגה ובמדה, באפן שיתגלה מלכותו ואלהותו לעין כל, ונביאי השקר יהיו נכלין ונהרגים על־ידי־זה כמו שהיה אז, שישראל נפלו על פניהם על־ידי־זה הנס הגדול של ירידת האש, ואמרו 'ה' הוא האלהים' שתי פעמים וכו', שזה בחינת התגלות מלכותו יתברך, ונביאי הבעל נשחטו ונהרגו על־ידי־זה הינו כנ"ל.

אבל כשהתפלל על זה, בקש את השם־יתברך: 'ענני שתרד אש וכו' וענני שלא יאמרו מעשה כשפים הם', כי כן דרך הבעל דבר והסטרא אחרא, שבתחלה מטעין את האדם, כמו שמטעין על־ידי שקריהם ודעותיהם ההפוכות מן האמת, וכשרואין שבא צדיק אמתי שמגלה אלהותו באמת כמו שהיה אז בימי אליהו, ואינם יכולים לסתר ולהעלים נס נגלה ונפלא כזה - הם מהפכים הדבר ואומרים: מה זה חדוש? הלא מעשה כשפים הם ותולין אותו בכשוף. וזה היה מתירא אליהו, שלא יאמרו שאליהו הוא בודאי חכם גדול, ויודע חכמת הכשוף יותר מנביאי הבעל, וכל הנס היה על־ידי מעשה כשפים. ועל זה התפלל - שיפתח ה' את לבם ועיניהם של ישראל שיסתכלו על האמת לאמתו, שהוא נס מן השמים לבד ברצון השם־יתברך הבורא היחיד יתברך, ששומע תפלת הצדיקים, ולא יאמרו מעשה כשפים הם.

וכן מתנהג עתה בכל דור, שכשבא צדיק גדול ונורא שמגלה חדושים - שאי אפשר לסתרן בשום אפן, שרואין שהוא רק תורה מן השמים, שאי אפשר בשום אפן לגלות כזאת בשכל אנושי (וכמו שמבאר מזה בהקדמת העץ־חיים עין שם), מתחלה חותרים להתלוצץ מהם וכו', אבל כשרואים ששניהם קהות, ונמצא שם חדושים נוראים שאי אפשר להתלוצץ מהם וכו', הם אומרים: מה זה חדוש? בודאי היה חכם גדול ונפלא ויכול לומר פשטים וחדושי תורה, וגם ראשי תבות וצרופי אותיות, כמו שנמצאים כמה חכמים ולומדים גדולים שאינם צדיקים כלל, ואומרים תורה בשכלם וכו'. אבל הצדיק האמתי מתפלל על זה תמיד: 'ענני ה' ענני שתרד אש' וכו', שהוא בחינת התגלות התורה אמתיית מן השמים, שהיא בחינת אש, כמו שכתוב (דברים ד, לו): "ודבריו שמענו מתוך האש" וכו', 'וענני שלא יאמרו מעשה כשפים הם', שלא יוכלו להכחיש האמת, לומר שנאמרו הדברים בחכמה בלי יראה אמתיית וכו', שזהו בחינת מעשה כשפים, שהוא על־ידי תחבולות על־ידי הכח שנתן השם־יתברך לשכל אנושי בשביל הבחירה וכו'. רק השם־יתברך יפקח עיניהם ולבם ויראו בעיניהם ויבינו בלבם שאין זה שכל אנושי כלל, רק היא תורה מן השמים, שהיא אש אכלה, דאכלי כלא ושצי כלא, כל החולקים על זה. אבל הדבקים בה - מקבלים חיות לנצח משם, בבחינת (דברים ד, ד): "ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום", כמו שכתוב עין שם:
