# תמוז

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1411/453/

פרשת 'חקת', ליל ד' (ב' תמוז) עבדתי היום בבית הדפוס. היום נשלם שנה מהחתנה שלי, וחמי נתן לי הכל מה שהבטיח לי מעות וקעסט (מעמד אחזקה), ועתה אני צריך לאכל משלי. אני יושב עתה בביתי; הלואי שאזכה להיות לב בשר.

פרשת 'בלק': כל השבוע עבדתי בבית הדפוס, וברוך ה' עשינו שבת קדש משלנו, וברוך ה' קניתי הכל על שבת קדש. יום ו' פרשת 'בלק' (י"א תמוז) עבדתי בהדפוס, באתי לביתי, וברוך ה' הכל היה מוכן על שבת קדש, הלכתי לטבל כבכל פעם, והלבשתי בגדי שבת, וזוגתי הדליקה הנרות פעם הראשונה בביתי, והלכתי לבית הכנסת להתפלל עם חמי.

אחר כך באתי לביתי, וזוגתי הכינה הכל על השלחן, ואמרתי 'שלום עליכם' בשמחה. ואחר כך הלכנו לחמי לברכו ב'שבת שלום' והמתנתי שם עד שעשה חמי קדוש, והלכנו לביתי, ואכלנו בשמחה. בבקר הלכתי לטבל, ואחר כך לבית הכנסת להתפלל.

כשבאתי מבית הכנסת עשיתי קדוש עם סעדת ארעי, וגם הייתי בבית חמי, ולמדתי מעט, וזוגתי ישבה בבית גם כן בשמחה ואכלה ושתתה כבכל פעם, וגם קראה ה'צאינה וראינה', וגסתי פעריל היתה אצלי, וקבלה אותה זוגתי בשמחה גדולה. ואחר כך אכלנו, ואחר כך שכבה זוגתי על המטה, ונתתי לה הסדור לברך ברכת המזון. רצוני היה מאד לילך לאבי נ"י לבקר אותו כי היה חולה, עם זוגתו, אך מחמת שלא רציתי להניח זוגתי לבדה בביתי, על כן מנעתי (נמנעתי) מלילך.

אחר כך התחילה זוגתי לגנוח, וקראתי לחמותי, ואמרה לי שהגניחות הללו הם חבלי לידה, והלכה חמותי לקרא להמילדת, ואחר תפלת ערבית הלכה חמותי לנגדי ובשרה לי שזוגתי ילדה בן, ותכף הלכתי לביתי לברכה בברכת 'מזל טוב'. אבל תכף נהפך השמחה ליגון ואנחה, המילדת אמרה לי להביא מביתה וואטע (צמר גפן), והלכתי עם חמותי להביא את הוואטע, בחזרתי שמענו מרחוק קולי קולות וצעקות גדולות שזוגתי נחלשה מאד, והלכו להביא דקטורים, והיה כל הלילה שני דקטורים, ועשו בשבילה כמה מיני רפואות. ובכינו מאד לפני ה' יתברך, וגם רצנו לכתל המערבי, ושלחנו להר הזיתים להתפלל בעדה, ובכמה בתי כנסיות התפללו כמה אנשים ונשים בעדה בקולות ובכיות, וגם הילדים מהתלמוד תורה התפללו בעדה; אבל בעוונותינו הרבים שלא הועיל שום דבר, וננעלו כל השערים אפלו 'שערי דמעה'.

יום א' פרשת פנחס י"ג תמוז נלקחה ממני זוגתי הצנועה והחסודה במעשיה הטובים, אשר כמעט לא יצאתה מפתח הבית כל היום.

אהה! כל שמחתינו נהפך ליגון ואנחה, מי ששמע בכה על הגזרה הזאת, אוי מה היה לנו! "צדיק אתה ה' וישר משפטיך", בודאי אין הקדוש ברוך הוא עביד דינא בלא דינא. רבונו של עולם! עד מתי לא תרחם את ירושלים, עד מתי נסבל כמה יסורים וגזרות רעות וחלאים רעים ומרים, "עבר קציר כלה קיץ ואנחנו לא נושענו".

רבונו של עולם! רחם עלי וחמל עלי, כמה סבות סבבת עמי חוץ לדרך הטבע עד שבאתי ירושלימה, וברוך ה' נשאתי אשה כשרה וחסודה וצנועה בכל המעלות, ושכרתי לי בית, ויש לי כל צרכי הבית כמו מי שהוא בעל הבית מכמה שנים, ועכשו לקחת ממני המתנה שנתת לי, ונשארתי עוד הפעם "כתרן בראש ההר וכנס על הגבעה".

רבונו של עולם! אני מבקש ממך בזאת הבקשה שבקש ממך השר של ים בשעה שאמרת לו לפלט המצריים, ואמר לפניך: רבונו של עולם! כלום יש עבד שנותן לו רבו מתנה, ואחר כך חוזר (מחזיר) לו העבד את המתנה?! ואני מאמין באמונה שלמה שתחזירני (שתחזיר לי) כל האבדות בכפלי כפלים, ותנחם אותי בתוך שארי אבלי ציון וירושלים, אמן כן יהי רצון.

ישבנו בבית שלי כל שבעה אני וחמי וחמותי ושרה האנא ואלטיר, ובכל יום באו כמה אנשים לנחם אותנו. שכרנו מינקת לינק את בני. כל השבוע היינו ביחד. שבת קדש (י"ט תמוז) התפללנו במשכנות, ה' יתברך ינחם אותנו.

מוצאי שבת קדש היה ה'וואך נאכט' (ליל הברית) של בני, ישבתי כמעט כל הלילה למדתי זהר הקדוש ושלחן ערוך וספרי רבנו הקדוש – לקוטי מוהר"ן ולקוטי הלכות הלכות מילה.

יום א' פרשת 'מטות מסעי' (כ' תמוז) זכיתי להכניס את בני בבריתו של אברהם אבינו עליו השלום - יהי רצון שתחזיר לי כל האבדות בגשמיות ורוחניות - וקראתי את שמו 'יצחק דב'.

יום ב' 'מטות מסעי' (כ"א תמוז) הלכתי על הר הזיתים, ואחר כך הלכתי למכר את ה'קיטיל' לשלם החובות ובשביל מינקת.

יום ג' (כ"ב תמוז) נתתי את הילד להמינקת על דייטשין פלאטץ (בתי מחסה); לא מכרנו עדין השלשלת. לעת עתה אכלתי אצל גיסי אלטיר, בדעתי לתן לו לעת עתה אחד ח"כ בשבוע, עד שיעזר לי ה' יתברך; לנתי גם כן אצל אלטיר.

יום ד' (כ"ג תמוז) שכרתי לנקות (לפנות) הבית וכל החפצים. רבונו של עולם! רחם עלי, רחם עלי. פעלתי אצל 'ועד כל הכוללים' לעזר בשביל שכר הנקה חצי לי"פ בחדש.

יום ה' (כ"ד תמוז) היינו אצל כמה מניקות, ואינו רוצה לינק בשום אפן רק אצל גיסתי שרה האנא.

הייתי היום אצל ר' דוד צבי נכד מוהרנ"ת זצוק"ל שבא ירושלימה, ונחם אותי, ודבר עמי הרבה דברים המשיבין את הנפש. לעת עתה אנכי אצל גיסי אלטיר; ה' יתברך ירחם עלי מעתה, כי לא לעולם יקצף ולא לעולם יאנף. לנתי בלילה הזה עם חמי.

שבת קדש (כ"ו תמוז) אכלתי אצל גיסי אלטיר. לעת עתה הילד אצל שרה האנא, ולא נמצא עדין שום מינקת, כי אינו רוצה לינק בשום מקום.

שבת קדש כל היום הייתי אצל גיסי ר' ליב, סעדה שלישית אכלתי אצל אלטיר. אחר הבדלה הלכתי עם חמי לשרה האנא ולנו שם, כי הילד אינו בקו הבריאה (חולה).

יום א' פרשת 'דברים' (כ"ז תמוז) התפללתי בה'ווארשווער מדרש' (בית מדרש של יוצאי וורשא), כל היום הייתי בדפוס, לעת ערב הלכתי לביתי. אכלתי אצל אלטיר, ולמדתי פרק משניות. אחר סעדת ערבית הלכתי עוד הפעם עם חמי לעיר, ולנו אצל שרה האנא.

יום ב' (כ"ח תמוז) בבקר התפללתי עוד הפעם בה'ווארשווער מדרש', ועבדתי כל היום בדפוס. הלכתי לביתי, ובאנו עוד הפעם ללון בעיר, כי הילד עדין אינו בקו הבריאה; ה' יתברך ישלח לו מהרה רפואה שלמה מן השמים, ואזכה לגדלו לתורה ולחפה ולמעשים טובים, רחם עלי אבי שבשמים.

יום ג' 'דברים' (כ"ט תמוז) עבדתי בהדפוס. ר' שמואל צוקערמאן נתן לי אחד ח"כ, ושלמתי לאלטיר עבור קעסט. בלילה לא הלכתי לעיר ללון כי חמותי הלכה; לנתי אצל אלטיר. בבקר התפללתי במזכרת משה; הלואי שלא יהיה לי עוד שום צער.
