# לו

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim2/1955/64/36/

וזהו (תהלים עה, ד): נמוגים ארץ וכל ישביה אנכי תכנתי עמודיה סלה. ודרשו רבותינו ז"ל (בראשית רבה סו, ב) מקרא זה על מתן תורה, שישראל מתפארין עצמן שכשהיו נמוגים הארץ וכל ישביה קדם מתן תורה, כי כל העולם היה תלוי עד ששי בסיון, שקבלו ישראל את התורה וכו', אנכי תכנתי עמודיה סלה כי על־ידי שקבלתי את התורה שמתחלת 'אנכי' על־ידי־זה 'תכנתי עמודיה' שלא יחרבו וכו'. וזהו שנסמך מיד: אמרתי להוללים אל תהלו וכו', הינו שהכתוב מתרץ בעצמו קשיא הנ"ל (אות לד). שאם יאמר האומר, מה אתם מתפארים שתכנתם את העולם שלא יחרב על־ידי שקבלתם את התורה, ועקר קיום העולם שזכיתם על־ידי מתן תורה העקר הוא האמונה שזכיתם להמשיך בעולם, הינו אמונת חדוש העולם שזה העקר וכנ"ל, כמו שפרש שם רבנו ז"ל מה שאמרו רבותינו ז"ל, שכל העולם היו תלוי עד ששי בסיון, שהכונה היא שאמונת חדוש העולם זה היה תלוי עד ששה בסיון שקבלו את התורה, וזכו לרוח נבואה רוח הקדש, שעל־ידי־זה דיקא נתברר המדמה וזכו לאמונת חדוש העולם, וכנ"ל.

ובאמת הכל אחד, כי קיום העולם כפשוטו שלא יחרב, שהיה תלוי עד ששה בסיון כמו שהוא פרוש הפשוט במאמר הנ"ל, ומה שפרש רבנו ז"ל, שהעולם היה תלוי, פרושו, שאמונת חדוש העולם היה תלוי וכו' כנ"ל, שני פרושים אלו עולים בקנה אחד, כי הכל אחד, כי זה תלוי בזה, כי עקר קיום העולם שלא יחרב ולא יחזר העולם לתהו ובהו, חס ושלום, זה תלוי באמונת חדוש העולם, כי עקר יסוד העולם וקיומו הוא אמונה. וכמו שכתוב (תהלים לג, ד): "וכל מעשהו באמונה". והקדוש־ברוך־הוא מקים את העולם רק בזכות האמונה של כל ישראל שמאמינים בחדוש העולם, שזהו התחלת תורתנו הקדושה כמו שכתוב (בראשית א, א): "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ". וכל זה מובן ומבאר בהתורה הנ"ל למעין שם.

נמצא, שעקר קיום העולם שלא יתמוגג, שזכו ישראל בשעת קבלת התורה - הוא בחינת אמונת חדוש העולם שזכו להמשיך אז. ואם כן, יכולין להקשות קשיא הנ"ל: מה פעלתם בזה? הלא עדין אתם צריכין לברר האמונה בכל דור ודור על־ידי הצדיקים שבכל דור ודור דיקא, שהם דיקא יכולים לברר האמונה כפי אותו העת והזמן כנ"ל. על זה משיב הפסוק בעצמו, ומדבר בשביל כנסת ישראל. ואומר כמתפאר: הרבה הרבה פעלתי בברור האמונה שהמשכתי עלי בקבלת התורה. כי פעלתי בזה מה שיש לי כח למלאות פיהם של העזי פנים חצץ ולשבר מתלעות עול, וכנ"ל.

וזה: אמרתי להוללים אל תהלו ולרשעים אל תרימו קרן וכו'. כי על־ידי קבלת התורה יש לי כח להכניע ולשבר ולהפיל העזי פנים בעלי לשון הרע ההוללים ומבלבלים את העולם, ומרחקין מהצדיק האמת, כי על־ידי כח התורה שקבלנו במעמד הנבחר - יש לנו כח עתה לחפש ולבקש את הצדיק, עד שנזכה למצאו ולראות האמת ולבטל השקר וכנ"ל.

וזהו: אל תרימו למרום קרנכם תדברו בצואר עתק - הינו שלא יהיה להם עוד יכלת להרים קרנם ולדבר בצואר עתק על צדיקי אמת, כי כח האמונה שזכינו בקבלת התורה - יעמד לנו לעזר, שנזכה על־ידי־זה לחפש ולבקש את הצדיק האמת, עד שנזכה להתקרב אליו. ועל־ידי־זה נזכה לברר המדמה בשלמות, כפי הדור של עכשו וכפי הזמן והימים האלו, ועל־ידי־זה נזכה לאמונת חדוש העולם בשלמות, שעל־ידי־זה זוכין לבחינת חדוש העולם של לעתיד, שהוא בחינת ההנהגה של ארץ־ישראל שהוא בחינת השגחה ונפלאות שלא כדרך הטבע, כמו שכתוב בהתורה הנ"ל. וזהו כי לא ממוצא וממערב ולא ממדבר הרים כי אלהים שופט וכו' - הינו שאין שום טבע בעולם כלל, רק הכל בהשגחתו יתברך לבד. שכל זה נמשך מאמונת חדוש העולם שזוכין על־ידי קבלת התורה, ועל־ידי הצדיקים שבכל דור ודור וכנ"ל.

וזהו שסים: וכל קרני רשעים אגדע תרוממנה קרנות צדיק - הינו כנ"ל, שבכח זכות קבלת התורה, שזהו בחינת נמוגים ארץ וכל ישביה אנכי תכנתי עמודיה סלה – בכח זה יש לי כח לחפש את הצדיק עד שאזכה להתקרב אליו, וכל קרני רשעים שהם העזי פנים בעלי לשון הרע אגדע ואפיל אותם. וקרנות צדיק תרוממנה, כי הכל יראו האמת. והכל בכח קבלת התורה שקבלנו כבר, וכנ"ל:
