# סד

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim3/1163/67/64/

גם כי כל המחלקת על צדיקי אמת, הן המחלקת שבין הנקראים 'חסידים וכשרים', ובפרט המחלקת של כתות המחקרים הנוטים לדרכי הכפירות והאפיקורסות - הכל הוא על־ידי האמת שלהם, כי 'האמת נעשה עדרים עדרים' (סנהדרין צז.), וכל אחד אומר שאצלו האמת, ועל כן מי שמביט לפעמים בספריהם של המחקרים, יראה, שדבור 'אמת' אינו זז מפיהם וצועקים רק אמת, אוי להם ולהאמת המזיף שלהם! [ואין להאריך בזה כאן. והרבה מזה מבאר בדברינו בכמה מקומות. ועל־כן צריך האמת בעצמו שמירה, כנ"ל.

וזה בחינת מה שצריכין חותם על חותם, כי עקר החותם הוא אמת, והאמת בעצמו צריך שמירה, והכל בכח הצדיקי אמת ותלמידיהם שהם בחינת יהושע, שממשיכין דרכי התשובה הנ"ל, שהוא בחינת "אם אסק וכו' ואציעה שאול הנך" וכו' כנ"ל, שהוא שני בקיאות הנ"ל ב'עיל' 'ונפיק', שזה נגמר בהושענא רבא כנ"ל, על־כן נעשה אז בחינת חותם על חותם וכנ"ל. וזה ידוע בכתבים (פרי־עץ־חיים, מנחה ומעריב, פרק ו), ש'אמת' הוא בגימטריא 'אהיה' פעמים 'אהיה', כי עתה עקר התקון על־ידי בחינת 'אהיה', שהוא בחינת תשובה, שזה בחינת החותם שעולה שלשה פעמים אהיה במלואו, כנ"ל (אות נח).
