# יד

> מקור: https://rabenu.app/books/orach-chaim3/797/66/14/

וזה שנסמך בההגדה: ואחרי כן יצאו ברכש גדול - והיא שעמדה לאבותינו ולנו וכו', כי עקר קיום שלנו בגלות המר הזה הוא על־ידי ההבטחה שהבטיח לאברהם אבינו (בראשית טו, יד): וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנכי ואחרי כן יצאו ברכש גדול, ודרשו רבותינו ז"ל (בראשית רבה מד, יט), 'וגם' לרבות שעבוד מלכיות, שעקר השעבוד על־ידי שנטלו וגזלו השפע של העשירות אליהם, ועל־ידי־זה הם מושלים עלינו, אבל השם־יתברך כבר הקדים והבטיחנו על־ידי אבותינו ואחרי כן יצאו ברכש גדול, ומאותה ההבטחה נמשך לנו גם עתה קצת השפע שיש לנו, כדי שיהיה לנו קיום בגלות המר הזה עד הגאלה, כי ההבטחה היתה שישראל מכרחין להיות בגלות כגרים, כאלו כל השפע והעשירות שלהם, אבל הכל לטובה כדי שנכיר עניותנו ושפלותנו ונשוב אליו, ועל־ידי־זה מעט השפע שלנו עולה יותר מכל העשירות שלהם וכנ"ל, ועל־ידי־זה זוכים כמה צדיקים וכשרים גם בגלות לעשירות גדול, ועל־ידי־זה יש לנו קיום בגלות לעמד כנגד העכו"ם וכנגד כל החולקים על האמת, כי לא אחד בלבד עמד עלינו לכלותנו אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו והקדוש־ברוך־הוא מצילנו מידם - על־ידי הבטחת זקנינו הקדושים שמקימים אותנו גם בגלות הזה וממשיכים לנו השפע דקדשה בדרך נפלא ונורא, עד שנזכה לגאלה שלמה במהרה בימינו, אמן:
