# מה

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim3/1274/67/45/

וזה בחינת כל המלחמות והמחלקת שהיה ליעקב אבינו, שבתחלה היה עליו מחלקת עשו ולבן, ואחר כך כשנצל מהם ובקש לישב בשלוה - קפץ עליו רגזו של יוסף, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (בראשית רבה פד, ג) על פסוק (בראשית לז, א): "וישב יעקב" וכו'. כי יעקב הוא בחינת כלליות התורה, בבחינת (דברים לג, ד): "תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב", כי דרך התורה הנ"ל התחיל מאברהם אבינו שהוא גלה אלקותו בעולם, והתחיל להמשיך דרך התורה בעולם, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (יומא כח:): 'קים אברהם אבינו את כל התורה עד שלא נתנה', ואחר כך מסרה ליצחק, ויצחק ליעקב, אך אברהם ויצחק לא היתה מטתן שלמה, כי יצאו מהם עשו וישמעאל שהם הפך התורה, שהם בחינת כל החולקים על חכמי התורה האמתיים שמהם כל החרבנות, אך יעקב היתה מטתו שלמה והוא הוליד כל שנים־עשר שבטי ישראל שקבלו את התורה, אשר אנו כלנו נקראים על שמו 'בני ישראל', על־כן עקר המשכת קדשת התורה הוא על־ידי יעקב, אבל היה עליו מחלקות גדולות מעשו ולבן, שהם בחינת החולקים על חכמי התורה האמתיים.

ויעקב אבינו, כל מה שהיו חולקין עליו יותר - התגבר לשוב בתשובה יותר על פגם אמונת חכמים, ולתקן חטא אדם־הראשון שפגם בזה כנ"ל, ופגם הדורות שאחריו שפגמו בזה. והוא שב בתשובה בשבילם, עד שחבר ועשה על־ידי־זה ספרים רבים, שזהו בחינת מה שנטמן בבית שם ועבר ארבע עשרה שנה בעת שברח מעשו ושם עסק בתורה (מגלה טז:), ובודאי חבר על־ידי־זה ספרים רבים, כי יעקב חבר כמה ספרים קדושים בענין האמונה הקדושה כמובא (בלקוטי תנינא סימן לב), וכמו שספר מזה אדמו"ר ז"ל, כמובא בדברינו, שזהו בחינת (איוב לא, לה): "וספר כתב איש ריבי" - שכל מה שרואין שהמחלקת על האמת מתגבר יותר - צריכים להתגבר לשוב בתשובה על פגם אמונת חכמים שלו או של העולם, או מה שפוגם מה שאינו מאמין בעצמו וכו' (כמו שמבאר שם), ועל־ידי כל תשובה נעשה ספר כנ"ל, בבחינת "וספר כתב איש ריבי", כנ"ל.

וזה נהג יעקב תמיד, שכל מה שראה המחלקת מתגבר עליו יותר - היה שב בתשובה ועסק בתורה יותר, עד שחבר ספרים הרבה לאין קץ, ועל־ידי־זה המתיק כל הדינים, על־ידי בחינת אבן שתיה וכו', שזהו בחינת מה שכל האבנים נכללו באבן אחת (חלין צא:), שזה זכה יעקב בעצמו, שבעת שיצא מבית שם ועבר פגע במקום. ושם נכללו כל השתים עשרה אבנים באבן שתיה בקדשי קדשים, שזה זכה על־ידי רבוי הספרים שזכה על־ידי עסק התורה [כמו שמבאר שם וכנ"ל, עין שם בהתורה "חדי רבי שמעון" הנ"ל היטב ותבין כל זה].

ועל־כן שלח יעקב לעשו כשיצא מבית לבן בשלום: עם לבן גרתי (בראשית לב, ה) ודרשו רבותינו ז"ל (רש"י שם): 'ותרי"ג מצות שמרתי' - זה בחינת "וספר כתב איש ריבי" הנ"ל. שדיקא על־ידי הריב ומחלקת נכתבין ספרים קדושים הרבה, שזהו בחינת 'עם לבן גרתי, ותרי"ג מצות' - שהם כלל ספרי התורה - 'שמרתי', שדיקא על־ידי שגרתי עם לבן וסבלתי ממנו מה שסבלתי - שבקש לעקר את הכל - חס ושלום, על־ידי־זה דיקא זכיתי 'ותרי"ג מצות שמרתי' - שזכיתי להשיג כל התרי"ג מצות, שהם כלל ספרי התורה שהשיג קדם שנתנה, שכל זה זכה על־ידי עצם תשובתו - ששב דיקא על־ידי המחלקת שהיה לו מלבן, כי דיקא על־ידי המחלקת נעשין ספרים הרבה כשזוכין לשוב בתשובה על ידם, כנ"ל.
