# י

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1774/63/10/

וזה בחינת חמש זכירות, כי הזכרון הוא התורה בחינת נפש. ועל־כן הם חמש זכירות כנגד חמש בחינות שיש לנפש, שהם בחינת 'הני חמשה ברכי נפשי' וכו' (ברכות י.), כמובא במאמר הנ"ל, שזה בחינת חמש אותיות מנצפ"ך וכו', עין שם.

כי זכירת מצרים זה בחינת להעלות הנפש מגלות מצרים, שכולל כל הארבע גליות, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (בראשית רבה טז, ד): שכל הגליות מכנים בשם מצרים, כי שם במצרים היתה הדעת בגלות, כידוע (פרי עץ חיים, חג המצות, פרק א), והדעת הוא הנפש בחינת זכרון כנ"ל. וזה בחינת הארבע גליות שכלולים בגלות מצרים, כנגד ארבעה יסודות שמשם באין כל הארבע גליות, וכשזוכין לצאת מארבע גליות, שזה בחינת יציאת מצרים כנ"ל, הינו שזוכין להכניע הארבעה יסודות, ואז נתעלה הנפש בחינת זכרון כנ"ל, אז צריכין לזכר תמיד יציאת מצרים, הינו לשמר הזכרון שהוא הנפש שנתעלה, שזהו בחינת יציאת מצרים, כנ"ל.

וזה בחינת ארבע כוסות של יין בפסח, כנגד ארבע לשונות של גאלה (בראשית רבה פח, ה), שהם כנגד ארבעה יסודות הנ"ל, שצריכין להכניעם כדי להעלות הנפש בחינת זכרון וכו', ואז צריכין דוקא לשתות יין וכו' כנ"ל. ועל־כן הם ארבע כוסות כנגד ארבעה יסודות שנכנעו, שעל־ידי־זה נתעלה הנפש והזכרון שזהו בחינת יין בקדשה, כנ"ל.

וזה בחינת זכרון מתן תורה כנ"ל, כי התורה היא הזכרון כנ"ל. וזה בחינת זכירות מעשה עמלק - כדי להכניע השכחה [ולזכות] לזכרון וכו', כנ"ל (אות ח).

וזה בחינת זכירת מעשה מרים שלא לדבר לשון הרע על ישראל שעל־ידי־זה נפגם הזכרון, כמובן בדברי רבנו במקום אחר (בסימן נד), שעל־ידי לשון הרע נפגם הזכרון, עין שם. כי הזכרון הוא הנפש, ועקר התגלות הנפש הוא על־ידי הכבוד כנ"ל. ועל־כן צריכין לזהר מאד לכבד את כל אחד מישראל בכל מיני כבוד, כדי שיתגלה הנפש והזכרון כנ"ל. ועל־כן עוון לשון הרע חמור מאד, כי על־ידי שמדבר לשון הרע על אחד מישראל, נמצא, שמבזה נפש מישראל, חס ושלום, ואז אין הנפש יכול להתגלות, ועל־כן הוא פוגם הזכרון שהוא הנפש שמתגלה על־ידי הכבוד דיקא, שהוא ההפך מלשון הרע. ועל־כן צריכין לזכר מעשה מרים, 'לזכר' דיקא, להגביר בחינת הזכרון כדי להכניע השכחה, שהוא פגם הנפש שבא על־ידי לשון הרע.

וזה בחינת זכירת שבת, להמשיך הזכרון בחינת נפש משבת לששת ימי החל, בחינת 'זכרהו מאחד בשבת' וכו', כנ"ל (אות ז):
