# כסליו

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1417/126/

יום א' 'ויצא' (א' כסליו) הלכנו עמו להבקור חולים (לבית חולים), ותכף כשראה אותו הדאקטור אמר שהוא חולה גדול, וקבלו תכף להבקור חולים; ובכל יום נחלש יותר.

יום ג' 'ויצא' (ג' כסליו) כתבה זוגתי תחיה מכתב לפתח תקוה שתבא חמותי.

יום ה' (ה' כסליו) בא ר' חיים ישראל מהבקור חולים (מהבית חולים), ואמר שהוא בסכנה גדולה רחמנא לצלן, ומהראוי להודיע להוריו על ידי טעלעגראף, אבל מחמת שגם הטעלעגראף לא יקבלו רק ביום מחר (למחרת), ויותר טוב לכתב מכתב, והלכתי תכף להמושב זקנים לזקני ר' מנחם מענדיל, וכתב קרטיל (גלויה) לפתח תקוה שיבואו חמי וחמותי.

ליל ו' (ו' כסליו) לנתי אצלו בהבקור חולים, והיה חלש מאד, וגם זוגתי הלכה אצלו בכל יום, ובפרט ביום ו' היה בסכנה גדולה רחמנא לצלן, לכן תכף בבקר הלכה זוגתי שמה ונתאחרה עד חצות היום, כי הלכה עם מנין להכתל מערבי להתפלל בעדו, וגם בהבית כנסת. והשכנים שלי הכינו לי צרכי שבת קדש.

ליל שבת קדש 'ויצא' (ז' כסליו) התפללתי במהירות, ואחר אכילה הלכתי תכף להבקור חולים, ולנתי שמה; ואחר חצות לילה ברוך ה' נשתנה לטוב. שבת קדש אכלנו אצל ר' חיים ישראל.

ליל ב' פרשת 'וישלח' (ט' כסליו) האט ברוך ה' גיבראכין דיא קריינק (נשברה המחלה).

יום ב' 'וישלח' לעת ערב באה חמותי מפתח תקוה והייתי אצל מסלת הברזל (הרכבת), וכמעט החייתי אותה בזה שאמרתי לה שהוא ברוך ה' בחיים, וברוך ה' חזר מעט לאיתנו, רק הוא עדין חלש מפני הרפואות והסמים שנתנו לו הרופאים.

כל השבוע חמותי אצלי, וכל יום היא הולכת להבקור חולים, וגיסי אברהם נ"י ברוך ה' חוזר לאיתנו מעט מעט.

שבת קדש פרשת 'וישלח' (י"ד כסליו) היינו ביחד ברוך ה' בשמחה, וגם אבי נ"י היה אצלי בסעדה שלישית.

ליל ה' (י"ב כסליו) הייתי בהבקור חולים.

(יום א') פרשת 'וישב' (ט"ו כסליו) כל השבוע היתה חמותי אצלי, גיסי אברהם ברוך ה' שב לאיתנו, ועדין הוא בהבקור חולים.

שבת קדש (פרשת וישב, כ"א כסליו) ברוך ה' היינו ביחד.

פרשת 'מקץ' כל השבוע היתה חמותי אצלי וגם שבת קדש.

יום א' פרשת 'ויגש' (כ"ט כסליו) יצא גיסי אברהם נ"י ברוך ה' מהבקור חולים.

יום ב' (ל' כסליו) עשינו סעדה בביתי, ה' יתברך יזכנו לעבד אותו יתברך מתוך שמחה.
