# ח

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1602/65/8/

ועל־כן נקראים גדולי הצדיקים 'אלופים', כמו שכתוב (תהלים קמד, יד): "אלופינו מסבלים" וכו'. בחינת (במדבר א, טז): "ראשי אלפי בני ישראל", כי הם מעלין בחינת האלפין הנ"ל. וזהו בחינת (מלכים־ב כד, טז): "והחרש והמסגר אלף", שהם היו צדיקים גדולים ונוראים (גטין פח.), שעסקו לתקן האלפין הנ"ל, לתקן פגם חרבן הבית שהיה על־ידי־זה. ועל־כן באמת נאמר עליהם (יחזקאל יא, טז): "כי הפיצותים בגוים וכי זריתים בארצות ואהי להם למקדש מעט". ודרשו רבותינו ז"ל (מגלה כט.): 'אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות'. כי כשזוכין בגלות להרביץ תורה אמתית בישראל ולקבע בתי כנסיות ובתי מדרשות לעסק בהם בתורה, נעשה על־ידי־זה תקון גדול, כי על־ידי־זה חוזרים לתקן פגם החרבן ועוסקים בתקון בנינו.

כי כל הגליות שישראל גולין מארץ־ישראל ומטלטלין ונעים ונדים בחוץ־לארץ - זה בחינת אוירא דעלמא כנ"ל, כי נקראים נדחים, כמו שכתוב (דברים ל, ד): "אם יהיה נדחך בקצה השמים" וכו'. אבל כל כונתו יתברך שמו לטובה, כדי שעל־ידי־זה דיקא יבררו ויעלו ישראל את האלפין הנפולין שהם התורות הנפולות, שיבררו אותם בכח הצדיקים הגדולים שבכל דור ודור, שהם יכולים לברר ולהעלות התורות מאוירא דעלמא, מבחינת גלות וטלטול, לבחינת ביתא הנ"ל שהוא בחינת הבית־המקדש, על־ידי שעוסקים לעשות ישיבות קדושות ולקבע בתי מדרשות לעסק בהם בתורה שהם בחינת מקדש מעט כנ"ל. ועל־כן גלו תחלה 'החרש והמסגר אלף' כדי שעל־ידי גלותם דיקא יחזרו ויתקנו האלפין הנ"ל. וכן נעשה בכל דור ודור בימי הגלות על־ידי גדולי הצדיקים כנ"ל, עד שנזכה על־ידי־זה שיבנה הבית־המקדש על מכונו במהרה בימינו, אמן:
