# ג

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1955/64/3/

אבל בודאי אין שום אדם יכול לסמך על זה, חס ושלום, כי 'האומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה' (יומא פה:). כי מי יודע אם יהיה לו כח לעמד שם, כי לפעמים התגברות הסטרא אחרא גדולה כל כך עד שבולעת אותו לגמרי, חס ושלום, כמו שמצינו כמה אנשים שעברו עברות גדולות ולא שבו בתשובה לבסוף, כי יש בזה ענינים רבים לאין קץ. והם מסוד סתרי דרכי הבחירה שנתן השם יתברך לכל אדם - שאין מי שיעמד עליהם.

אבל אחרי שכבר עבר מה שעבר, חס ושלום, צריך לידע ולהאמין שאין שום יאוש בעולם כלל, ואפלו אם כבר רצה להתגבר אלפים פעמים להיות איש כשר ולא עלתה בידו ונפל למה שנפל, אפלו אם נפל לעברות גמורות וחמורות, חס ושלום, אף־על־פי־כן עדין יש לו תקוה כל עוד נשמתו בו. והעקר היא האמונה, שיהיה לו אמונה שלמה בהשם יתברך, וישתדל בכל עז להתקרב לצדיק אמתי, וישפך שיחו לפני השם יתברך, שיגלה לו הצדיק האמת כדי שיזכה על ידו לאמונה שלמה. ואז בודאי יש לו תקוה לעולם, יהיה איך שיהיה. כי עקר הכח לעמד כנגד היצר־הרע הוא על־ידי אמונה, שהיא כלל ועקר כל התורה כלה, כמו שאמרו (מכות כד.): 'בא חבקוק והעמידן על אחת', "וצדיק באמונתו יחיה" (חבקוק ב, ד).

כי עקר האמונה הוא להאמין בחדוש העולם, להאמין שהשם יתברך ברא הכל יש מאין כנ"ל. וזה בחינת כח מעשיו כנ"ל, שזהו בחינת ארץ־ישראל כנ"ל. כי השם יתברך ברא הכל בכ"ח אתון דעבדא דבראשית, שהם בחינת: 'כח מעשיו הגיד לעמו', שעל־ידי־זה כובשין ארץ־ישראל. וזאת האמונה הוא עקר הכח של ישראל להתגבר כנגד כל הקלפות והתאוות והסטרין אחרנין בגשמיות וברוחניות, וכמו שאיתא בתקונים [תקון] עשרין ותרין (דף סח.): 'ובהאי כח מתתקפין ישראל על אדום [ובכח הזה מתחזקים ישראל על אדום], כמובא בדברי רבנו ז"ל (סימן מד לקוטי חלק א), עין שם. כי כל זמן שהוא מקרב לצדיק האמת, שעל־ידי־זה זוכה לאמונה שלמה - להאמין בכח מעשיו שהיא בחינת אמונת חדוש העולם, שהוא עקר האמונה, להאמין שהשם יתברך ברא הכל בכחו וגבורתו בכ"ח אתון של מעשה בראשית, על־ידי־זה הכח יוכל להתגבר לעולם כנגד כל הסטרין אחרנין, וסוף כל סוף ישוב בתשובה שלמה, והסטרא אחרא תחזר ותקיא כל הקדשות שבלעה, עד שיזכה לעשות גרים ובעלי תשובה, כמבאר בהתורה הנ"ל:
