# פג

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1479/67/83/

כי עקר תקון כל הנ"ל, הוא על־ידי המשכן ובית־המקדש, שהוא בחינת הבתי־כנסיות ובתי־מדרשות של ישראל שהם מקדש מעט, ועקר הוא הבית המדרש הנקרא על שם הצדיק האמת שבכל דור וכנ"ל (באותיות סח סט), וכמו שמבאר במדרש בפתיחת 'איכה' על פסוק (מלכים־ב כה, ט): "ואת כל בית גדול" - 'זה בית מדרשו של רבי יוחנן בן זכאי' וכו', ומקדם הזכיר שם במדרש, ארבע מאות שמונים ואחד בתי מדרשות שהיו בירושלים כמנין 'מלאתי' וכו' (ישעיה א, כא), אבל מדרשו של רבי יוחנן בן זכאי קורא 'בית גדול', כי כל קדשת הבתי מדרש כלולין בו, וכנ"ל. כי על־ידי קדשת הבית המדרש כל מי שזוכה להכלל בהקבוץ הקדוש הזה, על־ידי־זה כל נקדה ונקדה טובה שזוכה אפלו מתוך עמק החשך וכו', הכל מקבץ הצדיק לתוך הבנין הקדוש שעוסק בבנינו, שהוא בחינת בנין המשכן ובית־המקדש שבונה בכל עת. ועל־ידי־זה גם הוא יהיה לעם, ויהיה נכלל בתוך הקבוץ הקדוש, שעל־ידי־זה עקר בנין הבית־המקדש שיבנה במהרה בימינו, שיהיה נבנה בזכות יעקב אבינו. כמו שאמרו רבותינו ז"ל (פסחים פח.), שבית ראשון ושני היו בזכות אברהם ויצחק, אבל בית־המקדש השלישי שאנו מקוים - יהיה בזכות יעקב שהיתה מטתו שלמה ולא יחרב לעולם.

ועל־כן תקן יעקב תפלת ערבית, כשפגע במקום שהוא מקום הבית־המקדש, שעסק אז בתקונו וקראו בית, כמו שכתוב (בראשית כח, יז): "אין זה כי אם בית אלהים", כמו שדרשו רבותינו ז"ל (פסחים פח.). כי עקר תקון בנין הבית השלישי שהוא בחינת הגאלה האחרונה - שלא תהיה אחריה גלות, הוא על־ידי בחינת תפלת ערבית שתקן אז, שהיא בחינת שתקן שיהיה לנו כח להתעורר בתפלה שהיא בחינת תשובה, בחינת התגלות מלכותו אפלו מתוך עמק החשך וכו', כנ"ל:
