# פו

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1479/67/86/

וזה תנו עז לאלהים וכו', אל ישראל הוא נתן עז ותעצמות לעם וכו' (תהלים סח, לה). ואיתא בדברי אדמו"ר ז"ל בסימן קמז לענין עזות דקדשה - שבתחלה צריך האדם להתחזק בעזות דקדשה, שזהו בחינת תנו עז לאלהים, ואזי השם־יתברך משפיע עליו מלמעלה התחזקות ועזות דקדשה, בחינת 'אל ישראל הוא נתן עז ותעצמות לעם' וכו' עין שם. נמצא, שאלו הפסוקים מדברים מענין הנ"ל, שצריכין אתערותא דלתתא כדי לעורר אתערותא דלעלא, שזה עקר התקון כנ"ל. ועקר תקון זה הוא על־ידי קדשת הבית־המקדש שאנו ממשיכין עלינו על־ידי הבתי מדרשות וכו' שהם מקדש מעט, כנ"ל.

וזה שכתוב שם: נורא אלהים ממקדשיך אל ישראל הוא נתן עז ותעצמות לעם וכו', הינו שבתחלה אמר תנו עז לאלהים - שאנו צריכין להתעורר מלמטה לתת עז לאלהים, שזה בחינת מה שאמרו רבותינו ז"ל (איכה רבה א, לג): 'ישראל מוסיפין כח למעלה', בבחינת (תהלים ס, יד): "באלהים נעשה חיל", וכמובא בספרים הרבה מזה. וזהו על ישראל גאותו וכו' - שעקר מלכותו וגאותו, בחינת (שם צג, א): "ה' מלך גאות לבש", הוא על ישראל, כי רק הם מגלין מלכותו לעולם, על־ידי עבודתם כנ"ל. ועזו בשחקים - שדיקא על־ידי ישראל שנותנין עז לאלהים, על־ידי־זה נתגלה עזו גם בשחקים בין מלאכי שחק, כי עקר התגלות עז נוראותיו יתברך הוא על־ידי עבודת ישראל למטה, כידוע. ועל־כן נסמך לזה מיד: נורא אלהים ממקדשיך אל ישראל הוא נתן עז ותעצמות לעם, שהוא בחינת אתערותא דלעלא, שהשם־יתברך משפיע ונותן עז ותעצומות יתרה לישראל להתחזק לשאר על עמדם, על־ידי שהתעוררו מלמטה לתת עז לאלהים, שעל־ידי־זה עקר כל היחודים והתקונים כנ"ל, שכל זה נעשה דיקא על־ידי נוראות קדשת הבית־המקדש והמשכן שנקרא אהל מועד, בחינת (שמות כה, כב) "ונעדתי אליך שם" - ששם מתיחדין ומתקשרין ישראל עם השם־יתברך, שנכלל אתערותא דלתתא עם אתערותא דלעלא, בבחינת (שיר השירים ו, ג) "אני לדודי ודודי לי", בחינת (דברים כו, יז־יח) "את ה' האמרת היום וה' האמרך" וכו'. ועקר יחוד זה הוא בבית־המקדש, כנ"ל.

וזהו נורא אלהים ממקדשיך - בחינת (בראשית כח, יז): "מה נורא המקום הזה", כי הוא נוראות נפלאות תמים דעים, שעל־ידי־זה הוא מחילת וכפרת כל העוונות שהיה בבית־המקדש. ועקר הוא הבית־המקדש שלעתיד, שהצדיקי אמת עוסקין בכל דור ודור בבנינו על־ידי הקבוץ הקדוש שלהם בבתי מדרשות שלהם כנ"ל, שעל־ידי־זה מכניסים בלב כל אחד, אפלו בהגרועים ביותר, להתעורר בכל פעם מחדש, ומקבצים לתוך בית הקדשה שלהם כל נקדה ונקדה טובה כנ"ל, עד שמעלין מזה בחינת אתערותא דלתתא בחינת 'תנו עז לאלהים' וכו', עד שנמשך עליהם עז ותעצומות מלמעלה, בחינת אל ישראל הוא נתן עז ותעצמות לעם כנ"ל. וכל זה על־ידי כח קדשת הבית־המקדש שהוא בחינת בתי מדרשות, שזה בחינת נורא אלהים ממקדשיך וכו', וכנ"ל:
