# קנח

> מקור: https://rabenu.app/books/sichotharan/158/

ספר שפעם אחת בימי נעוריו היה אצל הרב וכו' ואמר שאז עדין לא היה אוחז במדרגה זו של עכשו שיוכל לדבר עם העולם ואף על פי כן יהיה דבוק בהשם יתברך ועוסק בתורה ממש. כי אתה סבור שבפעם אחת באין לכל המעלות?! כי לא כן הוא, רק צריכין להתיגע ולטרח בעבודתו מאד (שקורין האריווין) קדם שבאין לאיזה מעלה טובה. ואז היה קשה לי להיות ביחד עם העולם, מחמת שהיה רוצה לעסק בעבודת ה'. וכן כמה פעמים בעת שספר מענין הפלגת מעלתו וכו' היה רגיל לומר: איך האב אבער זייער גיהארוויט איך האב אסך גיפאסט [אבל אני עמלתי הרבה, התענתי הרבה]:
