# תשרי

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1410/910/

תהלה לאל ראש השנה דשנת תר"ס זכיתי להיות על ציון רבנו הקדוש פעם הראשונה ולהכלל בתוך הקבוץ הקדוש. וגם ידידי ר' מרדכי בא ערב ראש השנה לאומאן עם כל אנשי שלומנו מברדיטשוב (אנשי שלומנו שכרו להם 'וואגאן' (קרון) מיחד), וזכה גם כן להיות פעם הראשונה על ציון רבנו הקדוש.

אחר ראש השנה דשנת תר"ס נסעתי לברדיטשוב עם כל אנשי שלומנו גם כן על וואגאן (קרון) מיחד, ומברדיטשוב נסעתי לבית אבי נ"י, והייתי אצל אבי נ"י עד אחר חג הסכות.

אחר ימים טובים באתי לברדיטשוב, וקבצתי עבורי כמה 'אוראקען', ואכלתי את שלי אצל ר' שמשון נ"י, ולא נסעתי עוד על שבת קדש לאבי נ"י.

אחר כך שכרתי דירה להרב שמשון נ"י על רחוב 'ביסטריקער' אצל ר' משה קאטשער מזשעזשעליב.

והייתי אצל ר' שמשון כמה שבועות, למדנו שם, והיינו ברוך ה' בשמחה. כשקמנו בבקר, התפללנו ואכלנו סעדת שחרית, והלכנו לעיר, מתחלה הלכתי ל'אוראק' אחד, ומשמה הלכתי לה'סטאליארסקי שוהל' (בית המדרש של הנגרים) לר' שמעריל, כי גם עם תלמידיו כתבתי בכל יום. אחר כך הלכתי למקוה כי בבקר לא יכלתי לילך, ומשמה הלכתי לכתב עם תלמידי ר' שמשון נ"י, אשר למד אז בהבית הכנסת ד'סטעפיניער חסידים' (של חסידי סטפין).

ובכל יום הייתי בהקלויז שלנו (ברסלבר), למדתי שם וגם רקדנו מחמת שמחה, ודברנו מרבנו הקדוש.

אך בכל יום בבקר לא יכלתי לילך להתפלל בהקלויז שלנו, כי בית ר' שמשון נ"י היה רחוק מאד מהקלויז שלנו, רק בשבת קדש הלכנו שמה להתפלל.

ולא התפללתי אצל ר' שמעריל כמה שבועות (כי בשני מקומות התפללו אנשי שלומנו מברדיטשוב: ר' שמעריל עם עוד מאנשי שלומנו התפללו בה'סטאליארסקי שוהל', ושארי אנשי שלומנו התפללו בהקלויז שלנו), אחר התפלה הלכנו ללמד את ספר רבנו הקדוש 'לקוטי מוהר"ן' כמקדם, ורקדנו הרבה.

בעת הזאת בא לברדיטשוב אחיו של ר' שמשון נ"י, ונתקרב גם כן לאנשי שלומנו.

בחרף הזה עמדתי לעבודת הצבא, עשיתי כמה השתדלות שאצא לחפשי ולא הועיל לי שום השתדלות, ולא הועיל לי מה שאני בן יחיד לאביו נ"י. וגם הוצאתי על הנ"ל מעות הרבה, וגם כתבתי על הנ"ל כמה מכתבי בקשה (פראשעניעס) לשרי הצבא - ולא הועיל שום דבר, וכל מה שעשיתי בעסק הנ"ל הלך לי שלא כסדר: כתבתי מכתב בקשה אחד, וחתמו על המכתב בערך שלושים גוים שאני בן יחיד ואין לאבי עוד בנים ובנות, ולא הועיל שום דבר (הגם שחק קבוע שבן יחיד אינו הולך לעבודת הצבא).

יכלו המון יריעות לספר מה שעבר עלי בענין הנ"ל, כי מאת ה' היתה זאת שעל ידי זה אזכה להיות עוד כמה פעמים על ציון רבנו הקדוש, ועל ידי זה זכה גם כן אבי נ"י להיות על ציון רבנו הקדוש כמה פעמים, כי היה באומאן שלשה שבועות - 'כל מה דעביד רחמנא לטב עביד'.

קדם שעמדתי לעבודת הצבא הלכתי בכל יום להתפלל בהקלויז שלנו, והיינו בשמחה, גם רקדנו. וגם לנתי שמה כמה לילות, ובכל לילה הלכנו על ציון הרב הקדוש מברדיטשוב זצוק"ל.
