# ניסן

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1414/170/

ליל שבת קדש (ויקרא, ג' ניסן) הייתי אצל ר' חיים ישראל הכהן, בבקר הלכתי לאבי נ"י, ואכלתי שם סעדת שחרית ושלש סעדות (סעודה שלישית), ואחר כך הלכתי לביתי.

גם פרשת 'צו' הייתי בעצמי בביתי, והלכתי מעט להישיבה.

יום ב' קבלתי מכתב מזוגתי תחיה ופריסת שלום מבני נחמן שיחיה, שאבא בלי שום תרוץ על חג הפסח לפתח תקוה.

יום ג' פרשת 'צו' (ו' ניסן) כתבתי מכתב לברדיטשוב לידידי ר' שמשון נ"י, ולשאר בשרי ר' יעקב לוי, ולר' שמעריל, ולכל אנשי שלומנו.

שבת קדש פרשת 'צו' (י' ניסן): ליל שבת אכלתי אצל ר' חיים ישראל נ"י, ולנתי אצלי בביתי עם בחור אחד. בבקר אחר תפלת שחרית הלכתי לאבי נ"י, והייתי אצלו עד אחר סעדת שחרית. בסעדה שלישית הייתי אצל ר' חיים ישראל, אחר כך הלכתי להמושב זקנים והתפללתי שם תפלת ערבית (כי זקני ר' מנחם מענדיל נוסע גם כן על חג הפסח לפתח תקוה) אחר כך אסף כל החפצים שלו וגם בדק את החמץ, והלכנו לביתי ואכלנו סעדת מלוה מלכה, וגם אני אספתי כל החפצים שלי, ובדקתי את החמץ היטב כדינא שלא ישאר חס ושלום משהו חמץ בביתי.

יום א' (י"א ניסן) בבקר התפללנו אצל ר' אברהם. אחר כך לקחנו כל החפצים שלנו, וסגרתי את ביתי, ונסענו להוואגזאל (לתחנת הרכבת). לויתי אצל זקני - אחד ח"כ ורבע עבור ביליעט (כרטיס נסיעה), וגם עוד אחד ח"כ לשלם לאחד אשר הייתי חיב לו, ונסענו ברוך ה' ליפו, בשעה חמשה 'ערבית' באנו ברוך ה' ליפו, ור' מנחם מענדיל נשאר אצל בנו ר' יוסף על יום אחד, ואני הלכתי עם החפצים שלי לה'חאן' שמשמה נוסעים לפתח תקוה.

בערב באתי ברוך ה' לשלום לפתח תקוה, והיינו אצל חמי נ"י עד אחר חג הפסח, ונסעתי מפתח תקוה ליפו יום א' פרשת ('שמיני') (תזריע מצורע) (כ"ה ניסן), ומשמה ירושלימה; וזוגתי ובני נחמן נ"י וזקני נשארו עדין בפתח תקוה.

בחל המועד פסח נתן לי איש אחד בהבית הכנסת דשמה אחד לי"פ, והיה לי עוד כמה גרוש, וכשבאתי ירושלימה שלמתי מעט חובות.

יום ג' (כ"ז ניסן) התחלתי לילך להישיבה.

יום ה' (כ"ט ניסן) באה אשתי עם בני נחמן נ"י ועם גיסי אברהם יצחק נ"י ירושלימה, וברוך ה' עשינו שבת קדש (תזריע מצורע) על צד היותר טוב.
