# לב

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1955/64/32/

ויותר ממה שכתוב שם דבר עמי פה אל פה. והזהיר מאד לכתב זה הענין היטב, שצריכין לבקש מהשם יתברך מאד, ולחפש הרבה לזכות להתקרב להצדיק האמת, כדי לזכות לברור המדמה על־ידי רוח הקדש של הצדיק, כדי שיזכה לאמונה שלמה לאמונת חדוש העולם וכו' כנ"ל.

והנה לכאורה יש להקשות על ענין זה, הלא רבנו ז"ל כתב שם בעצמו בהתורה הנ"ל, שבשעת קבלת התורה זכו כל ישראל לבחינת רוח הקדש, ועל־ידי־זה נתברר המדמה שלהם וזכו לאמונת חדוש העולם וכו' כנ"ל. ואם כן קשה, למה צריכין לנסע להצדיק בשביל לקבל ממנו ברור המדמה על־ידי רוח הקדש שלו, הלא כבר זכו ישראל לזה בשעת מתן תורה כנ"ל. וקשיא זאת קרובה לקשיות העולם שמקשין: למה צריכין לנסע להצדיק, הלא די בהספרים שיש מכבר. ורבנו ז"ל בהתורה הנ"ל בא לבטל קשיתם, ולבאר, שצריכין דוקא לנסע לצדיקים, ושזה עקר קדשת איש הישראלי, כי כל האמונה תלוי בזה, כי אי אפשר לזכות לאמונה כי אם על־ידי הצדיק שיש לו בחינת רוח הקדש וכו' כנ"ל. אבל לכאורה עדין הקשיא במקומה עומדת, כי הלא כבר קבלנו את התורה שאז זכו כל ישראל לברור המדמה שעל־ידי־זה זכו לאמונה וכו' כמו שכתב שם רבנו ז"ל בעצמו, ואם כן למה צריכין לחפש אחר הצדיק להתקרב אליו.

אבל באמת דברי רבנו ז"ל הם דברי אלהים חיים, ודבריו חיים וקימים נאמנים ונחמדים לעד. וכלם נכוחים למבין וכו'. כי באמת שלמות האמונה צריכין להמשיך על עצמו בכל יום ויום מחדש, כי הקדוש־ברוך־הוא מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית, ואין יום דומה לחברו. כי הקדוש־ברוך־הוא חדש את העולם יש מאין המחלט, בשביל לגלות אלהותו ואדנותו, כדי שידעו שיש מחדש בורא הכל, שזה עקר התכלית של הבריאה, כידוע, כי עקר הבריאה היתה 'בגין דישתמודעין ליה' (כדי שיכירו אותו), כמו שאיתא בזהר הקדוש (בא דף מב.). אבל השם יתברך רצה שיהיה בחירה להאדם, שבשביל זה נבראו כל העולמות בשביל האדם הבעל בחירה, כידוע, על־כן העלים מדעת האדם - שלא יוכל להשיג ולהבין בדעתו חדוש העולם, כדי שיתחזק באמונה, שזה עקר הנסיון והבחירה של האדם, כי עקר קיום כל התורה והמצוות תלויים באמונה, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (מכות כד.): "בא חבקוק והעמידן על אחת וצדיק באמונתו יחיה" (חבקוק ב, ד). וכמו שכתוב (תהלים קיט, פו): "כל מצותיך אמונה", כי שם עקר הבחירה, ועקר הוא אמונת חדוש העולם.

כי עקר התחזקות האמונה צריכין במה שאי אפשר להבין בדעת בשום אפן. וזהו בחינת אמונת חדוש העולם, כי חדוש העולם אי אפשר להבין בדעת בשום אפן, אדרבא, מי שרוצה לכנס בענין זה לחקר ולהבין בדעתו יפל לקשיות ומבוכות גדולות עד שיוכל לבוא לאפיקורסות גמור רחמנא לצלן, כמו כל האפיקורסים שנפלו לאפיקורסות שלהם על־ידי שכלם ודעתם שרצו להבין בדעתם. על־כן צריכין להתחזק רק באמונה, וכמבאר בדברי רבנו ז"ל כמה פעמים (סימן יב, יט תנינא).

וזה עקר הנסיון והבחירה של אדם, כי הכל תלוי באמונה כנ"ל. והשם יתברך רוצה להיטיב לבריותיו, על־כן הוא מסבות מתהפך בתחבולותיו (איוב לז, יב), ומזמין לכל אדם בכל יום תמיד מחשבה דבור ומעשה, באפן שיזכה על־ידי־זה להתחזק באמונה יותר. וזה בחינת חדוש מעשה בראשית שבכל יום, כי הקדוש־ברוך־הוא מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית. ועושה נפלאות בכל עת. וכמה וכמה שנויים שנעשים בעולם בכל יום ובכל עת ובכל שעה. ואין יום דומה לחברו. והכל בשביל לגלות האמונה הקדושה בכל פעם בהתגלות יותר, דהינו אמונת חדוש העולם שהיא יסוד הכל, שבשביל זה השם יתברך מחדש חדוש מעשה בראשית בכל יום, כדי להמשיך בכל יום אמונת חדוש העולם בהתגלות יותר.

וזה בחינת (איכה ג, כג): "חדשים לבקרים רבה אמונתך", שהאמונה הקדושה מתחדשת ומתחזקת בכל יום, כפי חדוש מעשה בראשית שבאותו היום. אבל "את זה לעמת זה עשה אלהים" (קהלת ז, יד). וכמו שהשם יתברך מסבב סבות בכל יום, ומחדש מעשה בראשית בכל יום כדי לגלות האמונה, דהינו אמונת חדוש העולם כנ"ל, כמו כן את זה לעמת זה מתגבר הסטרא אחרא והקלפות להסתיר ולהעלים האמונה הקדושה ולהכניס כפירות וקשיות חדשות בלב, כדי לבלבל האמונה הקדושה, כי 'בכל יום יצרו של אדם מתגבר עליו' וכו', כמו שאמרו רבותינו ז"ל (סכה נב. קדושין ל:), ועקר היצר־הרע הוא בחינת כפירות, שמשם עקר כחו של היצר־הרע, כמבאר בדברינו כמה פעמים (הלכות תפלין, הלכה ה', אות לב ועוד).

ובשביל זה צריכין להשתדל מאד להתקרב דיקא להצדיקים אמתיים שבדור, ואין די בהספרים שיש מכבר, כי אנו צריכין להצדיק האמת שבדור שיש לו רוח הקדש כדי שיברר לנו המדמה, כדי שנזכה לאמונה שלמה בכל יום ויום כפי חדוש מעשה בראשית שבכל יום, כי בכל יום ויום אנו צריכין לברור חדש לברר המדמה כפי המחשבות הנמשכין בזה היום כפי חדוש מעשה בראשית שבאותו היום שהכל בשביל חזוק האמונה כנ"ל, אבל הבעל־דבר מתגבר בכל יום בבלבולים חדשים לבלבל האמונה, חס ושלום, כנ"ל, על־כן צריכין צדיק הדור דיקא. ואין די במה שכבר קבלנו התורה וזכינו לברור המדמה ולאמונה שלמה אז, כי אנו צריכין לברר המדמה בכל יום מחדש, כדי לחזק האמונה בכל יום, כפי חדוש מעשה בראשית שבאותו היום, לברר האמונה מהקלפה והסטרא אחרא המתגברת כנגדה מחדש בכל יום, כנ"ל:
