# תמוז

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1416/453/

אחר הפסח התחיל בני נחמן נ"י לילך להחדר לר' משה אליהו, והיום יום ג' פרשת 'חקת' (ג' תמוז) שלמתי לו שכר למוד עבור שני חדשים – עשרים ושלשה גרוש. ברוך ה' שהביאני עד כה, ויהי רצון שיזכה ללמד וללמד לשמר ולעשות ולקים כל התורה.

לעת עתה אני בעל חוב גדול – בערך עשרים לי"פ; ה' יתברך יזכני לשלם כל החובות וההלואות, "ישועת ה' כהרף העין".

מכמה שבועות לא זכיתי להתפלל כותיקין, והיום יום ו' פרשת 'חקת' (ו' תמוז) התפללתי כותיקין, וברוך ה' הייתי שמח כמעט כל היום.

כל השבוע למדתי בהישיבה עם ר' פייוויל, כי כמה שבועות לא היה בהישיבה – שארע לו רחמנא לצלן...

ה' יתברך הזמין לי על שבת קדש, כן יעזר לי ה' יתברך לשלם כל החובות.

יום ו' הלכתי להמושב זקנים. כשהיה גיסי אברהם יצחק נ"י בירושלים הלך הוא לזקנו, ומעת שנסע על חג הפסח לפתח תקוה ועדין לא בא, אני מכרח לילך בכל יום ו' להמושב זקנים, ואני מביא לזקנו ר' מנחם מענדיל כמה דברים מה שצריך, ולפעמים הוא נותן לי כמה גרוש.

כשבאתי מהמושב זקנים יום ו' הנ"ל והתחלתי לילך לטבל לכבוד שבת קדש, בא ידידנו ר' משה כהן נ"י ובשר אותי שידידי היקר החביב עלי כנפשי (אשר זכיתי על ידו להתקרב לרבנו הקדוש ולבא ירושלימה) – ר' שמשון נ"י, בא עם אשתו וכל בני ביתו ירושלימה, רק בנו מורנו הרב ר' נטע נ"י נשאר בברדיטשוב עדין.

כשבאתי מהמרחץ, רצתי תכף להכנסת אורחים אשר במאה שערים, ונתתי לו שלום בסבר פנים יפות ובאהבה ואחוה, ובנו אברהם נ"י לקחתי אצלי על שבת קדש, והמה אוכלים בהכנסת אורחים.

בבקר הלכנו להתפלל בעיר בבית המדרש שלנו, ואחר התפלה הלכנו לכתל המערבי; בסעדת שחרית היה אצלי ר' שמשון נ"י. בצהרים בא אצלי ר' שמשון נ"י עם כל בני ביתו שיחיו, וידידנו ר' יעקב נ"י, והיינו ברוך ה' בשמחה, ודברנו מרבנו הקדוש, והתפללנו תפלת מנחה, והיינו בסעדה שלישית בביתי, ולמדתי תורה "תקעו ממשלה" וברוך ה' רקדנו מחמת שמחה, ואחר תפלת ערבית הלכו להכנסת אורחים.

יום א' פרשת 'פנחס' (ט"ו תמוז) עשה ידידנו ר' שלמה וועקסליר סעדה בשביל אנשי שלומנו, כי היום היארצייט של ה'אור החיים' ז"ל, וגם ר' שמשון נ"י היה שם עם זוגתו ובנו נ"י וברוך ה' היינו בשמחה. ואחר הסעדה הלכתי עמהם להר הזיתים על ציונו של ה'אור החיים' ז"ל, אחר כך הלכתי עמהם למאה שערים; כל השבוע למדתי בהישיבה.

שבת קדש פרשת 'פנחס' (כ"א תמוז) הלכתי להתפלל בהבית המדרש שלנו, והייתי אצל כתל המערבי. ליל שבת קדש הלכתי לר' שמשון נ"י להכנסת אורחים, וברוך ה' רקדנו מעט ודברנו מרבנו הקדוש. בסעדה שלישית היה אצלי ר' שמשון נ"י עם עוד זקן אחד וברוך ה' דברנו מרבנו הקדוש, ולמדנו תורה "קרא את יהושע" סימן ו', ורקדנו.

אתמול יום ג' פרשת 'מטות-מסעי' (כ"ד תמוז) נסעה זוגתי ובני ביתי לפתח תקוה, מפני שעכשו עת של ענבים (זמן הבציר). לקחתי הבחור מורנו הרב אברהם בן ר' שמשון נ"י שישן בביתי.

ערב שבת קדש (כ"ז תמוז) הלכתי עם אברהם נ"י להמושב זקנים. ליל שבת קדש אכלתי אצל ר' חיים ישראל נ"י, אחר כך הלכתי לר' שמשון נ"י להכנסת אורחים, ור' שמשון נ"י הלך לביתי לישן. בבקר הלכנו להתפלל להבית המדרש שלנו, אחר כך הלכנו להכתל המערבי, ואכלתי סעדת שחרית אצל אבי נ"י; וסעדה שלישית ומלוה מלכה אכלתי אצל ר' שמשון נ"י, וגם למדנו תורה; ר' שמשון נ"י הלך אצלי לישן.
