# אדר

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1413/205/

יום ו' פרשת 'תרומה' (ל' שבט) זכיתי להכניס את בני בבריתו של אברהם אבינו עליו השלום, וקראתי לו שם על שם רבנו הקדוש – נחמן; וגם כל אנשי שלומנו היו אצלי על ברית מילה, וגם הרבה מניעות ויסורים ובלבולים עד אין שעור עברו עלי עד שזכיתי להכניסו בבריתו של אברהם אבינו, מה שאין הפה יכול לדבר. ה' יתברך ירחם עלי שכל המניעות יתהפכו לישועות, וירחם עלי מעתה שיהיה לי שמחה אמתית, כי הרבה בקשות ותחינות ותפלות בקשתי מה' יתברך שיזכני בבן זכר, ולקרא את שמו על שם רבנו הקדוש.

פרשת 'תצוה': עבדתי עד יום ה' (ו' אדר) בהדפוס, ומה שעבר עלי באלו הימים אי אפשר להביא בכתב, כי עד הברית מילה – שיהיה לי לארך ימים, הלכה חמותי מרת אלטא עלקא פייגא ללון בביתי אצל זוגתי תחיה כמעט בכל לילה, ואחר הברית מילה נפלה חמותי למשכב בביתי ונחלשה מאד, ובכל יום ויום התגברה עליה החולאת מאד, והרופאים אמרו שהיא מסכנת, וכמעט שהיא לאחר יאוש רחמנא לצלן, ויום ה' ויום ו' (ז' אדר) לא יכלתי לילך להדפוס, ובניה שיחיו היו כלם אצלי, והיה לי הרבה יסורים, כי זוגתי לא שבה לבריאותה; ה' יתברך ירחם על כלנו ועל כל ישראל מעתה, ונזכה למצא בתוך הדחק והצרה – הרוחה, כי הכל לטובה, 'כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד'.

ואי אפשר לבאר הטובות והחסדים והנסים והנפלאות מה שהקדוש ברוך הוא עושה עמנו, בפרט עמדי העני והאביון, "אלו פינו מלא שירה כים" וכו' וכו' שכבר חשבתי כי חס ושלום אבדה תקותי וכו', ואהיה חס ושלום עוד נע ונד חס ושלום וכו', וה' יתברך ברחמנותו יתברך רחם עלי כל כך, מי ימלל מי יפאר מי ישבח וכו' גבורותיך ורחמנותיך, "ברוך ה' אשר לא עזב חסדו ואמתו מאתי". ואזכה לגדל את בננו על התורה ועבודה, וה' יתברך ישלח לחמותי רפואה שלמה בגשמיות ורוחניות.

וגם פרשת 'תשא' התגבר החולאת על חמותי, רק באמצע השבוע שבה מעט לאיתנה, ולקחו אותה להבקור חולים (לבית חולים), ואנחנו כלנו ביחד בביתי.

ברוך ה' שהגענו לימי הפורים, ועדין לא ראיתי פורים כזה, דהינו יום ו' ושבת קדש ויום א'. ה' יתברך יזכני מעתה למחות זרעו של עמלק.

פרשת 'ויקהל': עבדתי כל השבוע בהדפוס חוץ מפורים.

יום א' פרשת 'פקודי' (כ"ג אדר): ברוך ה' זכיתי לקים מצות "פדיון הבן" לפדות את בני נחמן נ"י, ברוך ה' אשר עזרני עד כה ועשה עמי נסים נפלאים גדולים ונוראים כאלה, "אשר כל השומע תצלינה אזניו", וגם זכיתי לקים מצוה גדולה ונוראה כזאת, אשר המצוה הזאת לאו כל אחד זוכה לקימה, דהינו: הכהנים והלויים, וגם הישראלים לאו כל אחד זוכה לזאת, למשל: מי שנולדה (שילדה) אשתו בת, או חס ושלום נפל. בפרט שזכיתי לידע מרבנו הקדוש ולהיות על ציון הקדוש, ולדור בירושלים וכו'; מודה אני לפניך על כל הטובות והחסדים שעשית עמדי עד היום ולא עזבוני חסדיך, ואל תטשני ה' אלקינו לנצח.

"הפדיון הבן" היה בבית ר' ליב דין צדק אשר אני דר שמה, והיה שמה בעזרת ה' הרבה אנשים ונשים, וכל אנשי שלומנו, וגם 'החבצלת' היה, ופדיתי בעזרת ה' יתברך את בני נ"י כדינא, וה' יתברך הזמין לי חמשה ח"כ להכהן, והיינו ברוך ה' בשמחה מאד, ורקדנו הרבה עם אנשי שלומנו, דהינו: ר' יעקב זעמלינסקי, ור' איזיק כהן, ר' נפתלי מברדיטשוב, ר' בנימין מברדיטשוב, ר' שלמה וועקסליר, ר' גדיל, ר' נחמן מטשערין, ר' אהרן, ר' אליעזר מטשערין, ואבי נ"י עם אשתו וכו'; ברוך ה' זכיתי לעשות סעדה, אשר לא עלתה על דעתי לעשות סעדה כזאת, וכל היום היינו בשמחה, וגם למדנו את ספר רבנו הקדוש "לקוטי מוהר"ן" סימן ל' המתחיל 'משרא דסכינא' וכו', ורקדנו הרבה. כשם שזכיתי להכניס את בני נחמן נ"י ל'פדיון הבן', כן יזכני ה' יתברך להכניסו לתורה ולחפה ולמעשים טובים – שיהיה איש כשר באמת מאנשי הנ'חל נ'בע מ'קור ח'כמה. כל השבוע עבדתי בהדפוס.
