# ו

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim3/1322/64/6/

וזה בחינת ש כופלין התקיעות כמה פעמים בישיבה ובעמידה - זה בחינת תשובה על תשובה כנ"ל. ועל־כן נקראים תקיעות דמעמד ותקיעות דמישב - כי ישיבה מרמז על העולם הזה. ועמידה מרמז על עולם־הבא, כידוע. וזה בחינת שני התקיעות דמישב ומעמד, הינו בחינת שני התשובות, כי תשובה הראשונה הוא בחינת כבוד בעולם הזה. ותשובה שניה הוא בחינת כבוד בעולם־הבא, כמו שכתב רבנו שם על מאמר רבותינו ז"ל (סנהדרין מג:): 'הזובח את יצרו ומתודה עליו כאלו כבדו להקדוש־ברוך־הוא בשני עולמות'. ועל־כן תוקעין בישיבה ובעמידה - לרמז על שני בחינות התשובה הנ"ל, תשובה של עולם הזה ותשובה על תשובה זה בחינת תשובה של העולם־הבא שהוא יום שכלו שבת (תמיד ז, ד), כלו תשובה, בחינת תשובה על תשובה כנ"ל, עין שם. ועל־כן תוקעין כמה פעמים, להורות, שצריכין לעשות תשובה כמה וכמה פעמים, כי צריכין לעשות 'תשובה על תשובה' כנ"ל, עין שם.
