# תפילות ותחנונים

> הרב מטשהרין

תפילות ותחנונים על מאמרים קטנים בספר ליקוטי מוהר"ן שלא נסדר עליהם עדיין שום תפילה בספר הליקוטי תפילות ובדרך אגב גם איזו דיבורי תפילה ותחנונים מהשמטות שנשמטו בשעת ההדפסה בהליקוטי תפילות, ראה בהקדמה.

מקור: https://rabenu.app/books/tpylvt-vtchnvnym/

---

## הַקְדָּמַת הַמְּחַבֵּר

אִיתָא בְּמַסֶּכֶת בְּרָכוֹת (דַּף כ'), נָשִׁים וַעֲבָדִים וּקְטַנִּים פְּטוּרִים מִקְּרִיאַת שָׁמַע וְכוּ', וְחַיָּבִין בִּתְפִלָּה, דְּרַחֲמֵי נִינְהוּ. וְהָרִי"ף זַ"ל בֵּאֵר בְּיוֹתֵר, דְּלָאו מִצְוַת עָשָׂה שֶׁהַזְּמַן גְּרָמָא הוּא, וְנָשִׁים חַיָּבוֹת. וּתְרֵ"י פֵּרְשׁוּ, שֶׁהוּא עַל פִּי מַה שֶּׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל וּלְוַאי שֶׁיִּתְפַּלֵּל אָדָם כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ. וְעַל קֹטֶב דִּבְרֵי חֲכָמֵינוּ זַ"ל אֵלּוּ נִמְצְאוּ חִבּוּרִים הַרְבֵּה מֵעִנְיְנֵי תְפִלּוֹת, הֵן בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ הֵן בִּלְשׁוֹן לַעַז וְכַיּוֹצֵא. וְיֵשׁ מֵהֶם שֶׁנִּתְחַבְּרוּ עַל יְדֵי גְּדוֹלֵי הַמְּפֻרְסָמִים, וְיֵשׁ שֶׁנִּתְחַבְּרוּ עַל יְדֵי [גְּדוֹלִים] שֶׁאֵינָם מְפֻרְסָמִים כָּל כָּךְ. וְכַמּוּבָא בְּסִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת בְּהַמַּעֲשֶׂה שֶׁל הַבַּעַל תְּפִלָּה, שֶׁהַכַּת הַקְּדוֹשָׁה שֶׁבָּחֲרוּ לָהֶם שֶׁעִקַּר הַתַּכְלִית הוּא רַק לַעֲסֹק בַּתְּפִלָּה וְתַחֲנוּנִים וְכוּ', וְהָיָה לָהֶם חִבּוּרִים מִתְּפִלּוֹת גַּם קֹדֶם שֶׁנִּתְקָרְבוּ לְהַבַּעַל תְּפִלָּה, רַק אַחַר כָּךְ, כְּשֶׁזָּכוּ שֶׁנִּתְקָרְבוּ אֵלָיו וְגִלָּה לָהֶם סֵדֶר תְּפִלּוֹתָיו וְחִבּוּרָיו וְעִנְיָנָיו, אָז הֵאִיר עֵינֵיהֶם וְעָשָׂה אוֹתָם לְצַדִּיקִים גְּמוּרִים וְכוּ', עַיֵּן שָׁם:

והנה בזמנינו אלה נתגלה ספרי לקוטי תפילות חלק ראשון וחלק שני, שנתייסדו על יסוד קדוש ונורא, ובנויים על סדר המאמרים הקדושים שבספרי לקוטי מוהר"ן הקדוש חלק ראשון וחלק שני וכו'; ותוכן הענין של ספר הלקוטי תפילות הנ"ל, מבואר הכל באריכות בהקדמה לספר הנ"ל, ושם מבואר גם כן שלענין חיבורי תפילות אין למנוע מלחברם אף מי שאינו גדול במעלה כל כך, בפרט אם סדר התפלות נתייסדו על יסוד אמת ויציב ונכון וקיים וקדוש ונורא שהוא על יסוד מאמרים הקדושים שבספרי לקוטי מוהר"ן, בוודאי אין לחוש כלל וכו':

והנה הספרי לקוטי תפילות הנ"ל נדפסו פעם ראשונה במדינתנו, ונתפשטו בכל גבולי ישראל בחשיבות גדול תהלה לאל, וזה ימים לא כביר שנדפסו פעם שניה בעיר זאלקאווע בתכלית היופי. והנה ראֹה ראיתי, שהגם שבעל המחבר ספרי לקוטי תפילות הנ"ל בודאי הפליא לעשות בזה שחיבר אותם בארוכה ובלשון צח ויפה ובהתעוררות גדיל כמובן להמעיין בהם, אף על פי כן עדיין יש עוד איזה מאמרים קטנים בספר לקוטי מוהר"ן שלא נסדר עליהם עדיין שום תפילה, ולא נודע לנו הטעם לזה. ועל פי פשוט יש לומר כי היה פשוט בעיניו שעל מאמרים קטנים וקצרים כאלה יוכל כל אדם לסדר תפילותיו אם ירצה, אפילו אם יהיה איש פשוט ונמוך במדריגה מאד. אך כאשר ראיתי שהלבבות נתמעטין וכו' כידוע, ועל ענין התפלה אמרו רבותינו ז"ל: אלו דברים העומדים ברומו של עולם ובני אדם מזלזלין בהם, על כן אמרתי אל תמנע טוב מבעליו, חיברתי הקונטרס הקטן הזה בכדי להשלים המלאכה, שיהיו התפילות מבוארין ומסודרין כמעט על כל מאמרי רבינו הקדוש ז"ל שבספרי לקוטי מוהר"ן, גם על המאמרים הקטנים והקצרים שבהם; ובדרך אגב ציינתי גם איזו דיבורי תפילה ותחנונים מהשמטות שנשמטו בשעת ההדפסה בהלקוטי תפילות הנ"ל, היינו מה שבכמה תפילות יש שחסר בהם קצת מהענינים המבוארים בספרי לקוטי מוהר"ן, ובהתפילות לא נזכר בהם שום דבר מענינים אלו, ולא נודע לנו טעם הדבר. וה' יתברך יהיה בעזרנו שנוכה לבלות בל ימינו רק על תורה ותפלה כרצונו יתברך באמת, אמן:

## חלק ראשון

### א

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, זַכֵּנִי לִשְׁמִירַת הַבְּרִית בִּשְׁלֵמוּת, וְאֶזְכֶּה לְקַדֵּשׁ עַצְמִי בַּמֻּתָּר לִי, עַד שֶׁיִּהְיֶה הַזִּוּוּג שֶׁלִּי בִּבְחִינַת זָכוּ שְׁכִינָה שְׁרוּיָה בֵּינֵיהֶם. וְתַצִּילֵנִי מִכָּל מִינֵי פְגַם הַבְּרִית שֶׁבָּעוֹלָם, בִּפְרָט מִמִּקְרֶה בִּלְתִּי טָהוֹר חַס וְשָׁלוֹם. רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה הוֹדַעְתָּנוּ שֶׁעַל יְדֵי שֶׁפּוֹגְמִין בִּקְדֻשַּׁת הַזִּוּוּג, אוֹ עַל יְדֵי עֲווֹן מִקְרֵה לַיְלָה חַס וְשָׁלוֹם, עַל יְדֵי זֶה גּוֹרְמִין הִתְגַּבְּרוּת הַדִּינִים וְהַחֲרוֹן אַף בָּעוֹלָם חַס וְשָׁלוֹם, בִּבְחִינַת: לֹא זָכוּ אֵשׁ אוֹכַלְתָּן. וְגַם אַתָּה הוֹדַעְתָּנוּ שֶׁהַקְּלִפָּה הַזֹּאת שֶׁבָּאִין עַל יָדָהּ לְמִקְרֵה לַיְלָה וּלְכָל מִינֵי פְּגַם הַבְּרִית רַחֲמָנָא לִצְּלָן, הִיא יוֹנֶקֶת מִן "הַפֵּאִין" שֶׁבְּאוֹתִיּוֹת אָלֶף בֵּית, וְנַעֲשֶׂה מִן "פֵּא" אַף. עַל כֵּן זַכֵּנִי לְהַרְבּוֹת בִּצְדָקָה לַעֲנִיִּים הֲגוּנִים, וְאֶזְכֶּה לִתֵּן הַרְבֵּה לִצְדָקָה בַּסֵּתֶר, עַד שֶׁעַל יְדֵי זֶה יִהְיוּ נִמְתָּקִים כָּל הַדִּינִים שֶׁהִתְגַבְּרוּ עַל יְדֵי פְּגַם הַבְּרִית. וִיקֻיַּם בָּנוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "מַתָּן בַּסֵּתֶר יִכְפֶּה אָף". וְלֹא יִהְיֶה לְהַקְּלִפָּה הָרָעָה שׁוּם יְנִיקָה מֵהַקְּדֻשָּׁה חַס וְשָׁלוֹם, וְתִמְחֶה שְׁמָהּ וְזִכְרָהּ מִן הָעוֹלָם, וְנִזְכֶּה לְהִנָּצֵל מֵעַתָּה מִכָּל מִינֵי פְגַם הַבְּרִית שֶׁבָּעוֹלָם, וּתְזַכֵּנִי לִשְׁמִירַת הַבְּרִית בְּתַכְלִית הַקְּדֻשָּׁה, כָּרָאוּי לְאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי בֶּאֱמֶת, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן:

### ב

(לשבת)

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, זַכֵּנוּ לְקַבֵּל עָלֵינוּ עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם שְׁלֵמָה, וְלֵילֵךְ בִּדְרָכֶיךָ הַטּוֹבִים אֲשֶׁר הוֹרֵיתָ לָנוּ בְּתוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה וְהַתְּמִימָה עַל יְדֵי חֲכָמֶיךָ הַקְּדוֹשִׁים זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה. רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה יָדַעְתָּ כַּמָּה קָשֶׁה וְכָבֵד עָלֵינוּ לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְכָל זֶה מֵחֲמַת הַקְּלִפּוֹת וְסִטְרִין אָחֳרָנִין, אֲשֶׁר עִקַּר אֲחִיזָתָם וּשְׁלִיטָתָם בִּבְחִינַת הָרַגְלִין, וְעִקַּר שְׁלִיטָתָם הוּא רַק בִּימֵי הַחֹל, אֲבָל כְּשֶׁנִּכְנָס קְדֻשַּׁת שַׁבָּת קֹדֶשׁ אֲזַי נִכְנָעִין וְנִתְבַּטְּלִין וְאֵין לָהֶם שׁוּם שְׁלִיטָה כְּלָל, עַל כֵּן חוּס וַחֲמֹל נָא עָלֵינוּ וְזַכֵּנוּ לְקַבֵּל קְדֻשַּׁת שַׁבָּת קֹדֶשׁ בִּשְׁלֵמוּת, עַד שֶׁעַל יְדֵי זֶה יִהְיֶה נֶחְזַר לָנוּ כֹּחַ הַהֲלִיכָה, וְנִזְכֶּה לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בִּשְׁלֵמוּת, וְנִזְכֶּה עַל יְדֵי קְדֻשַּׁת שַׁבָּת לְדַבֵּק עַצְמֵנוּ לְמִדַּת הָאֱמֶת הַמֵּאִיר בְּשַׁבָּת קֹדֶשׁ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: "אֲפִילוּ עַם הָאָרֶץ יָרֵא לְשַׁקֵּר בְּשַׁבָּת". וְנִזְכֶּה שֶׁמִּדָּה זוֹ שֶׁל אֱמֶת יִהְיֶה סַעַד לָנוּ לְתוֹמְכֵינוּ, עַד שֶׁנִּזְכֶּה לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בִּשְׁלֵמוּת, וְרַגְלֵינוּ לֹא תִמְעַד לְעוֹלָם:

וּתְזַכֵּנוּ לְהַרְבּוֹת בִּצְדָקָה לַעֲנִיִּים הֲגוּנִים, וְעַל יְדֵי זֶה נִתֵּן כֹּחַ וְאֹמֶץ לְרַגְלֵי הַקְּדֻשָּׁה, וִיקֻיַּם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "צֶדֶק לְפָנָיו יְהַלֵּךְ וְיָשֵׂם לְדֶרֶךְ פְּעָמָיו". וּתְזַכֵּנוּ לִצְדָקָה שֶׁל שַׁבָּת, וְנִזְכֶּה לְפַזֵּר הַרְבֵּה לִצְדָקָה לַעֲנִיִּים הֲגוּנִים עַל צָרְכֵי שַׁבָּת, וּלְהַכְנִיס אוֹרְחִים הֲגוּנִים לְבָתֵּינוּ בְּכָל שַׁבָּת וְשַׁבָּת. וְנִזְכֶּה שֶׁהַצְּדָקָה שֶׁלָּנוּ בִּפְרָט הַצְּדָקָה שֶׁל שַׁבָּת, תָּאִיר בִּבְחִינַת אוֹר הַשֶּׁמֶשׁ הָעֲתִידָה לְהִתְחַדֵּשׁ לֶעָתִיד לָבֹא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה, וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים". וִיקֻיַּם בָּנוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ". וְעַל יְדֵי כָל זֶה יִתְתַּקְנוּ רַגְלֵי הַקְּדֻשָּׁה וִיקַבְּלוּ כֹּחַ גָּדוֹל, עַד שֶׁנִּזְכֶּה לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בִּשְׁלֵמוּת לְעוֹלָם. וִיקֻיַּם בָּנוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ עֲשׂוֹת חֲפָצֶךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי, וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ יְהֹוָה מְכֻבָּד, וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר, אָז תִּתְעַנַּג עַל יְהֹוָה וְהִרְכַּבְתִּיךָ עַל בָּמֳתֵי אָרֶץ, וְהַאֲכַלְתִּיךָ נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ כִּי פִּי יְהֹוָה דִּבֵּר":

### ג

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה הוֹדַעְתָּ לָנוּ גֹּדֶל מַעֲלַת הַצַּדִּיקִים הַקְּדוֹשִׁים, עַד אֲשֶׁר יֵשׁ לָהֶם כֹּחַ גָּדוֹל כָּל כָּךְ, שֶׁעַל יְדֵי מַה שֶּׁהֵם נָעִים וְנָדִים וְהוֹלְכִים אַחַת הֵנָּה וְאַחַת הֵנָּה בְּתוֹךְ בֵּיתָם, יְכוֹלִין בָּזֶה לְהַמְתִּיק כָּל הַדִּינִים וּלְהַחֲיוֹת מֵתִים, עַל כֵּן חוּס וַחֲמֹל נָא עָלַי, וְזַכֵּנִי לְהִתְקָרֵב לְצַדִּיקִים כָּאֵלֶּה שֶׁיֵּשׁ לָהֶם כֹּחַ כָּזֶה. וְזַכֵּנִי לַעֲסֹק הַרְבֵּה בְּתוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה בְּכָל יוֹם וְיוֹם, וְעַל יְדֵי זֶה אֶזְכֶּה לְשַׁכֵּךְ הַחֲמִימוּת וְהָאֵשׁ הַבּוֹעֵר בְּלִבִּי לְכָל הַתַּאֲוֹת וַהֲבָלִים וְכִסּוּפִין דְּהַאי עָלְמָא, וְאֶזְכֶּה שֶׁיִּהְיֶה לִבִּי בּוֹעֵר בִּקְדֻשָּׁה גְדוֹלָה רַק לְתוֹרָתֶךָ וַעֲבוֹדָתֶךָ, וְגַם זֶה יִהְיֶה בְּמִדָּה וּבְצִמְצוּם הָרָאוּי לְפִי מַדְרֵגָתִי, וְלֹא אֶהֱרֹס אֶת גְּבוּלִי חַס וְשָׁלוֹם, וַאֲקַיֵּם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ, לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ".

וְזַכֵּנִי לְהִתְדַּבֵּק כָּל כָּךְ בְּתוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה, עַד שֶׁאֶהֱיֶה נִכְלָל עִמָּהּ בְּאַחְדוּת אֶחָד מַמָּשׁ, בִּבְחִינַת "זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם", עַד שֶׁאֶהֱיֶה נִמְנָה גַּם כֵּן בִּכְלָל הַצַּדִּיקִים הַקְּדוֹשִׁים, וְאֶזְכֶּה שֶׁעַל יְדֵי מַה שֶּׁאֲנִי נָע וָנָד לִפְעָמִים בְּתוֹךְ בֵּיתִי, יִהְיוּ נִמְתָּקִין כָּל הַדִּינִים וְיִהְיֶה נִמְשָׁךְ בְּחִינַת תְּחִיַּת הַמֵּתִים. וִיקֻיַּם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "כִּי הִצַּלְתָּ נַפְשִׁי מִמָּוֶת, הֲלֹא רַגְלַי מִדֶּחִי, לְהִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי אֱלֹהִים בְּאוֹר הַחַיִּים". וְנֶאֱמַר: "אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה, מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא". וְנֶאֱמַר: "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּיהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם, חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם":

### ד

רבונו של עולם, זכני לקיים מצוות ואהבת את יהוה אלהיך שהיא שורש כל המצוות, ואזכה לעסוק בתורה הרבה ולשמש תלמידי חכמים, ושיהיה עסקי בנחת עם הבריות, ולעשות משא ומתן באמונה עד שיהיה שם שמים מתאהב על ידי, שזה גם כן בכלל מצות ואהבת כמו שדרשו רבותינו זכרונם לברכה ואהבת את יהוה אלהיך, שיהא שם שמים מתאהב על ידך, כיצד קרא ושנה ושמש תלמידי תכמים, ועסקו בנחת עם הבריות ומשאו ומתנו באמונה וכו'. נמצא שם שמים מתאהב על ידו. ועליו הכתוב אומר ישראל אשר בך אתפאר. וזכני לבא על ידי זה למדרגה שהוא למעלה מהזמן ולבחינת מחשבה ולגדלות המוחין, ועל ידי זה אזכה להתפלל בכוונה גדולה ובשכל צח, ויקויים בי מקרא שכתוב שמע יהוה תחנתי יהוה תפלתי יקח. ונאמר ברוך אלהים אשר לא הסיר תפלתי וחסדו מאתי:

### ה

אתה הוא אלהינו בשמים ובארץ ובשמי השמים העליונים, אתה עשית את השמים ואת הארץ הימים וכל אשר בהם. זכנו להאמין בך באמונה שלימה כמו שהאמינו בך אבותינו הקדושים. אברהם יצחק ויעקב, וכן כל שאר הצדיקים אבותינו ורבותינו הקדושים, וזכנו לידע ממך בידיעה שלימה בחכמה ושכל אמתי דקדושה ולקיים מקרא שכתוב דע את אלהי אביך ועבדהו בלב שלם ובנפש חפצה כי כל לבבות דורש יהוה וכל יצר מחשבות מבין. ונאמר וארשתיך לי באמונה וידעת את יהוה. וזכני לעינים קדושים ולהסתכלות טהור וזך וצח, עד אשר על ידי ההסתכלות לבד שאסתכל על איזה דבר בחכמה ושכל אמיתי ובאמונה שלימה שיש בדבר הזה אותיות וניצוצות קדושות, על ידי זה יהיו עולין כל הניצוצות המלובשין בזה הדבר לשרשן ומקורן בבחינת פתוחי חותם קודש ליהוה. ומהאותיות והניצוצות יהיו נעשין דבורים, ועל ידי אלו הדבורים הקדושים תשפיע רב טוב לבית ישראל אשר זהו עיקר התענוג שלך כביכול, ויקויים בנו מקרא שכתוב זכר חסדו ואמונתו לבית ישראל ראו כל אפסי ארץ את ישועת אלהינו. רבונו של עולם, אתה הודעתנו גודל מעלת קדושת ישראל עד אשר אתה משרה שכינת כבודך בתוך כל אחד מישראל כמו שכתוב ושכנתי בתוכם. וכל אחד מישראל הוא בחינת "לבוש" ממלבושי הכבוד שלך, וכל העולמות לא נבראו אלא בשביל ישראל כדי להשפיע להם רב טוב, וכשאינם יכולים לקבל את השפעת הטוב מחמת עונותיהם, אזי יש לך צער גדול כביכול, כמו שכתוב בכל צרתם לו צר. ואתה ידעת כמה ארך אלינו הגלות והשיעבוד זה אלף וכמה מאות [קרוב לאלפים] שנה. ואתה הודעתנו שגם שכינת עוזך בגלות עמנו כביכול וגם הדיבור בגלות עם ישראל עד אשר נאלמתי דומיה החשיתי מטוב וכאבי נעכר. על כן חוס וחמול נא עלינו ועל שכינת עוזך וכבודך, ועל כל האותיות והניצוצות הקדושים אשר המה בגלות גדול וכבד מאד ומהר לגאלנו גאולה שלימה מהרה למען שמך, ויתעלה ויתגדל כבודך על כל העולם ויקוים מקרא שכתוב ונגלה כבוד יהוה וראו כל בשר יחדיו כי פי יהוה דבר:

### ו

עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל. רבונו של עולם, הצילני מכל מיני מחלוקת וחרופים ובזיונות, ועזרני שלא תזוח דעתי עלי לעולם ושלא אתגאה לעולם בשום דבר ונגד שום אדם, ואזכה לעשות עצמי כשיריים. ואחזיק עצמי באמת בבחינת מה ואפס ואין, ועל ידי זה תעזרני שלא יהיה לשום אדם פתחון פה לנגדי לדבר עלי ולחלוק ולומר לי חזור לאחוריך. ולבזות אותי חס ושלום, ותעזור לכל פרנסי ומנהיגי הדור שלא יתגאו חס ושלום, ושלא תזוח דעתם עליהם, רק יחזיקו עצמן בבחינת מה ואפס ואין, ועל ידי זה תצילם מכל מיני מחלוקת ובזיונות ולא יהיה לשום אדם פתחון פה כנגדם, ותזמין לנו פרנסים ומנהיגים כשרים והגונים, עד אשר נזכה שתקיים לנו מקרא שכתוב ונתתי לכם רועים כלִבי ורעו אתכם דעה והשכל. ונאמר והקימותי עליהם רועים ורעום ולא ייראו עוד ולא יחתו ולא יפקדו נאם יהוה:

### ז

אדני שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך. רבונו של עולם, זכני להתפלל לפניך תפלתי בכוונה גדולה ובדבקות גדול, ותהיה תפלתי שגורה ומרוצה בפי, ואפילו בעת שאין אני זוכה להתפלל בדבקות אמתי כראוי, תזכני להתפלל לפניך על כל פנים בכל כחי וכונתי, ואזכה להכניס כל כחי וכונת לבבי בדיבורי התפלה, ואזכה להאמין באמונה שלימה ולבטוח בחסדך הגדול, שכאשר תעזרני להתפלל לפניך בדבקות גדול כראוי ותהיה תפלתי שגורה בפי, אז יעלו לפניך כל התפלות עם התפלה ההיא שאזכה להתפלל אז כראוי, ועל ידי זה אזכה להתחזק תמיד בעבודת התפלה, ויקויים מקרא שכתוב יהוה אלהי ישועתי יום צעקתי בלילה נגדך. תבוא לפניך תפלתי הטה אזנך לרנתי. ונאמר אברכה את יהוה בכל עת תמיד תהלתו בפי. ונאמר בכל יום אברכך ואהללה שמך לעולם ועד:

### ח

רבונו של עולם, זכני לעסוק בתורה הרבה, והאר עיני בתורתך, ותעזרני להשיג מאור גדול ממאור התורה, וכל מה שאזכה להשיג יותר בכל פעם בהשגת התורה הקדושה, אזכה להוסיף גם כן בצדקות ובחסידות ומעשים טובים, ותזכני על יד זה שתהיה דעתי נוחה עם הבריות, ולא אראה לעולם שום כעס וקפדא נגד שום אדם, רק אהיה טוב לכל, ואפילו אם אראה מאיזה אדם בפרט מאנשי ההמון עם, איזה דבר שאינו טוב וישר לפי דעתי, אזכה לדבר עמו בטוב ובדיבורים רכים ונוחים המתישבים על הלב, עד שימצאו דברי חן בעיניו ויהיו נשמעים אליו, ויקוים בי מקרא שכתוב דברי חכמים בנחת נשמעים. ונאמר ומצא חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם:

### ט

רבונו של עולם, תן פחדך ואימתך בלבנו תמיד, וזכנו להיות בבחינת צדיק מושל יראת אלהים. היינו שלא נצטרך להמתין עד שתשפיע יראתך עלינו מלמעלה, רק נזכה בעצמנו להמשיך עלינו בכל פעם יראתך הקדושה, ונזכה ליראה מלפניך תמיד בכל עת ובכל שעה ביראה אמתיית יראה שלימה יראה עילאה יראת הרוממות, ועל ידי זה נזכה שתקבל כל תפלותינו ברחמים וברצון ותשמע קול תחנונינו תמיד. כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה כל מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעין. ויהיה לנו כח לעורר שפע בעולם, שעל ידי תפלתנו תשפיע רב טוב לבית ישראל. ועל ידי זה יהיו נכנעין ונכפפין כל הקליפות והסטרא אחרא תחת השכינה הקדושה, וכל הרשעה כולה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ, ותמלוך אתה הוא יהוה אלהינו מהרה לבדך על כל מעשיך, ויקוים מקרא שכתוב כי יהוה עליון נורא מלך גדול על כל הארץ. ונאמר יהוה בשמים הכין כסאו ומלכותו בכל משלה. ונאמר ישמחו השמים ותגל הארץ ויאמרו בגוים יהוה מלך. ונאמר יהוה מלך עולם ועד אבדו גוים מארצו. ונאמר והיה יהוה למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה יהוה אחד ושמו אחד:

### י

אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה, חננו מאתך חכמה בינה ודעת, כי אתה ידעת גודל הרחמנות שיש על האדם שאין בו דעת שלם בעבודת השם יתברך, אשר זה עיקר העניות, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: אין עני אלא מן הדעת. וכן: אם דעת חסרת מה קנית. וגם אתה הודעת לנו איך שכל הדינין והיסורין רחמנא ליצלן, נמשכין רק מבחינת מוחין דקטנות, על כן חוס וחמול נא עלינו ורחם עלינו ברחמיך הרבים, וזכנו לחזק עצמנו בכל פעם לעלות מבחינת מוחין דקטנות למוחין דגדלות, ותשפיע עלינו מאתך שפע הדעת והחכמה כמו שכתוב: כי יהוה יתן חכמה מפיו דעת ותבונה. וזכני להשכיל גם אחרים ולהאיר בהם גם כן הארת הדעת האמת ולהעלותם מבחינת קטנות המוחין לבחינת מוחין דגדלות, ויקוים מקרא שכתוב אשרי משכיל אל דל. ועל ידי זה בעצמו יתעוררו גם המוחין שלי, ותמתיק ותבטל כל הדינים מעלינו ומעל כל עמך בית ישראל, ותמשיך עלינו חסדים ורחמים גדולים בזכות שני שמותיך הקדושים שהם: "אל, הויה" אשר משם גם כן שורש הדעת דקדושה כמו שכתוב: כי אל דעות יהוה ולו נתכנו עלילות. ויקוים בנו מקרא שכתוב: אל יהוה ויאר לנו. ונאמר: מה יקר חסדך אלהים ובני אדם בצל כנפיך יחסיון וכו' באורך נראה אור. משך חסדך לידעיך וצדקתך לישרי לב:

### יא

השיבנו אבינו לתורתך וקרבנו מלכנו לעבודתך והחזירנו בתשובה שלימה לפניך. רבונו של עולם, אתה ידעת מה שגרמנו לנו בעוונותינו הרבים. כי נתרחקנו ממך מאד, כי הלכנו אחרי שרירות לבנו ואבדנו כל ימינו בתאות הגופניות והגשמיות, עד אשר על ידי זה אפילו אם לפעמים בא לנו איזה התעוררות בלבנו, לעזוב את דרכינו הרעים ואת און מחשבותינו, ולשוב ולהתקרב אליך, אזי מדת הדין מקטרג עלינו, באשר שאין אנתנו ראוים להתקרב אליך, ולכנס לדרך החיים ולהתקרב לצדיק האמת ולדרך האמת, ואתה אוהב משפט, על כן ההכרח כביכול שגם אתה תסכים לזה להזמין לנו מניעות למנעינו מדרך החיים כפי הראוי לנו לפי מעשינו על פי הדין והמשפט. אך אתה הודעת לנו על ידי חכמיך הקדושים, שהאהבה שאתה אוהב את ישראל היא גדולה יותר מהאהבה שאתה אוהב את המשפט. על כן אף על פי שאתה בעצמך מסכים כביכול על המניעות למנעינו מדרך האמת, אבל מגודל אהבתך שאתה אוהב את ישראל, ואתה חושב מחשבות לבלתי ידח ממך נדח, כי לא תחפוץ במות המת כי אם בשוב רשע מדרכו וחיה. ואתה חפץ מאד שכל אחד מישראל אפילו הגרוע שבגרועים, ישוב ויתקרב אליך לעבדך בלבב שלם. על כן אתה בעצמך, כביכול, מסתיר את עצמך בתוך המניעות, עד אשר על ידי זה מי שהוא בר דעת, הוא יכול להסתכל בהמניעות ולמצוא אותך בתוך המניעות בעצמן, כי באמת אין שום מניעה בעולם כלל, כי בתוקף המניעות בעצמן אתה נסתר שם כביכול, ועל ידי המניעות בעצמן יכולין להתקרב אליך כל החפץ באמת, אבל אתה ידעת קטנות דעתנו וכסילות שכלנו, עד אשר קשה וכבד עלינו לשבר שום מניעה בעולם, כי תכף שאנו רואין התגברות המניעות, אנו נסוגים אחור חס ושלום וחוזרין תכף לאחורינו ונמנעין מלהתקרב אליך.

(לז׳ אדר הילולא דמשה רבנו עליו השלום)

על כן חוס וחמול נא עלינו וחננו מאתך חכמה בינה ודעת, והמשך עלינו התנוצצות אמתי מקדושת הדעת של משה רבנו עליו השלום, אשר הוא כלליות נקודת הדעת של כלל ישראל, ונאמר בו ומשה נגש אל הערפל אשר שם האלהים. עד אשר על ידי זה נזכה למצוא אלקותך יתברך בתוך תוקף הערפל והחשכות והמניעות, ובזכות משה רבנו עליו השלום, ובזכות כל הצדיקי אמת שהם גם כן בבחינת משה, נזכה להתקרב אליך דייקא מתוך תוקף התגברות המניעות, ונזכה ברחמיך הרבים לשברם ולבטלם בביטול גמור, כי אתה אוהב צדקה ומשפט חסד יהוה מלאה הארץ. ונאמר אתה כוננת מישרים משפט וצדקה ביעקב אתה עשית. על כן קרבנו אליך בצדקה ובמתנת חנם ונדבת חסד, ותן לנו כח לשבר כל המניעות הבאים מבחינת הדין והמשפט, עד שעל ידי זה תסכים גם מדת הדין על התקרבותינו אליך, ותמתיק ותבטל כל הדינים מעלינו ומעל כל עמך בית ישראל, ועל ימנענו עוד שום מונע מלהתקרב אליך באמת וצדקנו במשפט, ברוך אתה מלך אוהב צדקה ומשפט:

### יב

רבונו של עולם, זכני לפזר הרבה לצדקה לעניים הגונים, ותתן בלבנו לרחם על העניים ועל כל הצריכים לרחמים, ותזכנו לגמול עמהם חסד גדול ועל ידי זה נזכה שאתה תרחם עלינו גם כן ברחמיך הגדולים כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: כל המרחם על הבריות מרחמין עליו מן השמים. וחננו מאתך חכמה בינה ודעת, ותצילנו מכל מיני רוח שטות, ועל ידי זה נזכה להנצל מלבוא לידי עברה, ונזכה לעשות רצונך כל ימי חיינו ולעבדך בלבב שלם אמן:

### יג

"דֶּרֶךְ שֶׁקֶר הָסֵר מִמֶּנִּי וְתוֹרָתְךָ חָנֵּנִי. דֶּרֶךְ אֱמוּנָה בָחָרְתִּי מִשְׁפָּטֶיךָ שִׁוִּיתִי. כָּל מִצְוֹתֶיךָ אֱמוּנָה שֶׁקֶר רְדָפוּנִי עָזְרֵנִי. מִפִּקּוּדֶיךָ אֶתְבּוֹנָן עַל כֵּן שָׂנֵאתִי כָּל אֹרַח שָׁקֶר. שֶׁקֶר שָׂנֵאתִי וַאֲתַעֵבָה תּוֹרָתְךָ אָהָבְתִּי. וְאַל תַּצֵּל מִפִּי דְבַר אֱמֶת עַד מְאֹד כִּי לְמִשְׁפָּטֶךָ יִחָלְתִּי. עֵינַי בְּנֶאֶמְנֵי אֶרֶץ לָשֶׁבֶת עִמָּדִי הֹלֵךְ בְּדֶרֶךְ תָּמִים הוּא יְשָׁרְתֵנִי. לֹא יֵשֵׁב בְּקֶרֶב בֵּיתִי עֹשֵׂה רְמִיָּה, דֹּבֵר שְׁקָרִים לֹא יִכּוֹן לְנֶגֶד עֵינָי". רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה יָדַעְתָּ גֹּדֶל הִתְפַּשְּׁטוּת הַשֶּׁקֶר בָּעוֹלָם עַד שֶׁרֹב הָעוֹלָם מְקָרְבִין רַק אֶת הַשֶּׁקֶר וּמְרַחֲקִין הָאֱמֶת, וְאַתָּה הוֹדַעְתָּ לָנוּ כִּי עִקַּר הִתְגַּלּוּת הָאֱמֶת יִהְיֶה לֶעָתִיד לָבֹא כְּשֶׁיָּבֹא אֵלִיָּהוּ וּמָשִׁיחַ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "שְׂפַת אֱמֶת תִּכּוֹן לָעַד", כִּי אֵין אֵלִיָּהוּ בָּא אֶלָּא לְרַחֵק הַמְּקֹרָבִין בִּזְרוֹעַ וּלְקָרֵב הַמְּרֻחָקִין בִּזְרוֹעַ, הַיְנוּ לְרַחֵק הַשֶּׁקֶר וּלְקָרֵב הָאֱמֶת, וְאַתָּה הוֹדַעְתָּ לָנוּ שֶׁבְּכָל מוֹצָאֵי שַׁבָּת מַתְחִיל בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת אֵלִיָּהוּ. עַל כֵּן חוּס וַחֲמֹל נָא עָלֵינוּ וְזַכֵּנוּ לְקַבֵּל קְדֻשַּׁת שַׁבָּת קֹדֶשׁ כָּרָאוּי, וְעַל יְדֵי זֶה נִזְכֶּה תֵּכֶף בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת לְקַבֵּל הֶאָרָה אֲמִתִּיִּית מִבְּחִינַת הִתְגַּלּוּת אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא זכור לטוב:

וְזַכֵּנוּ לְקַיֵּם מִצְוַת הַבְדָּלָה עַל הַיַּיִן בְּכָל מוֹצָאֵי שַׁבָּת קֹדֶשׁ, וְעַל יְדֵי זֶה נִזְכֶּה לְקַבֵּל הֶאָרַת הַדַּעַת הָאֲמִתִּי דִּקְדֻשָּׁה, עַד שֶׁנִּזְכֶּה גַּם בְּכָל יְמֵי הַחֹל לַעֲבֹד אוֹתְךָ בְּדַעַת שָׁלֵם וֶאֱמֶת, וּלְרַחֵק הַשֶּׁקֶר הַנִּמְשָׁךְ מִבְּחִינַת הַנָּחָשׁ שֶׁהֵבִיא מִיתָה לָעוֹלָם, וְנִזְכֶּה לְדַבֵּק עַצְמֵנוּ בְּמִדַּת הָאֱמֶת שֶׁהוּא בְּחִינַת סַם חַיִּים. וְתַצִּילֵנִי מִכָּל מִינֵי עַבְדוּת, וְנִזְכֶּה לְקַבֵּל עָלֵינוּ עֹל תּוֹרָה, וְתִפְרֹק מֵעָלֵינוּ עֹל מַלְכוּת וְעֹל דֶּרֶךְ אֶרֶץ, וְנִזְכֶּה לַעֲבֹד אוֹתְךָ עֲבוֹדָה שְׁלֵמָה, עִם דַּעַת שָׁלֵם וּמֹחִין גְּדוֹלִים, עַד שֶׁנִּזְכֶּה שֶׁתִּהְיֶה עֲבוֹדָתֵנוּ לְפָנֶיךָ בִּבְחִינַת עֲבוֹדַת הַבֵּן שֶׁעוֹבֵד אֶת אָבִיו, שֶׁזֶּה לְמַעְלָה מִמַּדְרֵגַת הָעֶבֶד שֶׁעוֹבֵד אֶת אֲדוֹנוֹ. וּתְזַכֵּנוּ לְמַעֵט בְּשֵׁנָה בְּכָל הָאֶפְשָׁר, וִיקֻיַּם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "אַל תִּתֵּן שֵׁנָה לְעֵינֶיךָ וּתְנוּמָה לְעַפְעַפֶּיךָ", וְנֶאֱמַר: "מְעַט שֵׁנוֹת מְעַט תְּנוּמוֹת מְעַט חִבֻּק יָדַיִם לִשְׁכָּב, וּבָא כִמְהַלֵּךְ רֵאשֶׁךָ וּמַחְסֹרְךָ כְּאִישׁ מָגֵן", אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן:

### יד

"אַתָּה חוֹנֵן לְאָדָם דַּעַת וּמְלַמֵּד לֶאֱנוֹשׁ בִּינָה, חָנֵּנוּ מֵאִתְּךָ חָכְמָה בִּינָה וְדַעַת", וְעַל יְדֵי זֶה תְּזַכֵּנוּ לְדַבֵּק עַצְמֵנוּ בְּמִדַּת הָרַחְמָנוּת וְנִזְכֶּה לְרַחֵם עַל כָּל הַבְּרִיּוֹת, וְתַצִּילֵנוּ מִכָּל מִינֵי כַּעַס וְאַכְזָרִיּוּת הַבָּא עַל יְדֵי כְּסִילוּת וְחֶסְרוֹן הַדַּעַת, רַק נִזְכֶּה לְהִתְגַּבֵּר וּלְהִזְדָּרֵז עַצְמֵנוּ בְּכָל פַּעַם בְּיוֹתֵר בְּמִדַּת הָרַחְמָנוּת, וְעַל יְדֵי זֶה נִזְכֶּה שֶׁגַּם אַתָּה תְּרַחֵם עָלֵינוּ מִן הַשָּׁמָיִם, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: "כָּל הַמְּרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת מְרַחֲמִין עָלָיו מִן הַשָּׁמָיִם":

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה יָדַעְתָּ כַּמָּה אָנוּ צְרִיכִים יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים מִן הַשָּׁמַיִם כָּל אֶחָד כְּפִי בְּחִינָתוֹ, כִּי רַק אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת כָּל הַתְּלָאוֹת אֲשֶׁר עוֹבְרִין עָלֵינוּ בְּכָל פַּעַם בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת בִּכְלָלוּת יִשְׂרָאֵל וּבִפְרָטִיּוּת מה שעובר על כל אחד מישראל, כי רובם עניים וחולים ומדוכאים ביסורים גדולים, אֲבָל אַתָּה יָדַעְתָּ גֹּדֶל חֲלִישׁוּת כֹּחֵנוּ וְחֶסְרוֹן דַּעְתֵּנוּ, עַד אֲשֶׁר עַל יְדֵי זֶה אֵין לָנוּ כֹּחַ לְעוֹרֵר רַחֲמֶיךָ עָלֵינוּ בִּשְׁלֵמוּת כָּרָאוּי, כִּי עִקַּר הָרַחֲמִים תָּלוּי בַּדַּעַת, וְאַתָּה הוֹדַעְתָּ לָנוּ כִּי שַׁבָּת קֹדֶשׁ הוּא בְּחִינַת דַּעַת, כִּי בְּשַׁבָּת נִמְשַׁךְ הַדַּעַת לְכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל. עַל כֵּן חוּס וַחֲמֹל נָא עָלֵינוּ, וְזַכֵּנוּ לְקַבֵּל קְדֻשַּׁת שַׁבָּת כָּרָאוּי, עַד שֶׁנִּזְכֶּה עַל יְדֵי זֶה לְקַבֵּל אוֹר הַדַּעַת, עַד שֶׁנָּבוֹא עַל יְדֵי זֶה לְמִדַּת הָרַחְמָנוּת, וְנִזְכֶּה לְרַחֵם עַל הַבְּרִיּוֹת וְלַעֲשׂוֹת עִמָּהֶם חֶסֶד כָּרָאוּי, וְתַצִּילֵנִי מִכָּל מִינֵי כַּעַס וְאַכְזָרִיּוּת, וְתַמְתִּיק וּתְבַטֵּל כָּל הַדִּינִים מֵעָלֵינוּ וּמֵעַל כָּל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וּתְרַחֵם עָלֵינוּ בְּרַחֲמֶיךָ הַגְּדוֹלִים, וִיקֻיַּם בָּנוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "לְמַעַן יָשׁוּב יְהֹוָה מֵחֲרוֹן אַפּוֹ וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ וְהִרְבֶּךָ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ", אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן:

### טו

רבונו של עולם, זכני להתקרב לצדיקי אמת ולשמוע דברי תורה ומוסר מפיהם הקדוש, ואזכה לקבל על ידי זה התעוררות אמתי לעבודתך וליראתך, כי הלא ידעת כי כבר עינתי הרבה בספרי מוסר ויראה, ואף על פי כן לא זכיתי עדין להתעוררות דקדושה כראוי, וכבר גילית אזנינו כי כל זה מחמת שהלימוד בספרים הוא בתינת עשיה, וכבר נאבד מאתנו בחינת הכתר שקבלנו על ידי שאמרו אבותינו "נעשה", מאחר שעשו אחר כך את העגל, וצריכין אנחנו להזהר לשמור על כל פנים היטב בחינת הנשמע, שזה בחינת "שמע ישראל" וכו'. כמו שדרשו רבותינו זכרונם לברכה. ועל כן אם נזכה לשמוע דברי תורה ומוסר באזנינו מפי הצדיק האמת, שזה בחינת "נשמע", בודאי מסוגל יותר להתעורר על ידי זה לשוב בתשובה שלימה לפניך, וזכנו גם כן לעסוק בתורה הרבה וללמוד ולהגות הרבה בכל יום ויום בספרי תורתך הקדושה, הן בהספרים שנתחברו על ידי החכמים הקדמונים זכרונם לברכה, הן באלו הספרים הקדושים שנתחברו על ידי אלו החכמים והצדיקים שהיו סמוך לזמננו. ואזכה להשתוקק ולכסוף כל כך לעבודתך ברצון והשתוקקות גדול וחזק, עד אשר בכל ספר וספר שאלמד ואעיין בו, אזכה תכף למצוא את עצמי, היינו שאזכה לראות פחיתותי ושפלותי, ולקבל מוסר והתעוררות גדול לעבודתך מכל לימוד ולימוד שאזכה לעיין וללמוד בכל ספר וספר מהספרים הקדושים, ואזכה לקבל מהם עצות טובות והתעוררות והתחזקות גדול לעבודתך, בכל עת ועת כפי בחינתי ומדרגתי ואיכותי ומהותי, וכפי הסיבות העוברין עלי בכל עת, ויקוים בי מקרא שכתוב: אז אמרתי הנה באתי במגלת ספר כתוב עלי. עלי דייקא, שיהיה נחשב אצלי כל לימוד ולימוד שאזכה ללמוד באיזה ספר, כאלו זה הספר נכתב רק בשבילי ומדבר עמי, כפי מה שאני יודע מה שעובר עלי, ואז אדע כי אני חפץ ומשתוקק לעשות רצונך בבחינת: לעשות רצונך אלהי חפצתי ותורתך בתוך מעי. אמן כן יהי רצון.

ותצילנו ממדת הנצחון שלא ארצה לעולם לנצח שום אדם, ויהיה נוח לי יותר להיות מן המנוצחים ולא מן המנצחים, כי הלא ידעת כמה וכמה אבדו את עולמם לגמרי רחמנא ליצלן, על ידי מדת הנצחון, כי הנצחון אינו סובל את האמת, כי אף אם יראה לעינים דבר אמת ומבורר, ידחה אותו מחמת הנצחון, וזכני לדבק עצמי במדת האמת ולהיות תמיד מודה על האמת ודובר אמת בלבבו, ודייקא על ידי מדת האמת אזכה לנצח תמיד את כל העומדים עלי לרחקני מדרך האמת, ותשמרני שלא אטעה את עצמי על ידי מדת הנצחון להפך השקר לאמת חס ושלום. ואזכה להתדבק במדותיך הטובות אשר נאמר בך: וגם נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם כי לא אדם הוא להנחם. רבונו של עולם, אתה הודעתנו שאתה חפץ ומתגעגע שישראל עמך ינצחו אותך בתפלתם, עד אשר תבטל רצונך כביכול מפני רצונם, ויש לך תענוג גדול מזה שמנצחין אותך, כמו שאמרו רבותינו זכרתם לברכה: זמרו למי שמנצחין אותו ושמח. אך אתה ידעת כי איך אפשר לבשר ודם לנצח אותך, אם לא שאתה בעצמך שולח לו דיבורים וטענות לנצח אותך, על כן חוס וחמול נא עלי גם כן ותשלח לי דיבורים שאזכה לפרש שיחתי לפניך בכל עת, בטענות ובקשות ותחנונים ופיוסים ורצויים חדשים ונכונים וישרים, עד שאזכה לנצח אותך כביכול שתקרבני אליך ברחמיך הגדולים אף על פי שאיני כדאי והגון לכך כאשר ידעתי בנפשי כי הרעותי את מעשי מאד. אך אף על פי כן אני בוטח בחסדך "כי לא תעזוב נפשי לשאול" כי אתה צופה לרשע וחפץ בהצדקו, ורוצה אתה בתשובתן של רשעים, ואין אתה חפץ במיתתם, ואתה חושב מחשבות לבלתי ידח ממך נידח על כן "על משמרתי אעמודה" ואקוה ואיחל לאלהי ישעי, שתעזרי להתעורר בלב שלם לשוב בתשובה שלימה לפניך, ואתה בעצמך תכין את לבי ותקשיב אזניך לקול תחנוני, ותשפיע לי מן השמים דיבורים יפים ונעימים וטענות ואמתלאות נכונות לפרש שיחתי לפניך ולקרא אלך באמת מתוך עומק לבבי שתקרבני אליך, ואתה תשמע שועתי ותאזין לקול תחנוני, עד שאזכה לנצח אותך כביכול ותעורר רחמיך הגדולים עלי ותקרבני אליך באמת, ויקוים בי מקרא שכתוב: וחנתי את אשר אחון ורחמתי את אשר ארחם, אמן כן יהי רצון:

### טז

(לשבת)

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, זַכֵּנוּ לְקַבֵּל קְדֻשַּׁת שַׁבָּת כָּרָאוּי, וְאֶזְכֶּה לְקַיֵּם מִצְוַת אֲכִילַת שָׁלֹשׁ סְעֻדּוֹת בְּכָל שַׁבָּת וְשַׁבָּת, וּלְקַיֵּם מִצְוַת עֹנֶג שַׁבָּת כָּרָאוּי, לֶאֱכוֹל וְלִשְׁתּוֹת וּלְהַרְבּוֹת בְּתַעֲנוּגִים לִכְבוֹד שַׁבָּת, כִּי אַתָּה יוֹדֵעַ גֹּדֶל מַעֲלַת יִקְרַת קְדֻשַּׁת אֲכִילַת שַׁבָּת. וּתְזַכֵּני לְקַיֵּם בִּשְׁלֵמוּת מַה שֶּׁכָּתוּב לְעִנְיַן אֲכִילַת שַׁבָּת: "אִכְלֻהוּ הַיּוֹם כִּי שַׁבָּת הַיּוֹם לַיהֹוָה הַיּוֹם לֹא תִמְצָאֻהוּ בַּשָּׂדֶה", אֲשֶׁר מִזֶּה לָמְדוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁחַיָּב אָדָם לֶאֱכוֹל שָׁלֹשׁ סְעֻדּוֹת בְּשַׁבָּת, כִּי תְּלָתָא הַיּוֹם כְּתִיבֵי. וּתְזַכֵּנִי לֶאֱכֹל הַסְּעֻדּוֹת שֶׁל שַׁבָּת בִּקְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה, וַאֲכַוֵּן בְּכָל סְעוּדָה וּסְעוּדָה שֶׁאֵין אֲנִי אוֹכֵל עַכְשָׁו בִּשְׁבִיל תַּעֲנוּגֵי הַגּוּף, אוֹ כְּמוֹ שֶׁאֲנִי אוֹכֵל בְּשֵׁשֶׁת יְמֵי הַחֹל, שֶׁאָז דֶּרֶךְ הָאָדָם לֶאֱכֹל שֶׁלֹּא לְשֵׁם מִצְוָה כִּי הֵם סְעוּדוֹת הָרְשׁוּת, רַק שֶׁהוּא אוֹכֵל לְמַלֹּאת רַעֲבוֹנוֹ, וְלִפְעָמִים אוֹכֵל בִּשְׁבִיל שֶׁהוּא רָעֵב מֵאֶתְמוֹל, וְלִפְעָמִים בִּשְׁבִיל שֶׁלֹּא יִהְיֶה רָעֵב לְמָחָר, אֲבָל בְּשַׁבָּת אֶזְכֶּה לְכַוֵּן בְּכָל סְעוּדָה שֶׁאֲנִי אוֹכֵל רַק בִּשְׁבִיל כְּבוֹד הַיּוֹם בִּשְׁבִיל כְּבוֹד שַׁבָּת, שֶׁזֶּה בְּחִינַת "אִכְלֻהוּ הַיּוֹם כִּי שַׁבָּת הַיּוֹם לַיהֹוָה", וְעַל יְדֵי זֶה לֹא יִהְיֶה לִימֵי הַחֹל שׁוּם אֲחִיזָה וּשְׁלִיטָה בִּקְדֻשַּׁת הָאֲכִילָה שֶׁל שַׁבָּת, מֵאַחַר שֶׁאֲנִי אוֹכֵל רַק לִכְבוֹד שַׁבָּת לְקַיֵּם מִצְוַת סְעוּדַת שַׁבָּת, וְלֹא בִּשְׁבִיל שֶׁלֹּא אֶהְיֶה רָעֵב בִּימֵי הַחֹל:

וְאֶזְכֶּה לְהַרְבּוֹת בְּמַאֲכָלִים וּמַשְׁקָאוֹת טוֹבִים לִכְבוֹד שַׁבָּת, וְאֵדַע וְאַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה כִּי אֲכִילַת שַׁבָּת הוּא עִנְיָן אַחֵר לְגַמְרֵי מֵאֲכִילַת יְמֵי הַחֹל, וְאֵין לְהַחִיצוֹנִים שׁוּם אֲחִיזָה כְּלָל בַּאֲכִילַת שַׁבָּת, כִּי אֲכִילַת שַׁבָּת הִיא כֻּלָּהּ אֱלֹקוּת כֻּלָּהּ קֹדֶשׁ, כַּאֲשֶׁר הוֹדַעְתָּ לָנוּ עַל יְדֵי חֲכָמֶיךָ הַקְּדוֹשִׁים זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה. וְאֶזְכֶּה לְהַמְשִׁיךְ קְדֻשָּׁה מִקְּדֻשַּׁת אֲכִילַת שַׁבָּת גַּם עַל אֲכִילַת יְמֵי הַחֹל, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה עַל שַׁמַּאי הַזָּקֵן, שֶׁהָיָה אוֹכֵל כָּל יָמָיו לִכְבוֹד שַׁבָּת. וְאֶזְכֶּה לֶאֱחֹז גַּם בְּמִדָּתוֹ שֶׁל הִלֵּל הַזָּקֵן שֶׁהָיָה אוֹמֵר "בָּרוּךְ אֲדֹנָי יוֹם יוֹם", וְלֹא אֶחְשֹׁב וְלֹא אֶדְאַג מִיּוֹם לַחֲבֵרוֹ כְּלָל. וּתְזַכֵּנִי לְהַרְגִּישׁ בְּלִבִּי בֶּאֱמֶת נֹעַם קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, וּקְדֻשַּׁת הַנֶּפֶשׁ יְתֵרָה שֶׁבָּאָה לְהָאָדָם בְּכָל שַׁבָּת, וְתֵכֶף בִּכְנִיסַת שַׁבָּת אֶזְכֶּה לְקַבֵּל הַנֶּפֶשׁ יְתֵרָה שֶׁל שַׁבָּת וּלְהַרְגִּישׁ בְּלִבִּי נֹעַם קְדֻשָּׁתָהּ, עַד שֶׁתֵּכֶף אַתְחִיל לְהִתְגַּעְגֵּעַ וּלְהִצְטַעֵר עַל אֲבֵדַת הַנֶּפֶשׁ יְתֵרָה בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת, שֶׁזֶּה בְּחִינַת "כֵּיוָן שֶׁשָּׁבַת וַי אָבְדָה נֶפֶשׁ". וְאֶזְכֶּה עַל יְדֵי זֶה לְקַשֵּׁר עַצְמִי כָּל כָּךְ לִקְדֻשַּׁת שַׁבָּת וְלִקְדֻשַּׁת הַנֶּפֶשׁ יְתֵרָה שֶׁבָּא בְּשַׁבָּת, עַד אֲשֶׁר גַּם בִּימֵי הַחֹל יִהְיֶה נִשְׁאָר אֶצְלִי רְשִׁימָה גְּדוֹלָה מִקְּדֻשָּׁתָהּ. וְעַל יְדֵי זֶה אֶזְכֶּה בְּכָל יְמֵי הַחֹל גַּם כֵּן לַעֲבֹד אוֹתְךָ בֶּאֱמֶת, וּלְהַמְשִׁיךְ עָלַי קְדֻשַּׁת שַׁבָּת בְּכָל פַּעַם, וּלְהִתְגַּעְגֵּעַ וְלִכְסֹף מְאֹד לְקַבֵּל קְדֻשַּׁת שַׁבָּת הַבָּא בְּתוֹסֶפֶת הֶאָרָה וּקְדֻשָּׁה יְתֵרָה, עַד שֶׁאֶזְכֶּה עַל יְדֵי זֶה בֶּאֱמֶת לְקַבֵּל כָּל שַׁבָּת וְשַׁבָּת בְּתוֹסְפוֹת קְדֻשָּׁה וְהֶאָרָה עֲצוּמָה בְּיוֹתֵר, וּלְקַבֵּל בְּכָל שַׁבָּת וְשַׁבָּת תּוֹסְפוֹת נפש רוּחַ וּנְשָׁמָה יְתֵרָה בְּמַדְרֵגָה גְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר:

וּתְזַכֵּנִי לְהִתְקָרֵב לְצַדִּיקֵי אֱמֶת שֶׁהֵם גַּם כֵּן בְּחִינַת שַׁבָּת כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, וְאֶזְכֶּה לְהַרְגִּישׁ נֹעַם קְדֻשָּׁתָם, עַד אֲשֶׁר בְּכָל עֵת יַעֲלֶה בְּלִבִּי צַעַר גָּדוֹל וְגַעֲגוּעִים גְּדוֹלִים עַל פְּרֵדָתִי מֵהֶם אַחַר הִסְתַּלְּקוּתָם לְאֹרֶךְ יָמִים וְשָׁנִים, וּכְמוֹ שֶׁהָיָה רָגִיל בְּפִי הַחֶבְרַיָּא שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי, לוֹמַר עָלָיו "וַי לְדָרָא כַּד תִּסְתַּלֵּק". וּתְזַכֵּנִי לַחְשֹׁב מַחֲשָׁבוֹת בָּזֶה, וּלְהִתְקַשֵּׁר כָּל כָּךְ בְּחַיִּים חִיּוּתָם בְּנֹעַם קְדֻשָּׁתָם, עַד שֶׁאֶזְכֶּה עַל יְדֵי זֶה לְקַבֵּל מֵהֶם הֶאָרָה גְּדוֹלָה וַאֲמִתִּיִּית בְּכָל פַּעַם בְּמֹחִי וְלִבִּי וּבְנֶפֶשׁ רוּחַ וּנְשָׁמָה שֶׁלִּי גַּם לְאַחַר הִסְתַּלְּקוּתָם, כִּי צַדִּיקִים גַּם בְּמִיתָתָם נִקְרְאוּ חַיִּים, וְאַדְּרַבָּא גְּדוֹלִים צַדִּיקִים בְּמִיתָתָם יוֹתֵר מִבְּחַיֵּיהֶם. וּתְזַכֵּנִי לִשְׁמֹעַ תּוֹרָה מִפִּי צַדִּיקֵי אֱמֶת, וְאֶזְכֶּה לְהַרְגִּישׁ בֶּאֱמֶת גֹּדֶל נִפְלְאוֹת נוֹרְאוֹת קְדֻשַּׁת הַחִדּוּשֵׁי תּוֹרָה שֶׁלָּהֶם, עַד אֲשֶׁר לֹא אוּכַל לְהִתְאַפֵּק אֶת עַצְמִי מִלְּשַׁבֵּחַ אוֹתָם בִּפְנֵיהֶם, וְעַל יְדֵי זֶה אֶזְכֶּה שֶׁיְּגַלּוּ לִי עוֹד חִדּוּשֵׁי תּוֹרָה נִפְלָאִים וְנוֹרָאִים. וְכֵן לְעִנְיַן קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, אֶזְכֶּה לְהַרְבּוֹת בִּשְׁבָחִים וּזְמִירוֹת שֶׁל שַׁבָּת בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה וּבְחֵשֶׁק נִפְלָא וּבְגַעֲגוּעִים גְּדוֹלִים, עַד שֶׁאֶזְכֶּה עַל יְדֵי זֶה לְקַבֵּל בְּכָל פַּעַם הֶאָרַת נֹעַם קְדֻשַּׁת שַׁבָּת בְּיוֹתֵר. וִיקֻיַּם בִּי מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ וְכוּ', וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ יְהֹוָה מְכֻבָּד וְכוּ', אָז תִּתְעַנַּג עַל יְהֹוָה וְהִרְכַּבְתִּיךָ עַל בָּמֳתֵי אָרֶץ וְהַאֲכַלְתִּיךָ נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ כִּי פִּי יְהֹוָה דִּבֵּר":

### יז

רבונו של עולם, זכנו ללבוש תמיד בגדים שלמים ולא קרועים. כי אתה הודעתנו שהבגדים הם בסוד "החשמל" שהוא שמירה, וכשהם קרועים הוא קלקול השמירה. וזכנו לשמור את בגדינו לכבדן כראוי ולהחזיקן בנקיות, ותצילנו מכל מיני יצרין רעין ובפרט מהיצר הרע של תאות המשגל, ושמרני שלא אסתכל לעולם שום הסתכלות הפוגם את העינים, ואפילו רק איזה הסתכלות בעלמא מן הצד, ואזכה לקיים מקרא שכתוב: ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם. ונאמר: עיניך לנוכח יביטו ועפעפיך יישרו נגדך. ונאמר: ברית כרתי לעיני ומה אתבונן על בתולה. וזכנו למנוע עצמנו מן הכבוד ולברוח ממנו ולהרחיק עצמנו מן הכבוד בתכלית הרחוק, כי אתה הודעתנו כי לקבל את הכבוד הוא סכנת נפשות לפעמים, רחמנא ליצלן, כי הכבוד הוא מבחינת המלכות, ודינא דמלכותא דינא, וכשפוגמין בהכבוד שאין מקבלין אותו כראוי כמו שצריכים לקבלו, אזי לפעמים כף חובה מכרעת, עד שגורם על ידי זה מיתה לעצמו חס ושלום. וזכנו לאמונת חכמים בשלימות, להתקרב ולהתקשר לכל הצדיקים אמתיים, ולהאמין בכולם ולהחזיק את כולם בחשיבות גדול, ואפילו אלו הצדיקים שאינם מפורסמים וחשובים כל כך במקומנו ומדינתנו, אדע ואאמין כי אפשר שאנו יונקים ומקבלים מהם איזה חיות דקדושה בהעלם גדול, כמו שאמר רבינו זכרונו לברכה: בענין שיש מעין שהולך תחת הארץ בהעלם, עד שנובע ונגלה ויוצא במקום אחד, אך גם במקום שהולך בהעלם תחת הארץ גם שם מקבלין פעולות טובות ממנו בהעלם, על ידי שמשקה שרשי האילנות. וזכנו לחדש בתורה חידושים אמתיים, חידושין המדריכין את האדם בדרך הישר והאמת, ומעוררין את לבו לעבוד את יהוה באמת. ואזכה ללמוד וללמד ולהאיר הארת הדעת האמת של תורתינו הקדושה גם באנשים אחרים. ושמרני שלא יאמר פי דבר שלא כרצונך, ואפילו חידושי תורה אמתיים תעזרני שלא ללמד לכל אחד רק מה שראוי לו לפי שכל המקבל, ואפילו אם תזכני ללמד תורה לרבים ואזכה לומר חידושי תורה בפני רבים מישראל בקהל עם ועדה, תעזרני שלא ישמע כל אחד מהם רק מה שצריך לו ולא יותר, ולא יכנוס בלב כל אחד כי אם הנוגע לו וצריך לו. וזכני לדבר תמיד על אוזן השומעת, שיהיו דברי נשמעים ומקובלים באזני כל שומעיהם, בבחינת שאמרו רבותינו זכרונם לברכה זכאה מאן דמליל על אודנא דשמע. ושיהיו דברי מולידין ועושין פירות טובות אצל כל שומעיהם, ולא ילכו דברי תורה שלי לבטלה חס ושלום, ותעזרני שכל אחד מהשומעים יקבל מהם רק כפי מדרגתו ובחינתו, ולא יעשה על ידי זה דבר שאינו צריך לו לפי בחינתו ומדרגתו, ועל ידי זה תשמרני מכל מיני התגברות היצר הרע, חס ושלום, ובפרט מהיצר הרע של תאות נאוף רחמנא ליצלן, ותשמרני מכל מיני פגם הברית שבעולם, ותזכני לקדש עצמי במותר לי, ולהוליד בנים הגונים צדיקים ותלמידי חכמים אמתיים, ויקוים בי מקרא שכתוב: ואני זאת בריתי אותם אמר יהוה רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר יהוה מעתה ועד עולם:

### יח

חלקי יהוה אמרתי לשמור דבריך. רבונו של עולם, עזרני לבטל ולהכניע גשמיות גופי נגד אור נשמתי הקדושה אשר היא חלק אלוה ממעל, ואזכה לשמוע היטב בלבבי מכל פעם מה שנשמתי שהיא חלק אלוה ממעל אומרת לי ומלמדת אותי לשמור דבריך. וטהר לבבי לעבדך באמת. "לב טהור ברא לי אלהים ורוח נכון חדש בקרבי", ותזכני להכניע ולבטל את היצר הרע שבתוך לבבי, ואזכה לבחינת: ולבי חלל בקרבי. ולזכך ולטהר לבבי מכל מיני מחשבות רעות ובטלות, ואזכה להיות נקי כפים ובר לבב. ועל ידי זה אזכה שיתגלה ויאיר לי באמת אור האלקות שבתוך לבבי, כי אתה הודעת לנו שלב כל אחד מישראל מלא מאלקותך תתברך בבחינת "צור לבבי וחלקי אלהים לעולם", וזכני לטהר לבבי באמת כל כך עד שאהיה יכול לידע עתידות על ידי מה שהלב אומר לי, ואזכה שכל מה שלבי יאמר לי יהיה דברי יהוה ממש, בבחינת "לך אמר לבי" בשליחותך ממש. ותזכני להתקרב לצדיקי אמת להאמין בהם באמת, כי אף על פי שאני יודע שאין לי שום תפיסא כלל בקדושת הצדיקים וגודל מעלת צדקתם, אף על פי כן אזכה להבין ולידע קצת מעלת קדושת הצדיקים. על ידי שאני רואה מעלת האנשים המקורבים אליהם שהם אנשי מעשה יראים ושלמים, ותזכני לבלי להרהר שום דבר אחר הצדיקי אמת ולא יהיה בלבי שום קשיא עליהם, רק אדע ואאמין באמת כי אין לי שום תפיסא והשגה בהם, כי הם למעלה משכלנו לגמרי. רק אף על פי כן על ידי מה שאני רואה אנשים המקורבים אליהם שהם אנשי מעשה יראים ושלמים, אזכה גם כן להיות נמנה עמהם ולהתקרב גם כן לצדיקי אמת, ולשמוע עצתם ולקיים כל דבריהם עד שאזכה להגיע על ידי זה לשלמות תכלית הצלחתי ברוחניות וגשמיות בעולם הזה ובעולם הבא, אמן כן יהי רצון:

### יט

"עדות יהוה נאמנה מחכימת פתי". רבונו של עולם, אתה הודעת לנו שבתוך תוקף התגברות התאוות על האדם עד שקשה לו לשברם ולמנוע את עצמו מהם, אף על פי כן התורה עומדת עליו גם אז, וקוראת ומכרזת לפניו עד מתי פתיים תאהבו פתי. וכן מי פתי יסור הנה. אך מחמת תוקף תשוקת התאוה אינו שומע קריאתה, ואתר גמר תאותו הוא מרגיש תכף קריאתה, ומזה נמשך מה שמתחרט תכף על העברה ופגם התאוה על ידי שהחכים תכף על ידי שמיעת קול התורה הקדושה שהיא מחכימת פתי. וגם אתה רמזת לנו איך שהתורה הקדושה תעיד על מעשי האדם, מאחר שהיא עומדת עליו וקוראת לפניו תמיד אפילו בעת שעושה מעשים שבסתר בבחינת מים גנובים ימתקו. על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו להזכיר עצמנו בכל פעם בזה ולידע ולהאמין באמת איך שהתורה הקדושה בעצמה שהיא למעלה מכל המדריגות ומכל העולמות, כי היא אחדות אחד עמך תתברך, ואף על פי כן היא אוחזת בנו והולכת עמנו גם לכל המקומות הפחותים והשפלים וקוראת ומכרזת לפנינו לסור מדרכי שאול ומות, וללכת בדרכי הטוב והחיים, ועל ידי זה נזכה לשבר את כל תשוקת תאותינו, מחמת גודל הבושה והיראה והפחד שיפול עלינו מפחד יהוה ומהדר גאונו, ומפחד התורה הקדושה העומדת לפנינו ומכרזת עלינו תמיד, ואיך נוכל להרים פנינו לפניך כשהתורה הקדושה בעצמה תעיד על מעשינו, ואיך שהיתה עומדת עלינו ומכרזת לפנינו ומבקשת מאתנו "לסור ממוקשי מות". ואנחנו פשענו ומרינו ולא שמענו בקולה הנחמד והנעים והקדוש והנורא. רבונו של עולם, רחם עלינו מעתה על כל פנים, וזכנו לעזוב דרך רשע וחיש לנו ישע, ויקוים בנו מקרא שכתוב יעזוב רשע דרכו ואיש און מחשבותיו וישוב אל יהוה וירחמהו ואל אלהינו כי ירבה לסלוח:

### כ

יהוה עוז לעמו יתן יהוה יברך את עמו בשלום. אל ישראל הוא נותן עוז ותעצומות לעם ברוך אלהים. רבונו של עולם, זכני לעזות דקדושה, ואזכה לקיים מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה הוי עז כנמר. שיהיה לי עזות דקדושה לעמוד כנגד העזי פנים שבדור. ונגד כל הקמים עלי ורוצים למנוע אותי מעבודת יהוה חס ושלום, ואני אזכה להתגבר בעזות גדול כנגדם, ולא אתבייש כלל מפני המלעיגים וגם לא אתקוטט עמהם, רק אדרבה כל מה שיעמדו לנגדי למנוע אותי מתורה ועבודת יהוה אתגבר בעזות גדול דקדושה, לשבר כל המניעות ולבלי לשמוע בקולם כלל, ובאתערותא דלתתא איתער לעילא, וישפיעו עלי מלמעלה כח גדול ועזות וגבורה דקדושה לעמוד כנגד כל מיני עזות דסטרא אחרא, ולהכניעם ולשברם ולבטלם בביטול גמור, ותקדשני במצותיך ותן חלקי בתורתך, כי אתה הודעתנו על ידי חכמיך הקדושים שכשם שמי שהוא עז פנים אין לו חלק בתורה, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: כל מי שיש בו עזות בידוע שלא עמדו רגלי אבותיו על הר סיני. כי הוא מהתתקע"ד [מהתשע מאות וארבעה ושבעים] דורות שלא היו ראויים לקבל התורה, כמו כן גם כן כשאין להאדם שום עזות דקדושה אזי אין לו גם כן חלק בתורה הקדושה, כי עיקר ההתגברות בתורה ועבודת יהוה תלוי בעזות דקדושה כי העזות דקדושה שלו הוא מוסיף כח ועוז וגבורה כביכול למעלה גם כן בבחינת: תנו עוז לאלהים, ועל ידי זה "אל ישראל הוא נותן עוז ותעצומות לעם". כי משפיעין עליו מלמעלה כח ועזות גדול דקדושה לעמוד כנגד כל המניעות ולשברם ולבטלם, ולהתחיל ולגמור כל מה שרוצה בעבודת יהוה, ועזרני לפלס דרכי ואדע ואכוון האמת לאמתו בענין זה להזהר מאד מאד לבלי להכשל חס ושלום בעזות דסטרא אחרא, כי היא מדה רעה ומגונה מאד, ואף על פי כן אתגבר ואתחזק בכל פעם בעזות גדול דקדושה. וזכני לכוון הדרך הישר והאמת במדת הענוה שאזכה להיות שפל וענו מאד מאד בפני כל אדם, ואף על פי כן לא אהיה שפל ונבזה בעיני עצמי לגמרי עד שאפול בדעתי ואתביש מפני המלעיגים והקמים עלי למנוע אותי ולבטלני ממקצת עבודתי את יהוה, רק אדרבה אתגבר בעזות גדול דקדושה נגדם לבלי להסתכל עליהם ולא אשמע בקולם כלל, ותמשיך עלי הארה אמתית מהענוה של משה רבינו עליו השלום, שכתב על עצמו: והאיש משה ענו מאד. וכן רב יוסף אמר לא תתני ענוה דאיכא אנא. ובזכותם אזכה גם כן לכוון האמת איך להתנהג במדת הענוה, ותזכני למדת היראה בשלמות, ויקוים בי מקרא שכתוב: עקב ענוה יראת יהוה. ונאמר: ראשית חכמה יראת יהוה. כי יש יראה למעלה מיראה, ותזכני לילך ממעלה למעלה במדת היראה, ואזכה בכל פעם שתמשיך עלי יראתך הקדושה מבחינה ומדרגה הגבוה ביותר, עד שאזכה לעלות ממעלה למעלה במדת היראה עד אין סוף, ויקוים בי מקרא שכתוב: עקב ענוה יראת יהוה עושר וכבוד וחיים. ונאמר: יראת יהוה מוסר חכמה ולפני כבוד ענוה. ונאמר: ביראת יהוה מבטח עוז ולבניו יהיה מחסה. אמן כן יהי רצון:

### כא

(לראש-חודש)

ראשי חדשים לעמך נתת זמן כפרה לכל תולדותם, רבונו של עולם, זכני בתוך כלל ישראל לגדל את כל בנינו לתורה ולחופה ולמעשים טובים, והצילנו מעתה מכל מיני צער גדול בנים חס ושלום, ותמשיך מעתה עלינו ועל כל יוצאי חלצינו חיים טובים וארוכים, רבונו של עולם, אתה הודעת לנו כי מיתת הבנים, כשהם קטנים רחמנא ליצלן, זה נמשך מסוד פגימת הלבנה שמשם נמשך בחינת "מארת חסר ואו", שהוא אסכרה לרביי חס ושלום, ואתה הודעת לנו גם כן, שבראש חדש, שאזי מתחלת הלבנה להתמלאות ולהתתקן, ואזי זמן כפרה לכל תולדותם, כי אז נמשך כפרה וסליחה והמתקה, על כל תולדותם של ישראל שיהיה נמשך עליהם חיים טובים וארוכים, על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו לקבל קדושת ראשי חדשים כראוי, ויהי רצון מלפניך, שתעלנו בשמחה לארצנו ותטענו בגבולנו, ושם נעשה לפניך קרבנות חובותינו תמידין כסדרם ומוספים כהלכתם, ואת מוספי ראשי חדשים נעשה ונקריב לפניך באהבה כמצות רצונך, כמו שכתבת עלינו בתורתך על ידי משה עבדך מפי כבודך כאמור: ובראשי חדשיכם תקריבו עלה ליהוה פרים בני בקר שנים ואיל אחד כבשים בני שנה שבעה תמימים, ומנחתם וכו'. כי בעמך ישראל בחרת מכל האומות וחוקי ראשי חדשים להם קבעת, רבונו של עולם, אתה הודעת לנו שכשעוסקים בפרשת הקרבנות נחשב לפניך כאלו הקרבנו כל הקרבנות בזמנם ובמקומם כהלכתם, על כן יהי רצון מלפניך, שעל ידי אמירת פרשת "ובראשי חדשיכם" באיזה זמן שנאמר אותה הפרשה אפילו שלא בראש חודש, יהיה נחשב לפניך כאלו הקרבנו קרבן ראש חודש בזמנו, ותמשיך על ידי זה בחינת תיקון ומלוי הלבנה, ועל ידי זה יהיה נמשך כפרה וסליחה והמתקה, על כל תולדותם של ישראל שיזכו לחיים טובים וארוכים, ותזכנו לקיים מצות ברכת קדוש לבנה בכל חודש בזמנו, ויהי רצון מלפניך, למלאת פגימת הלבנה ולא יהיה בה שום מעוט ויהיה אור הלבנה כאור החמה כאור שבעת ימי בראשית, כמו שהיתה קודם מעוטה כמו שנאמר: את שני המאורות הגדולים, ויקוים בנו מקרא שכתוב: ובקשו את יהוה אלהיהם ואת דוד מלכם, אמן:

### כב

רבונו של עולם, זכני להתקרב לצדיקים וחכמים אמתיים. ואזכה לקבל פניהם הקדוש בכל פעם, ועל ידי זה אזכה גם אני לקבל הארה גדולה בפנים שלי מאור פניהם הקדוש, בבחינת הלבנה שמקבלת אור מהשמש, וזכני להתקרב להם ולהתקשר עמהם כל כך, עד שאזכה על ידי קבלת פניהם לקבל אור פניהם ממש בתוך פני, עד שיתראה פני הרב והחכם עצמו בתוך פני, ותזכני לאנפין נהירין ותצילני מכל מיני אנפין חשוכין, ובפרט מתאות ממון שהוא עיקר האנפין חשוכין, שעל ידי זה אין יכולין לקבל את הפנים דקדושה בתוך הפנים שלו, ותצילני מעזות פנים, כי מי שהוא עז פנים אין לו פנים דקדושה, ועל ידי זה אינו יכול לקבל פני הרב והחכם האמת בתוך הפנים שלו, ותזכני לדבר בכל פעם עם הצדיק האמת, ולשמוע ממנו חידושי תורה אמתיים בכל פעם פנים בפנים, ואזכה שיהיה נכלל אור פניו הקדוש בתוך הפנים שלי כל כך, עד שבשעה שאזכה שידבר עמי פנים בפנים. אזכה להתאחד ולהתקשר ולהכלל עם דבוריו הקדושים באחדות אחד ממש ולהתבטל אל דבוריו הקדושים בבטול גמור, עד שלא ארגיש את עצמי כלל ולא יהיה שום פרוד ביני לבין דבוריו הקדושים רק כאלו הדבור בעצמו מדבר עמי ויוצא ממני ממש שזה בחינת "פנים בפנים דבר יהוה עמכם" הנאמר במתן תורה. וכמאמר רבותינו זכרונם לברכה: שהדבור בעצמו היה מדבר עם כל אחד מישראל. ועל ידי זה אזכה שיהיו כל דברי הרב האמת חקוקים בתוך לבבי ומאירים בנפשי ורוחי ונשמתי לעולמי עד ולנצח נצחים. אמן כן יהי רצון:

### כג

רבונו של עולם, זכני להתקרב לצדיקי אמת ולעמוד לפניהם לשרתם ולשמוע ולקבל באהבה גדולה כל היוצא מפיהם, הן דברי תורה הן שיחת חולין, וכל מה שיצוו עלי, וכל מה שידברו עמי, אדע ואאמין באמונה שלמה כי הכל לטובת ורפואת נפשי, ואזכה לבטל דעתי נגד דעתם ולא אהרהר על שום דבר אחריהם כלל, ואדע ואאמין כי הם רופאי חולי הנפשות באמת, ובודאי בקיאים הם ברפואת חולי נפשי יותר ממני. רבונו של עולם, בודאי אני מאמין באמונה שלמה שהתורה היא רפואה כללית, לכל חולי הנפש, אבל כבר גלית אזנינו שבתורה הקדושה יש שני כחות זכה נעשית לו סם חיים לא זכה וכו'. ואני ידעתי בנפשי כי פגמתי הרבה מאד, כי עונותי רבו למעלה ראש ואשמתי גדלה עד לשמים. ועל ידי זה קשה לי לקבל רפואת נפשי בשלמות על ידי לימוד התורה בלבד, והלואי שלא יהיה נעשה אצלי סם מות רחמנא ליצלן, על כן חוס וחמול נא עלי וזכני להתקרב לצדיקי אמת שהם רופאי הנפשות באמת והם יודעים איך להלביש את אור התורה הקדושה באופן שלא יהיה נעשה אצלינו סם מות חס ושלום, רק אדרבא נזכה לקבל ממנה סם חיים ורפואה שלמה לכל תחלואי ומכאובי נפשנו, ועל כן לפעמים הס מלבישים לנו פנימיות התורה בדברי תורה אחרים ופשוטים, ולפעמים כשגברה החולי על נפשנו כל כך עד שגם זה אי אפשר לנו לקבל, על כן מוכרחים להלביש לנו אור התורה הקדושה בספורים חיצונים בשיחת חולין וספורי מעשיות וכיוצא בזה, וכל זה לרפואת נפשנו. על כן זכנו לקבל כל היוצא מפיהם באהבה גדולה ובחשק גדול ובאמת ובאמונה שלמה, עד אשר על ידי זה נזכה שכל לימוד תורתינו הקדושה יהיה נעשה אצלינו סם חיים, ונזכה להגות בדברי תורתך יומם ולילה, ויקוים בנו מקרא שכתוב: רפאות תהי לשרך ושקוי לעצמותיך. ונאמר: כי חיים הם למוצאיהם ולכל בשרו מרפא. אמן כן יהי רצון:

### כד

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, זַכֵּנִי לִהְיוֹת רָגִיל אֵצֶל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת, בִּפְרָט בִּזְמַן הַקִּבּוּץ שֶׁהַתַּלְמִידִים מִתְקַבְּצִים אֵלָיו לִשְׁמֹעַ מִמֶּנּוּ דִּבְרֵי אֱלֹהִים חַיִּים וּלְקַבֵּל הַדְרַת קָדְשׁוֹ, אֶזְכֶּה גַּם כֵּן לִהְיוֹת תָּמִיד נִמְנָה עִמָּהֶם וּלְהִכָּלֵל בְּתוֹכָם. וְנִהְיֶה רְגִילִים לְהִתְקַבֵּץ אֵלָיו כַּמָּה פְּעָמִים בַּשָּׁנָה, בִּפְרָט בַּזְּמַנִּים הַקְּבוּעִים לְהַתַּלְמִידִים לְהִתְקַבֵּץ. וְכֵן בְּכָל עֵת שֶׁיִּרְצֶה הַצַּדִּיק לְהַמְתִּיק דִּינִים וּלְבַטֵּל כָּל הַגְּזֵרוֹת קָשׁוֹת מֵעַל כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, תְּעוֹרֵר אָז הָרָצוֹן וְהַחֵשֶׁק אֵצֶל כָּל הַתַּלְמִידִים בְּנֵי הַקִּבּוּץ שֶׁיִּתְקַבְּצוּ אֵלָיו מֵאלֵיהֶם גַּם אָז אַף שֶׁאֵינוֹ זְמַן קָבוּעַ לַקִּבּוּץ, כִּי כְּבָר גִּלִיתָ אָזְנֵינוּ שֶׁכְּשֶׁהַתַּלְמִידִים מִתְקַבְּצִים אֵצֶל הַצַּדִּיק אָז יֵשׁ לוֹ מֶמְשָׁלָה בְּיוֹתֵר וְנִקְרָא אָז "אִישׁ הָאֱלֹהִים", וְיֵשׁ לוֹ כֹּחַ בְּיוֹתֵר לְבַטֵּל כָּל הַגְּזֵרוֹת וּלְהַמְתִּיק כָּל הַדִּינִים:

וְזַכֵּנוּ לִהְיוֹת רְגִילִים לִשְׁבּוֹת כַּמָּה שַׁבָּתוֹת בַּשָּׁנָה אֵצֶל הַצַּדִּיקִים אֲמִתִּיִּים, וְלִהְיוֹת מֵיסֵב עִמָּהֶם עַל שֻׁלְחָנָם בְּשַׁבָּת קֹדֶשׁ, כִּי כְּבָר הוֹדַעְתָּ לָנוּ שֶׁהַשַּׁבָּתִּים שֶׁשּׁוֹבְתִים אֵצֶל הַתַּלְמִיד חָכָם הָאֱמֶת הֵם כְּמוֹ תַּעֲנִית. וְזַכֵּנוּ לְהִתְקָרֵב לְהַצַּדִּיק הָאֱמֶת הַמֻּפְלָג בְּמַעֲלָה מְאֹד, עַד אֲשֶׁר הַשַּׁבָּתִּים שֶׁשּׁוֹבְתִים אֶצְלֵיהֶם טוֹבִים וּמוֹעִילִים לַעֲבוֹדַת יְהֹוָה יוֹתֵר מִתַּעֲנִיּוֹת הַרְבֵּה מְאֹד. וְעָזְרֵנוּ שֶׁלֹּא נִכָּשֵׁל לְעוֹלָם בְּשׁוּם גַּאֲוָה וְגַדְלוּת וְגַסּוּת הָרוּחַ חַס וְשָׁלוֹם, וְלֹא יִהְיֶה לָנוּ שׁוּם רָצוֹן וְחֵשֶׁק לְהַגְּדֻלָּה וְהַכָּבוֹד הַמְדֻמֶּה, רַק אַדְּרַבָּא נִזְכֶּה לִבְרֹחַ מִן הַכָּבוֹד בִּכְדֵי שֶׁלֹּא נָבוֹא עַל יְדֵי זֶה לְאֵיזֶה צָרָה חַס וְשָׁלוֹם כְּמַאֲמַר הַכָּתוּב: "לִפְנֵי שֶׁבֶר גָּאוֹן". וּתְזַכֵּנוּ לְמִדַּת הַשִּׁפְלוּת וְהָעֲנָוָה בֶּאֱמֶת, וְעַל יְדֵי זֶה נִזְכֶּה לְכָבוֹד דִּקְדֻשָּׁה בֶּאֱמֶת, וְנִזְכֶּה לְקַבֵּל אֶת הַכָּבוֹד וְהַגְּדֻלָּה בִּקְדֻשָּׁה גְּדוֹלָה וְרַק לְשֵׁם שָׁמַיִם לְבַד, וִיקֻיַּם בָּנוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "וְלִפְנֵי כָבוֹד עֲנָוָה", אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן:

### כה

צרות לבבי הרחיבו ממצוקותי הוציאני. יהוה אל באפך תוכיחני ואל בחמתך תיסרני. יהי רצון מלפניך יהוה אלהי ואלהי אבותי שלא אחטא עוד, ומה שחטאתי לפניך מחוק ברחמיך הרבים אבל לא על ידי יסורים וחלאים רעים. רבונו של עולם. אתה ידעת כי כפי שפלות ערכנו וגודל חלישות כחנו אין לנו כח כלל לסבול יסורים, כי גם בלא זה דעתנו קצרה ומבולבלת מאד, ומכל שכן אם באים עלינו איזה יסורים חס ושלום, רחמנא ליצלן, אזי הם מעבירים אותנו לגמרי על דעתנו ועל דעת המקום חס ושלום, וכל כך נאטם לבבנו בשעת היסורים רחמנא ליצלן, עד אשר קשה לנו אפילו לצעוק ולזעוק אליך עד שתחננו, רק אנו שוכבים נרדמים עייפים ויגעים תחת כובד המשא של היסורים, ואין יכולים לזוז עצמנו כלל, ואתה הודעתנו כי אתה משתתף בצרתן של ישראל כמו שכתוב: בכל צרתם לו צר, ואתה ידעת גודל מעלת קדושת הצדיקי אמת שהיו מימות עולם ועד עתה, ואיך שמסרו נפשם ממש בשביל להציל את ישראל מצרותם, ואתה ידעת גודל רבוי הצרות והיסורים שעברו על הצדיקי אמת, לבד מהיסורים המרים והצער הגדול שהיה להם מצרותם של ישראל בכלל ובפרט, אך הם היו במדרגה גדולה והיו יכולים לסבול היסורים, ואדרבה כל מה שעברו עליהם יסורים ביותר, וכל מה שהיה צר להם ביותר מיסורים וצרתם של ישראל, על יד כל זה נכנע ביותר אצלם החומריות והגופניות שלהם, והאירה אצלם ביותר השכל והצורה ונתגדל הנפש שלהם, עד שהיו נושאים עליהם את כל האנשים שהיו להם יסורים מהם, וכמעט שהיו נושאים על עצמן את כל ישראל ומכל שכן האנשים שהיו מקורבים אליהם כאשר ישא האומן את היונק, שהיו מקימים ומרימים ומחזירים רבים מישראל לשרשם, אבל אנן מה נעני אבתרייהו, כי האמת אנו יודעין ומאמינים באמונה שלמה כי בודאי כל היסורים שאתה שולח עלינו לפעמים הם בודאי לטובתינו, "לכלא הפשע ולהתם חטאת ולכפר עון ולהביא צדק עולמים" ולהכניע הגוף ולכתת החומר, ולהאיר הצורה ולגדל הנפש, אבל מה נעשה כי דל כחנו מאד ואי אפשר לנו כלל לסבל היסורים, על כן חוס וחמול נא עלינו בזכות אבותינו, ובזכות כל הצדיקי אמת שסבלו יסורים רבים וגדולים בשבילנו, והצילנו מעתה מכל מיני צער ויסורים, והושיענו מהרה למען שמך, ויקוים בנו מקרא שכתוב: בכל צרתם לו צר ומלאך פניו הושיעם באהבתו ובחמלתו הוא גאלם וינטלם וינשאם כל ימי עולם. אמן כן יהי רצון:

### כו

רבונו של עולם, זכנו להתקרב לצדיקי אמת ולשמוע חידושי תורה מפיהם, ולקבל מהם בכל פעם שכל חדש בעבודת יהוה מה שלא היה נודע לנו עד עתה, ועל ידי זה נזכה אשר "רבים מישני אדמת עפר יקיצו" להתעורר על ידי זה באמת לעבודת יהוה, ונזכה להיות בכלל אלו אשר יקיצו "לחיי עולם", ונאמר בהם: צדיקים ילכו בם. היינו שנזכה מעתה לילך בדרך הישר והאמת וההגון והרצוי לפניך, ולעבוד אותך באמת, על ידי השכל החדש שאתה מגלה לנו בכל פעם על ידי צדיקי אמת שבכל דור ודור, ותשמרנו ותצילנו שלא נהיה חס ושלום בכלל אלו אשר יקיצו "לחרפות לדראון עולם", ונאמר בהם: ופושעים יכשלו בם. כי לא די שאינם עובדים את יהוה בזה השכל החדש שנודע ונתגלה להם, כי אם אדרבא שמתגאים בזה השכל נגד שאר בני אדם, ומבזין ומחרפין אותם על שהם יודעים מזה השכל החדש, ושאר בני אדם אינם יודעים מזה. ועליהם נאמר: הוי חכמים בעיניהם ונגד פניהם נבונים. ונאמר: הנה בדבר יהוה מאסו וחכמת מה להם. ונאמר: למה זה מחיר ביד כסיל לקנות חכמה ולב אין. רבונו של עולם, הצילנו מהם ומהמונם, ונזכה לקבל כל השכליות הקדושים ולהשתמש בהם רק לעבודת יהוה, ויקוים בנו מקרא שכתוב: ראשית חכמה יראת יהוה שכל טוב לכל עושיהם. ונאמר: סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם:

### כז

רבונו של עולם, אתה הודעת לנו כי כל החסרונות שיש לו להאדם, הן חסרון בנים או בריאות הגוף או פרנסה, הכל הוא רק מצד האדם עצמו, כי אור השם יתברך שופע על האדם תמיד, אך האדם על ידי מעשיו הרעים עושה צל לעצמו, עד שעל ידי זה מונע ממנו אור ושפע של השם יתברך, על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו לשוב בתשובה שלמה לפניך ולהטיב מעתה את כל מעשינו. ונזכה להכניע ולבטל את כל גשמיות גופינו וחומריותינו, עד שלא יהיה בנו שום אחיזה כלל מתאות עולם הזה והבליו, ועל ידי זה נזכה לקבל אור השם יתברך ויתעלה ויתגדל כבוד השם יתברך על ידנו, וימלא כבוד יהוה את כל הארץ. רבונו של עולם, זכנו לבטל עצמנו לגמרי עד שנזכה להכלל באמת בבחינת "אין", ועל ידי זה נזכה באמת ובשלמות לקבל אור החכמה והדעת דקדושה בבחינת "והחכמה מאין תמצא". ועל ידי זה נזכה שיאיר לנו אור כבודך יתברך. ויקוים בנו מקרא שכתוב: כבוד חכמים ינחלו. ותאיר פניך אלינו, ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך, כי באור פניך נתת לנו יהוה אלהינו תורת חיים ואהבת חסד, וצדקה וברכה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב. ותעזרנו שגם הצדיקי אמת יראו לנו בכל עת פנים מסבירות ושוחקות, ועל ידי זה נזכה שיהיה שפע טובה וברכה והצלחה חיים חן וחסד ורחמים לנו ולכל ישראל, אמן כן יהי רצון:

### כח

רבונו של עולם, אתה הודעת לנו שעל ידי הכתב יכול הצדק האמת להכיר הנפש ופנימיות הנפש של הכותב, והאמונה ושרש האמונה שלו שהוא בחינת פנימיות האמונה, בבחינת "אנא נפשי כתבית יהבית", שהכותב נותן נפשו בתוך הכתב, וגם פנימיות נפשו והדבור הוא במעלה גדולה מן הכתב, כי הכתב אינו רק פעולת הנפש, והדבור הוא מהות הנפש בעצמה. על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו למעט בכל האפשר מלדבר ולכתוב דברי הרשות, בכדי שלא למעט על ידי זה קדושת נפשנו ופנימיות נפשנו. וזכנו להרבות לדבר ולכתוב דברי תורה ודבורי אמונה הקדושה, בכדי להביא על ידי זה הארה יתירה בנפשנו ופנימיות נפשנו ובבחינת האמונה ושרש האמונה. ותזכנו למנוע את עצמנו מלעסוק בכתבי ולשונות העכו"ם, כי ממילא מובן כי על ידי זה פוגמין בודאי בקדושת הנפש והאמונה הקדושה, מאחר שנותן נפשו ופנימיות נפשו בתוך כתב ולשון העכו"ם, שהם ההפך לגמרי מקדושת נפשות ישראל ומאמונתינו הקדושה, ובטל מעלינו כל גזרות קשות ובפרט הגזרה הרעה הזאת, ללמד נערי בני ישראל כתב ולשון העכו"ם, ותעזרנו שאפילו אם יהיה ההכרח לפעמים לדבר ולכתוב איזה דברי הרשות, ובפרט אם יהיה איזה הכרח לדבר ולכתוב בכתב ולשון עכו"ם, אזי נכריח עצמנו בכל יכלתנו שלא לעסוק בזה רק מן השפה ולחוץ, ולא נעמיק את מחשבתנו בזה על כל פנים רק גם אז תהיה נפשנו ופנימיות נפשנו דבוקים בתורתך הקדושה, ובקדושת האמונה הקדושה שהיא בבחינה אחת עם קדושת נפשנו בשרשה, וזכנו לקיים מקרא שכתוב: נפשי אויתיך בלילה אף רוחי בקרבי אשחרך. ונאמר: להגיד בבקר חסדך ואמונתך בלילות. וזכנו לעסוק הרבה בתורתך הקדושה בכל יום ויום ולדבק עצמינו אל פנימיות קדושתה, שהוא אור אלהותך הגנוז ומלובש בתוך אותיות התורה הקדושה בבחינת "אנא נפשי כתבית יהבית", שנאמר העיקר על מתן תורה, ומרומז בראשי תיבות של "אנכי" שהיא תיבה ראשונה של עשרת הדברות, וזכנו לדבר הרבה עם צדיקי אמת ולשמוע חידושי תורה הרבה מפיהם ומפי כתבם, ועל ידי זה נזכה לקבל הארה גדולה מאור קדושת נפשם ואמונתם הקדושה להחיות בזה את נפשותינו, ויקוים בנו מקרא שכתוב: כי הצלת נפשי ממות הלא רגלי מדחי להתהלך לפני אלהים באור החיים. אמן כן יהי רצון:

### כט

בשמך יגילון כל היום ובצדקתך ירומו. רבונו של עולם, זכנו להיות בשמחה תמיד ולהזכיר עצמנו בכל עת את כל החסדים ונפלאות שאתה עושה עמנו בכל עת, ועל כולם אשר בחרת בנו מכל העמים ורוממתנו מכל הלשונות, וקדשתנו במצותיך וקרבתנו מלכנו לעבודתך ושמך הגדול והקדוש עלינו קראת. ונזכה לשמח בזה כל כך, עד שעל ידי זה עצמו נזכה להתחרט באמת על אשר מרדנו נגדך כל כך בעונותינו ופשעינו המרובים, ואתה גמלתנו הטובות בכל עת ובכל שעה, ואנחנו גמלנוך הרעות. ונזכה להתחרט ולהתגעגע על זה כל כך עד שיתעורר אצלנו בכיה גדולה מחמת רוב השמחה וגודל החרטה והגעגועים אשר יהיו לאחדים בידנו, כי אתה הודעת לנו אשר זה עיקר שלמות הבכיה שתהיה מחמת רוב השמחה בשמך יתברך, ועל יד זה נזכה שיהיה נמתק הבכיה שלא יהיו להעצבות והדינים שום אחיזה בבכיה שלנו, רק אדרבא על ידי הבכיה מתוך השמחה יהיו נמתקין כל הדינים בשרשן העליון שבבינה ששם שרש הבכיה והשמחה, ויתעוררו עלינו מלמעלה ברחמים גדולים בבחינת והנה נער בוכה ותחמול עליו, ויקוים בנו מקרא שכתוב: בבכי יבואו ובתתנונים אובילם אמן כן יהי רצון:

### ל

לב נשבר ונדכה אלהים לא תבזה. רבונו של עולם, זכנו להתקשר באמת לצדיקי אמת ולאהוב אותם אהבת נפש ממש, עד אשר נזכה על ידי זה שיהיה לבבנו נכלל בלב הצדיקי אמת, ויתאחד לבנו עם לבם באחדות גמור, ועל ידי זה נזכה שיצא מלבנו הרוח שטות הדבוק בנו, ויהיה הרוח שטות בורח מלבנו במהירות גדול ובבהלה גדולה ועל ידי זה נזכה ללב נשבר באמת. ויקוים בנו מקרא שכתוב: קרוב יהוה לנשברי לב ואת דכאי רוח יושיע. אמן כן יהי רצון:

### לא

תערך לפני שלחן נגד צוררי דשנת בשמן ראשי כוסי רויה. רבונו של עולם, זכנו להתקרב לצדיקי אמת ותלמידי חכמים אמתיים, וזכנו למלאת גרונם של תלמידי חכמים יין, כי אתה הודעת לנו גודל כח הצדיקי אמת וגודל מעלת קדושת אכילתם ושתייתם, עד אשר על ידי ששותים מעט יין לפעמים זוכים לקבל חכמה ומוחין קדושים כל כך, עד אשר על ידי זה יכולים לכפר עוונות ולהמשיך סליחה ומחילה לעוונות ישראל כמו שנאמר אצל משה רבנו עליו השלום ויאמר יהוה סלחתי כדברך. וזכנו לשמירת הברית בתכלית הקדושה, ועל ידי זה נזכה לקבל מוחין קדושים ושלמים, וזכנו לקבל עלינו עול מלכות שמים שלמה ולבטל כל הרצונות שלנו נגד רצונך, שלא נרצה שום רצון אחר חוץ מרצונך, ונהיה מסתפקים ומתרצים באמת רק במה שאתה רוצה, ונדע ונאמין באמונה שלמה שכל מה דעביד רחמנא לטב עביד, כי "טוב יהוה לכל ורחמיו על כל מעשיו". ונזכה שיתעלה ויתגדל כבוד מלכותך על ידנו תמיד, ומלכות הרשעה מהרה תעקר ותשבר ותשפילם ותכניעם במהרה בימינו. ותמלוך אתה הוא יהוה אלהינו מהרה לבדך על כל מעשיך בהר ציון משכן כבודך ובירושלים עיר קדשך ככתוב בדברי קדשך ימלך יהוה לעולם אלהיך ציון לדור ודור הללויה:

### לב

רבונו של עולם, זכנו להתפלל תפלתנו לפניך רק בבחינת רחמים ותחנונים כמו שהזהירו רבותינו זכרונם לברכה על זה ואמרו: אל תעש תפלתך קבע אלא רחמים ותחנונים לפני המקום. וזכנו שלא להתעקש בתפלתנו לעולם שתעשה את בקשתנו בדוקא, כי כבר הודעתנו שתפלה כזאת הוא כמו שלוקח הדבר בחזקה ובגזלה, והוא בבחינת "דוחק את השעה", ויכול לבא על ידי זה לידי מכשול והזק גדול חס ושלום בבחינת "כל הדוחק את השעה השעה דותקתו", רק נזכה להתפלל תפלתנו לעולם בבחינת רחמים ותחנונים, ונזכה להתחזק תמיד בעבודת התפלה, ולקיים מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: קוה אל יהוה, ואם לא נתקבלה תפלתך חזור וקוה. אבל כל תפלתנו תמיד תהיה רק ברחמים ותחנונים. ולא נתלה לעולם בזכות עצמנו כלל, רק כי על רחמיך הרבים אנו בטוחים ועל צדקותיך אנו נשענים ולישועתך אנו מצפים, כי אתה אל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ומרבה להטיב ומנהיג את העולם כולו במדת הרחמים וכן כתוב: וחנותי את אשר אחון ורחמתי את אשר ארחם:

### לג

שיתה יהוה שמרה לפי נצרה על דל שפתי. רבונו של עולם, שמרני מעון לשון הרע ואפילו מאבק לשון הרע, כי אתה הודעתנו גודל חומר העון הזה של לשון הרע ששקול כנגד עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים, וגם הודעת לנו שעל ידי פגם לשון הרע שיש בעולם היינו שהעולם מדברים לשון הרע, על ידי זה נפגם הענוה ואי אפשר להצדיקים להיות ענוים בשלמות, היינו שתהיה הענוה עם שכל וחכמה אמיתית שלא תהיה בבחינת ענוה פסולה וכו' על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו מעתה על כל פנים שלא נכשל באיזה פגם של עון לשון הרע לעולם, ותעזור לצדיקי אמת ותתן להם כח גדול וחכמה גדולה, עד שיהיו כל כך גדולים וחזקים ושלמים במדת הענוה. עד שאפילו הפגם של לשון הרע שבעולם לא יזיק להם למדת ענותנותם, ויזכו למדת הענוה של משה רבינו עליו השלום שאף על פי שדברו עליו לשון הרע גדולי הדור והיה פגם לשון הרע בעולם, אף על פי כן "והאיש משה ענו מאד" וכו'. ותעזור לנו גם כן ולכל ישראל שנזכה להיות ענוים באמת, ותצילנו מכל מיני ענוה פסולה, ושלא להראות עצמנו בכפיפת הראש בדרך שטות כאילו אנחנו ענוים, רק נזכה להיות ענוים באמת בחכמה ושכל ודעת אמתי, ויקוים בנו מקרא שכתוב: עקב ענוה יראת יהוה עושר וכבוד וחיים, ונאמר יראת יהוה מוסר חכמה ולפני כבוד ענוה:

### לד

רבונו של עולם, זכני לעסוק בתורה הרבה בכל יום ויום, ונזכה להרגיש הנעימות והמתיקות הקדושה של התורה הקדושה, וכמו שכתוב: הנחמדים מזהב ומפז רב ומתוקים מדבש ונופת צופים. ונאמר: צוף דבש אמרי נועם מתוק לנפש ומרפא לעצם, ונאמר: אכול בני דבש כי טוב ונופת מתוק על חכך. כן דעה חכמה לנפשך אם מצאת ויש אחרית ותקותך לא תכרת. ונזכה לקיים מקרא שכתוב: מה נמלצו לחכי אמרתך מדבש לפי. ותעזרנו שלא נכשל חס ושלום ולא נלכד בהמתיקות המדומה של תאות עולם הזה והבליו, ואפילו מההכרחיות של עניני עולם הזה וצרכי הגוף נזכה להסתפק בהם בתכלית המיעוט וההסתפקות, וגם בזה יהיה כל כונתינו רק לשם שמים בלבד, ולא לשום הנאת גופנו כלל, ונזכה לקיים מקרא שכתוב: אכול דבש הרבות לא טוב. ונאמר: דבש מצאת אכל דיך פן תשבענו והקאתו. ותעזרנו שלא נלכד חס ושלום בהמתיקות המדומה של תאות משגל חס ושלום, ונזכה להרגיש מתיקות התורה כל כך, עד שעל ידי אהבת מתיקות התורה תתבטל אצלנו המתיקות המדומה של אהבת נשים. ועל ידי זה תמתיק ותבטל מעלינו כל הדינים והעונשים רחמנא ליצלן, ובפרט העונש המר של מיתת אשת נעורים חס ושלום, אשר כמה הפליגו רבותינו זכרונם לברכה, במרירות העונש הזה של מיתת אשתו של אדם חס ושלום, עד אשר הוא כאלו נחרב בית המקדש בימיו ועולם חשך בעדו ופסיעותיו מתקצרות ועצתו נופלת, ואמרו: לכל יש תמורה חוץ מאשת נעורים, ואין אדם מוצא קורת רוח אלא מאשתו ראשונה. ואתה ידעת גודל הנסיון של האדם והיסורים שעוברים עליו על פי רוב בזווג שני, בפרט כי זווג שני של אדם הוא לפי מעשיו, ומי יאמר זכיתי לבי טהרתי מחטאתי. בפרט כי אתה ידעת כמה קשה לו להאדם למצוא זווגו ההגון לו בזיווג שני, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה שקשה לזוגן כקריעת ים סוף, לענין זווג שני דוקא. על כן חוס וחמול עלינו ושמרנו שלא נבוא חס ושלום לעונש אלמן, ותזכינו לבלות ימינו בטוב ושנותינו בנעימים עם אשת נעורנו, ויקוים בנו מקרא שכתוב: יהי מקורך ברוך ושמח מאשת נעוריך. ונאמר: ראה חיים עם אשה אשר אהבת כל ימי חיי הבלך וכו' כי הוא חלקך בחיים וכו'. ומי שנענש כבר בעונש אלמן, תחוס ותחמול עליו ותזמין לו אשה ההוגנת לו מן השמים, ותזמין לכל הצריכים לזווג שימצאו במהירות ובנקל זווגם האמת ההגון להם מן השמים, ויקוים בהם מקרא שכתוב: בית והון נחלת אבות ומיהוה אשה משכלת. ונאמר: מצא אשה מצא טוב ויפק רצון מיהוה:

### לה

(לפסח)

רבונו של עולם, זכני לקבל קדושת חג הפסח בזמנו כראוי בשלמות, ותעזרנו לקיים כל המצות הנוהגות בפסח בשלמות, ונזכה להתפלל בפסח בכונה גדולה ובקול גדול, ותשמרנו מאיסור אכילת חמץ אפילו במשהו בכל ימי הפסח הקדושים, ותזכנו לקיים מצות אכילת מצה בפסח בקדושה גדולה, ותעזרנו לפזר מעות הרבה לצדקה לעניים קודם פסח, ובפרט על מצות לעניים, ותקיים בנו מקרא שכתוב: וצדקה תציל ממות. ותצילנו מאיסור אכילת חמץ בפסח שאז אכילת חמץ הוא מסטרא דמותא, ותזכנו לאכילת מצה בפסח ועל ידי זה נזכה להמשיך קדושה גדולה על אכילתנו בכל ימות השנה, שנזכה לקבל חיות דקדושה על ידי אכילתנו, ותזכנו לפזר לצדקה הרבה תמיד, ויקוים בנו מקרא שכתוב: פזר נתן לאביונים צדקתו עומדת לעד קרנו תרום בכבוד. ותצילנו מכל מיני חלאים רחמנא ליצלן, ובפרט מחולי נופל רחמנא ליצלן, ותשלח רפואה שלמה לכל חולי עמך בית ישראל, ובפרט למי שנלקה בחולי נופל חס ושלום רחמנא ליצלן, ותקיים מקרא שכתוב: סומך יהוה לכל הנופלים וזוקף לכל הכפופים. ונאמר: כי יפול לא יוטל כי יהוה סומך ידו. ונאמר: דחה דחיתני לנפול ויהוה עזרני. ונאמר: ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת. ונאמר: אל תשמחי אויבתי לי כי נפלתי קמתי כי אשב בחושך יהוה אור לי. אמן כן יהי רצון:

### לו

רבונו של עולם, זכנו לפזר מעות הרבה לצדקה לתלמידי חכמים ואזכה להיות באמת בכלל תומכי אורייתא, ויקוים בי מקרא שכתוב: עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר, ואזכה שהמעות שאתן לתלמידי חכמים יהיה לי זכות גדול בזה כל כך עד שיהיה נחשב בבחינת לימוד התורה בעצמה, שאמרו רבותינו זכרונם לברכה על זה: אין עבירה מכבה תורה. שלא יהיה כח לשום עבירה מעונותי הרבים לכבות אור המצוה של הצדקה שאתן לתלמידי חכמים, רק אדרבא בזכות המצוה הזאת אזכה להנצל מכל מיני עבירות, ואזכה לעשות תשובה שלימה, עד שתמחול ותסלח לכל עונותי ופשעי וחטאי שחטאתי עויתי ופשעתי לפניך מנעורי עד היום הזה, ותמלא כל השמות שפגמתי בשמך הגדול, ותעזרני לקבוע עצמי לתורה בכל יום, ואהיה חזק בלימוד תורתך הקדושה בכל יום בקביעות גדול, ואל יטרידני מזה שום טרדא ואל ימנעני מזה שום מונע בעולם, ותזמין לי פרנסתי וכל הצטרכותי ברוח ובכבוד ובשפע גדול בלי שום טרדא ויגיעה כלל, ואל יגרמו עונותי לעכב שפעי ופרנסתי חס ושלום, רק אדרבה כח וזכות הצדקה שאתן לתלמידי חכמים אמתיים להחזיק אותם שיהיו יכולים להיות קבועים בלימוד התורה, וכח וזכות של קביעות לימוד התורה שלי בעצמי בכל יום, יעלו לרצון לפניך כל כך עד שלא תהא עבירה מכבה תורה חס ושלום. רק אדרבה זכות התורה יעמוד לי לכפר על כל עונותי וחטאי ופשעי, ואזכה על ידי זה להצליח בכל דרכי ברוחניות וגשמיות, ויקוים בי מקרא שכתוב: כי אם בתורת יהוה חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה, והיה כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו יתן בעתו ועלהו לא יבול וכל אשר יעשה יצליח. אמן כן יהי רצון:

### לז

יהוה מלך גאות לבש לבש יהוה עוז התאזר. רבונו של עולם, אתה לבד ידעת גדולתך וגאותך, כי מי יוכל לשער קצת רוממות גדולתך ותפארתך, כמו שכתוב: גדול יהוה ומהולל מאד ולגדולתו אין חקר. אך מגודל רחמיך הרבים וחסדיך הגדולים רצית לגלות מלכותך לכל באי עולם, ואתה בחרת בנו מכל העמים ורוממתנו מכל הלשונות וקדשתנו במצותיך וקרבתנו מלכנו לעבודתך ושמך הגדול והקדוש עלינו קראת, וצמצמת והלבשת את גדולתך וגאותך כדי שנוכל לסבול ולקבל עול מלכותך עלינו, ותתן לנו מגן ישעך וימינך תסעדנו וענותך תרבנו, ולבשת מדת הענוה והקטנות כביכול, וירדת על הר סיני ללמד לעמך תורה ומצות, ותשמיעם את הוד קולך ודברות קדשך מלהבות אש, והבטחת להם קודם מתן תורה הבטחות גדולות מאד, כמו שכתוב: והייתם לי סגולה מכל העמים וכו'. ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש וכו'. שכל אלו ההבטחות וההתגלות היו בחינת הכנעה וקטנות כביכול, וכל זה בשביל שיקבלו ישראל עול מלכותך ויראתך עליהם בשלמות, כמו שכתוב: כי לבעבור נסות אתכם בא האלקים ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו. על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו לזכור כל זה היטב ולשום זאת על לבנו בכל פעם, ונזכה להתעורר על ידי זה באמת לקבל עול מלכותך ויראתך עלינו אשר זה עיקר רצונך, וכביכול אתה מקטין את עצמך ושואל ומבקש דבר זה מאתנו, כמו שכתוב: ועתה ישראל מה יהוה אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה את יהוה אלהיך וכו'. על כן זכנו למלאת שאלתך זאת בשלמות, ובכן תן פחדך יהוה אלהינו על כל מעשיך ואימתך על כל מה שבראת וייראוך כל המעשים וישתחוו לפניך כל הברואים ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם, ועזרנו שנזכה למדת הענוה והשפלות באמת ולהיות שפל רוח בפני כל אדם, ונזכה להזכיר עצמנו בכל עת ברוממות גדולתך ותפארתך וגודל מעלת טובך וענותנותיך עד אשר מגודל אהבתך את ישראל רצית לגלות מלכותך עליהם, ומחמת זה הלבשת וצמצמת את גאותך וגדולתך בבחינת "יהוה מלך גאות לבש" שהלבשת וצמצמת גאותך כדי שיתגלה מלכותך עלינו, ועל ידי זה שנזכור זאת היטב על ידי זה נבוא ממילא למדת הענוה והשפלות נגד גדולתך ורוממותך ונגד גודל מדת טובך וענותנותיך, עד שנזכה לבטל עצמנו אליך בבטול גמור עד שנהיה בבחינת "אין" ממש. ועל ידי זה נזכה ביותר להמשיך אור אלקותך ומלכותך ויראתך עלינו על ידי שגם אתה כביכול תצמצם ותקטין את עצמך אלינו בכדי שנוכל לקבל ביותר אור השגת אלקותך ויראתך, ותשמרנו שלא נכשל לעולם במדת הגאווה והגסות רוח חס ושלום, כי אתה הודעת לנו שכשהאדם בא לגאווה וגדלות אזי גם אתה כביכול מתגאה ומתגדל כנגדו, ומי יוכל לסבול כבוד גדלך ותפארתך ורוממות גאותך וגאונך, עד אשר על יד זה חרב הבית המקדש בעונותינו מחמת שגילית ביותר גדולתך וגאונך, ואז לא היה יכול הבית המקדש לסבול גאותך וגאונך כי "הן השמים ושמי השמים לא יכלכלוך אף כי הבית הזה". עד אשר על ידי זה נחרב לגמרי ונסתלק ממנו אור השכינה כביכול. נמצא שרוב ההתגלות הוא תכלית הצמצום וההסתרה, ודיקא על ידי הצמצום וההסתרה שאתה מסתיר ומלביש ומצמצם אור אלהותך יתברך על ידי זה דייקא עיקר התגלות אלהותך והתקרבותך אלינו ברחמיך הגדולים, על כן זכנו נא מעתה על כל פנים לשבר ולבטל מאתנו מדת הגאות והגדלות לגמרי, רק אדרבא תזכנו להסתיר ולהעלים ולהקטין עצמנו בענוה ושפלות גדול, עד שעל ידי זה יתגלה אור אלהותך ומלכותך ויראתך עלינו בהתגלות גדול, ויקוים מקרא שכתוב: אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאום יהוה הלוא את השמים ואת הארץ אני מלא נאם יהוה. ונזכה שיתגלה על ידינו אור אלהותך ומלכותך ויראתך לכל באי עולם, ויקבלו כולם את עול מלכותך עליהם ותמלוך עליהם מהרה לעולם ועד כי המלכות שלך היא ולעולמי עד תמלוך בכבוד, ככתוב בתורתך: יהוה ימלך לעולם ועד. ונאמר: והיה יהוה למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה יהוה אחד ושמו אחד:

### לח

עבדו את יהוה בשמחה בואו לפניו ברננה, רבונו של עולם, זכנו לעבוד אותך תמיד בשמחה ולהיות תמיד בשמחה, ואפילו אם לפעמים אני נופל ממדרגתי, תעזרני לחזק את עצמי בהזריחה וההארה שהיית מזריח ומאיר לי בימים הקודמים, עד אשר על ידי זה היה מתעורר לבי להתחזק בעבודת יהוה, כן גם עכשיו אף על פי שנפלתי גם מזה ונסתמו עיני ולבי מאד, אף על פי כן אזכה להתחזק ולילך אחר ההתעוררות והזריחה וההארה שהיה לי אז, כי באמת אף אם לא הייתי זוכה לשום זריחה והארה מעולם, היה ראוי לי גם כן לחזק את לבי להתעורר לעבודתך, בכח הזריחה וההארה שאתה מאיר ומזריח בכל פעם, לאנשים אחרים הזוכים לעבוד אותך באמת באהבה ויראה ושמחה והתלהבות גדול, בודאי ראוי לי גם כן לילך אחריהם, כנראה בחוש שכמה אנשים סומים ועורים מחזיקים עצמם באיש אחד שאינו סומא ומאמינים בו והולכים אחריו, מכל שכן שאנו זוכים שיש בכל דור ודור צדיקים וחסידים הרבה הזוכים לעבוד אותך באמת, מכל שכן אלו הצדיקים הגדולים במעלה מופלגת מאד שהיו בדורות שלפנינו. בודאי ראוי לנו גם כן לילך בעקבותם ולאחוז בדרכיהם ולהתעורר גם כן לעבודת יהוה באמת, מכל שכן אשר ברוב רחמיך וחסדיך הגדולים זכיתי אני בעצמי לקבל גם כן איזה זריחה והארה והתעוררות גדול לעבודתך באמת כמה וכמה פעמים, הגם כי אחר כך נפלתי מזה ונסתמו עיני ולבי מאד, אף על פי כן איך אפשר לי לשכוח ולאבד לגמרי חס ושלום מה שכבר היה בידי ממש, ואיך אפשר לבלי להאמין לעצמי ולהעלים עיני ולבי ממה שראו עיני ושמעו אזני, והרגשתי במוחי ולבי הארות וזריחות קדושות מגודל תשוקת אמונתך ונעימות קדושת עבודתך. מה שאי אפשר לצייר כלל אפילו לעצמי וכל שכן לחברי, כי "נודע בשערים בעלה" כל חד כפום מה דמשער בלביה, ולא די שלא זכיתי להוסיף קדושה ודעת והתעוררות לעבודתך בכל פעם ביותר, אף גם "נשיתי טובה". כי שכחתי את כל טובתי ואבדתי בידים מה שנתנו לי, ובאמת ידעתי כי גם הנפילה והסתלקות ההארה והזריחה היה גם כן לטובתי, כי הירידה צורך העליה בכדי לחזק את עצמי ביותר בעבודתך, כי הזריחה וההארה שהיה לי מקודם היתה רק בבחינת "אתערותא דלעילא". ועיקר שלימות העבודה הוא שתהיה בבחינת "אתערותא דלתתא", ואם כן היה ראוי לי להתחזק מאד, להתעורר לעבודתך על ידי הנפילה והסתלקות ההארה בעצמה. אבל מה אעשה, כי לא זכיתי לחזק את עצמי בשעת הנפילה והירידה, ועל ידי זה נאטם לבי ונחשכו עיני, עד אשר הנפילה והירידה שלי גדולה ועמוקה מאד כאשר ידעת. אך אף על פי כן כבר הודעת לנו כי אין שום יאוש בעולם, על כן חוס וחמול נא עלי ועזרני מעתה על כל פנים, להתגבר ולהתחזק בעבודתך בכח הזריחה וההארה שזכיתי אני בעצמי לקבל כבר איזה פעמים, בפרט בכח וזכות הזריחות וההארות הקדושות של הצדיקי אמת, שזכו לעבוד אותך באמת, ורצו להטיב מטובם גם לאחרים, עד אשר הופיעו מאור קדושת דעתם גם עלינו, בכחם וזכותם הגדול עזרנו לקום מנפילתינו וירידתינו, ולהתעורר מעתה על כל פנים לעבודת יהוה באמת, ויקוים בנו מקרא שכתוב: סומך יהוה לכל הנופלים וזוקף לכל הכפופים. ונאמר: אל תשמחי אויבתי לי כי נפלתי קמתי כי אשב בחשך יהוה אור לי. ונאמר: כי אתה תאיר נרי יהוה אלהי יגיה חשכי. אמן כן יהי רצון:

### לט

יהוה אלהי אברהם יצחק וישראל אבותינו שמרה זאת לעולם ליצר מחשבות לבב עמך והכן לבבם אליך. למה יהוה תעמוד ברחוק תעלים לעתות בצרה. בגאות רשע ידלק עני יתפשו במזמות זו תשבו. רבת אדני ריבי נפשי גאלת חיי. ראיתה יהוה עותתי שפטה משפטי. ראיתה כל נקמתם כל מחשבותם לי. שמעת חרפתם יהוה כל מחשבותם עלי. יהוה הפיר עצת גוים הניא מחשבות עמים. רבונו של עולם, אתה ידעת גודל רבוי המחשבות רעות והרהורים רעים השוטפים על מוחנו בכל עת, כי עיקר האדם הוא המחשבה, ועל כן מתגברין בכל פעם המחשבות רעות שהם מבחינת "אדם דסטרא אחרא, אדם בליעל", "ולולי יהוה שהיה לנו בקום עלינו אדם, אזי חיים בלעונו". על כן חוס וחמול נא עלינו, ותן בנו כח וגבורה ועצה ושכל דקדושה, איך להתגבר עליהם ולנצח אותם, כי אתה הודעת לנו גודל יקרת המחשבות קדושות, שהם מבחינת החיות טהורות וקדושות שבמרכבה העליונה הקדושה והנוראה, ולהפך גודל גנות ופגם המחשבות רעות שהם מבחינת החיות טמאות שבמרכבה דסטרא אחרא רחמנא ליצלן, וכשהאדם מתגבר על המחשבות רעות שהם מבחינת החיות טמאות ומנצח אותם יש להשם יתברך תענוג גדול מזה. ואתה הודעתנו שאי אפשר בשום אופן בעולם שיהיו שני מחשבות ביחד, על כן בנקל יכולין לגרש המחשבות רעות רק בשב ואל תעשה, דהיינו שלא לחשוב אותה המחשבה, רק להמשיך המחשבה תכף לתוך מחשבה אחרת של תורה ועבודת יהוה או אפילו של משא ומתן, וממילא תסתלק המחשבה רעה, ואין צריכין לעשות מלחמות עם המחשבות רעות, ולא לעשות תנועות משונות כגון לנענע בראשו וכיוצא בכדי לגרש המחשבות רעות, רק לבלי להשגיח עליהם כלל, ולעשות את שלו במה שהוא עוסק בתורה או תפלה או משא ומתן, ולבלי להסתכל לאחוריו כלל, ועל ידי זה ממילא יסתלקו ממנו כל המחשבות רעות, על כן זכנו נא מעתה לגרש את המחשבות רעות, ולבטלם בביטול גמור שלא יעלו עוד על דעתנו כלל, ולחשוב תמיד רק מחשבות קדושות וטהורות, ויקוים בנו מקרא שכתוב גול אל יהוה מעשיך ויכונו מחשבותיך. ונאמר: רבות מחשבות בלב איש ועצת יהוה היא תקום. עצת יהוה לעולם תעמוד מחשבות לבו לדור ודור. ונאמר: כי אנכי ידעתי את המחשבות אשר אנכי חושב עליכם נאם יהוה מחשבות שלום ולא לרעה לתת לכם אחרית ותקוה. אמן כן יהי רצון:

### מ

רבונו של עולם, זכנו להיות מקורבים באמת, לכל הצדיקי אמת, ועל ידי זה נזכה שיקבל המזל של כל אחד מישראל ההשפעה מהצדיקי אמת כל אחד כפי מה שצריך לו. הן פרנסה או בנים וכיוצא בהם. מה שצריך לכל אחד מעמך בית ישראל יקבל המזל מהצדיקים את ההשפעה טובה בקל ובמהירות גדול בלי שום קישוי כלל, כי אתה הודעת לנו שכל ההשפעות טובות וכל הדברים טובים הם באים רק מהצדיק האמת, ומי שהוא רחוק מהצדיק אזי קשה לו להמזל שלו לקבל ההשפעה מהצדיק מחמת שהוא רחוק ממנו, ועל כן מוכרח המזל לעשות לו כח גדול עד שיקבל ההשפעה מהצדיק מרחוק, ועל ידי זה יוכל לבוא לידי נזק ומכשול גדול, כי לפעמים מת האדם על ידי זה, ונשארת ההשפעה אצל בניו. ולפעמים אובד גם ההשפעה על ידי זה עד שלא נשאר ממנה גם אצל בניו. על כן זכנו להתקרב לצדיקי אמת, ולידע ולהאמין באמת כי כל ההשפעות טובות נשפעין מהם, ואפילו אם אנו רואים שלפעמים נתקרב אחד אצל הצדיק האמת ומאז דייקא נתדלדלו נכסיו ונאבד השפעתו ועשירותו חס ושלום, לא נהרהר אחר מדותיך כלל, רק נדע ונאמין כי זה מחמת שהמזל רואה גודל יקרת מעלת קדושת התקרבות לצדיק, וגודל קדושת ההשפעה רוחנית שיוכל לקבל ממנו, ועל ידי זה השליך המזל ההשפעה גשמית של העשירות כלאחר יד, בפרט כי לאו כל אדם זוכה לשתי שולחנות. ותזכנו שנרגיש גם בעצמנו שההתקרבות לצדיקים הוא יקר מכל העשירות שבעולם, עד שלא נשגיח על ממון כלל ולא יהיה לנו שום רצון כלל לעשירות. ואתה ברחמיך הרבים תזמין לנו כל הצטרכותינו ברווח ובשופי גדול בלי שום טרדא ודאגה ויגיעה כלל, ותזכנו שנסבול מהצדיק גם ההתרחקות שמרחיק אותנו לפעמים וכועס עלינו וחולק עלינו ומבזה אותנו, ונדע ונאמין כי כל זה הוא רק לטובתינו, בכדי להמתיק ולסלק מאתנו על ידי זה כל הדינים הנמשכין ממדת הדין שלמעלה, ונזכה שתיכף אחר כך יתעורר הצדיק ברחמנות גדול עלינו, ויקרב אותנו בהתקרבות גדול ביותר. ויקוים בנו מקרא שכתוב: ברגע קטן עזבתיך וברחמים גדולים אקבצך. בשצף קצף הסתרתי פני רגע ממך ובחסד עולם רחמתיך אמר גואלך יהוה. אמן כן יהי רצון:

### מא

רבונו של עולם, זכנו לעסוק הרבה בסיפורי מעשיות מצדיקים ועל ידי זה יתעורר ויתלהב לבי בהתעוררות גדול להשם יתברך ובחשק נמרץ מאד, על ידי שיתעורר אור הרשימה הקדושה שעשה אותו הצדיק שמספרין ממנו, על ידי עבודתו שעבד את השם יתברך, ועל ידי הרשימה הקדושה הזאת יתעורר גם לבי להשם יתברך בהתעוררות גדול, ותשפיע לי כח וגבורה גדולה בלבי שיהיה לבי חזק מאד בעבודת יהוה, ולא אתיירא ולא אפחד משום דבר שבעולם, ואל ימנעני שום מונע, רק אזכה לעשות גבורות נוראות ולכבוש מלחמות חזקות על ידי חוזק ותוקף לבי, עד שאגמור לעשות בעבודת יהוה כל מה שאני צריך לעשות בשלימות, ותתן לי כח להתגבר על יצרי בתכלית השלימות, ולקיים מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: איזהו גבור הכובש את יצרו, שנאמר: טוב ארך אפים מגבור ומושל ברוחו מלוכד עיר. ויקוים בי מקרא שכתוב: וגברתים ביהוה ובשמו יתהלכו נאום יהוה. אמן כן יהי רצון:

### מב

רבונו של עולם, זכנו שיהיה שלום ואחדות גדול בין הצדיקים, ועל ידי זה נזכה שנוכל לפזר ממון הרבה לצדקה, ואף על פי כן לא יחסר לנו כלל על ידי שנחסר הרבה מהממון שלנו לצדקה, וכן נזכה שיהיה לנו מסירת נפש באמת בשביל עבודת יהוה וקיום תורתנו הקדושה, ואף על פי כן לא יזיק לנו כלל רק נהיה נשארים בחיים, וזכנו למעט בשינה בתכלית המעוט כפי האפשר לנו וכפי יכלתנו, ועל ידי זה נזכה לשכך האש הבוער בקרבנו לכל התאות ובפרט לתאות משגל, ונזכה להשיג בענין זה הדרך הישר והנכון, בכדי שלא למעט בשינה יותר מדאי עד שיתבטל ויחלש אצלנו על ידי זה כח המשגל לגמרי גם מה שצריך לשם מצוה ולקיום המין. ועזרנו שלא יזיק לנו למח כלל מה שנמעט בשינה, רק נזכה למוחין זכים וצחים ושלמים בתכלית השלימות כראוי, וזכנו לשמור את עינינו מכל מיני הסתכלות רעים רחמנא ליצלן, רק נזכה להסתכל בהם הסתכלות דקדושה לבד, כי כבר גלית לנו שהעינים של ישראל הם דברים עליונים גבוהים ורמים מאד, והם רואים תמיד דברים גדולים ונוראים, ואם היה האדם זוכה לעינים כשרים היה יודע דברים גדולים רק ממה שעיניו רואות, על כן זכנו נא לשמור את עינינו ולקדשם בתכלית הקדושה, ונזכה לראות בהם דברים נפלאים ונוראים. ותשפיע לנו חכמה בינה ודעת, שנזכה לידע ולהשיג היטב ובמהירות גדול כל הדברים הקדושים והנפלאים אשר אנו רואים בעינינו, אף על פי שכל אלו הדברים עוברים לפנינו רק בהעברה בעלמא ובמהירות גדול, ויקוים בנו מקרא שכתוב: גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך. ונאמר: מלך ביפיו תחזינה עיניך תראינה ארץ מרחקים. ונאמר: אז תפקחנה עיני עורים ואזני חרשים תפתחנה. ונאמר: כי עין בעין יראו בשוב יהוה ציון. אמן כן יהי רצון:

### מג

רבונו של עולם, זכנו להאמין בצדיקי אמת באמונה שלימה, וזכנו להבין גם בשכלנו ודעתנו שצריכים להאמין בהם, ועל ידי זה נזכה להיות חזקים באמונתנו בהצדיקי אמת כיתד חזק בל ימוט לעולם, כי מאמונה לבד כשהיא בלא שום דעת אפשר ליפול חס ושלום, וזכנו כשנצטרך לעבור על הים לפעמים, בפרט כשאזכה לנסוע לארץ ישראל שאז צריכים לעבור את הים, תזכנו לעבור את הים בשלום, ואם יעמוד איזה רוח סערה ותרומם גליו נזכה להכניע הגלים על ידי שם "אתה" היינו חמשה פעמים "ורב חסד" עם החמשה כוללים גימטריא "אל"ף תי"ו ה"א" שהוא השם "אתה", שעל ידי זה נכנעים הגלים ונשקטים, בסוד בשוא גליו "אתה" תשבחם. ותעזרנו למעט באכילתנו כל מה דאפשר, ולא נאכל רק מה שהוא ההכרח לקיום גופנו, כי אתה הודעת לנו שעל ידי זה שהאדם אוכל יותר מצרכו אזי אין לזה המאכל ממי לקבל חיות, מאחר שאין האדם צריך לו לקיום חיותו, ואזי זה המאכל מבקש לו חיות להחיות עצמו, ואזי הוא מוציא לפעמים החיות של האדם ומזיק לו, ולפעמים נצטרפין עם זה המאכל גם שאר המאכלים ומזיקים לו, ותשמרנו שלא יבוא עלינו שום מחלוקת בעולם חס ושלום, כי אתה ידעת גודל חלישות כוחנו ומעוט ערכנו שאין לנו כח כלל לסבול עול המחלוקת והרדיפות, בפרט כי כשיש מחלוקת על האדם יכולין להטות אותו מדרך השם יתברך ולהפיל את האדם ממדרגתו חס ושלום, על כן חוס וחמול עלינו ושמרנו שלא יבוא עלינו שום מחלוקת בעולם חס ושלום, ואפילו אם חס ושלום עובר עלינו לפעמים איזה מחלוקת מבני אדם הקמים עלינו, תתן לנו כח להתגבר עליהם ולנצח אותם בכחך הגדול וזרועך הנטויה, ותעזרנו שלא נפול חס ושלום ממדרגתנו בעבודת יהוה על ידי המחלוקת, ויקוים בנו מקרא שכתוב: רבים רודפי וצרי מעדותיך לא נטיתי. ותזכנו להתבודד ולפרש שיחתנו וצערנו לפניך בכל פעם, ולהתודות ולהתחרט באמת מעומק לבבנו על כל הפגמים שפגמנו נגדך, ונזכה שאז גם השכינה כביכול תפרש לפנינו שיחתה וצערה איך כל הפגמים שפגמנו בנשמותינו נוגע הפגם אצל[ך]ה גם כן כביכול, והיא תנחם אותנו שתבקש תחבולות לתקן כל הפגמים שלנו, ויקוים בנו מקרא שכתוב: את יהוה האמרת היום להיות לך לאלהים וללכת בדרכיו ולשמור חוקיו ומצותיו ומשפטיו ולשמוע בקולו, ויהוה האמירך היום להיות לו לעם סגולה כאשר דיבר לך ולשמור כל מצותיו, ולתתך עליון על כל הגוים אשר עשה לתהילה ולשם ולתפארת, ולהיותך עם קדוש ליהוה אלהיך כאשר דיבר. אמן כן יהי רצון:

### מד

רבונו של עולם, זכנו לעסוק בתורה הרבה בכל יום, ועזרנו שנזכה לחדש בתורתך הקדושה חדושי תורה אמתיים, שיהיו לנחת ולרצון לפניך, חדושים המביאים את האדם לידי מעשים טובים ולקיום התורה באמת, ותחננו מאתך חכמה בינה ודעת, ותעזרנו שיהיה שכלנו נובע בכל עת חידושי תורה אמתיים, ויהיה כמו מעין הנובע ממש, וזה המעיין יתפשט ויתרחב בכל עת יותר ויותר, עד שיהיו נעשים מזה נהרות, ויפוצו מעינותינו חוצה והכל יבואו לשתות מימי החכמה והדעת הקדוש מאלו הנהרות, ותעזרנו לבכות בכיות הרבה לפניך קודם שנחדש בתורה חדושי תורה אמתיים שיש בהם ממש, ועל ידי הבכיה נזכה לתקן אלו הנהרות שנעשו על ידי החידושי תורה שלנו ולהמשיכם רק למקומות שצריך, שלא ישתו מהם זרים ולא יהיה שום אחיזה להקליפות וסטרין אחרנין לשתות מהם חס ושלום, ונזכה לקיים מקרא שכתוב: ושיקווי בבכי מסכתי, למסוך המשקה של הנהרות שנעשו מהחידושי תורה על ידי בכיה ודמעות הרבה, ונזכה שיהיו נעשים מהחידושי תורה שלנו מסכתות שלימות וילמדו אותם ברבים, רבונו של עולם, אתה ידעת כמה אנו רחוקים לעת עתה מכל זה, כי מרוב חטאתינו ופשעינו נאטם מוחנו ושכלנו עד שקשה לנו להבין גם כשאנו לומדים החידושי תורה שנתחדשו מכבר על ידי צדיקיך וחכמיך הקדושים, ומכל שכן איך נפתח פה לשאול ולבקש מלפניך על זאת שנזכה בעצמנו לחדש בתורה חידושים אמתיים כאלו, אך אף על פי כן כבר הודעת לנו על ידי רבותינו זכרונם לברכה כי בדברי תורה כתיב: הרחב פיך ואמלאהו. ויכול האדם ויש לו רשות להרחיב פיו ולבקש ולשאול ממך, אפילו המדרגה הגדולה שבגדולות בתורה ועבודת יהוה, כי ממך לא יפלא כל דבר, על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו להגיע באמת ובשלימות לכל מה שאנו מבקשים ומתחננים לפניך, ויקוים בנו מקרא שכתוב: העניים והאביונים מבקשים מים ואין לשונם בצמא נשתה אני יהוה אענם אלהי ישראל לא אעזבם, אפתח על שפיים נהרות ובתוך בקעות מעינות אשים מדבר לאגם מים וארץ ציה למוצאי מים. ונאמר: הנני עושה חדשה עתה תצמח הלוא תדעוה אף אשים במדבר דרך בישימון נהרות, תכבדני חית השדה תנים ובנות יענה כי נתתי במדבר מים נהרות בישימון להשקות עמי בחירי. אמן כן יהי רצון:

### מה

רבונו של עולם, זכנו להסתכל בכל עת על התכלית האמתי, שהוא רק לעשות רצונך, אשר רק בשביל התכלית הזה נברא האדם ובשביל זה כל חיותו, ואם אין האדם מסתכל על התכלית האמת למה לו חיים, ותצילנו מכל מיני חולאים רחמנא ליצלן, הבאים על ידי שאין האדם מסתכל על התכלית לעשות רצון השם יתברך, ואז הנפש מתחלת להמשיך עצמה לצאת מגוף האדם ולחזור לשרשה כי למה לה חיים, ותשלח מהרה רפואה שלמה לכל חולי עמך בית ישראל, שלא על ידי רפואות גשמיות. רק על ידי דבר יהוה עצמו כמו שכתוב: ישלח דברו וירפאם וימלט משחיתותם. ונאמר: שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר יהוה ורפאתיו. כי כבר הודעת לנו שמה שהאדם חוזר לבריאותו על ידי רפואות גשמיות, הוא מחמת שהנפש רואה שהאדם הזה כופה תאותו ורגילותו ומקבל רפואות וסמים מרים בשביל לחזור לבריאותו, על כן הנפש חוזרת אליו כי היא מצפה שמעתה יכוף תאותו בשביל התכלית האמתי לעשות רצון קונו, על כן חוס וחמול נא על כל חולי עמך ישראל, ותן בלבם שיקבלו על עצמם קבלה גמורה בלב שלם ונפש חפצה לבטל רצונם מפני רצונך, ולכוף ולשבר את תאות גופם ולהסתכל רק על התכלית שהוא לעשות רצונך בשלימות, ועל ידי זה בעצמה תתרצה הנפש לחזור ולהתקיים בתוך הגוף, ועל ידי זה יחזרו כל החולים לבריאות גופם בשלימות, ויקוים בהם מקרא שכתוב: דרכיו ראיתי וארפאהו ואנחהו ואשלם נחומים לו ולאבליו. ונאמר: יהוה אלהי שועתי אליך ותרפאני. אמן כן יהי רצון:

### מו

רבונו של עולם, זכנו לשוב בתשובה שלימה לפניך, ואזכה לקבל התעוררות דקדושה מכל אדם, הן מרבותי שאזכה לשמוע מהם בכל פעם דברי מוסר והתעוררות, ולקבלם בלב שלם ולחוקקם היטב על לבי, וכן אזכה לקבל התעוררות דקדושה מחברי, ובכל פעם שאראה שאחד מהחברים ומכל ישראל עוסק בדבר מצוה, או אומר תחינות ובקשות בהתעוררות בלב נשבר, אזי על ידי זה יתעורר לבי גם כן, ואתחיל להסתכל על עצמי גם כן היכן אני בעולם ומה אני ומה חיי, ומה יהיה הסוף והתכלית ממני, ומתי אעשה גם אנכי לביתי, עד שאתעורר גם כן על ידי זה לתשובה שלימה, ולהיות מודה ועוזב, וארגיל עצמי גם כן לומר לפניך תחינות ובקשות הרבה בהתעוררות הלב, וכן אזכה לקבל התעוררות דקדושה ממני בעצמי, כי הלא גם אני רגיל לומר ברוב הפעמים תחינות ובקשות וודוים ופיוסים ודברי כבושים והתעוררות לנפשי. אבל אינני זוכה להטות אזני היטב לדברי עצמי והדברים רחוקים ממני בעצמי כי הם בבחינת מה שאמר הכתוב: קרוב אתה בפיהם ורחוק מכליותיהם. ונאמר: ויאמר אדני יען כי נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני. על כן זכני להטות את אזני ולבי לדברי עצמי ולהתעורר על ידי זה, כגון כשאני אומר בקשות ותחנות ובתוך הדברים אני צועק ואומר: אוי לי וי לי, אזכה להתעורר על ידי זה בעצמו ואתחיל להסתכל על עצמי באמת היכן אני, ומי צועק כך אוי לי וי לי, הלא אני בעצמי אומר וי לי, לי ממש, ואם כן למה באמת לא אשים את לבי היטב לדברי עצמי להרגיש באמת גודל הכאב שלי, וגודל מרירות לבבי ונפשי וגודל הרחמנות שעלי, עד שכל הקולות שבעולם לא יספיקו לי לצעוק וי לי, כמו שאני צריך לצעוק באמת, כי וי לי באמת, לי ממש וי לי, מה שאין להעריך ולשער כלל, ואי אפשר לספר בפני רבותי וחבירי ואפילו לעצמי אי אפשר לצייר כלל גודל כאב נפשי ומרירות שלה וגודל הרחמנות שעלי, ועל ידי שאשים כל זאת על לבי ואטה אזני לדברי עצמי, אזכה להתעורר באמת ולצעוק עוד הפעם וי לי וכיוצא בקולות כאלו עוד מתוך עומק לבבי באמת, כמו שראוי לי לצעוק עד שתשמע שועתי ותקבל תפלתי ותחזירני בתשובה שלימה לפניך באמת, ותעזרני ותזכני להתקרב באמת לצדיקי אמת, ולהיות לי עזות דקדושה נגדם, ולא אתבייש מלדבר עמהם כל מה שאני צריך לדבר, ועל ידי זה אזכה לעבוד את יהוה ביותר, וכל מה שאזכה לעבוד יהוה ביותר אזכה להתקרב אליהם ולהיות לי עזות דקדושה לדבר עמהם ביותר, ועל ידי זה אזכה לעבודת יהוה בשלימות יותר, הגם כי איני יודע מאיזה דבר להתחיל, אם להשתדל תחלה להתקרב לצדיקים ולדבר עמהם ועל ידי זה אזכה לעבודת יהוה, אם להזדרז תחלה לעסוק הרבה בעבודת יהוה, ועל ידי זה אזכה להתקרב לצדיקים ולדבר עמהם, כי זה תלוי בזה ואיני יודע מהיכן ההתחלה, וכן יש דברים הרבה בעבודת יהוה אשר האחד תלוי בחברו ואין יודעין מהיכן ההתחלה על כן חוס וחמול עלינו והורנו הדרך הישר והאמת מהיכן להתחיל לעסוק בעבודת יהוה כראוי, ותעזרנו להתחזק ברצונות וכיסופים ותשוקות וגעגועים לכל הדברים שבקדושה ולהרבות לפניך בתחנות ובקשות על כל דבר ודבר מהדברים שבקדושה, עד שנזכה להתחיל ולגמור כל הדברים שבקדושה ונזכה לעשות רצונך ולעבדך בלבב שלם, ויקוים בנו מקרא שכתוב: יהוה יגמור בעדי יהוה חסדך לעולם מעשי ידיך אל תרף. אמן כן יהי רצון:

### מז

רבונו של עולם, זכנו לעסוק הרבה בתורתך הקדושה בכל יום ויום, ואזכה ללמוד בספרים הרבה שנתתברו על ידי חכמיך הקדושים, ותתן לי חכמה בינה ודעת, עד אשר שבכל ספר וספר שאהיה מעין ולומד בו, אזכה להבין היטב כונת המחבר באמת לאמתו ולא אשגה בכונתו ולא אפרש בו פרוש זר חס ושלום, ותזכנו שאחר שאזכה לעמוד על כונת דבר הספר לאמתו, אזכה לעין עוד ולהסתכל היטב על אותיות התורה שבו, עד שעל ידי זה יתחילו האותיות להאיר ולהצטרף בבחינת: אותיות בולטות ומצטרפות. עד שאזכה לראות על ידי זה בהספר חדשות ונפלאות וצרופים חדשים מה שבעל המחבר בעצמו לא כיון לזה כלל, ויקוים בי מקרא שכתוב: גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך. אמן כן יהי רצון:

### מח

אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה, חננו מאתך חכמה בינה ודעת, רבונו של עולם, אתה הודעתנו שעיקר התענוג שבגן עדן הוא השגת חכמת אלהו[י]ת, בבחינת חכמה עלאה וחכמה תתאה, שזה בעצמו בחינת גן ועדן, אבל יש שערי גן עדן שאי אפשר לכנוס להגן עדן שהוא בחינת השגת חכמה תתאה ועלאה כי אם דרך השערים, ואלו השערים גנוזים וטמונים בארץ, ועל ידי למוד פוסקים זוכים להיות מושל בארץ ולהעמיד ולהקים אלו השערים שטבעו בארץ, על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו לעסוק הרבה בתורתך הקדושה לשמה תמיד ולאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, ואזכה ללמוד ולעיין הרבה בספרי פוסקים ראשונים ואחרונים, עד שאזכה לברר כל משפטי ודיני התורה לאמתתן, עד שעל ידי זה אזכה להיות בחינת מלך ומושל בארץ, מאחר שאזכה לידע על פי הלכות שבתורה הקדושה איך להתנהג בכל דבר אשר נעשה על הארץ, ואזכה להנהיג גם אחרים על פי משפטי ודיני התורה הקדושה ולהורות להם בכל דבר את הדרך אשר ילכו בה, ויקוים בי מקרא שכתוב: מלך במשפט יעמיד ארץ. ואזכה להעמיד ולהקים ולגלות על ידי זה את כל השערים הקדושים שטבעו בארץ וגנוזים וטמונים בה, עד שעל ידי אלו השערים שהם בחינת שערי גן עדן אזכה לכנוס לתוך הגן עדן בעצמו, ואזכה להשגת חכמה תתאה וחכמה עלאה, ולהשיג השגת אלהותך באמת כראוי לאיש הישראלי אשר רק בשביל זה נבראנו בגין דישתמודעין לך, וזכני [ואזכה] להכניס השגת אלהותך גם באנשים אחרים ברבים מישראל, ויקוים מקרא שכתוב: שאו שערים ראשיכם ושאו פתחי עולם ויבא מלך הכבוד, מי הוא זה מלך הכבוד יהוה צבאות הוא מלך הכבוד סלה. ונאמר: נודע בשערים בעלה בשבתו עם זקני ארץ. ונאמר: פתחו לי שערי צדק אבא בם אודה יה, זה השער ליהוה צדיקים יבאו בו.

תם ונשלם חלק ראשון

## חלק שני

### א

רבונו של עולם, זכנו לעבוד אותך ולילך בדרכיך הקדושים רק בשביל כבודך וקדושת שמך יתברך, ובכדי שנזכה לדעת ולהכיר אותך יתברך, שזהו עיקר התכלית, ולא יהיה לנו שום כונה אחרת בעבודתך רק למלאות רצונך יתברך, ולא מבעיא שלא תהיה כונתנו בעבודתינו אותך בשביל שתצליח אותנו בעסקי עולם הזה, אף גם שלא נכוון גם כן לעבוד אותך בשביל לזכות על ידי זה לעולם הבא, רק עיקר כל עבודתינו אותך יתברך יהיה רק בשביל לעשות רצונך ולהכיר ולדעת אותך ולחזות בנועם יהוה ולבקר בהיכלו, ותשמרנו מכל התאוות רעות, ובפרט מתאות ממון, ולא יהיה לנו שום רצון ותשוקה ותאוה לממון כלל אף בשביל להוריש הממון לבנינו, ונזכה לידע ולהבין היטב כי אף שבאמת הממון דקדושה הוא גבוה מאד ומלובשי[ן]ם בו כמה קדושות גבוהות ועליונות מאד, אבל הממון של תאות עולם הזה הוא מותרות גמור, ולא די להאדם שרודף אחר המותרות של תאות ממון כל ימי חייו, כי אם שחושב מחשבות איך להניח זה המותרות גמור ירושה לבניו. וזכנו שיהיה זווגנו בקדושה ובטהרה, ונזכה להוליד בנים ולגדלם לתורה ולחופה ולמעשים טובים, ונזכה לראות בנים לבנינו, ונזכה שיהיו כל בנינו ודורותינו קדושים וטהורים צדיקים ותלמידי חכמים אמתיים, וכל כונתינו בהולדת הבנים יהיה גם כן שלא בשביל הנאת עצמנו רק בשביל להשלים על ידי זה כביכול צלם דמות תבניתך, ונזכה שכל אחד מבנינו יהיה לו דמות צלם אלהים באמת, כמו שכתוב "ויברא אלהים את האדם בצלמו בצלם אלהים ברא אותו". ותאריך ימינו ושנותינו בטוב ובנעימים, ונזכה לעבוד אותך באמת כל ימי חיינו ושיהיה נשאר זכיותינו לבנינו אחרינו גם כן, ותזכנו שתהיה כל עבודתינו אותך באמת לא בשביל תקות הצלחת עולם הזה ולא בשביל תקות שכר עולם הבא ולא בשביל שיהיה נשאר זכותנו לבנינו. רק עיקר כונתנו יהיה שנעבוד אותך בשביל למלאות רצונך יתברך, ולדעת ולהכיר אותך ולחזות בנועם זיוך כביכול, ויקויים בנו מקרא שכתוב אני בצדק אחזה פניך אשבעה בהקיץ תמונתך:

### ב

רבונו של עולם, זכנו להתקרב לצדיקים אמיתיים, ונזכה להיות רגילים אצלם בכל פעם, ונזכה לקבל מהם הארה גדולה בכל עת אל מוחנו ושכלנו ודעתנו, באופן שנזכה על ידי זה לצאת מבחינת מוחין דקטנות ולעלות ולבא לבחינת מוחין דגדלות, ועל ידי זה יהיו נמתקין כל הדינים מעלינו ומעל כל עמך בית ישראל, ותעורר רחמים בלב הצדיקי אמת שיקרבו אותנו ברחמים ויאירו פניהם אלינו וינחמו אותנו וידברו על לבנו דברי נחומים ואהבה והתקרבות בפנים שוחקות ומאירות ומסבירות, ותעזרנו שנזכה לקבל כל דבריהם באהבה ורצון גדול, אף אם לפעמים ידברו אתנו קשות ויהיו מיסרים ומבזים אותנו, ולא נהרהר אחריהם כלל, רק נדע ונאמין באמת כי כל זה לטובתינו, כי מחמת שרואים בנו איך שגבר עלינו עזות הגוף ותאותיו וגשמיותו, עד שאין אנחנו יכולים לקבל הארתם הקדושה על ידי הארת פנים, ועל כן מוכרחים ליסר אותנו ביסורים ובזיונות כדי לבטל ולהכניע גשמיות ועזות גופנו, ואז יהיו יכולים להאיר בנו, וכמו שאמרו רבותינו זכרוגם לברכה: אעא דלא סליק ביה נהורא מבטשין ליה, אוף הכי גופא דלא סליק ביה נהורא דנשמתא וכו'. רבונו של עולם, אתה ידעת מעלת קדושת הצדיקי אמת וגודל נפלאות השגתם וקדושת עבודתם אותך יתברך בכל עת ובכל שעה, וכן אתה ידעת גודל פחיתות דעתנו ומעוט ערכנו השפל וגודל התגברות עזות גופנו וגשמיותנו, עד אשר אנו רחוקים מאד ממעלת קדושת הצדיקי אמת, וכמעט שאנחנו עמהם בבחינת מהפך אל הפך ממש, עד אשר על ידי זה גם כשאנו זוכים לפעמים לילך ולנסוע אליהם ולהיות אצלם ועמהם וסמוך להם ממש, אף על פי כן אי אפשר לנו לקבל הארתם הקדושה מחמת רבוי האור הגדול מאד, על כן חוס וחמול ורחם נא עלינו ותעורר עלינו רחמים גדולים בלב הצדיקי אמת, עד אשר על ידי זה במקום גדולתם שם אתה מוצא ענותנותם, ויתלבשו במידת הענוה והקטנות כל כך עד שיורידו עצמם אלינו אל עומק שפלות ופחיתות מדרגותינו, ויצמצמו אורם הגדול בצימצומים ולבושים קדושים כאלו, עד שגם אנחנו הקטנים השפלים מאד נהיה יכולים לקבל הארת דעתם הקדושה, ותתן בלבם רחמנות גדול כל כך, עד אשר לא די שישתדלו בטובותינו ותקון נפשותינו בבואנו לביתם נאוה קודש, רק אף גם יהיו מטריחים עצמם בשביל זה לילך ולנסוע למקומות מושבותנו, בכדי שעל ידי כל זה יתמעט ויתצמצם ויתלבש אורם הגדול ביותר בכדי שנוכל לקבלו.

רבונו של עולם, בודאי אנו יודעים ומאמינים בגודל מעלת קדושת עבודת הצדיקים הקדושים, וממילא מובן מזה גודל ההפסד והגרעון שבא על ידי שצריכים לבטל עצמם קצת מעבודתם והשגתם ולהוריד עצמם אלינו, ובפרט כשצריכין לנסוע ולטלטל עצמם מביתם עבור זה, אבל אף על פי כן כבר הודעת לנו ברחמיך הגדולים, שאין נחשב לפניך כל הגרעון וההפסד של הגדול שהוא רק לפי שעה, כנגד התיקון שנעשה על ידי זה בקטן, כי הוא מתקנו ומגדילו על ידי זה לגמרי. על כן חוס וחמול עלינו בזכות אבותינו הקדושים, שלא תהיה יגיעת הצדיקים עמנו לריק חס ושלום, כי בודאי כאשר הם מבטלים עצמם מעבודתם הקדושה, והגבוה במעלה עליונה מאד ומורידים עצמם אלינו לעסוק עמנו ולהאיר קדושת דעתם גם בנו, כי זכאה מאן דאחיד בידא דחיבא, ובעי למרדף בתריהון ולמקני יתהון באגר שלים [תרגום:]. ואחר כל זה אם מחמת עכירת דעתנו וגשמיות גופנו אין אנו זוכים לקבל מהם כראוי, בודאי אין הפסד גדול מזה חס ושלום. על כן חוס וחמול עלינו בזכות כל הצדיקי אמת המשתדלים בתיקון נפשות ישראל, שנזכה על כל פנים להכניע ערפנו ולהטות שכמנו ולבטל דעתנו באמת נגד דעתם הקדושה של הצדיקי אמת, עד שנזכה להתקרב אליהם באמת ולקבל מהם הארתם הקדושה בשלימות, ותתן בלבם רחמנות גדול עלינו עד שיורידו עצמם אלינו בבחינת הכנעה וקטנות גדול ובאהבה והתקרבות גדול כל כך עד שיהיו סמוכים אלינו ממש, ואז אולי יש תקוה לקבל מהם הארתם הקדושה, כי כבר ידעת כי נטמטם לבנו ונכבה ונסתלק אור שכלנו ודעתנו ומוחנו כל כך עד שאין בו שום אור עצמו כלל, ומחמת זה אין יכולים להדליקו ולהאיר בו, כי אם כשמקרבים אותו ממש להאור בקירוב גמור וסמוך לו ממש, כמשל הנר שנכבה עד שאין בו שום אור, אז אין יכולים להדליקו מרחוק כי אם כשמקרבים אותו סמוך ממש להאור או האור אליו. על כן חוס וחמול עלינו ותן בלב הצדיקים שיתקרבו אלינו בסמוך לנו ממש, עד שנזכה על ידי זה לקבל הארתם הקדושה בנפשנו ורוחנו ונשמותנו במוחנו ושכלנו ודעתנו ולבבנו, עד שנזכה שיתלהב לבבנו אליך בהתלהבות גדולה לעבדך באמת וביראה ואהבה גדולה, ויקוים בנו מקרא שכתוב: "רשפיה רשפי אש שלהבת יה, מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה". אמן כן יהי רצון:

### ג

(לשבת)

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה הוֹדַעְתָּנוּ עַל יְדֵי חֲכָמֶיךָ הַקְּדוֹשִׁים כִּי שַׁבָּת הִיא נְקֻדָּה הַפְּנִימִית, וּמִמֶּנָּה יוֹנְקִים כָּל הַשִּׁשָּׁה יָמִים שֶׁהֵם בְּחִינַת הָעִגּוּלִים סְבִיב הַנְּקֻדָּה, עַל כֵּן זַכֵּנוּ נָא לְקַיֵּם בְּכָל עֵת מִצְוַת "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ", וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: "זָכְרֵהוּ מֵאֶחָד בְּשַׁבָּת", וְאֶזְכֶּה לִזְכֹּר אֶת קְדֻשַּׁת שַׁבָּת בְּכָל עֵת גַּם בְּשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה, וּלְהִשְׁתּוֹקֵק וּלְהִתְגַּעְגֵּעַ וּלְהָכִין עַצְמִי בְּכָל מַה דְּאֶפְשָׁר לְקַבֵּל קְדֻשַּׁת שַׁבָּת הַבָּא עָלֵינוּ לְטוֹבָה, וְעַל יְדֵי זֶה אֶזְכֶּה לְקַבֵּל חַיּוּת דִּקְדֻשָּׁה מִקְּדֻשַּׁת שַׁבָּת גַּם בְּכָל שֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה שֶׁהֵם הָעִגּוּלִים סָבִיב לַנְּקֻדָּה הַפְּנִימִית שֶׁהִיא קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, וְלֹא אָסִּיחַ דַּעְתִּי וְלֹא אֶשְׁכַּח לְעוֹלָם אֶת אוֹר קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, בִּכְדֵי שֶׁעַל יְדֵי זֶה אֶזְכֶּה לִהְיוֹת מְדֻבָּק וּמְקֻשָּׁר וְנִכְלָל בְּתוֹךְ הַקְּדֻשָּׁה לְעוֹלָם וְלֹא אֵצֵא חַס וְשָׁלוֹם מִכְּלָל הָעִגּוּלִים אֲשֶׁר סָבִיב לְהַנְּקֻדָּה. וּתְזַכֵּנוּ לְהִתְקָרֵב לַצַּדִּיקֵי אֱמֶת אֲשֶׁר הֵם גַּם כֵּן בִּבְחִינַת קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, וְהֵם גַּם כֵּן בִּבְחִינַת נְקֻדָּה הַפְּנִימִית, כִּי מֵהֶם יוֹנְקִים הַכֹּל חַיּוּת דִּקְדֻשָּׁה:

רבונו של עולם, אתה ידעת כמה הבעל דבר מתגבר עלינו למנוע אותנו מלהתקרב לצדיקי אמת, עד אשר על ידי זה נזדמן כמה פעמים שאנו רוצים ומכינים עצמנו לנסוע לצדיקי אמת, ואחר כך מתגברים עלינו המניעות ונמנעים אנחנו מלנסוע אליהם. על כן חוס וחמול עלינו וזכנו לשבר כל המניעות ולילך ולנסוע ולהתקרב לצדיקי אמת, ואפילו בעת שמתגברין עלינו המניעות ואין אנו יכולים לשברם, תזכנו על כל פנים לבלי להסיח דעתנו לגמרי חס ושלום, אפילו שעה קלה מלהשתוקק ולהתגעגע לזכות להתקרבות הצדיקים ולידע בידיעה שלימה כי הם חיינו ותקות ישועתנו ופדות נפשנו, ונזכה לחזק את לבבנו בהתחזקות גדול דקדושה, ולהאמין באמונה שלימה, כי אף על פי שהמניעות משתטחין ומתגברין בכל פעם כמו שמתגברין ואין מניחים אותנו להתקרב לנקודה הפנימית, אף על פי כן כל זמן שאין אנו מייאשין עצמנו לגמרי חס ושלום, רק אדרבא אנו משתוקקים ומתגעגעים ומצפים לישועה בכל עת שנזכה להתקרב אל הקדושה, אזי אנחנו עדין בודאי בתוך העגולים שסביב לנקודה, ועדיין יש לנו תקוה שנזכה להתקרב לנקודה הפנימית בהתקרבות גמורה, ולשבר ולבטל כל המניעות ולילך ולנסוע ולהתקרב לצדיקי אמת בהתקרבות אמיתי כראוי והגון באמת. ותזכנו לשמוע חידושי תורה בכל פעם מפי הצדיקי אמת, ונזכה שכל אחד מאותם הבאים לשמוע לא ישמע רק מה שצריך לו ולא יותר, ותתן כח לצדיקי אמת שיהיו יכולים לשקול בפלס דבריהם, באופן שלא ישמע כל אחד מהשומעים כי אם מה שצריך לו ולא יותר, באופן שלא יהיה שום יניקה להקליפות חס ושלום מהחידושי תורה ותעזרנו שלא יהיה כח להקליפות הנבראים על ידי עבירות חס ושלום לבלבל בשעת אמירת התורה של הצדיקי אמת על ידי הדוחק הגדול שעושים אז, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: האי דוחקא דכלא מינייהו. ותעזרנו שלא לדחוק עצמנו ביותר בשעת אמירת התורה בכדי שלא לגרום חס ושלום על ידי זה איזה בלבול הדעת לצדיקי אמת, רק כל אחד יעמוד על מקומו ולא ישמע מהחידושי תורה של הצדיק רק מה שצריך לו ולא יותר, ותתן בלב הצדיקי אמת שבשעת אמירת תורתם ידברו מישועת ישראל, בכדי שעל ידי זה תברח גם הקליפה הדקה שיש לה כח לינק אפילו מגוף החידושי תורה בעצמם אפילו אם אין בהם בחינת מותרות, ותזכנו לעמוד באימה ויראה גדולה בשעה שנזכה לשמוע חידושי תורה מפי הצדיקי אמת, כי כבר הודעת לנו שגם הצדיק בעצמו יש לו אימה גדולה בשעה שאומר תורה, ויקוים בנו מקרא שכתוב: הקם לעבדך אמרתך אשר ליראתך. ונאמר: סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם. אמן כן יהי רצון:

### ד

רבונו של עולם, אתה הודעתנו על ידי חכמיך הקדושים זכרונם לברכה: שמאד מאד צריך האדם להתחזק בעבודת יהוה[ה'], ולהיות בשמחה תמיד, ולבלי להתפחד כלל, ולבלי ליפול בדעתו בשום אופן, כי תכף כשהאדם רוצה לכנוס בעבודת יהוה אזי תכף הוא עבירה גדולה כשיש לו עצבות חס ושלום, כי עצבות היא סטרא אחרא והקדוש ברוך הוא שונא אותה, וצריך האדם לידע שהוא צריך לעבור על גשר צר מאד מאד, והכלל והעיקר שלא יתפחד כלל, וכן עוד בכמה וכמה לשונות שחיזקו אותנו הצדיקים אמתיים לבלי לייאש עצמנו בשום אופן, רק להתחיל בכל פעם מחדש בעבודת יהוה. על כן חוס וחמול עלינו וזכנו נא לקיים ככל דבריהם באמת, ולידע ולהאמין באמונה שלימה שאתה חפץ לקרב אותנו ולא לרחק חס ושלום, ואפילו כל ההתרחקות שעובר עלינו נדע ונאמין שהוא רק כולו התקרבות, ונזכה להתחזק מאד ולהתחיל בעבודת יהוה בכל פעם מחדש, ולבלי ליפול בדעתנו כלל ממה שעובר עלינו. כי ממה נפשך, מי שלא התחיל עדיין כלל להתיגע בעבודת יהוה בודאי צריך להתחזק עצמו להתחיל מעתה על כל פנים, כי אם לא עכשיו אימתי. וצריך להאמין שבודאי יסייעו לו מן השמים לעסוק מעתה על כל פנים בעבודת יהוה, כי הבא לטהר מסייעין לו, ומי שיודע בעצמו שכבר התיגע הרבה בעבודת יהוה ועדיין הוא רחוק מאד, ולא התחיל עדיין לכנוס לשערי הקדושה, בוודאי אסור לו להרהר כלל שמרחקים אותו מלמעלה חס ושלום, וכאילו אין הקדוש ברוך הוא חפץ בעבודתו, כי אין הקדוש ברוך הוא עושה תורתו פלסתר חס ושלום, וכבר גילה לנו על יד נביאיו וצדיקיו וחסידיו שאדרבא הוא צופה לרשע וחפץ בהצדקו, ואיך אפשר שירחיק חס שלום את מי שמתייגע כל כך בשביל להתקרב אליו. על כן נדע ונאמין שהכל הוא רק בשביל התקרבות בכדי להתחזק ביותר להתחיל בכל פעם בעבודת יהוה, בפרט אחר שכבר גילו לנו הצדקים כי גם עליהם עברו כמה מיני התרחקות כאלה וכאלה, ולא היה להם אפילו מי שינחם אותם וידבר על לבם דברי נחומים והתחזקות, ואף על פי כן לא הניחו את מקומם וחזקו לבם בעבודת יהוה עד שזכו למה שזכו, ומכל שכן איך צריכים אנחנו להאמין בדברי הצדיקים האלה ולבטוח בזכותם וכחם הגדול ולחזק לבנו בעבודת יהוה. על כן חוס וחמול עלינו וזכנו להתחיל מעתה בעבודת יהוה, וזכנו להיות ענוים ושפלים באמת ולהכיר את מקומנו השפל והנבזה, ודוקא על יד זה נזכה להיות בשמחה תמיד ולהחיות עצמנו עם כל תנועה ותנועה שאנו רוצים לנתק עצמנו מגשמיותנו ולהתקרב אליך תתברך, ונדע ונאמין כי אפילו נקודה קטנה מאד שאנו מנתקים עצמנו מגשמיותנו, הוא עושה רושם גדול מאד בעולמות עליונים, והכל חשוב ויקר וגדול בעיניך מאד בלי ערך. ועל ידי זה נזכה להתחזק תמיד בעבודת יהוה, ולא נשגיח ונביט על שום נפילה בעולם רחמנא ליצלן, רק אדרבא נדע ונאמין כי בעת שהבעל דבר מתגרה בנו ורוצה להפיל אותנו מאד חס ושלום, אז אפשר שאנו סמוכים וקרובים ביותר לכנוס לשערי קדושה תכף, ועל כן מתגרה הבעל דבר כל כך אז, ועל ידי זה נזכה להתחזק אז דייקא לבלי ליפול בדעתנו כלל, רק אדרבה להתגבר כנגד הבעל דבר והסטרא אחרא בכל מיני התגברות עד שנזכה לכנוס לשערי הקדושה באמת, ונזכה שכל התנועות והעתקות שאנו מעתיקין עצמנו בכל פעם איזה מעט מן גשמיותנו בשביל להתקרב לעבודתך יתברך, כולם יתקבצו ויתחברו ויתקשרו ויבואו לעזרתנו בעת הצורך דהיינו בתוקף התגברות הבעל דבר והסטרא אחרא חס ושלום, ונזכה לידע ולהאמין כי בוודאי לית רעותא טבא דאתאביד, ואף על פי שעובר עלינו מה שעובר, אף על פי כן בודאי השם יתברך יגמור עמנו לטוב כי חפץ חסד הוא ורבים רחמיו וחסדיו יתברך, ונזכה לבקש ולחפש ולמצוא בעצמנו בכל פעם איזה זכות ואיזה נקודה טובה, ועל ידי זה נזכה לחזק ולשמח עצמנו ולבלי להניח את מקומנו בשום אופן עד אשר נזכה לשוב על ידי זה להשם יתברך באמת עד שכל הזדונות יהיו נעשין זכיות.

רבונו של עולם, ידענו גם ידענו כי לפי גדולתך ורוממותך העצום, בודאי בתנועה קלה בעלמא ובהסתכלות שאינו כראוי לפי כבודך, היה ראוי לבא על האדם מה שיבא חס ושלום, אך אתה מלא רחמים ואין אתה חפץ בהשחתת העולם רק בקיומו, ואתה מרחם על הארץ מרחם על הבריות, על כן זכנו נא להתחזק מאד בעבודתך ולסמוך ולהשען מאד על רחמיך הרבים בלי שיעור, ולידע ולהאמין כי אף שעבר עלינו מה שעבר, אף על פי כן לא תעזוב אותנו לעולם, ובלבד שנקבל עלינו לשוב בתשובה שלימה לפניך, והעיקר שמכאן ולהבא על כל פנים לא נעשה עוד מה שעשינו, ואם און פעלנו לא נוסיף, וזכנו להיות מעתה שב ואל תעשה על כל פנים, הן במעשה הן במחשבה, וזכנו לשוב בתשובה שלימה לפניך, וכאשר יזדמן לנו לעבור עוד באלו המקומות ממש שהיינו בהם קודם התשובה ונכשלנו בהם חס ושלום, נזכה מעתה על כל פנים לפנות ערפנו לגמרי מהם רק לכפות את יצרנו להשתעבד לך, ולבלי לפגום עוד מה שפגמנו לנגדך, ולבטל רצוננו לגמרי מפני רצונך, וזכנו לעבוד אותך בשני יצרינו, דהיינו שנזכה ליקח גם כל החמימות והתלהבות של אש היצר הרע הבוער בלבנו, ולבלי להשתמש בו לשום תאוה והנאת הגוף חס ושלום, רק להכניס כל החמימות והתלהבות הזאת לתוך תורה ותפלה ועבודת יהוה, דהיינו ללמוד ולהתפלל ולהתחנן ולעבוד את יהוה בחמימות והתלהבות גדולה כראוי לאיש הישראלי. ונזכה לקיים מצות: ואהבת את יהוה אלהיך בכל לבבך, ודרשו רבותינו זכרונם לברכה: בשני יצריך. ונאמר: אך יראו את יהוה ועבדתם אותו באמת בכל לבבכם כי ראו את אשר הגדיל עמכם. אמן כן יהי רצון:

### ה

לב טהור ברא לי אלהים ורוח נכון חדש בקרבי אל תשליכני מלפניך ורוח קדשך אל תקח ממני, השיבה לי ששון ישעך ורוח נדיבה תסמכני. אזכרה אלהים ואהמיה אשיחה ותתעטף רוחי סלה. אזכרה נגינתי בלילה עם לבבי אשיחה ויחפש רוחי. מהר ענני יהוה כלתה רוחי אל תסתר פניך ממני ונמשלתי עם יורדי בור. רבונו של עולם, זכני להאמין בך ובצדיקיך האמיתיים באמונה שלימה וזכנו לבחינת ארך רוח שיהיה לנו בחינת אריכת הרוח להאריך אפינו ורוחנו על כל דבר, ולא יבלבל אותנו שום דבר ושום מניעה מעבודתך הקדושה, ויקוים בנו מקרא שכתוב: טוב ארך רוח מגבה רוח. ונאמר: טוב ארך אפים מגבור ומושל ברוחו מלוכד עיר. ותצילני מכל מיני כפירות רחמנא ליצלן שהם בבחינת: אף אין יש רוח (בהם) [בפיהם]. ותצילני מכל מיני פגם אמונה וקטנות האמונה שזה בחינת קוצר רוח רחמנא ליצלן: רבונו של עולם, אתה ידעת מה שנעשה עמנו בדור השפל הזה ואיך שרבים קמים עלינו ברוחניות ובגשמיות ורוצים להעבירנו על דת ממש רחמנא ליצלן, ולהכניס כפירות רחמנא ליצלן בישראל עד שאפילו אצל האנשים כשרים נפגמה האמונה מאד והיא בבחינת קטנות ושפלות מאד, על כן חוס וחמול עלינו וזכנו להתחזק באמונתך הקדושה ולהאמין בך ובצדיקיך האמתיים באמונה שלימה באמת ובלב שלם ונכון, וזכנו לעבוד אותך בעבודה גדולה ולמסור נפשנו ממש על התורה ועל העבודה, ועל כל דבר ודבר הנוגע לקדושת האמונה הקדושה. ולקבל עלינו כל העבודות קשות בשביל לעשות רצונך בבחינת שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: בשעת השמד אפילו אערקתא דמסאני יהרג ואל יעבור. ותצילנו מכל מיני קטנות האמונה כי כבר הודעת לנו שיש אפילו צדיקים שהם בבחינת קטני אמונה, ואפילו אותם שזוכים לאמונה שלימה הם גם כן לפעמים בבחינת קטני אמונה על ידי שאין להם אמונה בעצמם ובחידושי תורתם, ואינם מאמינים בשלימות שיש להשם יתברך שעשועים גדולים מעבודתם ומחידושי תורה שלהם, עד שלפעמים מתרשלים על ידי זה מתורה ועבודה מחמת קטנות אמונה שיש בהם שאינם מאמינים בעצמם כראוי להאמין בשלימות, על כן חוס וחמול עלינו וזכנו לאמונה שלימה וישרה בכל הבחינות, עד שנזכה על ידי זה שלא נצטרך לסיגופים ותעניות ושאר עבודות קשות הרבה, רק נזכה שנוכל לעבוד אותך בכל דבר שבעולם ולקיים מקרא שכתוב: בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך. אמן כן יהי רצון:

### ו

קולי אל יהוה אזעק קולי אל יהוה אתחנן. אשפך לפניו שיחי צרתי לפניו אגיד. רבונו של עולם, אתה הודעתנו על ידי חכמיך הקדושים מעלת קדושת התבודדות והשיחה בינו לבין קונו, עד אשר אמרו בפה מלא שמקטן ועד גדול אי אפשר להיות איש כשר באמת כי אם על ידי התבודדות, וכמה וכמה גדולי הצדיקים לא באו למדרגתם כי אם על ידי התבודדות, ואתה ידעת כמה וכמה שנים רבות אשר עברו עלי בהבל ובהלה, ולא שמעתי לקול מורי ולא נהגתי עצמי בהנהגה זאת של התבודדות ושיחה ביני לבין קוני בשלמות, ועל ידי זה עבר עלי מה שעבר כאשר אתה ידעת, על כן חוס וחמל עלי מעתה על כל פנים וזכני להרבות בכל יום ויום באמירת תהלים ושאר תחינות ובקשות אשר נתפשטו כבר בעולם על ידי שאר גדולי ישראל, וזכני להרבות בהתבודדות ושיחה ביני לבין קוני, ואזכה לקיים מקרא שכתוב: קומי רני בלילה לראש אשמרות שפכי כמים לבך נכח פני אדני. ותשפיע לי דבורים קדושים של התעוררות הלב וגעגועים וכסופים והשתוקקות דקדושה עד שאזכה לבכות בדמעות הרבה לפניך כבן הבוכה לפני אביו. ותעזרני בשעת התבודדות ואמירת התחינות ובקשות שאזכה להרחיק אז מעצמי כל מיני מחשבות חוץ שבעולם, ולא תבלבל אותי אפילו המחשבה הזאת שאני מצפה ומשתוקק לבכות לפניך, רק אזכה לכון דעתי באמת אל הדבורים שאני מדבר לפניך, ואזכה לדבר אותם מתוך עומק לבבי באמת ובתמימות ובהכנעה גדולה ולב נשבר מאד וממילא יתעורר לבי עד שאבכה לפניך בבכיה גדולה כראוי לי לבכות על מר נפשי, וגם אם לפעמים לא אזכה לבכות לא יבלבל אותי כלל, ואזכה לדבר לפניך באמת ובתמימות בלי שום מחשבות אחרות כלל. וזכנו להיות חזק בעבודה זאת של התבודדות כל כך עד שאפילו אם לפעמים ואפילו פעמים הרבה לא אזכה לדבר לפניך רק דבור אחד, אהיה חזק בדעתי לדבר אותו הדבור פעמים הרבה בלי שיעור וערך, עד שיתעוררו רחמיך הרבים עלי ותפתח פי שאזכה לפרש שיחתי לפניך כראוי, ואזכה להתחזק בעבודה זאת כל כך עד אשר בכל יום ויום אבלה שעות הרבה מהיום על עניין זה, ואזכה לקיים מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו. ותשמרני שלא יהיה שום אורבים ומקטרגים על שיחתי ותפלתי ודבורי ביני לבין קוני, ואזכה להיות חזק בעניין זה להרבות בכל יום בדברי התעוררות וגעגועים ותחנות ובקשות, עד שאפילו אם לא אזכה לדבר בהתעוררות הלב כראוי, אף על פי כן אדע ואאמין כי הדבורים בעצמם הם בחינת התגלות והתעוררות הנפש והלב, ואזכה להרבות בדבורים קדושים כל כך, אף על פי שנדמה לי שאני מדבר אותם בלא התעוררות הלב עד שאזכה על ידי זה בעצמו לבא אחר כך להתעוררות גדול בלב ונפש, כי כבר הודעתנו שהדבור בעצמו יש לו כח גדול לעורר את האדם בהתעוררות אמתי דקדושה, וזכני לפרש שיחתי לפניך מתוך עומק הלב ודבקות המחשבה כל כך עד שיהיה סמוך מאד שתצא נפשי חס ושלום מגודל ההשתוקקות והגעגועים והכסופים שאזכה להשתוקק ולהתגעגע אליך עד כלות הנפש, ותתן לי כח והתחזקות ודעה שלמה שאזכה לצמצם עצמי קצת ולהיות מתון במחשבתי בעניין זה בכדי שלא תצא נפשי ממש חס ושלום שלא בעתה אשר אין זה רצונך, כי: וחי בהם, כתיב, ולא שימות בהם. ואזכה לקיים מקרא שכתוב: כלתה נפשי אחריך בי תמכה ימינך. ותעזרני שאזכה לדבר ולהשיח לפניך בשעת ההתבודדות, כדבקות המחשבה אליך כל כך עד שאדבר הדבורים הקדושים כאשר ידבר איש אל רעהו פנים בפנים ממש: וזכני לומר בכל יום תיקון חצות, ואזכה לפרש שיחתי לפניך על ידי זה גם כן, היינו שאזכה למצא את עצמי וכל אשר עם לבבי בתוך אמירת הקינות והמזמורים של תיקון חצות, ואזכה לבלי לאומרם על העבר לבד, רק אזכה לכון ולמצוא בהם כל מה שנעשה עמי עכשו בפרטיות גם כן, וזכני להרבות באמירת מזמורי תהלים ושארי תחנות ובקשות ולאומרם בכוונה גדולה, ובכולם אף על פי שעל פי רוב נאמרו בשביל כלל ישראל, אף על פי כן אזכה לכון ולמצא בהם כל אשר נעשה עמי בפרטיות, ובפרט במזמורי תהלים אשר כבר הודעתנו שאמרם דוד המלך עליו השלום ברוח הקדש מופלא ומופלג במעלה גדולה כל כך, עד אשר כל אחד מישראל יוכל למצא את עצמו בתוך מזמורי תהלים כאלו נתיסדו ונאמרו עליו בפרטיות, וזכני להיות חזק בעבודה הזאת להרבות באמירת תהלים ושאר תחנות ובקשות ופיוסים וודויים ותחנונים והתבודדות ושיחה ביני לבין קוני, עד שאזכה על ידי זה לנצח המלחמה בשלמות, ואזכה להתקרב אליך באמת כי כבר הודעתנו שרק על ידי זה זוכים לנצח המלחמה אם יהיה חזק ואמיץ מאד בעניין זה להעתיר ולהתחנן לפניך תמיד בכל אשר יעבור עליו איך שיהיה:

רבונו של עולם, כבר גלית לנו עצות טובות ודרכים ישרים הרבה על ידי צדיקיך הגדולים, אבל אף על פי כן אתה יודע כי על פי רוב העצה בעצמה קשה לקימה, בפרט כי יצר של אדם מתגבר ומתחדש עליו בכל פעם, על כן חוס וחמול עלי וזכני להיות חזק בעבודה הזאת על כל פנים, עד אשר בכל מה שיעבור עלי יהיה איך שיהיה אזכה להרבות לפניך בדבורים של תחינות ובקשות באיזה בחינה שאזכה לאומרם, ולבקש ולהתחנן לפניך בכל עת שתוציא אותי מחשך לאור, ותחזירני בתשובה שלמה לפניך, ואל אתן דמי לך, ולא אסתכל על כל מיני חלישות ובלבולים שרוצים לבלבל ולמנוע אותי מעבודה הזאת, רק אזכה להיות חזק ואמיץ בדעתי בעניין זה, ולעמוד על עמדי להתפלל ולהתחנן לפניך תמיד, שתקרבני לעבודתך, ואזכה לקיים מקרא שכתוב: קוה אל יהוה חזק ויאמץ לבך וקוה אל יהוה. וזכני לידע ולהאמין באמת שעל ידי תפילה ותחנונים יכולים לזכות לתורה ולעבודה ולכל הקדשות ולכל הטובות שבעולם, ואפילו מי שאינו יכול ללמוד ואינו בן תורה כלל יכול לפעול על ידי תפלות ותחנונים הרבה, עד שתפתח לו לבו ודעתו ותאיר עיניו בתורתך עד שיהיה למדן גדול, וזכני להזכיר את עצמי בכל פעם איך שאחר פטירתי לאורך ימים ושנים, שעתיד אני אז ליתן דין וחשבון ואז בוודאי יבין וישיג כל אחד קצת גודל מעלת יקרת קדושת התפלה בעצמה שהוא דבר גדול ונורא ונפלא מאד כי הוא מדברים העומדים ברומו של עולם, וכן גודל התועלת שבה שיכולים לזכות על ידי תפלה ותחנונים לכל טוב, ואם היו מניחים אדם נפטר לזה העולם להתפלל בודאי היה מתפלל בכל כחו וכונתו, וכן אם היה מועיל לו אז לתקון נפשו תחינות ובקשות ופיוסים ווידויים בודאי היה שופך שיחתו לפני השם יתברך בהתעוררות גדול בכל כחו וכונתו, אך כבר כתוב על ידי דוד המלך עליו השלום: לא המתים יהללו יה ולא כל יורדי דומה. וכן אמרו רבותינו זכרונם לברכה: היום לעשותם וכו'. ועל ידי שאזכור את עצמי בכל עת בענין זה היטב אזכה על ידי זה להתגבר ולהתחזק לעסוק תמיד בעבודת יהוה כל ימי חיי לעולם יהיה איך שיהיה, בפרט בעבודת התפלה, ואזכה לכון בתפלתי כל כך עד שלא ארגיש עוד שום בני אדם הנמצאים עמי, רק יהיה מצויר בדעתי באמת כאלו אין שם שום אדם עוד רק אני ואתה, ואני שופך את לבי ומתפלל לפניך כבן המתחטא לפני אביו, ואזכה לעלות בעניין עבודת התפלה ממעלה למעלה בכל עת, עד שאזכה לכון לבי בתפלתי כל כך, ולבטל עצמי אליך בשעת התפלה בביטול גדול כל כך, עד שלא ארגיש אפילו את עצמי כלל רק אותך לבד, ואזכה להזכיר את עצמי היטב בשעת התפלה שאני עומד אז בהיכל המלך מלכו של עולם, ובגודל נפלאות ונוראות המלך שהוא למעלה מהכל ולית שום מחשבה תפיסא ביה כלל והוא אלהינו אין עוד, אין עוד ממש, עד שאזכה על ידי זה שיתבטל כל ישותי וכל מהותי ואיכותי בביטול גמור אליך, עד שלא ארגיש אפילו את עצמי כלל, וזכני לעבוד אותך תמיד בתמימות ובפשיטות גמור בלי שום חכמות כלל, ואפילו כשאזכה לאיזה השגה ומדריגה גדולה בעבודת יהוה, אף על פי כן לא אניח לעולם את עבודות הפשוטות של סתם בני אדם הפשוטים והכשרים, ואהיה רגיל לומר תחינות ובקשות הרבה בכל יום ולזמר זמירות הרבה בכל שבת ומוצאי שבת, וכן כיוצא בזה בכל שאר עבודות הפשוטות, ואזכה לקיים באמת מקרא שכתוב: תמים תהיה עם יהוה אלהיך. אמן כן יהי רצון:

### ז

אודה שמך כי עשית פלא עצות מרחוק אמונה אומן. פתחו שערים ויבוא גוי צדיק שומר אמונים. יהוה אלוהי צבאות מי כמוך חסין יה ואמונתך סביבותיך, דרך אמונה בחרתי משפטיך שויתי. טוב טעם ודעת למדני כי במצוותיך האמנתי. כל מצותיך אמונה שקר רדפוני עזרני. רבונו של עולם, זכנו לחזק את עצמנו להאמין בך ובצדיקיך האמתיים באמונה שלמה וישרה ולבלי לכנוס בשום חקירה כלל, ושלא לעיין בשום ספר מספרי המחקרים אפילו מאותם ספרי החקירות שנתחברו על ידי גדולי ישראל. רבונו של עולם, אתה ידעת כמה רוב בני העולם אפילו מהמון עם הכשרים הם מעורבים ומבולבלים בחקירות הרבה, ואפילו הילדים הקטנים באים על מחשבתם חקירות ובלבולים, ואתה ידעת גודל המכשלה הזאת איך שמזיק מאד להעולם עניין זה, כי כל אחד נולד עם רשעות כמו שכתוב: כי יצר לב האדם רע מנעוריו. וכשעולים על מחשבתו חקירות ובלבולים חס ושלום, אזי הם מסייעים ומחזיקים את הרשעות שלו שבטבעו, ועל ידי זה יוכל לבוא לכל רע ולפול באין תקומה חס ושלום:

רבונו של עולם, אתה הודעתנו שיש חקרן בלב האדם היינו שהיצר הרע והבעל דבר מכניס חקירות בלב בני אדם לבלבל מאמונתם, וגם הודעת לנו שיש עבירות כאלו שמכניסים חקירות וכפירות ובלבולי אמונה באדם, ויש שבאים אליהם מחשבות אלו מחמת שלא נולדו בקדושה כראוי, על כן חוס וחמול עלינו ותן בנו כח וגבורה גדולה להתגבר על יצרנו ולהרחיק ממחשבותינו כל מיני חקירות ובלבולי אמונה, ואם לפעמים עולים מחשבות כאלו על לבנו חס ושלום, זכינו לברוח מהם בכל כחנו ולהתבייש בעצמנו בבושה גדולה ובלב נשבר על אשר נולדנו בגשמיות כזה, ועוד הוספנו על זה מעשינו הרעים עד אשר באנו לשפלות ופחיתות וגריעות כזה, שיבואו על מחשבותנו מחשבות כאלו שהם נגד אמונתנו הקדושה, והלא "כל לבבות דורש יהוה וכל יצר מחשבות מבין". וכתיב: תועבת יהוה מחשבות רע. וכתיב: אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאם יהוה הלוא את השמים ואת הארץ אני מלא. וכתיב: מלא כל הארץ כבודו. והוא יתברך ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ולית מחשבה תפיסא ביה כלל, ועלינו באים מחשבות רעות כאלה אשר רוצים לגרשנו ולעקור אותנו חס ושלום מאלקים חיים, חי החיים יתברך, ואיך לא נבוש ולא נכלם בבושה וכלמה גדולה להרים פנינו לפניך תתברך, "נשכבה בבשתנו ותכסנו כלמתנו כי ליהוה אלהינו חטאנו אנחנו ואבותינו מנעורינו ועד היום הזה ולא שמענו בקול יהוה אלהינו". בושנו וגם נכלמנו כי נשאנו חרפת נעורינו, ותזכנו לגרש כל המחשבות של בלבולי אמונה חס ושלום, על ידי גודל הבושה והלב נשבר, ונזכה להאמין בך ובצדיקיך האמתיים באמונה שלימה ובתמימות גדול, בפרט אחר אשר כבר זכינו ברחמיך הגדולים לקבל תורתנו הקדושה על ידי משה רבנו עליו השלום וכבר היה לנו צדיקים רבים וגדולים ונוראים בכל דור ודור, ובודאי ראוי לנו לסמוך עליהם בלי שום חקירות, ולילך בעקבותם, ולהאמין בך באמת בתמימות ובפשיטות, ולקיים כל דברי תורתך ומצותיך באהבה כאשר מסרו לנו אבותינו ורבותינו הקדושים. ותעזרנו שנזכה לבא על ידי אמונתנו השלמה והחזקה לבחינת רצון שהוא למעלה אפילו מבחינת חכמה, ונזכה לכסוף ולהשתוקק אליך בכל עת ברצון מופלג וחזק מאד ובהשתוקקות נמרץ מאד מה שאי אפשר לשער כלל, וזכנו לקיים מקרא שכתוב: וצדיק באמונתו יחיה, שנזכה לחיות חיים טובים באמת על ידי אמונתנו השלמה, ובכל מה שעובר עלינו בין בטיבו בין בעקו חס ושלום, נזכה להתחזק מאד ולהחיות עצמנו על ידי אמונה, ונזכה להיות חזקים בהאמונה מאד כיתד חזק בל ימוט לעולם לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, ותשמרנו שלא יעלה על לבנו שום קושיא ושום חקירה כלל לא עליך ולא על צדיקיך האמתיים, רק להאמין באמונה שלמה וישרה בלי שום חקירות כלל, ונזכה שהאמונה השלמה שלנו יהיה חשוב לפניך כצדקה, ובזכות האמונה הקדומה תזכנו לגדל את בנינו לתורה ולחופה ולמעשים טובים, ותשמרנו מצער גדול בנים חס ושלום, ותפקוד לכל חשוכי בנים בזרע של קימא לעבודתך ויראתך, ונזכה להכניס אמונתך הקדושה בבנינו וכל יוצאי חלצנו. ונזכה לקיים מקרא שכתוב: אב לבנים יודיע אל אמתך, ונאמר: חסדי יהוה עולם אשירה לדור ודור אודיע אמונתך בפי:

רבונו של עולם, אתה ידעת כמה וכמה התגברה והתפשטה האפיקורסות והכפירות בימינו בעתים הללו בעונותינו הרבים, ואתה חמלת עלינו והודעת לנו ולאבותינו את כל זאת על ידי צדיקיך הגדולים זה ימים ושנים הרבה קודם שנתפשטה המספחת הרעה הזאת כל כך, והם צעקו ובכו ונאנחו על זה הרבה הרבה והודיעו ואמרו בפה מלא: לידע ולהודיע כי הולך ומתפשט אפיקורסות גדול בעולם, ואשרי למי שיחזק עצמו באמונה שלמה בימים הללו, ואמרו בפירוש שאף על פי כן תתגבר האפיקורסות והבלבולי אמונה מאד אף על פי שהודיעו זאת מקודם, אך אף על פי כן אותם הכשרים שיחזקו עצמם באמונתם ובוודאי יהיה גם להם מלחמות גדולות ובלבולים גדולים בדעתם ומחשבותם, וכשיראו שכבר דברו מזה הצדיקי אמת מקודם ימים ושנים הרבה לפני זה, על ידי זה יתחזקו ויתאמצו ביותר בהאמונה הקדושה. והנה זה כמה שנים אשר הגיעו הימים אשר אין בהם חפץ, ונתקימו כל דבריהם האלה של הצדיקי אמת והתגברה והתפשטה האפיקורסות והחקירות והכפירות מאד בלי שיעור, אוי "מי יקום יעקב כי קטון הוא". וכבר התנבא דניאל על עניין זה שקודם ביאת המשיח יהיה ערבוביא ושערוריה גדולה בעולם, וכמו שאמר: יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים והרשיעו רשעים ולא יבינו כל רשעים והמשכילים יבינו. אך כבר הבטחתנו על ידי משה נביאך כי לא תפר בריתך אתנו חס ושלום כמו שנאמר: ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלתם להפר בריתי אתם כי אני יהוה אלהיהם. ונאמר: כי לא יטוש יהוה את עמו בעבור שמו הגדול כי הואיל יהוה לעשות אתכם לו לעם. על כן חוס וחמול עלינו וזכנו להשליך מעלינו המשא כבד של האפיקורסות. וזכנו לאמונה שלמה ולהתקרב לצדיקי אמת ולנסוע אליהם בכל פעם והם יאירו עינינו באמונתך הקדושה בשלימות.

רבונו של עולם, אתה יודע זדון לבם של רוב המחקרים והפילוסופים, ואיך שפערו פיהם לבלי חוק לדבר על כל צדיקי אמת עתק בגאוה ובוז. ולא עליהם לבד תלונותם כי אם גם על הצדיקים הקודמים שהם התנאים ואמוראים הקדושים וכל חכמי ישראל הראשונים והאחרונים כולם ללעג ולקלס אצלם ומלעיגים על דבריהם, אך אתה ידעת כי גם לא עליהם לבד תלונותם כי אם עליך בעצמך תתברך, "שתו בשמים פיהם ולשונם תהלך בארץ". כי הם כופרים גמורים ואינם מאמינים לא בתורה שבעל פה ולא בתורה שבכתב ולא בכל פרטי אמונתינו, והם רוצים להטעות את המון בני ישראל כאלו הם גם כן בכלל אמונת ישראל יחשבו, ובאמת הם גרועים מעבודת כוכבים גמורים, ומחציפים פניהם כל כך עד אשר רוצים ללמד את נערי בני ישראל דרכי האמונה הקדושה, ובאמת כל כונתם הרעה להטות את לב נערי בני ישראל מנעוריהם מדרך האמונה הקדושה, ולעקור חס ושלום אמונת ישראל מתוך לבבם לגמרי, על כן חוס וחמול עלינו וזכנו להתרחק מהם לגמרי ולא נאבה ולא נשמע אליהם, ומכל שכן לבלי לעיין וללמוד בספריהם הפסולים והטמאים, ולא נביט בהם אפילו בהסתכלות בעלמא לפי שעה, כי לא באלה חלק לעקב, כי אנו מאמינים בני מאמינים, ואנו מאמינים בכל פרטי האמונה הקדושה בלי שום חקירות וקשיות כלל, ובאמת כל הקשיות שלהם אינו כלום והכל הבל ורעיון רוח. וזכני לבלי להרהר אחריך כלל רק להאמין באמונה שלמה שאתה הוא עד שלא נברא העולם ואתה הוא משנברא העולם אתה הוא בעולם הזה ואתה הוא לעולם הבא, ואתה בראת כל העולמות כולם ואתה מחיה ומקיים את כולם, ואתה עתיד לחדש את עולמך כרצונך ובידך כח וגבורה ובידך לגדל ולחזק לכל, ובידך לשנות את הכל כרצונך, כי גלגל הוא החוזר בעולם, וכולם נבראו ויצאו מן הכח אל הפועל ברצונך, וכולם נמשכו מאחדותך הפשוט תתברך, ועל כן יוכל כל דבר להשתנות, וברצונך אתה יכול להפוך ולעשות מהאדם מלאך וממלאך אדם, וכן כל כיוצא בזה בפרטי הבריאה כולם, ואתה הוא "המגביהי לשבת, המשפילי לראות בשמים ובארץ". וברום עולם מושבך ומשפטיך וצדקתך עד אפסי ארץ, והכל מתנהג בהשגחתך, ואתה יכול להוריד עליונים למטה ותחתונים להעלותם למעלה:

רבונו של עולם, אתה הודעתנו כי עיקר הגאולה שגאלת אותנו ממצרים היה בשביל התכלית הזה, שנזכה לכנוס לארץ ישראל ולבנות שם את הבית המקדש, אשר שם זכו כל ישראל לראות בהתגלות גדול ונפלא, עניין זה של עליונים למטה ותחתונים למעלה, כי אתה תתברך למעלה מן הכל ואין למעלה ממך, ובמקום גדולתך שם נמצא ענותנותך והורדת שכינתך כביכול למטה, כמו שכתוב: ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, וצוית לנו להקריב שם קרבנות לפניך דיקא ממינים השפלים מבהמות ועופות, וגם ממינים הדוממים והצומחים דהיינו מלח וסולת ויין ושמן ומים והבטחתנו שיעלו הקרבנות לריח ניחוח לפניך, ועל ידי חכמיך הקדושים גילית לנו כי סלוקא דקרבנות עד אין סוף כביכול, אשר מכל זה ראוי והבינו כי אתה כל יכול וכוללם יחד, כי כולם משרש אחד יצאו, ואתה בראת את כולם, ובידך כח וגבורה להפוך כל דבר מראשו לסופו ומסופו לראשו, ולעשות מעליונים שיהיו תחתונים ומתחתונים שיהיו עליונים, כי אתה "כל תוכל ולא יבצר ממך מזמה". ולא יפלא ממך כל דבר, ומי יאמר לך מה תעשה ומה תפעל. על כן חוס ורחם עלינו גם עתה, והעלה אותנו מעומק נפילתנו וירידתנו ושפלותנו, ובנה עירך ושכלל היכלך וקבץ קבוץ גליות ופדה צאנך ושמח עדתך, "זכור עדתך קנית קדם גאלת שבט נחלתך הר ציון זה שכנת בו", בני ביתך כבתחלה וכונן מקדשך על מכונו והראנו בבנינו ושמחנו בתקונו והשב כהנים לעבודתם ולוים לשירם ולזמרם והשב ישראל לנויהם ושם נעשה לפניך את קרבנות חובותנו תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם. וקיים לנו מקרא שכתוב: כי שחה לעפר נפשנו דבקה לארץ בטננו. קומה עזרתה לנו ופדנו למען חסדך. אמן כן יהי רצון:

### ח

"הרופא לשבורי לב ומחבש לעצבותם. לב נשבר ונדכה אלהים לא תבזה". רבונו של עולם, אתה הודעתנו גודל גנות העצבות והמרה שחורה, ואיך שצריכים להתרחק מזה בתכלית הרחוק כי עצבות הוא סטרא אחרא, והקדוש ברוך הוא שונא אותה. וכן הודעתנו גם כן גודל מעלת קדושת הלב נשבר שהוא יקר וחביב מאד מאד בעיניך תתברך, ואתה יודע איך שהוא בנקל מאד לפול על ידי לב נשבר לעצבות ממש רחמנא ליצלן, על כן חוס וחמול ורחם נא עלינו וזכני לייחד לנו שעה קבועה בכל יום על זה, להתבודד ולשבר לבנו לפניך באמת אבל שאר כל היום נזכה להיות רק בשמחה, כי אתה הודעתנו שעיקר עבודת יהוה צריך להיות בשמחה, וכמו שנאמר: עבדו את יהוה בשמחה בואו לפניו ברננה. וכמו שהזהרתנו על ידי חכמיך הקדושים בכמה הזהרות להתרחק מעצבות בתכלית הרחוק ולהתחזק מאד להיות בשמחה תמידית בכל עת:

רבונו של עולם, הצילנו מעצבות, שהוא כמו מי שהוא בכעס וברוגז וכמתרעם ומתלונן עליך תתברך על שאין אתה עושה לו רצונו, אבל לב נשבר הוא כבן המתחטא לפני אביו ומתגעגע וקובל ובוכה לפניו על שנתרחק ממנו כל כך. וגם הודעתנו שעל ידי עצבות ומרה שחורה אינם יודעים משמו, וגם האדם לאחר שמת ונפטר, מחמת שהוא במרה שחורה מאד, על כן כששואלים אותו מה שמו אינו יודע להשיב, כי שוכח את שמו ואינו יודע משמו מחמת גודל העצבות והמרה שחורה שלו, על כן חוס וחמול עלינו וזכנו להיות בשמחה תמיד, ולקיים מקרא שכתוב: בשמך יגילון כל היום ובצדקתך ירומו, ונאמר שוש אשיש ביהוה תגל נפשי באלוהי. ונאמר: ישמח ישראל בעושיו בני ציון יגילו במלכם, אף על פי שאנחנו רחוקים ממך מאד, ופגמנו את מעשינו מאד כאשר אתה ידעת, על זה צריכים אנחנו באמת ליחד לנו שעה קבועה בכל יום להתבודד ולהתודות ולשבר לבנו לפניך כראוי לנו באמת, אבל שאר כל היום נזכה להיות מלאים שמחה וחדוה על שלא עשיתנו עכו"ם, ובחרתנו מכל עם ולשון וקרבתנו מלכנו לעבודתך ושמך הגדול והקדוש עלינו קראת. ואפילו לאחר פטירתנו לאורך ימים ושנים, נזכה להיות גם אז בשמחה גדולה על שאנחנו מזרע ישראל. ועל בריתך שחתמת בבשרנו, ועל תורתך שלמדתנו ועל חוקיך שהודעתנו, ועל שאנו שוכבים בקברי ישראל ובפאות הראש והזקן שלמים כאשר צוית עלינו בתורתך, ונזכה לזכור את שמותינו גם לאחר פטירתנו ולהחיות עצמנו ולחזק לבנו גם אז במה ששם ישראל נקרא עלינו, בפרט בחיים חיותינו בעולם המעשה הזה אשר אמרו רבותינו זכרונם לברכה: היום לעשותם, ולא למחר לעשותם. וכבר הודעתנו שעיקר שלמות כל המעשים טובים הוא רק כשעושים אותם בשמחה שלמה, על כן זכנו להיות בשמחה תמיד, ועל ידי שמחתנו ופנים שוחקות ומסבירות שלנו, נזכה להחיות ולשמח גם לב אנשים אחרים, אשר הולכים מלאים יסורים ודאגות גדולות, ואין להם בפני מי לספר ולשוח את צערם הגדול, וכשבא אחד ומראה להם פנים שוחקות של שמחה הוא מחיה אותם ממש ומשיב את נפשם. ולהחיות אדם ולשמח את לבו ולהרים דעתו קצת הוא דבר גדול מאד, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה. וזכנו לשבר לבנו לפניך באמת, ועל ידי זה דיקא נזכה לבוא אחד כך לשמחה גדולה, כאשד הודעתנו על ידי חכמיך הקדושים, שזה סימן אם היה לו לאדם לב נשבר באמת כשבא אחר כך לשמחה, וקיים לנו מקרא שכתוב: הפכת מספדי למחול לי פתחת שקי ותאזרני שמחה. ונאמר: והפכתי אבלם לששון ונחמתים ושמחתים מיגונם. ונאמר: לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר. אמן כן יהי רצון:

### ט

רבונו של עולם, זכנו לשמור את המחשבה מאד, והצילנו מכל מיני מחשבות חוץ חס ושלום, וזכנו לחשוב תמיד מחשבות טהורות וקדושות, כי כבר הודעת לנו גודל יקרת המחשבה שהוא למעלה מהכל, ויכול האדם להשיג ולהגיע במחשבתו למעלה מעלה מאד, ועל כן צריכים לשמרה מאד. וזכנו שיהיה לכל אחד מאתנו עת ושעה קבועה בכל יום ויום, לישב דעתנו היטב על כל אשר נעשה עמנו בזה העולם, ועל מה באנו לזה העולם השפל, ולשום לבנו היטב על כל המעשים אשר עשינו מנעורינו עד היום הזה, אם כך ראוי באמת לבלות ימינו במעשים כאלו, ומה יהיה הסוף והתכלית מאתנו ומכל תאות עולם הזה והבליו ושטותיו, ובפרט מהתאוה שיש לכמה בני אדם שיהיו מפורסמים וחשובים ומנהיגים את העולם, אשר באמת הכל הבל ורעות רוח אפילו בעולם הזה, כי הם מלאים יסורים ובזיונות, ובפרט כי תאות הפרסום והחשיבות מבלבל דעתם כל כך, עד אשר קשה להם לכון בשום דבר לשם שמים לבד, ורוב מעשיהם הטובים מעורבים ומבולבלים בפניות ומחשבות זרות שיתקבלו מעשיהם בעיני בני אדם, וזכנו לישב דעתנו היטב בכל יום ויום בישוב הדעת חזק ותקיף מאד, ונזכה שיהיה קיום וחזוק גדול לישוב דעתנו, ויאריך זמן הרבה אצלנו הדעת המיושב באפן שלא יהיו מעשינו אחר כך סותרים את ישוב דעתנו, רק אדרבא נזכה שיהיו כל מעשינו עשויים בדעה קדושה טהורה ונכונה ומיושבת רק לשם שמים לבד, ונזכה לבטל רצוננו מפני רצונך באמת, ונזכה לחזק עצמנו מאד בעבודתך תתברך, ולהתחיל בכל פעם התחלה חדשה בעבודת יהוה, ואפילו כמה וכמה התחלות ביום אחד, ולא נניח את עצמנו ליפול מעבודת יהוה חס ושלום על ידי שום נפילה וחלישות ובלבול הדעת בעולם כלל, רק אחר כל הנפילות והירידות חס ושלום אף על פי כן נהיה חזקים בדעתנו למשך ולהשתוקק ולהתגעגע ולכסוף ולצעוק ולהתפלל ולהתחנן אליך תמיד שתקרבנו לעבודתך, ונזכה לעשות כל מה שנוכל בעבודת יהוה בשמחה, ואפילו אם יהיה איך שיהיה ונזכה להתחזק בעבודת יהוה כל כך עד אשר נהיה מרוצים לעשות כל מה שנוכל לעשות בעבודת יהוה אפילו בלא עולם הבא, היינו אפילו אם יתגבר עלינו החלישות דעת כל כך עד אשר יהיה נדמה לנו בדעתנו שרחוק מאד שנזכה לחיי העולם הבא לפי גודל התרחקותינו מהשם יתברך, ולא עוד אלא שבודאי נהיה מוכרחים לירד לתוך הגיהנם חס ושלום, ומי יודע מה יהיה נעשה עמנו לאחר פטירתנו, אף על פי כן לא יבלבל אותנו כל אלו המחשבות מעבודתך חס ושלום, רק אדרבא נתחזק על ידי זה ביותר לעסוק בעבודת יהוה בכל יכלתנו כל ימי חיינו כל זמן שהנשמה בקרבינו, וכל כונתינו יהיה שלא על מנת לקבל פרס כלל רק למלאות רצונך יתברך, ואתה כטוב בעיניך תעשה עמנו, כי צדיק וישר אתה אל אמונה ואין עול. ובזכות גדולי הצדיקים שזכו לעבוד אותך באמת שלא על מנת לקבל פרס נזכה גם אנחנו לחזק לבנו בעבודת יהוה, ולעשות כל מה שנוכל לעשות ולחטוף איזה מצוה או תורה ותפלה כל מה שנוכל לעשות רצונך, ואם לא יגיע לנו חס ושלום עולם הבא על פי משפטיך הטובים והישרים, נהיה מרוצים באמת לעבוד אותך כל ימי חיינו בלי תקות שכר חיי עולם הבא. וכבר אמרו רבותינו זכרונם לברכה: יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה יותר מכל חיי עולם הבא. וזכנו לקבל על עצמנו מסירת נפש על קידוש השם בכל עת, ונהיה מרוצים באמת לסבול כל מיני יסורים ועינוים קשים, וכל מיני הכאות וחבלות שבעולם בשביל קדושת שמך, ונזכה לקיים מקרא שכתוב, ולא תחללו את שם קדשי ונקדשתי בתוך בני ישראל אני יהוה מקדישכם. אמן כן יהי רצון:

### י

"רגלי עמדה במישור במקהלים אברך יהוה". רבונו של עולם, חוס וחמול עלינו ברחמיך הגדולים וזכנו להאמין בך באמונה שלימה, כי אתה ידעת גודל מעלת קדושת האמונה הקדושה אשר היא יסוד ושרש כל התורה והעבודה, ועליה עומדים כל המדות טובות וכל התורה כלה, וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: בא חבקוק והעמידן על אחת, וצדיק באמונתו יחיה. וכן אתה ידעת כי האמונה הקדושה היא צנור של כל ההשפעות טובות וכל הברכות, וכמו שכתוב: איש אמונות רב ברכות. וכשפוגמים באמונה ונופלים לאיזה בחינת כפירות רחמנא ליצלן, אזי על ידי זה הקליפות והסטרא אחרא נוטלים חס ושלום ההשפעות והברכות, ואתה ידעת גודל שפלותנו ועניותנו וחסרון פרנסתנו וגודל אריכת גליותנו ותוקף התגברות הגזרות והצרות ברוחניות ובגשמיות בכלליות ובפרטיות הכל בא רק מחמת פגם האמונה, וכמו שכתוב: ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה. ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה כי פנה אל אלהים אחרים. על כן חוס וחמול עלינו בזכות אבותינו הקדושים שהיו מאמינים בך באמת ואמור לצרותינו די, וזכנו להאמין בך ובצדיקיך הקדושים באמונה שלמה וישרה בלי שום ערבוב ובלבול כלל:

רבונו של עולם, אתה הודעתנו כי עיקר בלבולי אמונה נמשכים על ידי גאוה וגדלות, כי מי שיש בו גסות הרוח אין אתה יכול לדור עמו כביכול, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה. וכאשר אתה מסתלק ממנו ומסתיר פניך ממנו אזי באים עליו כפירות רחמנא ליצלן, ובאמת כפי אשר אנו יודעים גודל שפלותנו ופחיתותנו ועומק ירידתנו בגשמיות וברוחניות, בודאי לא יעלה על הדעת כלל שיהיה לנו עדיין איזה התפארות וגדלות, אבל אתה ידעת גודל התגברות הבעל דבר ואיך שמסמא עיני האדם לגמרי, עד שמביאו למה שמביאו, ואף על פי כן אינו מכיר את מקומו ומתפאר ומתגאה כאלו יש לו כל השלימות שבעולם, על כן חוס וחמול עלינו, וזכנו לפקוח עינינו, וזכנו שנראה ונבין ונסתכל היטב על כל פנים על גודל שפלותנו ופחיתות מדרגתנו ולא נתגאה חס ושלום, רק אדרבא יהיה לנו לב נשבר ורוח נשברה באמת. כראוי לנו לפי בחינתנו ומדרגתנו השפלה מאד, וזכנו גם כן להסתכל ולראות בעינא פקיחא בכל עת על גודל רוממותך ותפארתך, ועל ידי זה נזכה שיהיה נשבר רוחנו בקרבנו ביותר, עד שנזכה להיות שפלים וענוים באמת, ועל ידי זה נזכה שתאיר פניך אלינו, ותשרה שכינתך בקרבנו. כמו שכתוב: מרום וקדוש אשכון ואת דכא ושפל רוח. ונזכה להאמין בך באמונה שלימה ישרה ונכונה ותקרבנו אליך ברחמים:

לשבת

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה הוֹדַעְתָּנוּ גֹּדֶל מַעֲלַת וּקְדֻשַּׁת שַׁבָּת, וְשֶׁעַל יְדֵי שֶׁמְּקַבְּלִין שַׁבָּת בְּכָבוֹד וּבִקְדֻשָּׁה כָּרָאוּי, עַל יְדֵי זֶה זוֹכִים לְעֵינַיִם פְּקוּחוֹת לִרְאוֹת שִׁפְלוּת עַצְמוֹ וְרוֹמְמוּת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. עַל כֵּן חוּס וַחֲמֹל עָלֵינוּ וְזַכֵּנוּ לְקַבֵּל קְדֻשַּׁת שַׁבָּת קֹדֶשׁ בִּשְׁלֵמוּת, וְהַצִּילֵנוּ מִכָּל מִינֵי חִלּוּל שַׁבָּת רַחֲמָנָא לִצְּלָן, וְזַכֵּנוּ לִהְיוֹת בֶּאֱמֶת בִּכְלַל שׁוֹמְרֵי שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ, שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: "כָּל הַשּׁוֹמֵר שַׁבָּת כְּהִלְכָתוֹ, אֲפִילוּ עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה כְּדוֹר אֱנוֹשׁ מוֹחֲלִין לוֹ". וְנִזְכֶּה עַל יְדֵי קְדֻשַּׁת שַׁבָּת לַעֲנָוָה וְשִׁפְלוּת אֲמִתִּי, וּלְבַטֵּל מֵאִתָּנוּ מִדַּת הַגַּאֲוָה וְהַגַּסּוּת בְּתַכְלִית הַבִּטּוּל, וְעַל יְדֵי זֶה נִזְכֶּה לְבָעֵר וּלְבַטֵּל כָּל מִינֵי כְּפִירוֹת וַעֲבוֹדָה זָרָה וּפְגָמֵי אֱמוּנָה, וּתְזַכֵּנוּ לְהַאֲמִין בְּךָ בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, עַד שֶׁעַל יְדֵי זֶה יִהְיוּ נִמְתָּקִים[ן] כָּל הַדִּינִים מֵעָלֵינוּ וּמֵעַל כָּל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְיִתְתַּקֵן וְיִתְמַלֵּא פְּגִימַת הַלְּבָנָה וְיִהְיֶה נַעֲשֶׂה יִחוּד שָׁלֵם בֵּין שֵׁם הֲוָיָ"ה וְשֵׁם אֱלֹהִים, וִיקֻיַּם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "וְהָיָה יְהֹוָה לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ, בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד". וְתַמְשִׁיךְ עָלֵינוּ הֶאָרָה שְׁלֵמָה וַאֲמִתִּיִּית מִבְּחִינַת עוֹלָם הַבָּא, שֶׁאָז שִׁמְךָ הַגָּדוֹל הֲוָיָ"ה יִתְבָּרַךְ יִהְיֶה נִקְרָא כִּכְתִיבָתוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה:

לחנוכה

רבונו של עולם, זכנו לקיים מצות הדלקת נר חנוכה בזמנו בקדושה גדולה, ועל ידי קדושת המצוה הזאת נזכה גם כן לעינים פקוחות, שתאיר עינינו ותזכנו לראות באמת גודל שפלותינו ופחיתותנו, וגודל רוממותך וגדולתך תתברך, עד שנזכה על ידי זה לברר ולזכך את האמונה הקדושה שלא יהיה בה שום אחיזת הכפירות ובלבולי אמונה רחמנא ליצלן, ועל ידי זה נזכה לקבל ממך כל ההשפעות טובות וחסדיך הגדולים ויקוים בנו מקרא שכתוב: להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות. ונזכה שתפתח לנו כל שערי הקדושה עד שנזכה לעבוד אותך באמת, ויקוים מקרא שכתוב: פתחו שערים ויבא גוי צדיק שומר אמונים. ונאמר: פתחו לי שערי צדק אבא בם אודה יה זה השער ליהוה צדיקים יבואו בו. אמן כן יהי רצון:

### יא

רבונו של עולם, זכנו להתקרב לצדיקים אמתיים ולהאמין בהם באמת ולא אהרהר אחריהם כלל ולא יעלה בלבי שום קושיא עליהם, ותזכנו להתחזק באמונה שלימה בך ובצדיקיך האמתיים בחיים חיותנו, עד שנזכה על ידי זה להתחזק באמונה ישרה באמת גם לאחר פטירתנו מן העולם הזה, כי כבר הודעתנו שגם לאחר פטירתו של אדם יש קליפות וסטרא אחרא או מלאכי חבלה שמנסים את האדם ורוצים לבלבל את האמונה שלו, ואם אינו חזק בשלימות אמונה בחיים חיותו, אזי יש להם כח לבלבל אותו ביותר אחר פטירתו ולהרחיקו מהאמונה הקדושה, ואתה ידעת גודל הרחמנות שיש על זה האדם, כי הלא עיקר יגיעת האדם ועבודתו הוא רק בשביל התכלית, כי בחיים חיותו אי אפשר לו לידע ולהבין ולהרגיש הטעם האמת הנעים והקדוש שיש בהתקרבות אל הקדושה, מחמת עכירת החומר שהוא מסך המבדיל. וכן מחמת שאר מניעות ובלבולים של זה העולם, על כן עיקר תקותו הוא שלאחר פטירתו כשיפשיט את חומרו וגשמיותו, אז יזכה להבין ולידע ולהרגיש באמת נועם מתיקות ערבות ידידות התקרבות לתורה ועבודה ולהצדיקי אמת, ואז ידעו ויבינו ביותר מה שזכו ללמוד ולשמוע חדושי תורה אמתיים מהצדיקי אמת בחיים חיותם בעולם הזה. לבד מה שיזכו לשמוע אז, וכן מה שיזכה כל אחד להשיג מצד נשמתו, ואם חס ושלום מבלבלים דעתו גם לאחר פטירתו בודאי אין רחמנות גדול מזה, על כן חוס וחמול עלינו ברחמיך הגדולים וזכנו להתחזק בהאמונה הקדושה בך ובצדיקיך האמתיים בחיים חיותנו, בהתחזקות גדול כל כך, עד שנזכה להיות חזקים בהאמונה הקדושה בשלימות גם לאחר פטירתנו לאורך ימים ושנים, ולא יוכלו להטעות אותנו אז בשום אופן, ולא יהיו יכולים למנוע אותנו אז מלילך אל הצדיקי אמת תכף אחר פטירתנו בכדי לקבל מהם תיקון לנשמתנו. וזכנו להתחזק מאד בעניין אמונת חכמים והתקרבות לצדיקי אמת, ונזכה להיות רגילים לבוא אליהם ולהתענג ולשבוע מזיו הדרת פניהם הקדוש, ולשמוע חדושי תורה מפיהם ועצות טובות והנהגות ישרות כפי הצורך לתקון נפשותינו, ונזכה להיות חזקים בעניין זה מאד עד שלא יוכל לבלבל ולמנוע אותנו מזה שום מונע ומעכב ומבלבל, ונזכה לשבר כל מיני מניעות ולהיות מרוצים להפקיר כל אשר יש לנו, ולהיות לנו מסירת נפש ממש בשביל ההתקרבות לצדיקי אמת בחיים חיותנו, עד שנזכה על ידי זה שגם לאחר פטירתנו, לא יוכל למנוע אותנו שום מונע ומעכב מחבל ומקטרג, מלילך ולבוא תכף אל הצדיקי אמת בשביל תקון נשמותינו, ועזרנו שנזכה בכח וזכות ההתקרבות לצדיקי אמת להשלים מעשינו בעולם הזה בשלימות גדול, ונזכה להשמר מכל חטא ופגם חס ושלום, ונזכה להרבות בתורה ותפלה ומעשים טובים עד שיהיה לנו לבושים קדושים לנשמותינו, באופן שנזכה לבוא על ידי זה לתכלית השלימות שצריך האדם לבוא לעולם הבא:

רבונו של עולם, אתה ידעת גודל הרחמנות שיש על האדם לאחר פטירתו, כי יש בני אדם שהם שם ערומים ממש מחמת קלקול מעשיהם כל כך, עד שאין להם לבושים קדושים כלל להתלבש בהם, ויש שנידונים על ידי זה להיות נאבדים בכף הקלע רחמנא ליצלן, ושם אי אפשר לרחם עליהם כלל ולהיות בעזרתם, כי בעולם הזה כשאדם ערום חס ושלום יכולים אנשים אחרים לרחם עליו ולעשות לו איזה מלבוש, אבל שם בעולם הבא כל אחד נדון לפי מעשיו, ומה יכול חבירו לעזור לו, אבל אף על פי כן כבר הודעת לנו גודל מדת רחמיך וחסדיך וגודל זכות וכח הצדיקי אמת, עד אשר גם בעולם הבא יש להם כח ויכולת להלביש את מי שהיה מקורב אליהם ומקושר בהם באמת בחיים חיותו במלבושי כבוד מהלבושים קדושים שיש להם לרוב. על ידי רבוי זכיותיהם ומעשיהם הטובים הרבים והעצומים מאד, ועל ידי זה יכולים להציל את האדם מעונשים קשים ומרים רחמנא ליצלן, על כן חוס וחמול עלינו וזכנו להתקרב אליהם ולהתקשר בהם בהתקשרות אמיתי דקדושה בחיים חיותינו, ונזכה להחזיק אותם ולתמוך את ידם בכל האפשר לנו, ולשמש אותם בכל כוחנו ולילך בדרך עצתם ולקיים ככל דבריהם הנאמרים באמת, באופן שנזכה להצליח על ידי זה בהצלחה אמתיית ונצחיית בעולם הזה ובעולם הבא, ויקויים בנו מקרא שכתוב: חונה מלאך יהוה סביב ליראיו ויחלצם. ודרשו רבותינו זכרונם לברכה, לאותם שהם סביב ליראיו שגם הם נחלצים ונצולים מכל רע, בזכות היראים והצדיקים שהם מקורבים אליהם וסביב להם. אמן כן יהי רצון:

### יב

מיהוה מצעדי גבר כוננו ודרכו יחפץ, הורני יהוה דרכך ונחני באורח מישור למען שוררי. הורני יהוה דרכך אהלך באמתך. אחלי יכונו דרכי לשמור חוקיך. דרך שקר הסר ממני ותורתך חנני. דרך מצותיך ארוץ כי תרחיב לבי. רבונו של עולם, זכני להיות דבוק בך לעולם, ואזכה לעבוד אותך באמת תמיד כל ימי חיי, בשבתי בביתי ובלכתי בדרך בשכבי ובקומי ותשמרני שלא אכשל לעולם חס ושלום, ובפרט בהיותי בדרך כי אתה ידעת גודל האחריות שיש בדרכים, הן בגשמיות מאויבים ורוצחים וגזלנים וגנבים וכל כיוצא בזה, וכן ברוחניות מטרדות הדרך ובלבולי הדעת והמחשבות העוברים על האדם בדרך, בפרט כי בקל יוכל האדם להכשל במאכלות אסורות רחמנא ליצלן בהיותו בדרך, "ואתה ידעת נתיבתי באורח זו אהלך טמנו פח לי". אך, אף על פי כן, ההכרח להאדם לפעמים לילך בדרך. על כן חוס וחנני ורחם עלי והושיעני ותשמרני תמיד בשבתי בביתי ובלכתי בדרך, ותצילני מכל תקלה ופגם ומכשול חס ושלום הן בגשמיות הן ברוחניות, ותעזרני שלא יתבלבל דעתי ומחשבתי חס ושלום על ידי הדרך, ואפילו אם לפעמים יהיה ההכרח לפגוש ולהתועד עם אנשים כאלו הרחוקים ממך מאד, כאשר מצוי ברוב הפעמים בדרכים, תעזרני שלא יהיו יכולים לבלבל את דעתי כלל רק אדרבא אהיה חזק בדעתי מאד בקדושה גדולה ולא יכנסו דבריהם באזני כלל, ואזכור את עצמי בכל פעם בקדושת נשמתי, אשר היא חלק אלוה ממעל, אשר מצד הנשמה בודאי אנו רחוקים מאד מכל הדעות הרעות רחמנא ליצלן, ואנו דבוקים ואחוזים בך באמונתך הקדושה ובכל דברי תלמוד תורתך, בקשר אמיץ וחזק בל ימוט לעולם. ותשמרני שלא אכשל חס ושלום גם בדברים חיצוניים, כגון: בעניני מאכל ומשקה, שלא יזדמן לפי, דבר אסור חס ושלום, כי אתה ידעת שקשה מאד להאדם להנצל מכל זה בהיותו בדרכים, על פי שכלו ודעתו, רק בכחך הגדול ורחמיך הגדולים תצילני ותשמרני מכל רע, הן ברוחניות הן בגשמיות, כי אתה שומר ישראל:

רבונו של עולם, זכני לעשות רצונך תמיד ויהיו כל מעשי לשם שמים, ואזכה לקיים מקרא שכתוב: בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך. וזכני לכוון רצונך תמיד כי אתה ידעת כמה אני רחוק משלימות הדעת דקדושה, וכל זמן שאין להאדם דעת שלימה, בודאי בקל יוכל להכשל חס ושלום, ולעשות דבר שהוא נגד רצונך לגמרי, ויהיה נדמה לו בדעתו שעושה בדבר הזה כרצונך על כן חוס וחמול עלינו וזכנו לכוון רצונך תמיד לעשות רק מה שאתה חפץ בו ולבלי לסור מרצונך ימין ושמאל, לא במעשה ולא בדבור ולא במחשבה.

וזכנו שיהיה נפתח לנו שבילי הדעת והשכל האמת, שנזכה לעשות כל דבר בשכל ודעת אמתי דקדושה, ולהבין ולהשיג ולידע הפנימיות האמיתי שיש בכל דבר שאנו עושים, עד שיתנוצץ לנו בדעתנו בחינת רוח נבואה רוח הקודש, ויקוים בנו מקרא שכתוב: נפתחו השמים ואראה מראות אלהים. שיהיו נפתחים לנו כל השמים וכל החכמות והשכליים דקדושה, עד שנזכה לראות מראות אלקים, היינו שנזכה שאתה תראה לנו מה שאנו עושים בעולם ופנימיות החיות והשכל דקדושה שיש בכל דבר שבעולם, כי באמת כל העולם מלא סודות ורזין קדושים ואין שום דבר נעשה לבטלה חס ושלום, ויקויים בנו מקרא שכתוב: ו'המשיכילים י'זהירו כ'זוהר ה'רקיע, שיהיה נפתח ויזהיר ויאיר לנו אור הדעת והשכל דקדושה בשלימות, ועל ידי זה תשמרנו מכל מכשול חס ושלום בשבתנו בביתינו ובלכתנו בדרך, כי כבר גילית לנו שבראשי תיבות של פסוק זה מרומז השם הקדוש [יוהך] המסוגל לשמירה להולכי דרך, וקיים בנו מקרא שכתוב: כי' מלאכיו' יצוה' לך' לשמרך בכל דרכיך. אמן כן יהי רצון:

### יג

רבונו של עולם, זכני להשלים מעשי בעולם הזה והחזירני בתשובה שלימה לפניך, באופן שיתתקן בשלימות כל הפגמים שפגמתי נגדך, ותשמרני שלא אפגום עוד מעתה שום עון ופגם כלל, ותעזרני שאחר פטירתי מן העולם הזה לאורך ימים ושנים אזכה לבוא תיכף לתכלית שלימותי, באופן שתצילני מכל העונשים הקשים והמרים הבאים על האדם לאחר פטירתו כשאינו מטיב את מעשיו בשלימות. ותצילני מחיבוט הקבר ומדינה של גיהנום, ולא אצטרך לסבול שום צער ויסורים כלל לאחר פטירתי:

רבונו של עולם, ידעתי בעצמי כמה אני רחוק לעת עתה מכל זה, כי זעירין אינון הזוכים לזה, בפרט כפי אשר ידעתי בנפשי, כי הרעותי את מעשי מאד, אך אף על פי כן ידעתי כי חנון ורחום אתה ארך אפים וגדול חסד, ויש אצלך רחמים גדולים כאלו שיכולים להגן גם עלי, עד שאזכה לשוב בתשובה שלימה לפניך ולהטיב מעשי בזה העולם מעתה על כל פנים, באופן שאזכה להנצל מכל רע ומכל העונשים הבאים לאחר כך חס ושלום, בפרט בזכות הצדיקים הגדולים, קדושים אשר בארץ המה, אשר זכותם גדול כל כך עד שיכול להגן גם עלי, ותעזרני שלא אצטרך להתגלגל ולבוא עוד הפעם לעולם הזה, כי אתה ידעת גודל הסכנה שיש להאדם בזה העולם והבחירה חפשיית, וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים. ומי יודע אם לא אקלקל את מעשי חס ושלום בגלגול השני ביותר רחמנא ליצלן. על כן זכני להיות חזק בדעתי בזה העולם, ואזכה להתפלל על זה הרבה בחיים חיותי, שאזכה להשלים מעשי בגלגול זה ולא אצטרך להתגלגל עוד הפעם חס ושלום, ואפילו אם לא אזכה להשלים מעשי חס לשלום ובודאי אצטרך לסבול מה שסובל האדם לאחר פטירתו אם אינו מטיב את מעשיו בשלימות, עשה עמי מה שתעשה ברחמיך הרבים באופן שאזכה להנצל על כל פנים מעונש הגלגול בעולם הזה עוד הפעם, אפילו להתגלגל באדם מישראל ומכל שכן משאר גלגולים רחמנא ליצלן. ותעזרני שאהיה חזק בדעתי בזה מאד גם לאחר פטירתי מזה העולם, עד שאזכה להתנפל ולהתחנן גם אז ולטעון ולומר בפה מלא לפני הבית דין של מעלה, עשו עמי מה שתרצו ועשו עמי הגמר והסוף כאן, באופן שיהיה תיקון שלם לנפשי ורוחי ונשמתי, ולא אצטרך להתגלגל עוד הפעם חס ושלום, כי כבר רמזת לנו על ידי חכמיך הקדושים, שטענות ואמתלאות כאלו מועילים אפילו לאחר פטירתו של האדם, ומכל שכן אם הוא חזק בדעתו בזה בחיים חיותו ומתפלל על זה הרבה שבודאי תתקבל תפלתו ויועיל לו להיות חזק בדעתו בזה גם לאחר כך: רבונו של עולם, אתה ידעת כי אין בנו שום שכל והשגה להבין ולהשיג שום דבר על מכונו, ומכל שכן בענינים הנעשים עם האדם לאחר פטירתו, אך לא על צדקותינו אנחנו מפילים תחנונינו לפניך כי על רחמיך הרבים, ועל זכות הצדיקים הגדולים אנו נשענים שזכו להשיג ולידע ולרמז לנו גם כן קצת מזה, על כן חוס וחננו וחמול עלינו וזכנו להאמין בדבריהם בשלימות, ולקשר כל דבריהם האמתיים במוחנו ודעתנו ולבבנו, באופן שנזכה להצליח על ידי זה לנצח, בגופנו ונפשותינו ורוחותינו ונשמותינו בעולם הזה, ובעולם הבא, אמן כן יהי רצון:

### יד

אוי לנו כי פנה יום כי ינטו צללי ערב. רבונו של עולם, אתה ידעת איך שהתגבר הבעל דבר בעתים הללו ובימינו אלה לבלבל ולערבב את האמונה הקדושה, עד אשר על ידי זה נפרדנו ממך ונתרחקנו ממך מאד וירדנו מטה מטה, בנפילה אחר נפילה, עד בלי שיעור וערך כלל, ואבדנו את המתנה טובה שנתת לנו שנהיה נקראים עליון, כמו שכתוב: את יהוה האמרת היום להיות לך לאלהים וכו'. ויהוה האמירך היום להיות לו לעם סגולה וכו', ולתתך עליון על כל הגוים אשר עשה לתהילה ולשם ולתפארת וכו', ועל ידי שפגמנו באמונתך הקדושה על ידי זה אבדנו את המתנה הזאת ונעשו העכו"ם עליונים, כי הם עלו למעלה מעלה ואנחנו ירדנו מטה מטה, וגם על ידי זה חרבה ירושלים שהיא בחינת אמונה, כמו שכתוב: עיר הצדק קריה נאמנה. וגם על ידי זה אבדנו כל ההשפעות טובות, והתגרו בנו הדינים מאד, עד אשר על ידי זה באנו למה שבאנו, ואתה ידעת כי כל זה גרם לנו עוון הגדלות, כאשר הודעתנו על ידי חכמיך הקדושים שעיקר הנפילה של האדם הוא על ידי גדלות, כי כל זמן שהאדם דבוק בך ובאמונתך הקדושה אינו יכול לשלוט עליו שום דין ולא יהיה לו שום נפילה. כי מי יוכל ליגע בו באשר הוא קרוב אל המלך. ומי הוא זה ערב את לבו לגשת אליו, אבל על ידי גאוה וגדלות אזי האדם נפרד ממך כי אין אתה והוא יכולין לדור במקום אחד, ועל ידי זה הוא בא לפגמי אמונה וכל הדינים שורים עליו ונפילתו גדולה מאד רחמנא ליצלן, והוא מבחינת מחריבי ירושלים רחמנא ליצלן:

רבונו של עולם, אתה הודעת לנו כי עיקר התיקון לזה הוא על ידי בינה, היינו על ידי התבוננות הלב בגדולת הבורא יתברך ובגודל רחמיו וחסדיו אשר מתנהג עמנו בכל דור ובכל עת, וכן צריך האדם להתבונן עצמו בגודל שפלות עצמו. על כן חוס וחמול עלינו וחננו מאתך חכמה בינה ודעת, וזכנו להתגבר כארי לעמוד בבקר לעבודת הבורא יתברך בזריזות גדול, ותכף תפול עלינו אימה ופחד גדול על ידי שנתבונן בגודל החסדים שעשית עמנו, שהחזרת לנו את נשמותינו ונעשינו בריה חדשה ממש ונתחדש מוחנו ושכלנו, אף על פי שכפי אשר ידענו פחיתות מדרגתינו ושפלותינו אין אנו כדאים לכך, רק אתה מנהיג עולמך בחסד ובריותיך ברחמים ולגדולתך אין חקר, ועל ידי שנתבונן בזה היטב ועוד בכיוצא בזה, על ידי זה יהיה נשבר רוחנו בקרבנו באמת, ותתרבה ותתרחב ותתגדל אמונתך הקדושה, ויקויים מקרא שכתוב: חדשים לבקרים רבה אמונתך. ועל ידי זה נזכה לבחינת בנין ירושלים, ונזכה ליראה מלפניך יראה שלימה, ויקוים בנו מקרא שכתוב: עקב ענוה יראת יהוה. ותמשיך עלינו הארה אמתיית מבחינת עולם הבא שאז יהיה עיקר התגלות הדעת, כמו שכתוב: כי מלאה הארץ דעה את יהוה. עד שנזכה על ידי זה לבנין ירושלים ממש, ותתן לנו חלק טוב לעולם הבא:

לשבת

וְזַכֵּנוּ[י] לְקַבֵּל קְדֻשַּׁת שַׁבָּת בִּשְׁלֵמוּת, וְעַל יְדֵי זֶה יִהְיוּ נִפְתָּחִין[ם] לָנוּ שַׁעֲרֵי בִּינָה, שֶׁנּוּכַל לְהִתְבּוֹנֵן עַצְמֵנוּ בְּגֹדֶל רוֹמְמוּתְךָ וְתִפְאַרְתֶּךָ, וּלְהַכִּיר הֵיטֵב כָּל אֶחָד אֶת מְקוֹמוֹ הַשָּׁפָל וְהַנָּמוּךְ. וְלִבְלִי לִהְיוֹת חַס וְשָׁלוֹם מֵעוֹשֵׂי מַעֲשֵׂה זִמְרִי וּמְבַקֵּשׁ שָׂכָר כְּפִנְחָס, רַק אַדְּרַבָּא נִתְבּוֹנֵן בְּעַצְמֵנוּ הֵיטֵב הֵיכָן אֲנַחְנוּ עוֹמְדִים בִּשְׁפַל הַמַּדְרֵגָה כָּזֹאת, וְאֵיךְ שֶׁבֶּאֱמֶת הָיָה רָאוּי לָנוּ לַעֲמֹד בְּמַדְרֵגָה עֶלְיוֹנָה מְאֹד כָּרָאוּי לְאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי כִּי לְכָךְ נוֹצַרְנוּ, וְאַתָּה בְּחַרְתָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים וְכוּ' וְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ עָלֵינוּ קָרָאתָ, וְעָשִׂיתָ עִמָּנוּ חֲסָדִים רַבִּים וְנִסִּים וְנִפְלָאוֹת גְּדוֹלוֹת בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה, וַאֲנַחְנוּ בְּגֹדֶל סִכְלוּת דַּעְתֵּנוּ נִמְשַׁכְנוּ אַחַר עֲצַת יִצְרֵנוּ הָרָע, עַד שֶׁבָּאנוּ לְשִׁפְלוּת וּפְחִיתוּת כָּזֶה:

וְתִפְתַּח לָנוּ אֶת עֵינֵי הַשֵּׂכֶל בִּזְכוּת קְדֻשַּׁת שַׁבָּת, עַד שֶׁנִּזְכֶּה לִרְאוֹת בְּעֵינָא פְּקִיחָא מַמָּשׁ בְּעֵינֵי הַשֵּׂכֶל רוֹמְמוּת גְּדֻלָּתְךָ וְתִפְאַרְתֶּךָ וְעֹמֶק שִׁפְלוּתֵינוּ וּפְחִיתוּתֵנוּ, עַד שֶׁנִּזְכֶּה עַל יְדֵי זֶה לַעֲנָוָה וְשִׁפְלוּת אֲמִתִּי לְהַחֲזִיק כָּל אֶחָד אֶת עַצְמוֹ לְמַטָּה מִמַּדְרֵגָתוֹ, וְעַל כָּל פָּנִים יִהְיֶה כָּל אֶחָד מַכִּיר אֶת מְקוֹמוֹ, וְלִבְלִי לְהַטְעוֹת אֶת עַצְמוֹ וּלְהִתְפָּאֵר וּלְהִתְגָּאוֹת חַס וְשָׁלוֹם. וְעַל יְדֵי זֶה נִזְכֶּה לְיִרְאָה אֶת שִׁמְךָ הַגָּדוֹל בֶּאֱמֶת, וְלִהְיוֹת מְלֵאִים אֵימָה וָפַחַד מִלְּפָנֶיךָ בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה. וּתְזַכֵּנִי לְהַאֲמִין בְּךָ בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, עַד שֶׁנִּזְכֶּה עַל יְדֵי זֶה לְבִנְיַן יְרוּשָׁלַיִם וּלְקִבּוּץ גָּלֻיּוֹת בֶּאֱמֶת, וִיקֻיַּם בָּנוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהֹוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס", אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן:

## השמטות תפילות

השמטות תפילות על ספר ליקוטי מוהר"ן מה שלא מובא בספר ליקוטי תפילות

### השמטה השייך לתורה ב' מליקוטי מוהר"ן

[אנא מלך רחום וחנון. זכנו נא לעסוק הרבה בלימוד התורה הקדושה בכל יום ויום, ונזכה ללמוד תורה לשמה היינו שיהיה כל למודנו רק למען נזכה לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה, ונזכה שכל אותיות התורה שיצאו מפינו שהם בחינת נצוצי נשמות, כלם יבואו ויוכללו ויתלבשו בתוך התפלה הקדושה ויתחדשו שם לטובה בבחינת עבור, ועל ידי זה תושלם הארת התפלה ביותר כאשר הודעת לנו על ידי חכמיך הקדושים זכרונם לברכה, ונזכה להתחזק מאד בעבודת התפלה תמיד ולבלי לייאש עצמנו חס ושלום מצעקה וזעקה ותפילה לעולם, רק נזכה להאמין באמונה שלימה, שאף על פי שארך עלינו הגלות כל כך, וכל עמך בית ישראל צועקים אליך בכל יום, ומרבים בתפלות וזעקות שתאיר פניך אלינו, ותבנה לנו את בית מקדשנו, ותגאלנו גאולת עולם, ועדיין לא נושענו. אף על פי כן נדע ונאמין באמונה חזקה ושלימה שאין שום תפלה נאבדת והולכת לריק חס ושלום, רק אדרבא כל תפלותנו בודאי הצדיקים שבכל דור ודור מעלים אותם ומקימים אותם, ובונים מהם קומת השכינה כביכול. עד שישתלם שעור קומתה, ואז יבוא משיח וישלים אותה, ויקים אותה בשלימות]:

### השמטה השייך לתורה ה'

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מָלֵא רַחֲמִים, זַכֵּנוּ לִשְׁמֹעַ קוֹל שׁוֹפָר בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה הַקָּדוֹשׁ מִתּוֹקְעִים הֲגוּנִים יְרֵאִים וַחֲרֵדִים לִדְבַר יְהֹוָה, וְקוֹל הַשּׁוֹפָר הַקָּדוֹשׁ יִפְגַּע בְּהַמֹּחִין שֶׁלָּנוּ, וְהַקּוֹל הַזֶּה יִהְיֶה בִּבְחִינַת רְעָמִים, עַד שֶׁעַל יְדֵי זֶה תִּפּוֹל עָלֵינוּ אֵימָה וָפַחַד גָּדוֹל מִפַּחַד יְהֹוָה וּמֵהֲדַר גְּאוֹנוֹ. וְנִזְכֶּה שֶׁיִּתְפַּשֵּׁט עַל יְדֵי זֶה כָּל מִינֵי עַקְמִימוּת שֶׁבְּלִבֵּנוּ, וְנִזְכֶּה לְיַשְׁרוּת לֵב וּלְשִׂמְחָה גְּדוֹלָה דִּקְדֻשָּׁה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב[שנאמר]: "וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה", וִיקֻיַּם בָּנוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "אַשְׁרֵי הָעָם יֹדְעֵי תְרוּעָה, יְהֹוָה, בְּאוֹר פָּנֶיךָ יְהַלֵּכוּן. בְּשִׁמְךָ יְגִילוּן כָּל הַיּוֹם, וּבְצִדְקָתְךָ יָרוּמוּ", וְעַל יְדֵי שְׁמִיעַת קוֹל שׁוֹפָר בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה מֵאִישׁ יָרֵא וְחָרֵד, תִּשְׁמְרֵנוּ וְתַצִּילֵנוּ בְּכָל הַשָּׁנָה מִכָּל מִינֵי פְּחָדִים וּמִכָּל מִינֵי הֶזֵּקוֹת הַבָּאִים לִפְעָמִים עַל יְדֵי בְּרָקִים וּרְעָמִים חַס וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁאוֹמְרִים[שנאמר]: "בְּקוֹלוֹת וּבְרָקִים עֲלֵיהֶם נִגְלֵיתָ וּבְקוֹל שׁוֹפָר עֲלֵיהֶם הוֹפָעְתָּ":

#### אות ג

רבונו של עולם, זכני לקבל קדושת חג הפסח הקדוש בזמנו בשלימות, ותשמרני בכל ימי הפסח הקדוש מאיסור אכילת חמץ אפלו במשהו, ותזכנו לקיים מצות אכילת מצה בפסח בקדושה גדולה, ועל ידי זה אזכה לקבל המוחין הקדושים המאירים אז, ובכח הזה תזכנו לשמור המוחין והמחשבה שלי בקדושה גדולה בכל ימי השנה לעולם, ולא אתן מקום לשום מחשבה חיצונה ובטלה, ומכל שכן לשום מחשבה רעה והרהור רע חס ושלום, ליכנס במוחי ודעתי אפלו כרגע קלה, ולא אכנוס עם פתויי יצרי הרע בשום טוען ונטען כלל, רק אזכה להתגבר על יצרי תמיד ולגעור בכל מיני מחשבות חיצוניות ובטלות, ולגרשם ולהרחיקם ממוחי ולבטלם בבטול גמור, באופן שלא יהיה להם שום נגיעה ואחיזה במוחי ומחשבתי אפילו במשהו, ואזכה להיות בכלל הצדיקים אמתיים, דעבדין מצותא ומריבה בסיטרין אוחרנין דלא יתקריבו למשכנא דקדושה:

#### אות ד

רבונו של עולם, עזרנו לקיים בשלימות מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה, חייב כל אחד ואחד לומר בשבילי נברא העולם, ואזכה לשמור הדברים האלו בלבי היטב בכל עת, ועל ידי זה אזכה להיות תמיד בורח מן העברה ואפילו מפגם קל שהוא נגד רצונך חס ושלום, בכדי שלא אגרום על ידי זה חסרון והזק ומכשול ותקלה, לי ולכל העולם חס ושלום, ואזכה אדרבא לראות ולעיין בכל עת בתיקון העולם ולמלאות חסרון העולם ולהתפלל בעבורם:

### השמטה השייך לתורה ו'

רבונו של עולם. אתה רמזת לנו מרחוק על ידי חכמיך הקדושים זכרונם לברכה, גודל מעלת קדושת ישראל, שכל אחד מישראל הוא בחינת כתר להקדוש ברוך הוא, על כן אבקש ממך ואצפה לרחמים, שתזכנו להשתדל לבקש ולחפש תמיד אחר כל צד זכות וטוב שאפשר למצוא בישראל. ואזכה לדון את הכל לכף זכות, ואפלו אותן הקמים עלי ומבזין ומחרפין אותי אזכה לידום ולשתוק להם, ואפילו בלבי לא יהיה לי שום שנאה וקפדא ותרעומות עליהם, רק אזכה לדונם לכף זכות שכל כונתם לשם שמים, כי לפי דעתם וסברתם נדמה להם שראוי לבזות אותי. בפרט כי באמת ידעתי כי כל מיני בזיונות שבעולם אינם מספיקים לי לפי גודל פשעי ועוונותי המרובים. בפרט כי גם אני מזרע ישראל הקדושים שהם בחינת כתרא דמלכא, ואיך לא נזהרתי בנפשי שלא לפגום על ידי מעשי בכבוד המלך חס ושלום, ובודאי ראוי אני לכל מיני בזיונות שבעולם, כמו שנאמר, ובוזי יקלו. ואיך אפשר לי להתרעם על המבזים אותי ולהיות בלבי עליהם מאחר שאני ראוי לכל זה ויותר עוד מזה, בפרט כי איך אפשר לי לדקדק עמהם על בזיון כבודי, מאחר שכל אחד מהם יקר כל כך עד שהוא בחינת כתר להשם יתברך. על כן זכני נא לדום ולשתוק להם ולקבל הכל באהבה, עד שאזכה על ידי זה לתשובה שלימה שהוא בחינת השם הקדוש אהי"ה בחינת כתר כאשר הודעת לנו על ידי חכמיך הקדושים זכרונם לברכה:

לחודש אלול

רבונו של עולם. זכני לתשובה שלימה תמיד, בפרט בימי אלול הקדושים שאז פתח לנו משה רבנו עליו השלום דרך כבושה לתשובה, והדרך הזה כלול משני הבקיאות הנזכרים לעיל, ומשני השמות הקדושים שהם שם הוי"ה ושם אהי"ה במלואם, שהם שם ס"ג הקדוש ושם קס"א הקדוש, ומשני הנקודות הקדושות בחינת נקודה העליונה ונקודה התחתונה שהם עיקר שלימות התשובה, בחינת תשובה, ותשובה על תשובה. בחינת תשובת עולם הזה ותשובת עולם הבא שהזכרתי לפניך. על כן זכנו אז בימי אלול הקדושים לתשובה שלימה, ונזכה שיומשך עלינו קדושת אלול על כל השנה כולה, עד שנזכה להיות בתשובה שלימה לפניך תמיד ולילך בכל דרכי התשובה בשלימות כל ימינו לעולם, ואתה תקבל את כל בחינות ומדרגות תשובותינו ברחמיך הרבים וחסדיך הגדולים באהבה וחיבה גדולה, ויקוים בנו מקרא שכתוב, נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד יהוה. כי ימינך פשוטה לקבל שבים:

### השמטה השייך לתורה ז'

אנא מלך רחום וחנון. זכנו להתפלל תפלתנו בכוונה גדולה תמיד, עד שנזכה על ידי זה לבחינת נסים שהם בחינת למעלה מהטבע ובחינת למעלה מהזמן. ועל ידי זה נזכה לזכרון דקדושה. לזכור היטב את כל דברי תורתך הקדושה הכלולים מתרי"ג מצוות שהם בחינת תרי"ג עצות דקדושה. ונזכה לזכור בלבנו היטב את כל העצות הקדושות שנתגלו לנו על ידי הצדיקים האמתיים הכלולים גם כן מבחינת תרי"ג עטין הנזכרים לעיל. ונזכה ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך וצדיקיך האמתיים באהבה גדולה. ותצילני משכחה, כי אתה ידעת איך שגברה עלינו השכחה, בפרט בעתים הללו אשר בעונותינו הרבים ארך עלינו עול הגלות והצרות והבלבולים עד אשר נאטם לבבנו. ושכלנו הולך ודל, והתגבר שר של שכחה עד אשר כמעט בשעת הלמוד בעצמו מתגברת תכף השכחה, ואפילו כשזוכין לפעמים להרגיש קצת מאיזה נעימות דקדושה בדברי תורתך ועצת צדיקיך האמתיים, עד שאנו מקבלים על עצמנו באמת לילך רק בדרך עצתם ולקיים ככל דבריהם, אבל ברבות הימים קצת הכל נשכח, וכל זה מחמת שגבר עלינו כח הגשמי והטבעיות מאד עד אשר נפלנו מאד לבחינת תחת הזמן עד אשר אפילו זמן קצר נדמה עלינו כזמן מרובה וארוך, ועל ידי זה גובר כח השכחה אשר כל סבתה באמצעות הזמן, על כן אבקש ממך חוס וחמול עלינו וזכנו לקיים כל העצות הקדושות עד אשר על ידי זה בעצמו נזכה לאמת ואמונה ולתפילה שלימה ולבחינת נסים שהם בחינת למעלה מהטבע והזמן, ועל ידי זה נזכה לזכרון דקדושה תמיד:

#### אות ז

יהי רצון מלפניך יהוה אלהינו ואלהי אבותינו, שתרחם עלינו ותזמין לנו פרנסתינו ולחמנו ברוח ובכבוד בלי שום טרדא ויגיעה ודאגה כלל. כי אתה הודעתנו שעל ידי פגם הברית חס ושלום בא העדר הפרנסה והלחם חס ושלום, כמו שנאמר, כי בעד אשה זונה עד ככר לחם. אבל על ידי מצוות ציצית נצולין מפגם הברית וזוכין לפרנסה דקדושה:

### השמטה השייך לתורה ט'

רבונו של עולם. זכנו לעסוק בתורה הרבה לשמה תמיד, כי כבר גלית לנו שאין שלימות לתפלתינו כי אם על ידי למוד התורה הקדושה. כמו שנאמר, מסיר אזנו משמוע תורה גם תפלתו תועבה. על כן חוס וחמול עלינו וזכנו להגות בדברי תלמוד תורתך יומם ולילה, ועל ידי זה נזכה שתקבל תפלתינו ברחמים, ונזכה לקיים מקרא שכתוב, קומי רוני בלילה לראש אשמורות שפכי כמים לבך נוכח פני אדני ועל ידי זה נזכה לגאולה שלימה על ידי משיח צדקנו, והתפלות שלנו יהיו כמו חרב וכלי מלחמה אצל מלך המשיח, כאשר רמזת לנו על ידי חכמיך הקדושים זכרונם לברכה:

### השמטה השייך לתורה יא

רבונו של עולם, אתה הודעתנו חומר עוון הגדלות עד שהוא כעובד עבודה זרה חס ושלום, ושכל עיקר גלות ישראל היה רק על ידי עוון הגדלות שהוא בחינת שבע בתי עבודה זרה, וכן כל עיקר אריכת הגלות מה שזה יותר מאלף ושמונה מאות שנה אשר גלינו מארצנו ועדיין אין אנו יכולין לשוב לארצנו, הכל הוא רק מחמת עוון הגדלות והרדיפה אחר הכבוד, וגם הודעת לנו כי על ידי עוון הגדלות, על ידי זה, האדם הוא בבחינת עבודה זרה וכתותיה מיכתת שיעוריה. ועל ידי זה אין יכולין לפתוח פה ולדבר שום דבור דקדושה כי מאחר שמיכתת כתית שעוריה, ממילא אין לו כלי הדבור לדבר על ידם. ולא עוד אלא שכשהתורה באה לתוך דבורים פגומים לתוך פה פגום כזה, על ידי זה, לא די שאין דבורי התורה מאירים לו בבחינת מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה, פתח פיך ויאירו דבריך. רק אדרבא גם התורה עצמה כביכול נתגשם ונתחשך שם מפיו. על כן חוס וחמול עלינו מעתה על כל פנים, ומלטה נפשנו מעוון הגדלות, וזכנו שלא נרדוף עוד אחר כבוד עצמנו חס ושלום, רק אדרבא נזכה למעט בכבוד עצמנו ולהרבות בכבוד המקום, ויתעלה ויתגדל ויתגלה כבודך על ידנו, ועל ידי זה נזכה לפה קדוש ולדבר דבורים המאירים בבחינת והארץ האירה מכבודו. ונזכה לעסוק הרבה בתורה בכל יום, ולדבר דברי התורה בפה מלא, כמו שנאמר, כי חיים הם למוצאיהם, ודרשו רבותינו זכרונם לברכה, למוציאיהם בפה. ונזכה שהדבורים יאירו לנו לכל המקומות שצריכים לעשות תשובה עד שנזכה לעשות תשובת המשקל ממש. ונזכה לילך ממדרגה למדרגה עד אשר נצא משפלות ופחיתות מדרגתינו עתה, עד שאנו בבחינת רגלין ומשולים לעפר ממש. אבל על ידי הדבורים המאירים, נזכה לתשובה שלימה, ולצאת ממדרגתינו הפחותה, ולבוא לתבונות התורה לעומקה:

רבונו של עולם. אתה ידעת איך שגם התלמידי חכמים וגדולי ישראל אשר זיווגם הוא רק משבת לשבת, גם הם צריכים התגברות גדול וזהירות יתרה בעניין קדושת שמירת הברית. ומכל שכן האנשים הקטנים במעלה שזיווגם גם בימי החול, שהם בודאי צריכים שמירה גדולה וזהירות יתירה בעניין קדושת הזיווג ושמירת הברית וגם אתה הודעתנו גודל מעלת קדושת הזיווג של עמך בית ישראל בשרשו, עד אשר על ידי זה נעשה יחודא עילאה ויחודא תתאה, אשר כל אחד מישראל צריך שיהיה נעשה זאת על ידו. על כן חוס וחמול עלינו ברחמיך הרבים והגדולים, ושלח לנו בלבנו ובלב כל עמך בית ישראל התעוררות אמתי דקדושה. שנזכה להתעורר כולנו למקטננו ועד גדולנו לקדש עצמנו במותר לנו. ולהמשיך עלינו תוספות קדושה יתירה בכל פעם בעניין שמירת הברית וקדושת הזיווג, עד שיהיה נעשה על ידינו קדושת השני יחודים הקדושים, שהם יחודא[ה] עילאה ויחודא[ה] תתאה בשלימות. עד שעל ידי זה יתעלה ויתגדל כבודך הקדוש בשלימות, "וימלא כבוד יהוה את כל הארץ", תאיר ארץ מכבודך נגילה ונשמחה בך. ויקוים מקרא שכתוב, יהי כבוד יהוה לעולם ישמח יהוה במעשיו:

### השמטה השייך לתורה י"ד אות י"א

רבונו של עולם, זכני שלא ארצה להשתדל בשום עסק מעסקי עולם הזה רק בשביל נשמתי. וכן כל תפלותי יהיו רק בשביל שלמות תיקון נשמתי. ואפילו אלו התפילות שיסדו לנו חכמינו הראשונים זכרונם לברכה, ומפורש בהם לצרכי הגוף, כגון, ברכת רפאינו, וברך עלינו, שבתפלת שמונה עשרה, גם באלו התפילות לא תהיה כונתי אלא בשביל רפואת נשמתי ופרנסתה ושלמותה. ואאמין ואדע באמת, כי כאשר יתתקן ברוחניות ממילא יתתקן גם בגשמיות, ואזכה ממילא לקבל על ידי זה גם כל ההשפעות וטובות וברכות הנצרכים לי גם בגשמיות. וזכני להאמין בך באמת ובאמונה שלימה שאתה טוב לכל, היינו לכל הדברים הנצרכים להאדם, הן רפואה או פרנסה וכל כיוצא בזה, מכל אשר יחסר לו להאדם, אתה טוב לכל, למלאות לו כל משאלותיו ומחסוריו, כאשר יתפלל לפניך עליהם באמת ברחמים ותחנונים. ונזכה שיהיה כל השתדלותנו רק אחר השם יתברך, ועל כל אשר יצטרך לנו נתפלל רק לפניך תתברך ברחמים ותחנונים ולא נרדוף אחר תחבולות רבות, כי מה לנו להשתדל אחריהם אשר על פי רוב אי אפשר וקשה מאד להשיגם, כגון, הסמים הצריכים לרפואה, וכן בעניין פרנסה וכיוצא. הלא טוב לנו לבקש ולהתחנן על הכל, רק לפניך תתברך, אשר אתה בנמצא תמיד וקרוב אלינו מאד כמו שכתוב, כי מי גוי גדול אשר לו אלהים קרובים אלי כיהוה אלהינו בכל קראינו אליו. ואתה יכול למלאות כל משאלותינו בסבה קלה וקרובה מאד, כי ממך יתברך לא יפלא כל דבר, ועל ידי זה יהיה כל השתדלותינו רק להרבות בתפילה ובתחנונים תמיד, ונזכה להתפלל בכונה גדולה תמיד, עד אשר על ידי זה יהיה נמשך שלום הכללי, שלום בכל העולמות, ויתקרבו כל העולמות לשלימותן. וכן יהיה נמשך שלום בין כל הברואים, שכל הברואים ירחמו זה על זה ויהיה שלום ביניהם, ועל ידי זה ממילא תמשיך חסדיך ורחמיך על כל הברואים, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה כל המרחם על הבריות מרחמין עליו מן השמים. ויקויים מקרא שכתוב, טוב יהוה לכל ורחמיו על כל מעשיו:

### השמטה השייך לתורה י"ט

אנא נורא וקדוש, זכנו למדת היראה בשלימות, ונזכה להתיירא ולהתפחד מפניך תמיד באמת ובלב שלם. ונזכה לקיים מקרא שכתוב, את יהוה אלהיך תירא וכו'. ועל ידי זה נזכה לתקן בשלימות את הדיבור, עד שכל דיבורנו יהיה בקדושה שלימה בבחינת שלימות לשון הקודש, כאשר הודעתנו על ידי חכמיך הקדושים זכרונם לברכה, שעיקר התיקון של לשון הקודש תולה ביראת יהוה היא אוצרו. רבונו של עולם, אתה הודעתנו, שעיקר כל החרפות ובזיונות ובושות נמשכין רק מפגם הברית, כי זהו החרפה הגדולה שבכל החרפות, וכמו שאמרו חכמינו זכרונם לברכה, אין בושת אלא במקום עריין. על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו מעתה על כל פנים להנצל מהחרפה ובושה הזאת, וזכני לכבוד דקדושה ולשלימות לשון הקודש, עד שנזכה שיתרבה ויתגדל כבודך הגדול, על ידי הדבורים שלנו שיהיו בבחינת שלימות לשון הקודש:

### השמטה השייך לתורה כ'

רבונו של עולם, זכנו להתקרב להצדיק האמת והחכם האמת שבדור, שהוא בחינת זקן היושב בישיבה ודורש ברבים, וזוכה להמשיך בכל פעם חדושי תורה אמתיים מהלב העליון עם כל התקונים הנצרכים לזה, וקודם הדרוש הוא מקשר עצמו עם הנפשות של כל העומדים שם ובאים לשמוע ממנו דבר יהוה, ושופך לבו כמים נוכח פני יהוה, בהתקשרות עם נשמותיהם, וברחמים ותחנונים דיקא, ואף על פי שנתעורר אז המטה עוז והכח וזכות הנפלא שיש לו להחכם הנזכר לעיל, על ידי מצוות ומעשים טובים שלו וזכות עבודתו הקדושה שעובד יהוה כל ימיו ביראה ואהבה אמתיית ובהתלהבות נפלא ובזריזות גדול ובחשק נמרץ ונפלא, אף על פי כן, כל זה אינו מעורר, כי אם להכניע הרע שבעדה ולהוציא אותם מתחת רשות הסטרא אחרא ולהכניס אותם תחת רשות הקדושה, אבל לפני השם יתברך עומד בשעת תפלתו כדל וכרש ואינו תולה בזכות עצמו כלל, ומבקש רק ברחמים ותחנונים ובהתקשרות עם נשמות השומעים, כדי שיהיה תפילתו בחינת תפילת הרבים ואז לא ימאסו בתפילתו, כמו שכתוב, הן אל כביר ולא ימאס. ועל ידי תפילה כזאת שהיא בחינת תפלת רבים, על ידי זה נתוסף קדושה יתרה למעלה גם כן, ועל ידי זה משפיע הלב העליון חדושי תורה ביותר: רבונו של עולם, זכני שאהיה גם כן בכלל הקבוץ הקדוש של אותם האנשים המתקבצים לשמוע חדושי תורה מפי חכם וזקן יושב בישיבה כזה. ועל ידי זה לא די שאזכה שיוכנע ויתבטל הרשעות והרע שבי על ידי הטוב שבחכם הדורש, אף גם שיהיה גם לי חלק בהחדושי תורה שימשיך אז, מאחר שיקשר עצמו בתפילתו קודם הדרוש עם נשמות השומעים, וממילא תוכלל גם נשמתי עמהם ויהיה גם לי חלק בהקדושה יתרה שיתוסף אז למעלה על ידי תפילת החכם הזה. כאשר גלית לנו, שכל מה שהתפילה היא בהתקשרות עם נפשות רבות ביותר, על ידי זה נתוסף הקדושה למעלה ביותר, כמו שכתוב, ואתה קדוש יושב תהלות ישראל. ועל ידי זה נתעורר הלב העליון להשפיע חדושי תורה ביותר: רבונו של עולם, חוס וחמול עלינו וזכנו לבוא לכל מה שביקשנו מלפניך, וזכנו להתקרב להזקן יושב בישיבה, שעוסק להמשיך חדושי תורה בכל התקונים הנפלאים הנצרכים לזה, עד שנזכה על ידי זה בעצמנו גם כן לדבורים חמים דקדושה ולחדושין דאורייתא אמתיים:

### השמטה השייך לתורה כ"א אות יד

אנא מלך רחום וחנון, זכני להיות ענו שפל וסבלן ולא יחרה אפי על בזיוני, ולא אכעוס לעולם על שום דבר, שזה גם כן בחינת קדושת החוטם, וזכני לקדש פי ועיני ואזני כל כך, עד שימושך עלי איזה בחינת הארה והתנוצצות דקדושה מקדושת משה רבנו עליו השלום, המלובש בכל אבר מישראל וזכה לרוח הקודש, רוח נבואה במדרגה נפלאה מאד, עד שנאמר בו, פה אל פה אדבר בו. ונאמר בו, ותמונת יהוה יביט. ונאמר בו, בכל ביתי נאמן הוא. ועל ידי זה אזכה במדרגתי השפלה מאד, גם כן לאיזה התנוצצות דקדושה שיש בו מבחינת רוח הקודש שהוא בחינת רוח חכמה הבא מקודש. ואזכה על כל פנים, בשעה שאני עוסק בתורה ותפילה, שתמשיך עלי הארה והתנוצצות אלקות בלבי באמת, עד שיהיה בזה איזה בחינה כל שהוא מבחינת "ותמונת יהוה יביט", ואזכה לקיים בתמידות מקרא שכתוב, שויתי יהוה לנגדי תמיד. ואזכה להיות דבוק בך לעולם, בפרט בשעת התפילה אזכה להתפלל לפניך בדבקות גדול, ותהיה תפלתי שגורה בפי, עד שיהיו דבורי התפלה שלי בבחינת רוח הקודש, רוח נבואה. ואזכה לדבר עמך ולשפוך שיחי לפניך, כאשר ידבר איש אל רעהו פנים בפנים ופה אל פה. ואזכה להיות "נאמן רוח מכסה דבר". וזכנו להתקרב לצדיקי אמת שזכו לקדש את השבעת הנרות בשלימות, עד שזכו לבחינת שפע אלוקי, בחינת רוח הקודש, בחינת השגת אורות המקיפין, אור הפנים במדרגה עליונה מאד, שמרה נפשי והצילני שלא אפגום בכבודם חס ושלום ולא אסור מדבריהם ימין ושמאל, והצילני מכל מיני חרפות ובושות הבאים על אלו הפוגמים בקדושת שבעת הנרות. בקדושת אור הפנים חס ושלום, בפרט על ידי שפוגמים חס ושלום בכבוד חכמים אמתיים, שזכו בשלימות לקדושת שבעת הנרות והמשכת אור הפנים בעולם:

#### אות ט"ו

רבונו של עולם, אתה רמזת לנו על ידי חכמיך הקדושים זכרונם לברכה, שעיקר יצירת האדם ולידתו וביאתו לעולם הזה, וכניסתו לחופה עם בת זוגו, וחיוב הולדת הבנים, הכל הוא רק בשביל להמשיך שכל הפנים בעולם, שהוא המשכת אור הדעת האמת, לידע בידיעת אלקותך תתברך. בידיעה נפלאה וקדושה הנמשכת מבחינת שפע אלוקי, רוח הקודש, אורות המקיפין, אור הפנים, וזה כל עיקר עבודת האדם בעולם הזה. ועל ידי זה זוכה כל אחד כפי עבודתו. שאחר הסתלקותו תעלה נשמתו לאור הפנים. אך, גם אז אחר הסתלקותו אי אפשר לבוא לתכלית שלמותו, עד שישארו ממנו בנים בעולם הזה, שיעסקו גם הם וימשיכו שכל הפנים בעולם, וכן הוא לדורות עולם. על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו לעסוק כל ימי חיינו בתורה ועבודת יהוה באמת, ונזכה להרבות בתפילה ותחנונים ולצעוק הרבה מעומק לבנו, עד שנזכה להמשיך המוחין מהעלם אל הגילוי, מבחינת עיבור ללידה. ונזכה לקדושת שבעת הנרות בשלימות, עד שנזכה על ידי זה להמשיך המוחין מבחינת מקיפין לפנימיים, עד שנזכה להמשיך אור החכמה והמוחין דקדושה שהם בחינת שפע אלוקי, רוח הקודש, אור הפנים, לתוך פנימיות דעתנו ממש, עד שנזכה על ידי זה שנתדבק בך לעולם, ולהיות נכלל באחדותך באמת גם בחיים חיותנו בעולם הזה. ונזכה שיהיה זווגנו בקדושה גדולה, ולהוליד על ידי זה בנים קדושים וטהורים, צדיקים ותלמידי חכמים אמתיים, ונזכה לקיים מקרא שכתוב, והודעתם לבניך ולבני בניך. וכתיב, ושננתם לבניך. וכן, ולמדתם אותם את בניכם. ונזכה שישאר מאתנו השארת הדעת דקדושה גם בבנינו ויוצאי חלצינו, ונזכה לגדל את בנינו לתורה ולחופה ולמעשים טובים, ונזכה להשיאם סמוך לפרקם ולראות בנים לבנינו:

רבונו של עולם, אתה הודעת לנו בסוד מצות נשואין על ידי חופה וקדושין, שמרמז גם כן לזה שעקר הנשואין והזווג דקדושה, שהוא בשביל הולדת הבנים, הכל הוא רק בשביל להמשיך שכל הפנים בעולם, שהוא בחינת חופה, בחינת קודש. וזח בחינת שבעת ימי המשתה כנגד קדושת שבעת הנרות, שעל ידי זה זוכין להמשיך שכל הפנים הנזכר למעלה ולהכניס המקיף לפנים. על כן חוס וחמול עלינו וזכנו להשיא את בנינו סמוך לפרקן על ידי חופה וקדושין כדת משה וישראל. ונזכה לקיים מצות הכנסת כלה לחופה גם אצל אחרים, ונזכה להשיא יתומים ויתומות ובני עניים ולהכניסם לחופה ולשמוח עמהם בשמחה גדולה, ונזכה על ידי מצות הכנסת כלה לחופה, שיומשך עלינו ועל כל ישראל, ובפרט על החתן ועל הכלה ואביהם ואמם והשושבינין, ועל כל המשתדלים עמהם לשמוח בשמחתם, כולם יזכו לקבל הארה אמתיים מקדושת חופה וקדושין בשרשם, ומקדושת החופות שעתיד הקדוש ברוך הוא לעשות לצדיקים בגן עדן, ומשורש קדושת התקרבות ישראל לאביהם שבשמים, שהיה על ידי בחינת חופה וקדושין כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה. עד שנזכה על ידי זה להמשיך שכל הפנים בעולם, ונזכה להשיג אותך ולידע ממך בידיעה שלימה ואמתיית, ולהיות דבוקים בך לעולם כראוי לאיש הישראלי באמת:

#### אות ט"ז

(לסוכות)

רבונו של עולם, זכנו לישב בסוכה של לויתן, ונזכה להיות גם כן בכלל הצדיקים, שאמרו רבותינו זכרונם לברכה, עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות חופה לצדיקים בגן עדן וכל צדיק וצדיק נכוה מחופתו של חבירו. וזכנו לקבל הארה והתנוצצות אמיתי דקדושה מאורות החופות הקדושות האלו גם בעולם הזה: רבונו של עולם, אתה הודעתנו גודל הארת השגת הדעת שיתגלה לעתיד לבוא, עד שכולם ידעו את יהוה, כמו שכתוב, לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי כי מלאה הארץ דעה את יהוה כמים לים מכסים. ואפילו גוים ואומות העולם יהיה להם השגת הדעת כל כך עד שגם הם יבינו וידעו שכל הגדולה שהיה להם, והשפלות שהיה לנו בעולם הזה, הכל הוא לטובתנו, ושבאמת כל זאת הגדולה היא לנו, ולהם השפלות, מה שעכשו אי אפשר להבין כל זה. ולכאורה היא ידיעה גדולה, אף על פי כן הידיעה הזאת יהיה אצלנו ללעג ולשחוק לפי ערך ידיעתנו, כי זה הדעת שיהיה לנו אז, זה אי אפשר כעת אפילו לדבר ממנו כי הוא עכשו עדיין בבחינת מקיפין, ואף על פי כן גם בבני ישראל בעצמם, בודאי יהיה הפרש גדול בין כל צדיק וצדיק בעניין השגת הדעת, ומכל שכן בין צדיק לאיש פשוט וכשר, ומכל שכן בין צדיק לרשע חס ושלום. וגם אתה הודעתנו שכל הצרות והיסורים והגלות וכל החסרונות שיש להאדם, הכל הוא רק בחסרון הדעת, וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה, דעת חסרת מה קנית, דעת קנית מה חסרת. כי עיקר החסרון והשלימות תלוי בדעת, וכן כל הכעס ואכזריות הכל הוא רק מחמת חסרון הדעת, ועיקר הנחמה אמיתית על כל הצרות והיסורים והגלויות הכל הוא רק על ידי המשכת הדעת. על כן חוס וחמול עלינו מעתה על כל פנים, וזכנו לקשר דעתנו היטב לאור הדעת האמתי שיתגלה לעתיד לבוא, ונזכה להשתדל כל ימינו רק בעניין המשכת הדעת ולהשלים דעתנו בכל פעם ביותר, עד שנזכה על ידי זה להמתיק כל הדינים ולבטל כל מיני כעס ואכזריות ולהנצל מכל מיני צער ויסורין ולהשלים כל החסרונות, ונזכה לגאולת עולם ולראות בנחמות ציון ובשמחתה. ויקויים בנו מקרא שכתוב, אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רנה אז יאמרו בגוים הגדיל יהוה לעשות עם אלה. הגדיל יהוה לעשות עמנו היינו שמחים:

#### אות י"ז

רבונו של עולם, אתה ידעת כמה וכמה אורבים עלינו מכל צד ומצדי צדדים, והעיקר על השכל והמחשבה שהוא עיקר האדם. ובמקום שחושב השכל, שם כל האדם. על כן חוס וחמול עלינו, שמרה נפשי, והצילנו מכל מיני מחשבות פגומות ובטלות, ומכל שכן מכל מיני מחשבות רעות חס ושלום, וזכנו לחשוב רק מחשבות טובות וקדושות, ותהיה מחשבתי רודפת להשיג בכל פעם ידיעה חדשה באלוקותך תתברך. ואזכה להמשיך בכל פעם מקיפין חדשים ולהכניסם לתוך פנימיות השגת שכלי, והשכליים המקיפים יהיו בבחינת לבושים קדושים לשכלי, אשר נמשכים בשרשם מאור החשמ"ל הקדוש שהוא בגימטריא מלבו"ש, אשר ממנו בורחים כל המשחיתים. ועל ידי זה אזכה להנצל מכל אורב ומסטין הן ברוחניות הן בגשמיות. ויקויים בי מקרא שכתוב, עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון: רבונו של עולם, אתה הודעתנו, שעיקר הזמן המסוגל לזה ביותר להמשיך אורות המקיפין האלו, הוא בחודש אלול. על כן זכנו לקבל קדושת חודש אלול בזמנו כראוי, ולהשתדל בו בעניין זה ביותר, עד שאזכה גם בכל השנה לעסוק רק בזה, להמשיך בכל פעם מקיפין חדשים, ולהשיג בכל פעם השגה יתרה וידיעה חדשה בהשגת אלוקותך תתברך:

### השמטה השייך לתורה ל"א אות יז

רבונו של עולם, זכנו להתקרב להצדיק הגדול והרב האמת שבדור שהוא דומה למלאך יהוה צבאות, היינו שהוא צדיק וחסיד גדול מאד בחסידות ומעשים טובים ולמדן גדול בתורה, ואזכה לשמוע דברי תורה מפיו הקדוש, ויהיו דברי תורה שלו נעשין אצלי סם חיים, שאזכה להתעורר על ידם לתשובה שלימה ולקבל מהם דרך ישרה לעבודת יהוה באמת, כפי שורש נשמתי וכפי בחינתי ומדרגתי וזכני להיות בבחינת "נכנס בשלום ויצא בשלום" בעניין ההתקרבות להצדיק. ושמרני שלא יתלהב ליבי יותר מהמדה על ידי האור שיאיר בי הצדיק. בכדי שלא אהיה חס ושלום בבחינת "הציץ ומת הציץ ונפגע" חס ושלום. ואזכה שלא אפריד לעולם בין מעלת למוד התורה ובין מעלת הצדקות והחסידות, רק אדע באמת כי "לא המדרש הוא העיקר אלא המעשה, ותכלית תורה, תשובה ומעשים טובים". ובל אימת שאזכה לשמוע חדושי תורה מפי הצדיק האמת, לא אסתכל העיקר על החריפות שיש בדבריו, רק העיקר על אמיתת הפלגת הצדקות והחסידות וגודל היראת שמים שיש בכלל דבריו הקדושים, וכמו שדרשו רבותינו זכרונם לברכה, "יראת יהוה היא אוצרו, אי איכא יראת יהוה אין וכו'. וכל שיראת חטאו קודמת לחכמתו, חכמתו מתקימת". וזכני להרבות בלמוד התורה תמיד, וכל כונתי יהיה בשביל שאזכה על ידי זה לקיים כל מצוות התורה באהבה וביראה ובשלימות אמיתי כראוי לאיש הישראלי, ואפילו בשעת ירידה ממדרגתי חס ושלום, אזכה לחזק את עצמי ולהחיות את נפשי העיקר רק בהנקודה של יראת שמים הנשאר בי עדיין. ואזכה שיהיה כל למודי לעולם בבחינת סם חיים, עד שאזכה שעל ידי כל אותיות התורה היוצא מפי, יהיו נעשין פעולות טובות בעולם:

### השמטה השייך לתורה מ"ט

רבונו של עולם, זכני לעבוד אותך בכל לבבי כמו שכתוב, ולעבדו בכל לבבכם. ובפרט בשעת התפילה שהוא עיקר עבודה שבלב, אזכה לכוון ליבי היטב בתפילתי ולשום כל ליבי באמת על כוונת התפילה, ואזכה להתפלל לפניך בכל ליבי באמת בלי שום מחשבה זרה וחיצונה כלל. ואזכה לעסוק תמיד בעבודת התפילה באמת, ויקוים מקרא שכתוב, ואני תפילה. ותהיה תפילתי חשובה לפניך כאלו הקרבתי כל הקרבנות שבעולם, בפרט קרבן עולה שמכפר על הרהור הלב. ונזכה שעל ידי תפילתנו יהיה עליה גדולה ושלימה לשני הבתים "ביתא עילאה וביתא תתאה". ותבנה עירך במהרה בימינו, ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים, ושם נעבדך ביראה כימי עולם וכשנים קדמוניות:

רבונו של עולם, אתה לבד ידעת עומק ירידתנו ונפילתנו. ופחיתות ושפלות מדרגתנו בעת הזאת, וכמה אנו רחוקים מעבודת התפילה בשלימות בתכלית הריחוק, ועל ידי זה מתגברת הירידה והנפילה בכל פעם ביותר ברוחניות ובגשמיות. וגם אתה ידעת כמה אנו רחוקים מעצה שלימה, עד אשר נפלה עצתנו לגמרי, ובכל מה שאנו צריכים לעשות יש לנו חלוקת העצה הרבה מאד, עד אשר אנו הולכים מבולבלים ומטורפים ודעתנו וליבנו מעורבב בבלבולים הרבה בלי שיעור. על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו מעתה על כל פנים לשוב אליך בכל לבבנו, ונזכה להתפלל לפניך בכל לב עד שתחוס ותחמול עלינו ותקים לנו "את סוכת דוד הנופלת", ופרוש עלינו סוכת שלומך ותקננו בעצה טובה מלפניך והושיענו מהרה למען שמך, ויקוים מקרא שכתוב, רבות מחשבות בלב איש ועצת יהוה היא תקום. ותגאלנו גאולת עולם ותחזיר לנו מלכות בית דוד על מכונה, ויקבלו כולם עליהם את עול מלכותך, ותמלא פגימת הלבנה, ויהיה אור הלבנה כאור החמה כאור שבעת ימי בראשית, כמו שנאמר, את שני המאורות הגדולים. ויקוים בנו מקרא שכתוב, ובקשו את יהוה אלהיהם ואת דוד מלכם, אמן:

#### אות י"ט

רבונו של עולם, זכני להיות בכלל הצדיקים אמתיים אשר ליבם פתוח בחכמה, כמו שכתוב, ולבי חלל בקרבי. עד אשר על ידי זה יכולים לחדש בכל פעם מעשה בראשית ולעשות נסים ונפלאות בעולם. כי נעשה בתוך ליבם בכל פעם בחינת בריאת העולם ממש. וזכני למלאת גרונם של תלמידי חכמים אמיתיים יין המשמח, ויהיה נחשב לפניך כאלו הקרבתי נסכים על גבי המזבח וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה:

### השמטה השייך לתורה נ'

יהי רצון מלפניך יהוה אלהינו ואלהי אבותינו, שתצילנו מכל מיני חלאים רעים, ובפרט מחולי של שבירת עצמות (שקורין ברעכיניש), אשר על פי רוב בא החולאת הזה רחמנא ליצלן, מחמת קלקול המוח שבעצמות, שזה בא על ידי תאות נאוף רחמנא ליצלן, ותשלח רפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף לכל חולי עמך בית ישראל, "רפאני יהוה כי נבהלו עצמי. ונפשי נבהלה מאד ואתה יהוה עד מתי. שובה יהוה חלצה נפשי הושיעני למען חסדך". רפאנו יהוה ונרפא הושיענו ונושעה כי תהלתנו אתה:

### השמטה השייך לתורה נא

יהי רצון מלפניך יהוה אלהינו ואלהי אבותינו שתצילני מכל מיני עכירת הדמים וממרה שחורה וממותרות המרה שחורה הבאים על ידי שמדברים דבורי שקר. ותזכני לזכך את כל הדמים שלי, שיהיו כולם זכים וצחים טהורים וקדושים, עד שאזכה על ידי זה לדבר ךבורי אמת ולא יהיה בהם שום אחיזת השקר כלל:

### השמטה השייך לתורה נ"ד

אנא מלך רחום וחנון, זכני להרבות בהתבודדות ושיחה ביני לבין קוני בכל יום ויום, ואת כל אשר עם לבבי אשיחה לפניך באמת ובתמימות ובלב נשבר מאד. ובפרט בכל לילה ולילה אחר חצות לילה שאז הזמן מסוגל לזה ביותר. תזכני אז להתבודד ביני לבין קוני ולפרש כל שיחתי לפניך ולשוח עם לבבי, ולחפש ולברר הרוח טובה דהיינו הנקודות טובות שיש בי עדיין ולבררם מתוך הרוח רעה, ועל ידי זה אזכה לשמור את הזכרון דקדושה תמיד, דהיינו לזכור תמיד היטב תכלית האחרון לעולם הבא, ולחשוב תמיד על סופי ולאדבקא מחשבתי בעלמא דאתי, עד שאזכה על ידי זה לשוב בתשובה שלימה לפניך:

לחנוכה

רבונו של עולם, זכנו לקיים מצות הדלקת נר חנוכה בזמנו בשלימות, ויהיה חשוב לפניך כאלו קיימנו מצוה זאת בכל פרטיה ודקדוקיה, וכאלו כווננו כל הכוונות הקדושות הכלולין במצות הדלקת נר חנוכה, עד שנזכה על ידי זה שתמשיך עלינו הארת קדושת המוחין הקדושים משרשם העליון הקדוש בבחינת "לאמשכא משח רבות קודשא ולאדלקא בוצינא", עד שנזכה על ידי זה להגדיל דעתנו ובינתנו ולהעמיק מחשבתנו, להבין כל הרמזים הקדושים שאתה מרמז לנו בכל מחשבה דבור ומעשה. שאתה מזמין לנו בכל עת לפי האדם ולפי המקום והזמן, שבכולם אתה מרמז לנו רמזיך הקדושים להתקרב לעבודתך, ולאדבקא מחשבתנו בעלמא דאתי בפרטיות, עד שנזכה על ידי זה להעלות ולהקים בחינת רגלי הקדושה המלובשין בזה העולם בכל הדברים שבעולם:

### השמטה השייך לתורה ס'

רבונו של עולם, אתה ידעת איך שגברה עלינו השינה והתרדמה, עד אשר נסתלקו מאתנו כל המוחין דקדושה, ומחשבתנו טרודה ומבולבלת מאד בכל עת בהבלי הזמן ותחבולותיו, בפרט אחר אשר גלית לנו כי יש בני אדם שנדמה להעולם עליהם שהם עובדים את יהוה ועוסקים כל ימיהם בתורה ותפילה, ואף על פי כן הם ישנים את ימיהם, כי כל עבודתם אין להשם יתברך נחת מהם, כי נשאר כל עבודתם למטה, ואינו יכול להתרומם ולהתעלות למעלה, כי כל עבודתם היא בלא שכל וחיות דקדושה, רק בבחינת מוחין דקטנות בחינת שינה, ועל כן אינה יכולה להתעלות למעלה. ואתה ידעת כמה וכמה אנו רחוקין ממוחין ושכל וחיות דקדושה. כי גברה עלינו השינה מאד מאד, וגם אשר כל מחשבותינו אפילו בעת שאנו עוסקים קצת בעבודת יהוה, הם בבחינת קטנות דקטנות מאד, והם רק בבחינת החלומות והסבובים והדמיונות שעוברים על האדם בשעת שינה ותרדמה, על כן חוס וחמול ורחם נא עלינו מעתה על כל פנים ועוררנו משנתנו:

רבונו של עולם, אתה הודעתנו על ידי חכמיך הקדושים, שאפילו הצדיקים האמתיים העוסקים לעורר בני אדם משנתם, אבל אף על פי כן אי אפשר להם לעורר את האדם כי אם כשמתעורר תחילה מעצמו, כי צריך אתערותא דלתתא תחילה, ואתה ידעת כמה אני רחוק עדיין מאיזה התעוררות אמיתי דקדושה. על כן חוס וחמול נא עלי ושלח לי התעוררות אמיתי בליבי, שאזכה להרגיש בליבי קצת גודל התרחקותי מעבודת יהוה באמת, ועוצם הרחמנות שיש עלי ועל נפשי, עד שאזכה להתעורר בהתעוררות אמיתי לשוב אליך באמת. ויהי רצון מלפניך, שתהא תפילתי זאת וצעקתי שאני צועק אליך ומתחנן לפניך שתזכני להתעורר משנתי, דבר זה בעצמו יהיה חשוב לפניך כאלו התעוררתי כבר בהתעוררות אמיתי דקדושה מעצמי, עד שאזכה על ידי זה להתעורר משנתי באמת, על ידי הצדיקי אמת העוסקים בזה לעורר בני אדם משנתם, באופן שתהא כל עבודתי את יהוה בשכל וחיות אמיתי דקדושה באמת:

רבונו של עולם, אתה ידעת עומק נפילתנו וירידתנו בזמן הזה בדורותנו אלה. ובעונותינו הרבים גברה עלינו השינה כל כך, עד שהיא בבחינת הסטרא דמותא ממש חס ושלום, כי נתרחקנו ממך מאד ונפלנו מכל השבעים פנים לתורה, עד אשר אי אפשר להצדיקי אמת לעורר אותנו בשום פנים לתורה. ואתה הודעת לנו גודל רחמיך וחסדיך העצומים, עד אשר ברוב רחמיך וחנינותיך חמלת עלינו ושלחת לנו צדיקי אמת מופלגים במעלה גדולה כל כך. עד אשר יש להם כח לעורר אותנו משנתנו על ידי ספורי מעשיות של שנים קדמוניות, שהם בחינת עתיק. בחינת זקן, בחינת הדרת פנים, שכל השבעים פנים לתורה מקבלין חיות והידור משם, כי חנון ורחום אתה ארך אפים ורב חסד, ודייקא מגודל ירידתנו ועוצם התרחקותנו ממך מאד, נתת רשות להצדיקי אמת להשתדל עמנו ולעורר אותנו משנתנו העצומה והעמוקה מאד, על ידי ספורי מעשיות הגבוהים וקדושים נפלאים ונוראים כאלה, אשר באמת אין לנו שום תפיסה והשגה כלל בגודל נוראות קדושתם, ואחרי כל זאת עדיין לא שבנו מטעותנו, ועדיין אנחנו הוזים שוכבים אוהבים לנום, ושנתנו ותרדמותינו עמוקה מאד בלי שיעור ובלי ערך, ולא זכינו עדיין להתעוררות השינה כלל. מה נאמר ומה נדבר ומה יש לנו עוד צדקה ולזעוק עוד אל המלך. אבל אף על פי כן כבר הודעת לנו על ידי צדיקיך האמתיים שאין שום יאוש בעולם כלל, ואפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים. בפרט כי בטוחים אנחנו בכוחו של זקן. בכח הצדיקי אמת זקנים אמתיים דקדושה, אשר התחילו להשתדל עמנו ולעסוק בתיקון נפשותינו, על ידי שהמשיכו תקונים נפלאים ונוראים וגבוהים מאד, ובמסירת נפש עצום ונורא מאד, והכל בשביל הצלת נפשות מישראל, עד אשר על ידי זה תהיה לדל תקוה, כי בודאי לא יהיה יגיעם לריק חס ושלום, ובודאי יגמרו הצדיקי אמת עמנו מה שהתחילו לעסוק בתקוננו. על כן חוס וחמול נא עלינו, וזכנו מעתה על כל פנים להרגיש נעימות קדושת נפלאות נוראות התגלות הדעת שגילו לנו הצדיקי אמת, אשר השאירו לנו ברכה אחריהם על ידי תלמידיהם הקדושים ובספריהם הקדושים והנוראים מאד, עד אשר נזכה על יד זה לקבל התעוררות אמיתי דקדושה, ולהתעורר ולקום בזריזות גדול מעומק שנתנו ותרדמותינו, ולעבוד אותך באמת כל ימי חיינו עד עולם:

לראש השנה

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, זַכֵּנוּ לִשְׁמֹעַ קוֹל שׁוֹפָר בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה מִתּוֹקֵעַ הָגוּן וְכָשֵׁר, וְנִזְכֶּה לְהִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָה עַל יְדֵי הַשּׁוֹפָר. וְנִזְכֶּה לִשְׁמֹעַ כָּל הַקּוֹלוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל הַשּׁוֹפָר בִּשְׁלֵמוּת, הֵן קוֹל תְּקִיעָה הֵן קוֹל שְׁבָרִים הֵן קוֹל תְּרוּעָה, וְנִשְׁמַע הֵיטֵב וּנְקַבֵּל בְּלִבֵּנוּ קְדֻשַּׁת כָּל הַקּוֹלוֹת הַלָּלוּ, עַד שֶׁיִהְיוּ נִמְשָׁכִין עָלֵינוּ עַל יְדֵי זֶה כָּל הַתִּקּוּנִים הַלָּלוּ שֶׁהִזְכַּרְנוּ לְפָנֶיךָ, הַיְנוּ שֶׁנִּזְכֶּה לְהִתְעוֹרֵר מִשְּׁנָתֵנוּ בֶּאֱמֶת, וְלִשְׁמֹעַ הֵיטֵב כָּל הַהִתְעוֹרְרוּת שֶׁל הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים אֲמִתִּיִּים שֶׁעוֹסְקִים עִמָּנוּ לְעוֹרֵר אוֹתָנוּ מִשְּׁנָתֵנוּ. וְעַל יְדֵי זֶה נִזְכֶּה שֶׁיִּהְיוּ נִפְתָּחִים כְּלֵי הַדִּבּוּר שֶׁלָּנוּ, עַד שֶׁנִּזְכֶּה לְדַבֵּר דִּבּוּרִים קְדוֹשִׁים תָּמִיד בְּכֹחַ גָּדוֹל, וְאֵלּוּ הַדִּבּוּרִים יָבוֹאוּ לְתוֹךְ כְּלֵי הַהוֹלָדָה שֶׁהֵם בַּטְחָנֵי הַדּוֹר, וְעַל יְדֵי זֶה יִהְיֶה נַעֲשָׂה פְּקִידַת עֲקָרוֹת בָּעוֹלָם, וְתִתְגַּלֶּה יִרְאָתְךָ בָּעוֹלָם, וְנִזְכֶּה לְהַרְחִיב וּלְהַאֲרִיךְ יָמֵינוּ בְּתוֹסֶפֶת קְדֻשָּׁה יְתֵרָה בְּכָל עֵת, וִיקֻיַּם בָּנוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי יָּהּ עָנָנִי בַמֶּרְחָב יָהּ":

וּתְהֵא חֲשׁוּבָה לְפָנֶיךָ מִצְוַת תְּקִיעַת שׁוֹפָר שֶׁלָּנוּ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה כְּאִלּוּ כִּוַּנּוּ כָּל הַכַּוָּנוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁיֵּשׁ בְּמִצְוָה זוֹ, וְיַעֲלוּ כָּל תְּקִיעוֹתֵינוּ לְרָצוֹן לִפְנֵי כִּסֵּא כְבוֹדֶךָ. וְנִזְכֶּה עַל יְדֵי הַהֲבָלִים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל הַשּׁוֹפָר שֶׁהֵם בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת הַיִּרְאָה הַקְּדוֹשָׁה, לְהַכְנִיעַ עַל יְדֵי זֶה אֶת כָּל מִינֵי הֶבֶל הַיֹּפִי, וּתְקַדְּשֵׁנוּ בִּקְדֻשָּׁתְךָ הָעֶלְיוֹנָה תָּמִיד, וְתִשְׁמְרֵנוּ וְתַצִּילֵנוּ תָּמִיד מִשֶּׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, וִיקֻיַּם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי אִשָּׁה יִרְאַת יְהֹוָה הִיא תִתְהַלָּל". וְתַמְשִׁיךְ עָלֵינוּ אוֹרוֹת הַקְּדוֹשִׁים מֵאוֹר הַפָּנִים הָעֶלְיוֹן, וִיקֻיַּם מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "אַשְׁרֵי הָעָם יֹדְעֵי תְרוּעָה, יְהֹוָה, בְּאוֹר פָּנֶיךָ יְהַלֵּכוּן, הָאִירָה פָנֶיךָ עַל עַבְדֶּךָ הוֹשִׁיעֵנִי בְחַסְדֶּךָ":

### השמטה השייך לתורה ס"א

יהי רצון מלפניך יהוה אלהינו ואלוהי אבותינו, שתזכני לתקן האמונת חכמים גם אצל ההמון, על ידי שאזכה לדבר עמהם הרבה דברים המתישבים על הלב, עד שאזכה להכניס בהם אמונת חכמים בשלימות שיאמינו גם הם בכל דברי החכמים האמתיים, ולא יסורו מדבריהם ימין ושמאל. ויהיו כל הספרים הקדושים שנתחברו על ידי החכמים והצדיקים אמתיים, ואפילו על ידי סתם כשרים שבישראל, ובנויים על יסודות האמונה הקדושה וההקדמות הקדושות שקבלנו מאבותינו הצדיקים אמתיים, כל הספרים הללו וכל החדושי תורה שיש בהם וכל העצות הקדושות, ואפילו כל השיחות הקדושות הנוגעים ליראת יהוה ולעבודתו באמת, כולם יהיו יקרים וחשובים אצלנו מאד, עד שנזכה כולנו ללמוד ולהגות בהם יומם ולילה, ולקיים ככל דבריהם הקדושים הנאמרים בהם, בזריזות יתרה ואהבה גדולה וחשיבות גדולה ובאמונה שלימה, ועל ידי זה שיתרבו הספרים הקדושים של התורה הקדושה, על ידי שיתתקן אצלנו האמונת חכמים בשלימות, שזה בחינת שלימות התורה הקדושה על ידי תורה שבעל פה שכלולה מכל דברי החכמים האמתיים, על ידי זה תקבל התורה הקדושה הארה שלימה וגדולה משרשה העליון, שהוא חכמה עילאה, בחינת אבן שתיה, קדשי קדשים. והתורה הקדושה בעצמה תשפיע הארת החכמה עילאה, שהוא בחינת שכל העליון הכולל, לתוך כל החכמות והשכליים פרטיים, עד שעל ידי זה יהיו נמתקין כל הצמצומים וכל הדינים מעלינו ומעל כל עמך בית ישראל בכלליות ובפרטיות בהמתקה שלימה, ותוציא כאור משפטנו בגשמיות וברוחניות. ונזכה שיתרחב שכלנו ומוחנו ודעתנו, ונזכה שכל אחד ואחד מעמך בית ישראל יקבל הארה גדולה על ידי התורה הקדושה מבחינת החכמה עילאה שכל הכולל, לתוך נשמתו שהוא בחינת השכל פרטי, עד שנזכה על ידי זה לקבל מכל הלמודים שאנו לומדים, משפטי אמת והנהגות ישרות ונזכה לעצות טובות ישרות ושלימות בגשמיות וברוחניות ולישועה שלימה, ויקויים בנו מקרא שכתוב, ישלח עזרך מקודש ומציון יסעדך:

### השמטה השייך לתורה ס"ב

יהי רצון מלפניך יהוה אלהינו ואלוהי אבותינו, שנזכה שהאמונה בעצמה תמליץ לפניך על כל הרחוקים משלימות האמונה הקדושה, שתקרב אותם גם כן בצל כנפיך ותכניס בהם אמונה שלימה וישרה, ואל יחר אפך בהם מה שפגמו עד הנה באמונתך הקדושה. כי עיקר טעות של הרחוקים מאמונתך, הוא רק מחמת שעיקר ידיעת אלהותך אינו אלא מהגלוי על הסתום, ומחמת שבגלוי נדמה להעולם שכל הנהגת העולם הוא על פי דרך הטבע על ידי מערכת המזלות, ועל ידי זה נפלו בטעות הרבה, כל אחד לפי טעותו, עד אשר על ידי זה נתרחקו מאמונתך הקדושה, ואינם בוטחים בשמך באמת, רק עושים מהסבות והאמצעיים עיקר, כאלו חס לשלום אין אתה יכול להשפיע ולהזמין להאדם כל מה שצריך לו בלי שום סיבות ואמצעיים כלל. על כן חוס וחמול נא עלינו ועל כל הרחוקים ממך, ותשלח לנו צדיקים אמתיים שיהיה להם כח לבטל בתפילתם חיוב מערכת המזלות, ויעשו נפלאות בעולם, דברים שהם למעלה מדרך הטבע לגמרי, מעין ההנהגה שתהיה לעתיד לבוא, כמו שאמרו חכמינו זכרונם לברכה, עתידין צדיקים להחיות את המתים ושאר נפלאות. ויתבטל רצונך כביכול מפני רצונם, בבחינת "צדיק מושל יראת אלהים". הקדוש ברוך הוא גוזר וצדיק מבטל. ועל ידי זה יתודע מהגלוי על הסתום. שיש אלוה נמצא שהוא שומע תפלת הצדיק ועושה רצונו ומשדד המערכות ומבטל הטבע. ועל ידי זה יבינו הכל ממילא, כי גם הדרך הטבע שהוא ההנהגה שעל פי מערכת המזלות, מתנהג הכל רק ברצונך הקדוש ובידיעתך הנפלאה ובהשגחתך השלימה, ועל ידי זה נזכה כולנו לבטחון חזק ולאמונה שלימה:

### השמטה השייך לתורה ס"ד

רבונו של עולם, זכנו לאמונת חכמים בשלימות, ולא יבלבל אותנו כלל המחלוקת שיש לפעמים ביניהם, ונזכה לידע ולהאמין באמונה שלימה כי כל הדברים שכל אחד מהם מדבר, הכל הוא רק בשביל בריאת העולמות, כי התלמידי חכמים אמתיים בוראים עולמות על ידי דבריהם, ודווקא על ידי המחלוקת שביניהם לפעמים, והם נחלקים זה מזה, וכל אחד מושך עצמו לצד אחר, על ידי זה נעשה ביניהם בחינת חלל הפנוי, שהוא בחינת צמצום האור לצדדין, שבו נבראו העולמות על ידי הדיבור, ותתן להם שכל ודעת וחכמה אמתיית שידעו איך לדבר וכמה לדבר, ויהיו נזהרים שלא לדבר יותר מדאי, רק כפי הצורך לבריאת העולמות, בכדי שלא יהיו דבריהם בבחינת רבוי האור הגורם שבירת כלים, שמזה נמשך בחינת התהוות הקליפות, חס ושלום. ותמשיך עלינו בחינת שתיקה דקדושה, שלא נכנס בעניין המחלוקת שבין החכמים בשום שכל ואותיות ודבורים, ובשום טוען ונטען כלל אפילו במחשבה בעלמא, כי כבר גילית לנו שבבחינת החלל הפנוי אין שם שום בחינת אותיות ודבורים, ואי אפשר לכנוס לשם רק בבחינת שתיקה שהוא למעלה מהדיבור. על כן חוס וחמול עלינו וזכנו לבחינת שתיקה כזאת, עד שעל ידי זה נזכה לגדל כל ימינו ומדותינו, שזה בעצמו גם כן בחינת בריאת העולמות, בין החכמים דייקא, היינו שדוקא על ידי שנחלקים החכמים זה מזה, וכל אחד מושך עצמו לצד אחר, עד שנדמה להעולם כאילו יש מחלוקת ממש ביניהם, חס ושלום, ואנחנו נזכה להאמין שכל דבריהם הוא רק בשביל בריאת העולמות, והמדות הקדושות. ונזכה לשמוע ולקבל מכולם דברי אלהים חיים, עד שנזכה על ידי זה לגדל ימינו ומדותינו מקטנות לגדלות, עד שיהיה בבחינת בריאת עולמות ממש:

רבונו של עולם, אתה הודעתנו שכל חכמה וחכמה שבעולם יש לה זמר וניגון מיוחד, וכן כל אמונה ואמונה יש לה זמר וניגון מיוחד. על כן חוס וחמול נא עלינו, ותצילנו שלא נשמע לעולם שום זמר וניגון המיוחד לאיזה חכמה חיצונה, בפרט לאיזה חכמה של אפיקורסות או של איזה אמונה כוזביית חס ושלום:

### השמטה השייך לתורה ס"ט

יהי רצון מלפניך יהוה אלהינו ואלוהי אבותינו, שאזכה להיות ענו ושפל בעיני תמיד באמת, ועל ידי זה תשמרני ותהיה בעזרי תמיד שלא יוכל שום אדם להוציאני ולדחות אותי ממקומי ולקפח פרנסתי חס ושלום. ותשמרני שלא ארד לפרנסת חברי, כי אתה הודעתנו חומר העוון של היורד לפרנסת חברו שהוא כאלו בא על אשתו חס לשלום. ותעזרני שלא אפגום חס לשלום, בבחינת הענוה ושפלות של חברי, וכן שלא יוכל שום אדם בעולם לפגום בבחינת הענוה ושפלות שלי:

### השמטה השייך לתורה ר"ו

רבונו של עולם, כבר הזהרתנו וזרזתנו על ידי חכמיך הקדושים להזדרז ולשוב בתשובה שלימה לפניך בבחרותי, בעת שאני נער ורך ועול ימים ועדיין לא נתעיתי כל כך בהדרכים הנבוכים, וגם לא שכחתי עדיין את קולך הקדוש שאתה קורא ומכריז אלי בכל פעם לשוב אליך. ועתה מה אעשה, אחרי אשר לא שמעתי בקול מורי ורבותי והזקנתי בחטאי כל כך, וכמעט אשר שכחתי את קול קריאתך וקול התורה והמצוות, אשר מכריזין וקוראין לפני תמיד לשוב מדרכי הנבוכים, ואיני שומע ומכיר בקולם כלל. אבל אף על פי כן כבר הודעתנו, כי אין שום יאוש בעולם כלל, ועדיין יש תקוה, כי אתה חושב מחשבות לבלתי ידח ממך אפילו מי שנידח כבר לגמרי חס ושלום, ואתה חושב מחשבות לקרבו אליך, כי לא תחפוץ במות המת, כי אם בשוב רשע מדרכו וחיה, ועד יום מותו תחכה לו, אם תשוב מיד תקבלו. ואני רואה ומביט מרחוק עוצם רחמיך וחסדיך הרבים עלי גם עתה, כי גם עד זקנה ושיבה אל תעזבני, ואתה חושב מרחוק להטיב אחריתי, ואתה קורא אותי ומרמז לי ברמזיך הקדושים בכל פעם גם עכשיו, לרחם עלי מעתה על כל פנים ולעזוב דרכי הרע ומחשבותי המגונות ולשוב אליך ותרחמני. ולפעמים אתה קורא אותי בקריאה ממש על ידי צדיקיך הקדושים, שמוכיחין אותי בתוכחה מגולה מאהבה מסתרת. וכמה פעמים אין מספר אשר הסברת לי פנים והראית לי דרכי טובך ורחמיך הגדולים עלי. נודה לך ונספר תהילתך על ניסיך שבכל יום עימנו ועל נפלאותיך וטובותיך שבכל עת. ואפילו אם לפעמים אתה בועט בי ומכה אותי ביסורים חס ושלום, גם זה הוא ברחמים וחסדים גדולים והכל לטובתי. בכדי למרק עוונותי ולהזכירני לשוב בתשובה שלימה לפניך. וגם ידעתי כי גם התורה והמצוות עדיין מכריזין וקוראין לפני בכל פעם ומעוררין את לבבי לשוב אליך. ואם כי לא זכיתי עדיין לשמוע בקולם ולקיים דבריהם, אבל על כל פנים יודע אני ומבין מכל זה, כי עדיין לא נתיאשת ממני חס ושלום מלקרבני אליך. על כן כל עוד נשמתי בי. אזעק ואשוע אליך, שתמהר לבקש אותי להחזירני אליך, כל זמן שלא שכחתי עדיין לגמרי חס ושלום את קול התורה והמצוות, ותשמע ותקבל תפילתי זאת בזכות דוד המלך עליו השלום, שהיה צדיק גדול ונורא מאד, וכן שארי הצדיקים הקדושים שהיו אחריו והם צעקו אליך "תעיתי כשה אובד בקש עבדך כי מצוותיך לא שכחתי". בזכותם וכוחם הגדול חוס וחמול גם על צאן אובדות ונפשות הנדחות כמוני היום. ואזכה גם כן להיות בכלל האבדות המתבקשות על בעליהן, ותבקש אחרי עד שתמצאני, ותחזרני בתשובה שלימה לפניך:

### השמטה השייך לתורה ע"ב

רבונו של עולם, אתה הודעתנו שלפעמים גם בעניין ההתקרבות עצמו להשם יתברך, יש יצר הרע גדול, כי לפעמים רבוי ההתלהבות חוץ מהמדה ולמעלה הרבה ממדרגתו הוא מצד יצר הרע, בבחינת האזהרה שהוזהרו ישראל בשעת קבלת התורה לבלי להרוס את גבולם כמו שכתוב, פן יהרסו לעלות אל יהוה וכו'. על כן חוס וחמול נא עלי והצילני גם מבחינת היצר הרע הזה, רק אזכה לעת עתה להתקרב אליך ולעשות רצונך באמת כפי בחינתי ומדרגתי, ואזכה לעלות ממדרגה למדרגה בכל פעם בעבודת יהוה, עד שאזכה לעבוד אותך באמת כראוי לאיש הישראלי:

### השמטה השייך לתורה קל"ה

רבונו של עולם, זכני ליראה את שמך באמת ובלב שלם. ויקויים בי מקרא שכתוב, עקב ענוה יראת יהוה. ותזכני לחזור בתשובה שלימה לפניך על ידי הארת קדושת יום טוב, כי כבר גילית לנו שהימים טובים הם ימי דין, ימי תשובה. ועל ידי זה אזכה לתקן כל הפגמים שפגמתי בבחינת המלכות דקדושה על ידי עוונותי ופשעי העצומים, עד אשר על ידי זה גרמתי בחינת נפילה, כביכול, לבחינת המלכות דקדושה, והתגברו על ידי זה הארבע מלכויות דסטרא אחרא, בפרט קליפת עמלק ימח שמו, שהוא כלליות כולם, כמו שכתוב, ראשית גוים עמלק. על כן חוס וחמול נא עלי להחזירני בתשובה שלימה לפניך, ועל ידי זה אזכה שתעלה המלכות דקדושה מנפילתה ויתבטלו כל הארבע מלכויות דסטרא אחרא, בפרט מלכות עמלק ימח שמו וזכרו. וזכני להתקרב ולהתקשר באמת לצדיקי אמת, אשר הם עוסקים בזה להעלות את המלכות מבין הקליפות והסטרא אחרא רחמנא ליצלן, עד אשר על ידי זה זכו הם בעצמם לבחינת מלכות, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: מאן מלכי, רבנן. ועל ידיהם נעשה עיקר קדושת יום טוב, שהוא להעלות בחינת המלכות דקדושה מבין הקליפות ולבטל כל הכח והממשלה של הארבע מלכויות דסטרא אחרא, ועל כן על ידי התקשרות לצדיקי אמת, אולי אזכה אני השפל והגרוע והפחות והנמוך מאד לקבל גם כן קדושת יום טוב, עד שאזכה לענוה באמת וליראה אמתיית דקדושה ולתשובה שלימה ולגאולה קרובה, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה, גדולה תשובה שמקרבת את הגאולה. "קרבה אל נפשי גאלה למען אויבי פדני. ריבה ריבי וגאלני לאמרתך חייני":

### השמטה השייך לתורה ה' ליקוטי תנינא לראש השנה

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, זַכֵּנוּ לִהְיוֹת בִּכְלַל הַקִּבּוּץ הַקָּדוֹשׁ שֶׁמִתְקַבְּצִין בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה אֶל הַצַּדִּיק וְהָרַב הָאֱמֶת עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה, שֶׁאָז עִקַּר זְמַן הַקִּבּוּץ. וְנִזְכֶּה עַל יְדֵי זֶה לְקַבֵּל קְדֻשַּׁת הַמֹּחִין בִּשְׁלֵמוּת מֵהָרַב הָאֱמֶת, וְיִהְיֶה לָנוּ חֵלֶק גַּם בְּתִקּוּן וְהִתְחַדְּשׁוּת הַמֹּחִין הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל הָרַב הָאֱמֶת עַצְמוֹ עַל יְדֵי קִבּוּץ הַתַּלְמִידִים אֵלָיו, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: וּמִתַּלְמִידַי יוֹתֵר מִכֻּלָּם. וְנִזְכֶּה שֶׁעַל יְדֵי הַקִּבּוּץ שֶׁל הַתַּלְמִידִים אֶל הָרַב וְהַצַּדִּיק הָאֱמֶת עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה, יִתְתַּקְנוּ כָּל הַחֲמִשָּׁה חוּשִׁים שֶׁל הַמֹּחַ. ועל ידי שנזכה לראות אור פניו הקדושים של הרב האמת, בבחינת "והיו עיניך רואות את מוריך", על ידי זה יתתקן חוש הראות ויומשך עליו קדושה גדולה משרשו העליון. ועל ידי שנזכה לשמוע דברי תורה ומוסר מהרב האמת, יתתקן חוש השמיעה שלנו. וְעַל יְדֵי הַטִּרְחוֹת וְהַיְּגִיעוֹת שֶׁיֵּשׁ לְכָל אֶחָד, עַל יְדֵי זֶה יִתְתַּקֵּן חוּשׁ הָרֵיחַ, וִיקֻיַּם בָּנוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "אַף חָכְמָתִי עָמְדָה לִּי", וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: חָכְמָתִי שֶׁבְּאַף עָמְדָה לִי, דְּהַיְנוּ עַל יְדֵי טִרְחוֹת וִיגִיעוֹת, כִּי אִי אֶפְשָׁר לְקַבֵּל מֵהָרַב כִּי אִם עַל יְדֵי טִרְחוֹת וִיגִיעוֹת. וְעַל יְדֵי מַה שֶּׁנִּזְכֶּה לִטְעֹם טַעַם מְתִיקוּת אִמְרֵי נֹעַם שֶׁל הָרַב, עַל יְדֵי זֶה יִתְתַּקֵּן חוּשׁ הַטַּעַם, וְעַל יְדֵי הַהוֹצָאוֹת שֶׁיֵּשׁ לְכָל אֶחָד שֶׁמּוֹצִיא מָמוֹנוֹ וִיגִיעַ כַּפּוֹ בִּשְׁבִיל לָבֹא לְהַצַּדִּיק הָאֱמֶת, עַל יְדֵי זֶה יִתְתַּקֵּן חוּשׁ הַמִּשּׁוּשׁ:

וְעַל יְדֵי תִּקּוּן הַחֲמִשָּׁה חוּשִׁים שֶׁל הַמֹּחַ עַל יְדֵי קִבּוּץ הַתַּלְמִידִים אֶל הָרַב עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה, עַל יְדֵי זֶה יִהְיֶה נִמְשַׁךְ הֶאָרָה גְּדוֹלָה וִיתֵרָה גַּם עַל תִּקּוּן הַחֲמִשָּׁה חוּשִׁים שֶׁל הַמֹּחַ שֶׁנִּמְשַׁךְ עַל יְדֵי קְדֻשַּׁת רֹאשׁ הַשָּׁנָה. וְכֵן עַל יְדֵי קְדֻשַּׁת רֹאשׁ הַשָּׁנָה, יִהְיֶה נִמְשַׁךְ הֶאָרָה גְּדוֹלָה וִיתֵרָה עַל עִנְיַן תִּקּוּן הַחֲמִשָּׁה חוּשִׁים שֶׁנִּתְתַּקְנִים עַל יְדֵי קִבּוּץ הַתַּלְמִידִים עַל הָרַב הָאֱמֶת, וְיָאִירוּ כָּל הַתִּקּוּנִים הָאֵלּוּ זֶה בָּזֶה וִיחַזְּקוּ זֶה אֶת זֶה וְיֻכְלְלוּ זֶה בָּזֶה, עַד אֲשֶׁר עַל יְדֵי כָּל זֶה נִזְכֶּה לְתִקּוּן הַמֹּחִין הַקְּדוֹשִׁים בִּשְׁלֵמוּת, גַּם הַחוֹתָם דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהוּא בְּחִינַת תְּפִלִּין יִתְתַּקֵּן גַּם עַל יְדֵי קִבּוּץ הַתַּלְמִידִים אֶל הָרַב הָאֱמֶת, בִּבְחִינַת: "חֲתוֹם תּוֹרָה בְּלִמֻּדָי":

#### אות ה

[רבונו של עולם, זכנו וחגור עלינו את החרב הגאוה דקדושה, ולזכור בכל פעם מה שאמר לנו משה רבנו עליו השלום, אשריך ישראל מי כמוך עם נושע ביהוה מגן עזרך ואשר חרב גאותך ויכחשו אויביך לך ואתה על במותינו תדרוך ועל ידי זה נזכה להתגבר על תאוות ניאוף ולגרש ולבטל מאתנו כל ההרהורים והמחשבות רעות הרוצים להתגבר עלינו על ידי התאווה הזאת, ונזכה לקיים מקרא שכתוב, חגור חרבך על ירך גבור הודך והדרך. ונזכה להנצל מגאוה דסטרא אחרא שעל ידי זה מתגבר תאוות ניאוף בעולם, כמו שכתוב, ואשה איש נפש יקרה תצוד:]

### השמטה השייך לתורה ז' לקוטי תנינא לחנוכה

רבונו של עולם, זכני לקיים מצות הדלקת נר חנוכה בשמן, ועל ידי זה תמשיך עלינו הארה גדולה מהשי"ן עי"ן נהורין של אור הפנים שהם אורות המקיפים העליונים שהם בחינת אור הפנים, ויקויים בנו מקרא שכתוב, יאר יהוה פניו אליך ויחנך. ותזמין לנו פרנסתנו ברווח ובקדושה גדולה, באופן שבתוך אכילתנו ופרנסתנו יהיה בחינת התגלות אורות המקיפין שהם בחינת אור הפנים, ויקויים מקרא שכתוב, להצהיל פנים משמן ולחם לבב אנוש יסעד:

רבונו של עולם, עזרנו שנהיה רגילים לעיין ולדבר בכל עת מהחדושי תורה אמתיים שנתחדשו על ידי חכמיך הקדושים, ובכל עת שנעיין ונדבר מאיזה חידוש שחידש החכם האמת, אזי תיפול עלינו יראה ופחד גדול, על ידי שתבוא המלכות דקדושה, כביכול, שהוא מקור היראה, להמשיך ולקבל הפרנסה מהים החכמה שנתגלה על ידי זה החכם האמת. ועל ידי זה תתעורר גם כן היראה של זה החכם בעצמו שחידש זה החידוש, שעל ידי זה היו דבריו נשמעין ונתקיימו לדורות עולם. ועל ידי כל זה תיפול גם עלינו יראה ופחד גדול מלפניך בכל עת שנעיין ונדבר מאלו החדושים הקדושים:

תם ונשלם
