# כ

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1518-2/65/20/

על־כן צריך האדם להתחזק מאד מאד לעסק בתורה ותפלה בכל יום, אף אם יעבר עליו מה, כי כל זמן שחוזר אל התורה - נמשך עליו טהרה גדולה. ואף אם אחר־כך נעשה עמו מה שנעשה, אף־על־פי־כן יחזר ויברח אל התורה, עד שסוף כל סוף יהיה נטהר על־ידי התורה, שתורה אותו דרך לצאת מכל הבליו ורעיונים הרעים הנמשכין מהבגדים הצואים שנסבכין בו כל כך, שמהם כל המניעות והבלבולים, כי התורה היא מקור מים חיים שמטהרת מכלם כנ"ל.

וזה שאמר דוד המלך, עליו השלום (תהלים קיט, נט): "חשבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדתיך", שאני חושב דרכי בכל מה שעובר עלי, 'ואשיבה רגלי אל עדתיך', כי אין מנוס לברח מהם, כי אם אל התורה כנ"ל. ועל־כן "חשתי ולא התמהמהתי לשמר מצותיך" (שם קיט, ס). כי מחמת רבוי המניעות והבלבולים, צריכין להזדרז לשמר מצוותיו יתברך בזריזות גדול מאד. וזהו "חבלי רשעים עודני תורתך לא שכחתי" (שם קיט, סא), הינו אף־על־פי ש'חבלי רשעים' שהם הקלפות המונעים והמבלבלים, מתקבצים עלי בכל עת, אף־על־פי־כן 'תורתך לא שכחתי', כי אדרבא, מחמת זה אני מתעורר ומתגבר בכל עת לעסק בתורה שמטהרת מהם כנ"ל.

וזהו (שם קיט, סב): "חצות לילה אקום להודות לך" וכו', הינו כי עקר התקון על־ידי קימת חצות כנ"ל, שאז עסק התורה בבחינת תורת חסד, שהוא הלמוד תורה על מנת ללמדה (סכה מט:), כמו שמבאר שם בהתורה הנ"ל, שהוא על־ידי שמעוררין נשמות ישראל על־ידי התורה, שזה נעשה יותר בחצות כנ"ל. וזה (שם קיט, סג): "חבר אני לכל אשר יראוך", כי צריכין לזה להתחבר ליראים אמתיים האחוזים בצדיקי אמת, כדי שיוכל עמהם לזכות לבחינת תורת חסד הנ"ל, כי אדם פשוט לבדו בודאי אינו זוכה לזה, כי אם כשמתחברים ליראים אמתיים, בבחינת 'חבר אני לכל אשר יראוך' וכו' וכנ"ל. וזהו "חסדך ה' מלאה הארץ חקיך למדני" (שם קיט, סד). הינו שמבקש שיזכה לתורת חסד הנ"ל. וזהו 'חסדך ה' מלאה הארץ', הינו כמו שחסדו יתברך מלאה הארץ, כמו כן בבחינה זאת, 'חקיו ילמדנו', הינו שנזכה לבחינת תורת חסד וכו', כנ"ל:
