# שבט

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1410/311/

יום ב' פרשת 'בא' ראש חדש 'שבט', אכלתי אצל ר' משה לורעסמאן נ"י, ודברנו קצת מרבנו הקדוש, וגם יום ג' (ב' שבט) הייתי אצל ר' משה וכו'. כתבתי היום תפלות, וגם רקדנו היום.

יום ה' (ד' שבט): הייתי היום אצל ר' משה לורעסמאן נ"י, וגם היינו ברוך ה' היום בשמחה.

אבי נ"י בא היום לאומאן, והייתי שמח מאד, גם כתבתי היום 'לקוטי הלכות', וביותר גדלה שמחתי שאבי נ"י זכה להיות על ציון רבנו הקדוש.

יום ו' (ה' שבט): גם היום הייתי בשמחה, והייתי עם אבי נ"י על ציון רבנו הקדוש.

שבת קדש (ו' שבט) אכלתי עוד הפעם אצל האשה טובא, והייתי בשמחה מאד וגם רקדנו היום הרבה, וגם אבי נ"י רקד עמנו.

מוצאי שבת קדש היינו בשמחה, גם כתבתי היום מכתב להבחור מורנו הרב ר' יצחק מזשעזשעליב.

יום א' פרשת 'בשלח' (ז' שבט) הייתי עם אבי נ"י על ציון רבנו הקדוש, וגם רקדנו היום. בערב הייתי עם אבי נ"י אצל דודי סענדיר.

יום ב' (ח' שבט) פרשת 'בשלח' תר"ס: ידידנו ר' יעקב סופר נתן לי את 'הפאשפארט' (דרכון) שלו. אכלתי היום אצל ר' משה כהן, ודברנו קצת מרבנו הקדוש, והיינו בשמחה, גם רקדנו היום הרבה, ואבי נ"י היה על ציון רבנו הקדוש.

יום ג' (ט' שבט) היינו על ציון רבנו הקדוש, אכלנו בהקלויז, ולמדנו את ספר 'לקוטי מוהר"ן' ודברנו מרבנו הקדוש. היום באו מברדיטשוב ר' משה מצפת ור' שמחה מברדיטשוב.

יום ד' (י' שבט) אכלתי בהקלויז, ורקדנו היום הרבה, ואבי נ"י אכל אצל דודי.

בערב הלכתי עם ר' ישראל לדודי, וכתבתי עם דודי מכתב לקיעב (לקייב) שישלח לי מעות עבור הנסיעה לארץ ישראל ולעשות ה'פאשפארט' (דרכון). ואחר כך הלכתי עם ר' ישראל לר' נחמן לורעסמאן נ"י, ודברנו אודות שיעשה לי 'גובערנאטארסקי פאס' (דרכון מחוזי) על הנסיעה לארץ ישראל.

יום ה' (י"א שבט) היינו על ציון רבנו הקדוש שני פעמים, אני אכלתי בהקלויז, ואבי נ"י אצל דודי, ורקדנו היום הרבה. בערב אכלתי אצל ר' מאיר.

יום ו' (י"ב שבט): הכל בשלום, היינו על ציון רבנו הקדוש.

שבת קדש (י"ג שבט) אכלתי אצל ר' משה כהן נ"י, ואבי נ"י בהקלויז, וברוך ה' רקדנו הרבה.

מוצאי שבת קדש היינו אצל ר' משה לורעסמאן על 'תנאים', והיינו בשמחה מאד כל הלילה.

יום א' פרשת 'יתרו' (י"ד שבט) הייתי על ציון רבנו הקדוש עם אבי נ"י, והיינו בשמחה. סעדתי היום אצל ר' משה לורעסמאן, ואבי נ"י אצל דודי.

יום ב' (ט"ו בשבט) נתתי להרב ר' שמחה נ"י תשעה רבל כסף עבור 'פאשפרט' (דרכון), והוא הלך להרב ר' נחמן לורעסמאן. היינו היום בשמחה.

יום ג' (ט"ז שבט) החזיר לי ר' שמחה נ"י את 'הפאשפארט' (הדרכון) שלי, ונעשה ביחד עם ר' שמחה נ"י ור' משה מצפת נ"י - אך לא עלתה בידי.

רציתי למכר הכרים שלי, כי לא היה בידי רק תשעה רבל כסף - ואני צריך הרבה מעות.

בערב קבץ הרב ר' ישראל קרדונער עבורי עד עשרה רבל כסף, והלכנו לר' נחמן לורעסמאן נ"י לעשות 'פאשפרט' (דרכון) בשבילי. אך ישועת ה' כהרף העין, ונודע לי שאביו של ר' זאב נ"י רוצה גם כן לנסע לארץ ישראל, על כן נגמרו בדעתנו לעשות את ה'פאשפרט' (דרכון) ביחד, וגם רוצה לתן לנו שבעים רבל כסף; ה' יתברך יושיענו שיגמר הכל בכי טוב - ונזכה לבא לארץ ישראל חיש קל מהרה. היום אכלתי אצל ר' מאיר.

יום ד' פרשת 'יתרו' (י"ז שבט) דברנו עם ר' זאב, והוא מסכים לזה, ואביו נסע לטעפליק עבור 'פאשפרט' (דרכון). היינו על ציון רבנו הקדוש, ואבי נ"י הלך לדודי. בערב הייתי אצל דודי, והבטיח לי שיקבץ בשבילי כמה רבל כסף, וגם לאבי נ"י על הוצאות לברדיטשוב.

אחר כך הלכתי לר' משה לורעסמאן, אכלתי שם עם ר' שמחה, ודברתי עם ר' חיים מרבנו הקדוש, וגם ספר לי כמה ספורים, גם רקדנו שם.

יום ה' (י"ח שבט): אביו של ר' זאב מתחרט על הנסיעה. בלילה אכלתי אצל ר' מאיר, אחר כך הלכתי לדודי.

יום ו' (י"ט שבט) הייתי על ציון רבנו הקדוש עם אבי נ"י, אכלתי סעדת בקר אצל ר' אברהם נ"י.

שבת קדש פרשת 'יתרו' (כ' שבט) אכלתי אצל הרב ר' משה כהן ברוך ה', ברוך ה' היינו בשמחה, וגם רקדנו מחמת שמחה.

יום א' פרשת 'משפטים' (כ"א שבט) הלכתי לר' נחמן לורעסמאן ושלמתי לו עבור 'פאשפרט' (דרכון).

יום ב' (כ"ב שבט) הייתי אצל דודי נ"י, וכתבנו מכתב לקיעב (לקייב) לדודי שישלח לי מעות עבור הנסיעה. היום היה ר' יעקב סופר ב'אפראווע' (בפקידות העיר).

יום ג' (כ"ג שבט) ברוך ה' שלחנו את 'הפאשפרט' (דרכון) לקיעב (לקייב) שישלחו בשבילי 'גאבערנאטערסקי פאס' (דרכון מחוזי), ה' יתברך יעזרני שאזכה במהרה לנסע ולבא לארץ ישראל לשלום. וגם הייתי היום על ציון רבנו הקדוש.

בצהרים הכין את עצמו אבי נ"י לנסע לביתו: הלכתי עם אבי נ"י ל'מסלת הברזל' (תחנת רכבת), ולקחתי עבורו 'ביליעט' (קניתי כרטיס עבורו), ואבי נ"י ברוך ה' נסע לשלום לביתו.

ברוך ה' שזכיתי את אבי נ"י להיות באומאן בערך שלשה שבועות, ולהיות בכל יום על ציון רבנו הקדוש אשר הבטיחנו לעמד בעזרתנו סלה למי שיהיה על קברו הקדוש, כמבאר כל זה במקום אחר עין שם. הלואי שאזכה בזכות זה במהרה לבא לארץ ישראל. בערב אכלתי אצל ר' מאיר, ברוך ה' היינו בשמחה.

יום ד' (כ"ד שבט): היום אכלתי עם ר' ישראל נ"י והיינו בשמחה, וגם דברנו מן התכלית; ה' יתברך יזכני לבא לשלום מהרה לארץ ישראל.

יום ה' (כ"ה שבט): היום אכלתי אצל ר' משה לורעסמאן, ובערב אצל ר' מאיר, הלואי שלא יהיה לי מעכשו עוד מניעות ואזכה לקבל את ה'גאבערנאטערסקי פאשפרט' (הדרכון המחוזי) ולנסע לארץ ישראל.

יום ו' (כ"ו שבט): היום הייתי על ציון רבנו הקדוש, לעת עתה אין שום חדשות.

שבת קדש פרשת 'משפטים' (כ"ז שבט) אכלתי אצל ר' משה כהן נ"י.

יום ב' (כ"ט שבט) הייתי אצל ר' משה לורעסמאן ואצל דודי.

יום ג' (ל' שבט) כתבתי מכתב לאבי נ"י.
