# סג

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim3/1163/67/63/

ועקר תקום החותם הנ"ל הוא על־ידי אמת, כי חותמו של הקדוש־ברוך־הוא אמת (שבת נה.), כי עקר כלל כל התקונים הוא אמת, שהוא התחזקות האמונה הקדושה בהשם־יתברך ובצדיקים, כי עקר האמונה הוא על־ידי אמת, כמו שכתבנו כמה פעמים בדברנו. וזה בחינת חותם על חותם שהוא בחינת "אם אסק שמים שם אתה" - שהוא חותם אחד, "ואציעה שאול הנך" - זה בחינת חותם שני וכו' כנ"ל. הינו שבתחלה חותמין הקדשה בבחינת חותם אחד שהוא אמת - לאחז עצמו בדרך האמת תמיד, ולבלי לנטות ימין ושמאל רק להיות חזק לשוב בתשובה תמיד, וזה בחינת 'עיל' וכו' כנ"ל, ואף־על־פי שגם בזה יש בחינת 'עיל ונפיק' 'רצוא ושוב', אבל הכל בכלל הוא בחינת 'עיל', וכנ"ל. אבל אחר־כך בסכות מתקנין ביותר בחינת 'ונפיק' בכח העבודה והתקונים של הצדיקים שעשו בראש־השנה ויום־כפור, וכנ"ל. ואז צריכין לחתם הקדשה בבחינת חותם שני שעקר החותם הוא אמת, וכנ"ל. הינו כי לפעמים יכול האדם לפל, חס ושלום, על־ידי האמת דיקא, כי יודע בנפשו שבאמת קלקל הרבה, וגם עתה הוא כמו שהוא, ועל־כן מסיתו הבעל־דבר בהאמת שלו - לדחותו לגמרי, חס ושלום, כאשר נשמע כדברים האלו בפרוש מכמה אנשים שיצאו מעולמם לגמרי על־ידי האמת הזה, אבל כבר גלו לנו צדיקי אמת, שהאמת לאמתו אינו כן.

וזה בחינת בקיאות הנ"ל - ש צריך כל אדם הרוצה לחוס על עצמו ולילך בדרכי התשובה, שהעקר הוא לקים: "אם אסק שמים שם אתה ואציעה שאול הנך" - שאפלו בשאול תחתיות סמוכין להשם־יתברך ואין שום יאוש בעולם, וכמו שדבר אדמו"ר ז"ל הרבה בזה - שבודאי צריכין לשמר עצמו מן החטא, ואפלו מפגם כל שהוא, אבל אף־על־פי־כן, אפלו אם נכשל כמו שנכשל, אפלו אלפים ורבבות פעמים, אף־על־פי־כן בכל עת ורגע חסדי ה' לא תמו, ויכולין בכל עת לקרב עצמו להשם־יתברך מכל מקום שהוא, כי גדול ה' מאד ולגדלתו אין חקר וכו' (תהלים קמה, ג), ויש ענין שיתהפך הכל לטובה וכו', כמבאר שיחות קדושות אלו בספריו הקדושים, ויותר מזה דבר עמנו פה אל פה. וזה עקר האמת לאמתו בחינת חותם שני של בחינת 'ונפיק', בחינת "ואציעה שאול הנך", שהוא חותם על חותם ששומר האמת הראשון, בבחינת (תהלים קמו, ו): "השומר אמת לעולם", כי גם האמת בעצמו צריך שמירה גדולה שלא יטעה על־ידי האמת שלו כנ"ל, וכן בכמה בחינות, כמבאר בדברינו הרבה בזה.
