# אדר

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1410/205/

יום ה' פרשת 'תרומה' (ב' אדר א') הייתי אצל ר' משה לורעסמאן, וגם הלכתי אחר כך לדודי, ונודע לי....

בערב הלכתי עם ר' ישראל לר' נחמן לורעסמאן. ר' ישראל כתב מכתב בשבילי לברדיטשוב וגם לאבי נ"י לקבץ ממון בשבילי, וגם כתב מכתב לארץ ישראל כשאזכה לבא שמה - לקרבני שם.

רבונו של עולם! זכני לבא לארץ ישראל חיש קל מהרה, עוד קדם פורים.

שבת קדש פרשת 'תרומה' (ד' אדר א') אכלתי אצל ר' משה לורעסמאן נ"י. קבלתי מכתב מברדיטשוב.

יום א' פרשת 'תצוה' (ה' אדר א'): ר' נחמן לורעסמאן בא להקלויז והודיע לנו שה'גובערנאטערסקי פאס' (הדרכון המחוזי) שלנו בא מקיעב (מקייב) וביום ג' נקבלו; הלואי שנזכה במהרה לבא לארץ ישראל. בערב הייתי אצל דודי, ואצל ר' משה לורעסמאן ור' נחמן לורעסמאן, ר' משה כתב מכתב לברדיטשוב לר' שמחה שיבא לאומאן.

יום ב' (ו' אדר א'): הייתי עם ר' ישראל נ"י אצל דודי ואצל ר' נחמן, ור' משה - לקבץ מעות בשביל נסיעתי. ר' משה כהן ור' אבא קבצו בשבילי שלשה רבל כסף, ואני מכין את עצמי לנסע לאדעסס (לאודסה).

ה' יתברך יולכני בדרך האמת והטוב והישר, ולהביאני לשלום מהרה לארץ ישראל, ולהיות עוד קדם חג הפסח בעיר הקדש ירושלים תבנה ותכונן. רבונו של עולם! זכני, זכני בזכות רבנו הקדוש.

יום ג' (ז' אדר א'): ר' יעקב סופר לא קבל עדין את ה'גובערנאטערסקי פאשפרט' (הדרכון המחוזי), בערב הלכתי 'זיך גיזעגענען' (להיפרד ולומר שלום) עם כל אנשי שלומנו.

דודתי נתנה לי 2.50 רבל כסף, ר' יצחק איזיק נ"י 1.50, ר' משה לורעסמאן 50 קאפיקות, ר' חיים 30 קאפיקות, ר' פנחס חתן ר' אייזיק 15, צירל אשת ר' משה לורעסמאן קבצה בשבילי 1.06.

יום ד' (ח' אדר א'): ר' ישראל נ"י הכין בשבילי כמה מכתבים לאדעס (אודסה) ולסטאמבול (איסטנבול) - לקרבני בכל מקום שאבא; ואני מכין את עצמי לנסע לאדעס (לאודסה). ר' יעקב הלך לר' נחמן לורעסמאן עבור ה'פאשפרט' (דרכון) ולא קבל עדין. הלכתי לדודי, ונתנה לי דודתי 1.25.

יום ה' (ט' אדר א') נחלשתי; היום אחד עשר שבועות שאני בפה.

יום ו' (י' אדר א') הרב ר' יעקב הלך עבור ה'פאשפרט' (דרכון) ולא קבל עדין.

שבת קדש פרשת 'תצוה' (י"א אדר א') אכלתי אצל ר' אבא נ"י, הייתי חלש מאד.

יום א' פרשת 'תשא' (י"ב אדר א') הייתי על ציון רבנו הקדוש. גם היום אנכי חלש, בערב לנתי אצל דודי.

יום ב' (י"ג אדר א') ר' יעקב הלך לקבל את ה'פאשפרט' (דרכון) ולא קבל.

יום ג' (י"ד אדר א') בערב קבל הרב ר' יעקב נ"י תהלה לאל את ה'פאשפרט' (דרכון). הייתי אצל דודי ונתן לי 1.60; יש לי מעות 12.50 רבל כסף.

יום ד' פרשת 'תשא' (ט"ו אדר א') בבקר נסעתי ברוך ה' לאדעס (אודסה), ומתחלה הייתי על ציון רבנו הקדוש, איך האב זיך מיט יעדען געזעגענט (נפרדתי מכל אחד ואחד). ור' ישראל נ"י לוה אותי ל'מסלת הברזל' (תחנת רכבת), ונתן לי הבגד העליון שלו שקורין (טיליפף), וגם המצנפת של ימות החרף שלו, ונסעתי בעצמי לאדעס (לאודסה). ור' משה מצפת ור' שמחה על ידי איזה מקרה נסעו לעת ערב בשעה ארבע. לא היה לי נסיעה טובה לאדעס (לאודסה), כי הייתי חלש מאד.

בערב בשעה שמונה באתי ברוך ה' לשלום לאדעס (אודסה), וה' יתברך הזמין לי אכסניה טובה אצל ר' לוי 'דעם קרימין'.

בבקר התפללתי בה'רימעסלינער בית הכנסת' (בית הכנסת של בעלי המלאכה\אמנים), וקבלתי שלום מר' ישראל לנדא ור' נתן גרינבארג מאנשי שלומנו, גם הלכתי במקוה שם.

אחר כך הלכתי להבית המדרש הגדול, ונתתי מכתב להרב ר' גרשון לובארסקי מר' ישראל קארדאנער, ונתן לי עשרה קאפיקות על סעדת שחרית, ואכלתי אצל ר' לוי.

ואחר כך הלכתי לר' ישראל וואלאדערסקי מאנשי שלומנו, ומצאתי שם ידידנו ר' שמחה ור' משה. ואנחנו הבאנו כל החפצים שלנו לר' ישעיה בן יעקב פארבער (הצבע). בערב שתינו שם תה ודברנו מרבנו הקדוש.

שבת קדש (י"ח אדר א') אכלתי בהבית הכנסת של ר' יעקב דייטש.

ליל שבת קדש ברוך ה' רקדנו אצל ר' ישעיה פארבער, גם ביום השבת אחר סעדת שחרית היינו אצל ר' גרשון, ורקדנו שם והיינו בשמחה.

מוצאי שבת קדש אכלנו אצל ר' ישעיה, והיינו ברוך ה' בשמחה.

יום א' (י"ט אדר א') היינו אצל ר' גרשון נ"י אני ור' שמחה, וקבלנו שם מכתב מר' ישראל קארדאנער.

יום ב' (כ' אדר א') היינו במקוה, ומשם הלכנו לר' גרשון ובשר אותנו שקבץ עבורנו חמשה עשר רבל כסף, גם היינו אצל ר' מרדכי ווערלינסקי ונתן לנו אחד רבל כסף.

בערב היינו אצל ר' צבי ליניעצקי וקבל אותנו בכבוד גדול, ואכלנו שם סעדת ערבית, והיינו שם בשמחה מאד, ונתן לנו שלשה רבל כסף. גם בביתו קבצתי עוד 1.30, אחר כך הלכנו לאכסניה שלנו.

יום ג' פרשת 'ויקהל' (כ"א אדר א') בבקר התפללנו בהבית כנסת אצל ר' ישעיה, אחר כך הלכנו להבית הכנסת ד'ראמעסלינער' (בית הכנסת של בעלי המלאכה\אמנים), ונתתי את ה'פאשפרט' (דרכון) שלי לר' נתן גרינבערג שילך לה'טערקישען קאנסליר' (לקונסול הטורקי) לחתם אותו, ואת ה'פאשפרט' (דרכון) של ר' שמחה לקח בנו של ר' ישראל לאנדינער (לנדא) לחתם אותו אצל הקאנסליר (הקונסול).

אחר כך הלכנו לר' גרשון לובארסקי ואכלנו שם סעדת שחרית, ומשם הלכנו לה'ווארשיווער' ושתינו שם תה, ונתן לנו אחד רבל כסף, ודברנו שם קצת מרבנו הקדוש. ומשם הלכנו לר' גרשון ואכלנו שם סעדת צהרים, והיינו בשמחה.

מר' גרשון הלכנו לר' ישראל לנדא, וקבל ר' שמחה את ה'פאשפרט' (הדרכון), כי הקאנסליר (הקונסול) חתם אותו, ואת ה'פאשפרט' (הדרכון) שלי לא רצה הקאנסליר (הקונסול) לחתם, וגדל היסורים שהיו לי אז אי אפשר לשער כלל. והלכנו לאכסניה שלנו.

יום ד' בבקר פרשת 'ויקהל' (כ"ב אדר א') התפללנו בהבית הכנסת אשר אצל אכסניה שלנו, אחר כך הלכתי למצא איש שילך להקאנסליר (הקונסול) לחתם את ה'פאשפרט' (הדרכון) שלי, ומצאתי שם בבית הכנסת איש אחד, והלכתי עמו להקאנסליר (לקונסול), ותהלה לאל הקאנסליר (הקונסול) חתם אותו, אך קדם שחתם היה לי יסורים גדולים מאד אשר אי אפשר לשער כלל; אחר כך הלכתי לאכסניה שלנו.

יום ה' (כ"ג אדר א') בבקר התפללנו, אחר כך הלכנו למקוה, ומשם הלכתי עם ר' משה מצפת לה'אגענטסטווע' (סוכן נסיעות), ולקחתי שלשה ביליעטען (כרטיסים) ל'קושטאנטינא-סטנבול' עבור שנים עשר רבל כסף.

אחר כך הלכנו לאכסניה שלנו לכתב מכתב לר' ישראל קארדונער ולאבי נ"י.

יום ו' (כ"ד אדר א') היינו אצל ר' נתן גרינבערג, ונתן לנו שלשה קאפלישען (כובעים). אחר כך הלכנו להרב, ונתן לנו מכתב לסטאמבול לה'חכם פאשי' (הרב הראשי). אחר כך היינו אצל ר' גרשון ואכלתי שם.

שבת קדש פרשת 'ויקהל' (כ"ה אדר א') אכלתי בהבית הכנסת של ר' יעקב דייטש

בסעדה שלישית היינו אצל ר' גרשון, והיינו בשמחה מאד גם רקדנו בהבית המדרש הגדול, אין מיר האבען זיך געזעגענט עם ר' גרשון באהבה גדולה, ולוה אותנו.

יום א' פרשת 'פקודי' (כ"ו אדר א') שעה עשרה (10:00) שנת תר"ס, זכינו לעלות על הספינה בלי שום פחדים; ה' יתברך יוליכני לשלום לבא במהרה לארץ ישראל.

בעזרת ה' יתברך היה לנו נסיעה טובה.

יום ב' פרשת 'פקודי' (כ"ז אדר א') שעה אחת (13:00), ברוך ה' באנו לשלום לקהלת קדש סטאנבול. והלכנו לה'קערטשער' בית הכנסת - לר' שלמה מיזיס, וקבל אותנו בכבוד גדול.

יום ג' פרשת 'פקודי' (כ"ח אדר א') התפללנו בה'קערטשער' בית הכנסת, ואכלנו סעדת שחרית אצל ר' שלמה מיזיס.

אחר כך הלכתי עם ר' משה להפאסט (דואר), לשלח מכתב לאבי נ"י ולר' ישראל נ"י.

בצהרים נסענו בספינה ל'גאסקאנזשוק', להחכם פאשי שיושב שמה, ואמר לנו לבא למחר. והלכנו משם להבית הכנסת של הספרדים שקוראין אותה 'קהל קדוש', והתפללנו שם, ונתנו לנו שם מקום ללון ולאכל.

בבקר (יום ד, כ"ט אדר א') התפללנו שם, והלכנו להחכם פאשי ונתן לנו מכתב.

והלכנו להגבאי של בית הכנסת, ונתן לנו בערך 60 קאפיקות.

אחר כך הלכנו עם המכתב ל'דאכאמאמא' ולא מצאנו שם איש.

והלכנו משם ל'חדר פאשא', וישבנו שם אצל ה'קהל קדוש' בחוץ, להמתין על הגבאי.

ברוך ה' ישבנו בשמחה גדולה, והאויר טוב מאד, ה' יתברך גדול ומהלל מאד ולגדלתו אין חקר, ואין לשער כלל הטובות והחסדים שעשה עמדי מתחלה ועד סוף, כן יושיעני שאזכה לבא לשלום במהרה לארץ ישראל.

אחר כך בא הגבאי וקבל אותנו בכבוד גדול, והתפללנו שם מנחה. אחר המנחה נתן לנו הגבאי 1.20 רבל כסף.

והלכנו עוד הפעם ל'דאכאמאמא' והתפללנו שם ערבית, ונתנו לנו שם מקום טוב ללון, וגם סעדת לילה נתנו לנו.

יום ה' פרשת 'פקודי' - ראש חדש 'אדר שני' (ל' אדר א') התפללנו שם, והשמש לקח הכתב (המלצה) מאתנו מ'החכם פאשי', וקבץ בשבילנו שנים עשר טאליר וחצי.

אחר כך נסענו לאכסניה שלנו ואכלנו שם.

אחר כך הלכנו ל'קראטשעסמע' ונתנו לנו שם 40 קאפיקות, ושם לקחו אותנו להפאליציע (משטרה) והיה לנו קצת פחד, אך לא עשו לנו שום דבר, והיינו שם קצת ואחר כך הניחו אותנו.

והלכנו ל'אטאטיע', וזכינו להיות על ציון הרב הצדיק המפרסם וכו' מורנו הרב ר' נפתלי כ"ץ זצוק"ל.

ומשמה הלכנו לה'קהל קדוש' אשר שמה, ונתנו לנו שמה 60 קאפיקות, והתפללנו שמה מנחה. ומשם הלכנו לאכסניה שלנו.

בבקר יום ו' פרשת 'פקודי' (א' אדר ב') זכיתי עם ר' משה לברך על המלך (הסולטן), כי בכל יום ו' יכולים לראותו.

שבת קדש פרשת ('ויקרא') (פקודי) (ב' אדר ב') אכלנו אצל ר' שלמה מיזיס, ורקדנו שם, בפרט בסעדה שלישית.

יום א' פרשת 'ויקרא' (ג' אדר ב') נסענו ל'באלאט', וקבצנו שם עד 2.60 רבל כסף. ומשם נסענו ל'חזקיה', ולנו ב'פרי פאשא'.

בבקר (יום ב, ד' אדר ב') הלכנו לה'קהל קדוש מאיאר', והנחנו הכתב של החכם פאשא, וקבצנו שלוש עשר גרוש. ומשם הלכנו למקום אחר, ונתנו לנו 1.20 רבל כסף. והלכנו משם ל'פרי פאשא', ונתנו לנו 1.20.

ומשם הלכנו לאכסניה שלנו ואכלנו סעדת בקר, ואחר כך הלכנו להגבאי של ה'קערטשער שוהל' על חתנה, והיינו ברוך ה' בשמחה.

יום ג' פרשת 'ויקרא' (ה' אדר ב') הלכנו להקאנסליר (לקונסול) ונתן לנו צעטליך (מסמכים) שנלך לקח 'טיסקירע' (ויזה), והלכנו לאכסניה שלנו.

יום ה' פרשת 'ויקרא' (ז' אדר ב') הלכתי עם ר' משה ל'לאנדא', ושלמנו לו שבעה 'מיזשידיס' עבור שלשה ביליעטען (כרטיסים) ליפו.

יום ו' פרשת 'ויקרא' (ח' אדר ב') ר' שלמה מיזיס הלך עבורנו לקבץ מכנסים, נעלים ושאר בגדים וכו', וגם חמותו של ר' שלמה נתנה לי מטפחות ופוזמקאות (גרביים).

אי אפשר לשער כלל איך מכבדים אותנו פה בכבוד גדול.

שבת קדש פרשת ('צו') (ויקרא) (ט' אדר ב') אכלנו אצל ר' שלמה מיזיס.

קבלתי היום קארטיל (גלויה) מאומאן מר' ישראל קארדאנער נ"י.

גם ר' שלמה עשה עבורנו 'טיסקירס' (ויזות), ואנחנו מכינים עצמנו לנסע לארץ ישראל.

מוצאי שבת קדש: עתה אני כתב מכתב לאבי נ"י ולר' ישראל (קרדונר).

יום א' פרשת 'צו' (י' אדר ב') בבקר זכינו לעלות על הספינה (המפליגה) ל'בירות' (לבנון), ותכף התחילה הספינה ללכת. כל היום היה הים שקט מאד, בערב באנו לעיר קטנה ועמדה הספינה כמה שעות.

יום ב' פרשת 'צו' (י"א אדר ב') בבקר באנו לעיר קטנה, והספינה עמדה שמה כמה שעות. גם היום ברוך ה' הים שקט ויש רוח טוב מאד.

יום ג' (י"ב אדר ב') בבקר באנו לאזמיר, אנכי ור' משה נכנסנו להעיר, פעם ראשונה שראינו גמלים, וקנינו שם מאכלים על הספינה (צידה לדרך).

לעת ערב נסעה הספינה מאזמיר.

יום ד' פרשת 'צו' (י"ג אדר ב') 'תענית אסתר': תהלה לאל גם היום הים שקט והרוח טוב מאד. לעת ערב באנו לעיר 'ראדיש' (רודוס, יוון).

קראנו את המגלה על הספינה, והיינו בשמחה, גם רקדנו.

יום ו' פרשת 'צו' (ט"ו אדר ב') בבקר באנו לעיר 'מערסין' (מרסין, טורקיה), אבל מחמת שהיה רוח סערה לא עמדה הספינה שמה; הים סוער מאד וגשם גדול הולך, וזה שתי לילות שהצרכנו לישן על הגשם.

לעת ערב באנו לעיר 'סקאנדיראנא' (איסקנדרון, טורקיה), הספינה עמדה שמה כל הלילה וכל יום השבת קדש (ט"ז אדר ב'), תהלה לאל הים שקט והרוח יפה מאד, לעת ערב נסענו משם.

יום א' פרשת 'שמיני' (י"ז אדר ב') בבקר באנו לעיר 'סקלודקיע' (לאטקיה, סוריה). בשעה שלוש באנו ל'טריפאלי' (טריפולי, לבנון), ועמדנו שם עד חצי הלילה.

יום ב' (י"ח אדר ב') בבקר באנו ברוך ה' לשלום ל'בירות' (לבנון), ושלחנו לקרא לר' יעקב רובנשטיין נ"י ובא, ותכף הלך להקאנסליר (לקונסול).

ואחר שתי שעות בא ר' יעקב ולקח אותנו מהספינה לביתו, והצרכנו לשלם בה'גאמאריק' נאפ‍אלין וחצי עם אחד טירקישע לירע (לירה טורקית).

אכלנו אצל ר' יעקב, ואחר כך כתבתי מכתב לאבי נ"י ולר' ישראל, הלכתי עם ר' משה להפאסט (דואר) לשלח את המכתבים.

סעדת ערב אכלנו אצל ר' יעקב, והיינו בשמחה מאד.

בבקר (יום ג, י"ט אדר ב') התפללנו שם, ואכלנו סעדת שחרית שם; גם שכרנו ערבי עם חמורים שיוליכנו לעת ערב ל'מיטעללע' (למטולה) – קאלאניע (מושבה) ראשונה של ארץ ישראל, עבור חמשה מיזשידעס.

בצהרים אכלנו אצל ר' יעקב הנ"ל.

לעת ערב לא בא עדין ה'מיקער' (החמר) כי היה גשם גדול, ובא יום ד' פרשת 'שמיני' (כ' אדר ב').

בבקר התפללנו, ור' יעקב ראבינשטיין לוה אותנו עד סוף העיר.

רכבנו כל היום על החמורים, וכמה שעות ירד גשם. לעת ערב באנו לעיר צידון, לנו שם.

בשעה שנים קדם אור הבקר נסענו משם, לעת ערב באנו ברוך ה' לשלום ל'מוטעללע'; תהלה לאל בעד חסדו וטובו שעשה עמדי עד היום, לנו אצל איש אחד.

יום ו' פרשת 'שמיני' (כ"ב אדר ב') התפללתי, והייתי על ברית מילה. אחר כך הלכנו למרחץ.

שבת קדש (כ"ג אדר ב') אכלתי אצל איש אחד שמו ר' אליעזר – בכבוד גדול, כי הוא גם כן מרוסלאנד (רוסיה).

גם יום א' (כ"ד אדר ב') הייתי אצל ר' אליעזר הנ"ל. (ב)יום הלכתי להתפלל להבית הכנסת, גם אכלתי שם סעדת בקר. בצהרים אכלנו אצל הרב, בערב הייתי בבית הכנסת.

יום ג' פרשת 'תזריע' (כ"ו אדר ב') התפללנו, ואחר התפלה שכר הגבאי עבורנו 'מוקיר' (חמר), ונסענו משם. וברוך ה' היה לנו נסיעה טובה, רק גשם ירד כמה שעות.

לעת ערב באנו ברוך ה' לשלום ל'ראש פנה', קאלאניע (מושבה) סמוך לעיר הקדש צפת (ת"ו) תבנה ותכונן. נתאכסנו אצל ר' אליעזר שמיט.

בבקר התפללנו בבית הכנסת דשם; איש אחד קרא אותנו אצלו לשתות קאפע (קפה), ואכלנו שם.

כל היום היינו אצל ר' אליעזר הנ"ל. לעת ערב הלכנו להבית הכנסת, והתפללנו שם מנחה ומעריב. בערב אכלנו אצל ר' אליעזר הנ"ל, ונתנו לנו שם מקום טוב ללון.

יום ה' פרשת 'תזריע' (כ"ח אדר ב'), כל היום היינו גם כן אצל ר' אליעזר הנ"ל, אכלנו שם.

יום ו' (כ"ט אדר ב') ידידנו ר' שמחה נ"י נכנס לצפת תבנה ותכונן, ואני נשארתי פה.

גם שבת קדש אכלתי אצל ר' אליעזר בכבוד גדול כל היום, וסעדה שלישית ומלוה מלכה.

יום א' פרשת 'מצורע' (ב' ניסן) התפללתי בהבית הכנסת, אחר כך הלכתי לר' אליעזר הנ"ל ושתיתי שם קאפע (קפה). כל היום כלו הייתי אצלו, וגם יום ב' הייתי אצלו בכבוד גדול באכילה ושתיה וכו'.

יום ב' (ג' ניסן) הסב ה' בנפלאותיו הגדולים כי מארץ רוסלאנד (רוסיה) בא ספרדי אחד עם בני ביתו לכאן לנסע ירושלימה, ואמרתי זאת לר' אליעזר שאסע עמהם ירושלימה, ונראה לו גם כן הדבר הזה שנסע ירושלימה דרך הקאלאניעס (המושבות). ור' אליעזר נתן לי שני מזשידעס, וה'מיקער' (החמר) שבראש הפנה הלך לשכר עבורנו 'מיקער' עם חמורים לנסע ירושלימה, אך לא בא עדין מוקער כל היום כלו. בערב הייתי אצל ר' אליעזר.

יום ג' (ד' ניסן) בבקר שכרו 'מיקער' (חמר) בשבילי עבור ארבעה 'מזשידעס', ונתתי לו אחד 'מזשידע' מעות קדימה (אדרויף).

יום ד' פרשת 'מצורע' (ה' ניסן) בצהרים בא ה'מיקער'; פרסתי בשלום כל אחד ואחד באהבה גדולה, בפרט עם ר' אליעזר שעשה עמדי חסד כזה. גם נתן לי בעד נסיעתי עוד 'מזשידע' אחד, וגם צידה לדרך, וברוך ה' יצאנו מ'ראש פנה' עם הספרדים לנסע ירושלימה.

לעת ערב באנו ברוך ה' לשלום לעיר הקדש טבריה תבנה ותכונן – לאכסניה; כבר אכלתי, ואני עיף עכשו.

בבקר (יום ה, ו' ניסן) יצאנו מטבריה, ה'פאגאדא' (המזג אוויר) תהלה לאל יפה מאד. ונסענו אצל קבר ר' מאיר בעל הנס, ואצל חמי טבריה.

בצהרים באנו לעיר 'בית שען' (בית שאן) הנקרא בלשון ערבי 'ביסאן'.

לעת ערב באנו למקום ערביים יושבי אהלים, ולנו שם בשדה; בלילה ירד מעט גשם.

בבקר (יום ו, ז' ניסן) התפללנו, ואחר כך נסענו; עד עתה נסענו אצל חוף הים, ועתה אנחנו נוסעים בדרך אחר.

בצהרים נסענו אצל עיר הקדש שכם תבנה ותכונן, ואצל קבר יוסף הצדיק זכותו יגן עלינו.

לעת ערב באנו לכפר אחד על שבת קדש (ח' ניסן), והיינו שבת קדש בכפר 'חאווארע' (חווארה) אצל ערבי אחד.

מוצאי שבת קדש נסענו משם כמה שעות, ולנו בכפר אחד.

יום א' פרשת 'אחרי' (ט' ניסן) בצהרים באנו ברוך ה' לשלום לעיר הקדש ירושלים תבנה ותכונן. לנתי ב'הווארשווער מדרש' (בית המדרש של יוצאי וורשא). תכף בבואי הלכתי להכתל המערבי.

יום ב' פרשת 'אחרי' (י' ניסן) התפללתי שמה, ואחד מן המדרש - ר' חיים חייקל, פדה מן 'מיקער' (חמר) את החפצים שלי. בצהרים כתבתי מכתב לאבי נ"י. מנחה וערבית התפללתי אצל כתל המערבי, ולנתי בהמדרש.

יום ג' (י"א ניסן) בבקר התפללתי בהמדרש, והיום כתבתי מכתב לר' ישראל קארדונער, ועכשו אני אצל כתל המערבי. התפללתי שם מנחה וערבית, ולנתי בהמדרש.

יום ד' (י"ב ניסן) התפללתי בהמדרש, מנחה אצל כתל מערבי.

יום ה' (י"ג ניסן) ידידנו הרב ר' שמחה בא היום מצפת ת"ו. התפללתי בהמדרש, ואכלתי אצל ר' יעקב זעמלינסקי.

לקחתי אחד ראטיל (רוטל) מצות עם פתקא מהכולל, ועתה אנחנו רוצים לילך להכתל מערבי. התפללנו שם מנחה וערבית אצל כתל המערבי.

יום ו' 'ערב פסח' (י"ד ניסן) אנחנו מבערים עכשו את החמץ. תהלה לאל זכיתי להיות ערב פסח אצל כתל המערבי ולומר שם 'הקרבן פסח'.

קדם שבאתי ירושלימה הייתי בשמחה מאד, ותכף כשבאתי הייתי בעצבות גדול מאד עד ערב פסח, אך ידידנו ר' שלמה וועקסלער נ"י נחם אותי, ואמר לי דאיתא בספר מי שבא לארץ ישראל נופל מכל המדרגות.

יום ראשון של פסח (ט"ו ניסן) אכלתי אצל ר' שלמה נ"י (וקסלר) והייתי בשמחה. תהלה לאל כל חג הפסח היינו בשמחה מאד ורקדנו הרבה, בפרט שביעי של פסח ושבת קדש פרשת 'אחרי', אלו שני ימים אכלתי אצל ר' אברהם מחברון, והיינו שם בשמחה, וגם רקדנו מחמת שמחה.

יום א' (כ"ג ניסן) למדתי היום בהבית המדרש גמרא ופוסקים, מנחה וערבית התפללתי אצל כתל המערבי. בערב הלכתי לר' שלמה (וקסלר) נ"י, כי יש שדוך בשבילי.

יום ב' (כ"ד ניסן) הלכתי למקוה כבכל יום והתפללתי, אחר כך כתבתי מכתב לברדיטשוב, וכתבתי כל היום. וגם אני רוצה לכתב מכתב לקיעב (קייב) ולאומאן עבור מעות. מנחה וערבית התפללתי אצל כתל המערבי.

יום ג' פרשת 'קדושים' (כ"ה ניסן) שלחתי מכתב לאבי נ"י ולר' ישראל (קרדונר) נ"י.

יום ה' (כ"ז ניסן) זכינו להיות על קבר רחל אמנו, אני ור' שמחה (מברדיטשוב) ור' נתן (נכד מוהרנ"ת) ור' יעקב (זעמלינסקי) ובאנו לעת ערב לירושלים, והלכתי להתפלל ערבית לכתל המערבי, ומנחה התפללנו על קבר רחל אמנו.

ערב שבת קדש (יום ו, כ"ח ניסן) הלכתי למקוה, והתפללתי בהמדרש. סעדת שחרית אכלנו אצל ר' יעקב. התפללנו מנחה וקבלנו שבת קדש אצל כתל המערבי.

שבת קדש פרשת 'קדושים' (כ"ט ניסן) הייתי אצל ר' אברהם מחברון, בצהרים היינו אצל ר' שלמה (וקסלר) ולמדנו שם 'לקוטי מוהר"ן', והיינו בשמחה, גם רקדנו. סעדה שלישית אכלנו אצל ר' בנימין פישילס.

יום א' פרשת 'אמור' א' דראש חדש (אייר, ל' ניסן) הלכתי למקוה והתפללתי בהמדרש; הלואי שאזכה לשמחה, כי אנכי בעצבות.

כל השבוע הייתי אצל ר' יעקב (זעמלינסקי) ואכלתי שם.

ב' דראש חדש (יום ב, א' אייר) אכלתי אצל ר' יוסף הירש, וכל השבוע התפללתי מנחה וערבית אצל כתל המערבי.

יום ה' פרשת 'אמור' (ד' אייר) התחלתי ללמד בהישיבה אצל ר' יצחק מתמיד. אחר כך הלכתי לר' אפרים לביתו ואכלתי שם, ודבר שדוך בשבילי עם בתו של ר' צבי כהן, וגם הייתי שם, וגם ר' יעקב (זעמלינסקי) ור' נתן נכד מוהרנ"ת זצוק"ל היו שם אצל המחתן.

שבת קדש פרשת 'אמור' (ו' אייר) הייתי אצל ר' אפרים הלומד בהישיבה אצל ר' יצחק מתמיד, למדנו שם גמרא.

בצהרים היינו אצל ר' צבי כהן הנ"ל, נתקשרתי בשדוך עם בתו של ר' צבי כהן, בלילה עשינו קבלת קנין; יהי רצון שיהיה בשעה מצלחת. היה לי יאהר צייט, אמרתי שם קדיש. ואחר כך הלך עמי ר' אפרים להרב ר' יעקב (זעמלינסקי).

בבקר (יום א', ז' אייר) התפללתי בהמדרש, ואחר כך הלכתי לישיבת 'תורת חיים' ולמדתי שם כל היום, ומנחה וערבית התפללתי אצל כתל המערבי.

יום ג' פרשת 'בהר' (ט' אייר) כל היום כלו למדתי בהישיבה, בערב היה 'התנאים' שלי בשעה מצלחת. אנשי שלומנו היו על התנאים שלי – ר' שמחה ור' יעקב ור' נתן נכד של מוהרנ"ת ז"ל. נתתי מתנה להכלה על חצי לי"פ, ולי נתנו מתנה אחד לי"פ.

יום ד' (י' אייר) כל היום למדתי בהישיבה. בערב כתבתי מכתב לאבי נ"י ולר' ישראל קארדאנער ולאנשי שלומנו לברדיטשוב.

יום ה' (י"א אייר) הלכתי לשתות קאפע לגיסי ר' יעקב. כל היום למדתי בהישיבה, בצהרים הייתי אצל ר' יעקב (זעמלינסקי) והביאו לי "שעון". מנחה התפללתי אצל כתל המערבי.

יום ו' (י"ב אייר) שלחתי את המכתבים, למדתי מעט בהישיבה, מנחה התפללתי אצל כתל המערבי, וגם קבלתי שם שבת קדש עם גיסי ר' ליב.

יום א' פרשת 'בחקתי' (י"ד אייר) התפללתי בהמדרש, ולמדתי בהישיבה; בערב כתבתי מכתב לסטאנבול (לאיסטנבול).

יום ב' (ט"ו אייר) שתיתי קאפע אצל ר' יעקב (גיסו), למדתי בהישיבה, מנחה וערבית התפללתי אצל כתל המערבי, וקבלתי מכתב מאומאן מר' ישראל (קרדונר); הלכתי עם ר' אפרים להכולל.

שבת קדש פרשת 'בחקתי' (כ' אייר) הייתי אצל גיסי ר' יעקב (סופר), למדנו שם משניות וגמרא.

יום א' פרשת 'במדבר' (כ"א אייר) שתיתי קאפע אצל גיסי ר' יעקב (סופר) כמקדם. מסרתי מכתב לאבי נ"י עם אשת ר' סענדיר מזאוואד מסעלצער וואלסיר (מהמפעל של מי סודה).

כל השבוע למדתי בהישיבה, ובכל יום אני הולך להתפלל מנחה וערבית להכתל המערבי.

יום ד' (כ"ד אייר) תהלה לאל קבלתי מכתב מאבי וגם מר' שמעריל.

(שבת קודש, כ"ז אייר) פרשת 'במדבר' תר"ס פה עיר הקדש ירושלים תבנה ותכונן, הייתי אצל ר' יעקב סופר.

יום א' פרשת 'נשא' (כ"ח אייר) נתתי לחיט לתפר לי שני ראקין (חליפות). כל השבוע למדתי בהישיבה.

שבת קדש פרשת 'נשא' וגם 'חג השבועות' (ה-ו סיון) הייתי אצל גיסי ר' יעקב (סופר), וגם כל המחתנים היו שם. ואחר כך היינו אצל ר' ליב (גיסו), ומשם הלכנו למלכות בית דוד (קבר דוד המלך).

יום ב' (ז' סיון) כל היום למדתי בהישיבה, מנחה וערבית התפללתי אצל כתל המערבי.

יום ג' (ח' סיון) בבקר אחר התפלה הייתי אצל ר' יעקב כמקדם, אחר כך הלכתי להישיבה. בצהרים אכלתי אצל ר' יוסף צבי.

כל השבוע למדתי בהישיבה; ה' יתברך יעזרני על הוצאות החתנה, לעת עתה אין בידי לפורטה אפלו שוה פרוטה.

שבת קדש פרשת 'בהעלותך' (י"ב סיון) הייתי אצל ר' יעקב.

פרשת 'שלח': לעת עתה אין שום חדשות, כל השבוע למדתי בהישיבה.

יום ה' (י"ז סיון) היה אצלי 'תנאים' האחרונים, המחתן נתן לי מן הנדן חמשה לי"פ על בגדים. החתנה תהיה אם ירצה ה' ראש חדש תמוז.

יום ו' (י"ח סיון) כתבתי מכתב לאבי נ"י.

שבת קדש פרשת 'שלח' (י"ט סיון) אכלתי אצל ר' יעקב, התפללנו על חרבת ר' יהודה החסיד.

יום א' (כ' סיון) כתבתי חמשה מכתבים: לאבי נ"י, ולאנשי שלומנו לברדיטשוב, ולאומאן, ולקיעב.

יום ב' (כ"א סיון) קנינו מלבושים בשבילי.

יום ד' (כ"ג סיון) נתתי לר' אפרים שטר חוב על שני לי"פ, אחד לי"פ לויתי אצלו מקדם, ואחד על הצטרכות החתנה.

יום ה' (כ"ד סיון) קבלתי מכתב מאבי נ"י שהוא באומאן, ומן ר' ישראל (קרדונר) שהוא שולח לי שבעה רבל כסף. לקחתי מן החיט את הבגדים.

(מעט חסר)

יום ו' פרשת 'חקת' (ב' תמוז) בבקר התפללנו עם גיסי ר' יעקב (סופר) נ"י בהדייטשין מדרש (בית המדרש של יוצאי גרמניה). הייתי אצל כתל המערבי קדם החפה; תהלה לאל בעד חסדו וטובו שעשה עמדי עד היום.

יום ו' פרשת 'חקת' ב' תמוז שנת תר"ס, היתה החפה שלי בשכונת 'מזכרת משה' עם זוגתי דבורה בת חיה צביה.

פרשת 'בלק': כל השבוע הייתי בבית חמי, וכמעט לא יצאתי החוצה. חמי נתחיב לתת לנו שנה אחת קעסט, וגם שכר עבורנו חדר מיחד, ומן הנדן עשינו שאפע (ארון) עבור בגדים, ושתי מטות טובות, ועוד דברים; ה' יתברך יזכני שתהיה לי לעזר לעבודת הבורא יתברך.

שבת קדש פרשת 'בלק' (י' תמוז) הייתי עם זוגתי אצל גיסי ר' יעקב (סופר) ור' ליב.

פרשת 'פנחס': כל השבוע הייתי בהישיבה.

יום ד' (י"ד תמוז) קבלתי מכתב מאבי נ"י ומר' שמעריל.

יום ו' (ט"ז תמוז), אני כתב עתה מכתב לאבי ולאנשי שלומנו, וגם אני רוצה לכתב לאומאן.

שבת קדש פרשת 'פנחס' (י"ז תמוז) הייתי בבית חמי, בצהרים היינו אצל גיסי אלטער נ"י.

יום א' 'מטות' (י"ח תמוז) י"ז בתמוז, עד חצי היום הייתי בהישיבה; כל השבוע למדתי בהישיבה.

יום ד' (כ"א תמוז) כתבתי קארטיל (גלויה) לבירות שישלח לר' שמחה ה'גובערנאטערסקי ביכל' (דרכון מחוזי), כי ר' שמחה מכין את עצמו לנסע על ראש השנה לאומאן.

יום ו' (כ"ג תמוז) כתבתי מכתב לאבי נ"י ולאומאן באריכות, ולאנשי שלומנו לברדיטשוב באריכות.

שבת קדש 'מטות' (כ"ד תמוז) היינו בבית חמי.

פרשת 'מסעי': כל השבוע למדתי בהישיבה.

יום ה' (כ"ט תמוז) קבלתי מכתב מברדיטשוב אודות ר' יצחק קלעזמער (המנגן).

פרשת 'דברים': כל השבוע למדתי בהישיבה; לא קבלתי עדין שום מכתב תשובה על המכתבים שכתבתי קדם החפה.

יום ו' פרשת 'דברים' (ח' אב) אנכי מעתיק עתה הספר הזה (מן הכתב שכתבתי באומאן בחרף העבר) בביתי בשכונת משכנות.

פרשת 'ואתחנן': יום ב' (י"א אב) קבלתי מכתב מר' ישראל קארדאנער, וגם מכתב עם שנים עשר רבל כסף; רשמתי את עצמי להחברה 'ועד משמרת הקדש'.

פרשת 'עקב', כל השבוע למדתי בהישיבה. לא קבלתי עדין שום מכתב מאבי נ"י.

מוצאי שבת קדש 'עקב' (ליל כ"ד אב) רשמתי את עצמי להחברה 'לינת הצדק'.

יום ב' 'ראה' (כ"ה אב) קבלתי מכתב מאבי נ"י שכבר בא לאדעס עם אמי חורגתי, ומכינים את עצמם לנסע לארץ ישראל. ועתה אני כתב מכתב לקושטא (איסטנבול).

יום ה' פרשת 'ראה' (כ"ח אב) קבלתי מכתב מאבי נ"י מסטאנבול; כל השבוע למדתי בהישיבה.

יום א' פרשת 'שופטים' (א' אלול) כתבתי מכתב לאבי נ"י לסטאנבול ולבירות.

יום א' פרשת 'תצא' (ח' אלול) התחלתי לילך לבית הדפוס לר' שמואל צוקערמאן ללמד מלאכת סדור אותיות.

כל השבוע הלכתי לבית הדפוס, לא קבלתי עדין מכתב מאבי נ"י.

פרשת 'תבא' הלכתי כל השבוע לבית הדפוס.

בשבוע זאת בא אבי נ"י לבירות ולא הניחו אותו שמה, כי ר' יעקב רובנשטיין לא היה בביתו. ונסע ליפו ולא הניחו אותו שמה גם כן לירד, ונסע משם עם אמי חורגתי לפארט-סאיד (פורט סעיד) (מצרים), ואני נתודעתי (נודע לי ב) פרשת נצבים.

פרשת 'נצבים' – ימי הסליחות, אמרתי סליחות ב'מזכרת משה', כל השבוע הלכתי לבית הדפוס.

בשבוע העברה (כי תבוא) בא אבי נ"י ליפו ולא הניחוהו לירד, ונסע לפארט-סאיד.

יום ו' (כ"ז אלול) קבלתי מאבי נ"י מכתב שלא נשאר לו דבר, ושאני אשתדל להביאו על ראש השנה ירושלימה. ולא אוכל לשית עצה בנפשי מה להשיבו. גם קבלתי מכתב מר' שמשון נ"י, והייתי מהמכתב שמח מאד, רק כשקבלתי קרטיל (את הגלויה) מאבי נ"י, נהפך לי שמחתי לתוגה.

יום א' (כ"ט אלול) ערב ראש השנה הייתי אצל ר' סענדיר אשר נסע עם אבי נ"י מן סטאנבול, וכתבנו קרטיל לאבי נ"י. אחר כך הייתי עם חמי ועם גיסי אלטער אצל כתל המערבי.
