# ב

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim3/428/61/2/

ולבאר קצת יותר, כי עקר הסתלקות מאורי אור, שזה בחינת העלמה, שנתעלם הפאר - הוא על־ידי הבכיה של השכינה, בחינת (ירמיה לא, יד): "רחל מבכה על בניה" (כמו שמבאר שם). ועל־כן התקון הוא גם־כן על־ידי הבכיה של ישראל, כי כנגד מה שפגמו וגרמו בכיה לשכינה, שעל־ידי־זה נסתלקו מאורי אור ונתעלם הפאר - כנגד זה צריכים לעשות תשובה ולבכות על החטאים והפגמים, שעל ידם גרם בכיה לשכינה, כביכול. ובזה בעצמו מתקן מה שפגם, ואזי השם־יתברך מרחם ומשים "פאר תחת אפר" (ישעיה סא, ג), שזהו בחינת תקון הבכיה כנ"ל, כי אף־על־פי שהבכיה הוא בחינת הסתלקות מאורי אור והתגברות מאורי אש, חס ושלום, אף־על־פי־כן כשאנו מתעוררין בבכיה אזי השם־יתברך מרחם בבחינת " והנה נער בכה" - מיד "ותחמל עליו ", ועל־ידי גדל הרחמנות, הוא יתברך מהפך מהפך אל הפך, ומשים "פאר תחת אפר", הינו תחת אפר שנעשה על־ידי הבכיה הנ"ל, ועכשיו נתהפך ונעשה על־ידי הבכיה "פאר תחת אפר", כי הכל תלוי בנו, כי אין חבוש מתיר את עצמו מבית האסורים, כמו שאיתא בתקונים (שם). ועל־כן על־ידי הבכיה של השכינה - אין נתעורר הגאלה, כי אדרבא, זהו בחינת הפגם - שגרמנו בכיה לשכינה, כביכול, שעל־ידי־זה נסתלקין מאורי אור וכו' כנ"ל, אבל תכף כשאנו מתעוררין בתשובה בבכיה, ואזי נתעורר רחמיו יתברך ונתתקן הפגם שגרמנו בכיה לשכינה ונעשה "פאר תחת אפר", וכל זה ברחמיו יתברך, בבחינת " והנה נער בכה" - מיד "ותחמל עליו " כנ"ל. ועל־כן זוכין ל"פרי עץ הדר", בחינת "פאר" - אחר ימים נוראים, כנ"ל:

[מחמת שבשנה זו ואשתקד היו שרפות הרבה, בשביל זה לא היו מצויים אתרוגים, כי היה התגברות מאורי האש שהוא בחינת התעלמות הפאר כנ"ל (וכמו שמבאר שם במאמר הנ"ל). אף־על־פי־כן על־ידי בחינת 'והנה נער בוכה' וכו' - זכו לאתרוגים נאים, כנ"ל]:
