# ג

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1955/61/3/

ועל־כן אומרים מזמור 'הודו' שנתתקן על ארבעה צריכין להודות (ברכות נד:), כי אלו הארבעה הם גם כן צריכין להודות כדי להכניע כח המדמה על־ידי שבח ה', כדי לעלות ממדרגה למדרגה, כי אלו הארבעה דברים ישנם בכל אדם כשנכנס לעבודת ה', כי מתחלה הוא תועה במדבר ואינו יודע שום דרך ישרה ושום מקום ישוב ושום עצה. ועל־ידי הצעקה אל ה' - כי הדבור בגלות ואינו יכול לדבר כי אם לצעק - על־ידי־זה עולה מגלות זה, ואזי צריך להודות לה' כדי לעלות אל מדרגה שניה כנ"ל. ואחר־כך כשיודע קצת דרך הישר, אזי יש לו מניעות גדולות רבות, והוא אסור ומסגר בכבלי ברזל, ואין מניחין אותו לילך בדרך הישר, ואחר־כך עולה גם מזה ונשבר דלתות נחשת שהם המונעים. ואחר־כך כשיוצא גם מזה אזי נחלש מאד, כי מחמת שהלך בחשך זמן רב, על־ידי־זה נחלש כח הנפש עד שאין לה כח לקבל ולעשות מה שצריכין, ואינה מרגשת טעם בהעבודה בחינת (תהלים שם, יח): "כל אכל תתעב נפשם". ואחר־כך כשיוצא גם מזה, והולך בדרך הישר, אזי גם שם יש בלבולים רבים מאד, ומעלין ומורידין אותו "יעלו שמים" וכו'. ואחר־כך זוכה לשבר הכל וזוכה לילך לבטח בדרך האמת. ובכל פעם שעולה ממדרגה למדרגה - צריך להודות כנ"ל.

וגם לפי פרוש הפשוט של 'ארבעה צריכין להודות' הוא גם כן מטעם זה, כי ידוע, כשאדם יוצא מצרה ונצל - כמו כן נצל הנפש ברוחניות מגלות הנפש, וכן אמרו רבותינו ז"ל (עין מדרש שוחר טוב תהלים יח): 'אין עושין נס לאדם אלא אם כן מוחלין לו כל עוונותיו'. ועל־כן כשאדם נגאל מאיזה צרה - בודאי יוצא ממדרגה למדרגה, ועל־כן צריך להודות לה' כנ"ל. ועל שם זה נקרא נס לשון הרמה ונשיאות (רש"י שמות כ, יז), כמו: "ארים נסי" (ישעיה מט, כב), כי על־ידי הנס נתרומם ממדרגה למדרגה כנ"ל. ועל־כן בערב שבת שיוצאין ממדרגה למדרגה אומרים מזמור 'הודו' הנ"ל, כנ"ל.

וזה שמרמז בדברי רבנו, שעל־ידי בחינת ארבעה צריכין להודות - הוא ברור המאכלים, עין במאמר "ויסב אלהים" (סימן סב). כי שמעתי מפיו הקדוש, שמה שמבאר שם מענין העלאת הדבור בחינת 'ישלח דברו', שעל־ידי־זה נעשה ברור המאכלים, ששם נכלל כל הארבעה שצריכין להודות, עין שם היטב (עין בתורה קסג מענין זה):
