# כז

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim3/1163/67/27/

וזה "כי יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק מדר דר" (שמות יז, טז), שאין כסאו שלם ואין שמו שלם עד שימחה זכר עמלק (תנחומא כי תצא יא). כי העקר הוא להכרית זרעו של עמלק, שזה נעשה על־ידי בחינת יהושע דיקא, בחינת (שמות שם ט): "צא הלחם בעמלק", שהוא בחינת נקדה התחתונה, אבל אי אפשר ליהושע לעשות דבר כי אם בכחו של משה, בחינת נקדה העליונה, כמו שכתוב (שמות יז, יא): "והיה כאשר ירים משה ידו" וכו', וכל ימי הגלות השם־יתברך לוחם עמו, ואז אין הכסא שלם - חסר האלף הנ"ל, וכן אין השם שלם, כי כשנעשה בחינת 'אדם לשבת על הכסא' - זה עקר בחינת שלמות השם הוי"ה ברוך הוא, שהוא הויה באלפין שעולה 'מה' בגימטריא 'אדם', שנשלם כשמכניעין הדם שיונק כשנסתלק, חס ושלום, האלף שבאמצע הואו של שם 'מה', שאז עולה 'דם', בחינת 'אחורי פני אהיה' עולה 'דם', כמובן כל זה בכתבי האר"י ז"ל בכמה מקומות על־פי דרכו הקדש (עץ חיים שער לב פרק ז, שער לט דרוש ה, ועוד).

ובכל דור ודור, כפי מה שמתגבר כל אחד להתקרב להצדיק האמת מתוך בזיונות ושפיכת דמים הרבה - כן מאיר בחינת משה לבחינת יהושע שהם בחינת רב ותלמיד וכו' כנ"ל, ועל־ידי־זה כורתין זרעו של עמלק ונעשין כל התקונים הנ"ל.

אבל המלחמה ארכה מאד מאד, כי עמלק הוא מעולם רצועה מרדות לישראל (תנחומא חקת יח), ומתפשט בכל פעם מאד מאד בכלליות ובפרטיות על כל אחד ואחד, ועל כן הזהירנו התורה הקדושה "זכור את אשר עשה לך עמלק", כי צריכין לזכר היטב מלחמתו הגדולה, כדי לברח בכל פעם אל הצדיק האמת ולתורתו הקדושה, כי רק הוא לוחם מלחמת עמלק בכל דור, ומכניס דרכי התשובה בעולם לכל אחד ואחד, בחינת בקיאות הנ"ל, שהוא בחינת מלמד מלחמה, עד שנזכה שיבא משיח במהרה בימינו - שאז יהיה נכרת זרעו לגמרי כמו שכתוב שם (דברים כה, יז): "והיה בהניח ה' אלקיך לך... בארץ וכו', תמחה את זכר עמלק" וכו', כי כל כניסת ארץ־ישראל הוא על־ידי־זה, כמו שכתוב בהתורה הנ"ל ענין השלש מצוות שנצטוו בכניסתן לארץ־ישראל, שהוא להכרית זרעו של עמלק הנ"ל וכו' כנ"ל.
