# אלול

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1411/67/

יום ב' (ד' אלול) כתבתי מכתב לאנשי שלומנו לברדיטשוב, הייתי בבית ישראל כי שמה יושב המחתן אבי הכלה שלי – ר' ישראל בן ר' מענדיל. לעת עתה אנכי אצל ר' ישראל בנימין, שכרתי לי בית בבית ישראל.

נגמר בינינו לעשות החפה בשעה טובה ומצלחת יום ו' (ח' אלול) שבוע זאת, הגם שלא הכינו עדין הכל לצרכי החפה, ועדין לא נתנו לי מה שהבטיחו לי, אבל אין אני אעכב (אעכב) חס ושלום בשביל מעות או שאר דברים, כי מבטחני שה' יתברך ישלם הכל בכפל כפלים. אם יתנו לי המחתנים מה שהבטיחו לי - אקבל בלב טוב, ואם לא - לא אתקוטט עמהם חס ושלום, כי אני בוטח בה' שיחזר לי.

יום ד' 'תצא' (ו' אלול) לא עבדתי בדפוס, כי אנחנו מכינים להחתנה בשעה מצלחת. הייתי אצל כתל המערבי להתפלל שאאריך ימים עם האשה הזאת, ושנזכה להוליד בנים ובני בנים לארך ימים ושנים טובים, ושלא יהיה לי עוד שום צער.

יום ה' (ז' אלול) לקחנו כל החפצים מ'משכנות' ל'בית ישראל' להבית שלי ששכרתי בבית ר' ליב בן ר' מלך דין צדק דפה עיר הקדש. הייתי אצל כתל המערבי, ואצל הרב החדש 'האדרת', ואצל ר' שמואל סאלאנט, וברכו אותי. אכלתי היום אצל אבי נ"י. קניתי טבעת קדושין וכתבה, והלכתי ל'כנסת' לר' ישראל בנימין, וספרה לי אשת ר' ישראל בנימין שנתעורר מחלקת גדול עלי, שהמחתנים הראשונים באו לביתם בקולות וצעקות גדולות (שנתודע להם שלמחר יהיה אם ירצה ה' החפה שלי) – אם לא אחזר (אחזיר) להם כל הדברים לא יניחו אותי לילך להחפה. ותכף הלכתי לר' שמואל סאלאנט וספרתי לו, וצוה לר' עזריאל אשר שמש דבית דין, לילך ולומר להם: אם רוצים לרחם עליהם שיניחו אותי, כי אין להם שום טענה עלי, כי על פי דין תורה מגיע לי הכל מחוט ועד שרוך נעל, ומה שנתתי להם עשיתי לפנים משורת הדין.

יום ו' (ח' אלול) הייתי אצל כתל המערבי להתפלל שתהא זווגי עולה יפה, ושלא יהיה לי עוד שום צער; ואקוה, ובטחוני גדול בה' אלקי ישראל – בזווגי זאת יחזר (יחזיר) לי ה' יתברך את כל האבדות; ואנחנו מכינים את עצמנו לילך להחפה.

ערב שבת קדש פרשת 'תצא', שמונה ימים לחדש אלול, היה החפה שלי עם זוגתי חיה פרידא תחיה בת ר' ישראל נ"י, בשכונת 'מאה שערים' אצל אחות חמותי. רבונו של עולם! רחם עלי וחמל עלי, אבי שבשמים! יהי רצון שתהיה לי זוגתי זאת לארך ימים ושנים, שאזכה להוליד ממנה בנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצוות, ושלא יהיה לי עוד שום צער – בזכות רבנו הקדוש נ'חל נ'בע מ'קור ח'כמה.

שבת קדש פרשת 'תצא' (ט' אלול) היינו במאה שערים.

יום א' (י' אלול) הלכתי לבית חמי בשעה מצלחת, כל השבוע הייתי בבית חמי ובביתי, ולא עשיתי שום דבר, כמבאר בשלחן ערוך. ועתה אני רואה בחוש שאין דבר גדול מבטחון, שצריכים רק לבטח בה', כדאיתא במדרש פרשת שופטים בזה הלשון: כל מי שבוטח בהקדוש ברוך הוא זוכה להיות כיוצא בו, שנאמר: "ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה'" וכו'; מתחלה נסכם אצלי לעשות החפה איך שיהיה, וברוך ה' החתנה היתה על צד היותר טוב ולא חסר שום דבר, וגם לזוגתי עשו בזמן קצר כזה כל הבגדים שלה וכל התכשיטין שלה על צד היותר טוב, וגם קבלתי כל הנדן בזה השבוע, כי שנים וחצי לי"פ קבלתי מקדם, אחד וחצי לי"פ עבור דירה, ששה וחצי עבור זוגתי, רבע לי"פ עבור שדכנות – נשארו חיבים לי ארבעה וחצי לי"פ, ונתן לי ר' חיים ישראל ארבעה לי"פ, ונשאר חיב לי עוד רבע לי"פ.

ומה שהבטיחו לי לתן לנו שנה קעסט, אין ביד חמי לתן לי עתה, כי חמי בעצמו אינו בירושלים עתה, כי זה שתי שבועות שהכרח לסע לקהלת קדש אזמיר בשביל פרנסה, ולא היה בירושלים על החתנה; על כן הבטיח לנו ר' חיים ישראל לתן לנו לעת עתה אחד ח"כ בשבוע.

יום ו' (ט"ו אלול) הלכתי עם גיסי הבחור אברהם יצחק נ"י להמושב זקנים לזקנה של זוגתי - ר' מנחם מענדיל מינסקער, כי בשבוע העברה נכנס למושב זקנים, וכל החפצים שיש לו בביתו הוא רוצה למכר, על כן אנחנו רוצים לקנות אותם. קניתי לעת עתה שלשה ספסלים, עם לאמפף (מנורה), ועוד חפצים.

שבת קדש (ט"ז אלול) אכלנו אצל חמותי מרת עלקא פייגא, וגם הייתי במושב זקנים, וברוך ה' היינו שמחים.

יום א' 'נצבים' (י"ז אלול) בבקר התפללתי ב'בית ישראל', והלכתי לדפוס. בערב באתי לביתי אשר ב'שער הפנה' ואכלתי היום סעדת ערבית בביתי, וברוך ה' למדתי מעט ספרי רבנו הקדוש.

פרשת 'נצבים', כל השבוע אנכי עובד בדפוס. ר' חיים ישראל הבטיח לתן לנו אחד ח"כ במקום קעסט, ואני בוטח בה' שהוא יעזר לי. ברוך ה' בעד כל הטובות והחסדים שעשה עמדי עד היום חוץ לדרך הטבע, ועכשו אני רואה בחוש שכל מה שעובר עלי הכל לטובה.

יום ד' (כ' אלול): עבדתי היום בדפוס. קניתי היום סדור בשביל זוגתי. רבונו של עולם! רחם עלי שאזכה מעתה לעבד אותך באמת ושתהיה לי זוגתי זאת לעזר ולא לכנגד.

שבת קדש (נצבים-וילך, כ"ג אלול) אכלתי בביתי ב'שער הפנה', התפללתי בבית הכנסת של ר' יואל בראנד, וגם כמה אנשים היו אצלי.

פרשת 'האזינו', כל השבוע עבדתי בדפוס.

יום ה' (כ"ח אלול) קבלתי מכתב מאנשי שלומנו מברדיטשוב, מידידי ר' שמשון נ"י. רבונו של עולם! רחם עלי שאזכה לעבד אותך מעתה באמת ומתוך הרחבה.

תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה
