# ו

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim3/1274/63/6-2/

ואחר כך אוכלין האפיקומן - והוא נקרא 'צפון' בסדר ההגדה, הינו בחינת (קדושין לח.): 'עגה שהוציאו ממצרים טעמו בה טעם מן', 'שהוציאו' דיקא, כי אחר שיצאו ונתגלה הדעת, שהוא בחינת מצה, אז טעמו בה טעם מן, הינו בחינת מחלקת לשם שמים שבאמת הוא שלום ודעת גדול, בחינת מן, כמו שמבאר שם, עין שם היטב. וזהו בחינת אפיקומן - אפיקו מן (פסחים קיט:), בחינת 'מצה שהוציאו מצרים טעמו בה טעם מן' כנ"ל, כי עתה אחר כל הנ"ל - כבר זכו לבחינת מחלקת לשם שמים, כנ"ל, ועתה המצה כתקונו בשלמות בבחינת מן. וזהו אפיקו מן, כנ"ל, ועל־כן עד עתה היה טמון וצפון ונסתר בבחינת הסתרה, כי אף שכבר נתעורר התגלות ההסתרה בתחלה, עם כל זה עדין היה צריכים להצפינו ולהטמינו, שלא יתאחזו, חס ושלום, בבחינת המחלקת דקדשה כנ"ל, כי עדין לא נתגלה הדעת בשלמות, כנ"ל, ועתה שנשלם ונתגלה בחינת המחלקת לשם שמים כנ"ל - אזי מוציאין האפיקומן, שהוא בחינת עגה שהוציאו ממצרים וכו', כנ"ל.
