# הלכה ה

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1518-2/65/

צריך לברך על השלם (ארח חיים סימן קסח). וצריך שתכלה ברכה עם הפת (שם סימן קסז). וענין הבצוע שכל דיני ברכת 'המוציא' כנו על שם הבוצע. וקראו תמיד את המברך המוציא בשם 'בוצע'. ולא קראו אותו סתם בשם המברך 'המוציא' כמו שקראו המברך ברכת המזון בשם 'מברך', וכמו שאמרו רבותינו ז"ל (ברכות מו:): 'בעל־הבית בוצע ואורח מברך'. וכן בכל הדינים תלו כל הדינים בשם הבוצע דיקא. וכן כל אכילת לחם או לתן לחם לעני קראו על שם הבוצע והפורס את הלחם, כמו שכתוב (ישעיה נח, ז): "הלוא פרס לרעב לחמך" וכו', וכן הרבה. וענין מה שדקדקו ופלפלו הרבה מהיכן לבצע הפת (סנהדרין קב:), ומסקו, מהיכא דקדים בשולא, או מהיכא דקרים בשולא (והמסקנה היא, שצריך לבצע מהמקום שנאפה ראשון, או מהמקום שנאפה ונעשה כמין קרום על הלחם):
