# ניסן

> מקור: https://rabenu.app/books/toldot-shmuel/1417/170/

יום ב' פרשת 'צו' (ג' ניסן) כבר הכנתי עצמי לנסע; ה' יתברך ידרכני בדרך האמת והישר. היום לא הלכה עגלה ליפו.

יום ג' פרשת 'צו' (ד' ניסן) לעת ערב נסעתי ליפו בעגלה טובה (עגלת צב) עם בחור אחד, ובאנו לראמלע (רמלה) שעה שלישית וחצי בלילה, ושעה אחד עשר נסענו ליפו, וקרוב לשני שעות באנו ברוך ה' ליפו תבנה ותכונן, והתפללתי שם. אכסניה שלי אצל ירחמיאל.

בצהרים באתה זוגתי תחיה עם בני ביתי שיחיו על מסלת הברזל ליפו, בשעה תשיעית נסעו לפתח תקוה ואני נשארתי ביפו. סעדת ערבית אכלתי אצל איש אחד, ואחר כך לוה אותי לבית ירחמיאל.

הייתי ביפו עד פרשת 'שמיני', וברוך ה' קבצתי מעט מעות.

יום ד' (י"ב ניסן) שכרתי עגלה לפתח תקוה, ובאתי לעת ערב לבית חמי נ"י ומצאתי אותם, וכל בני ביתי ברוך ה' בחיים ושלום.

הייתי בבית חמי עד אחר הפסח, ברוך ה' עברו ימי הפסח בשלום.

יום ב' פרשת 'תזריע-מצורע' (כ"ד ניסן): ברוך ה' אנחנו כלנו ברוך ה' בחיים ושלום, בדעתי לנסע אם ירצה ה' למחר בעצמי ליפו.

ליל ד' פרשת 'תזריע' (כ"ו ניסן), בהמושבה 'ראשון לציון': היום בבקר נסעתי בעגלה מפתח תקוה ליפו, ולעת ערב באתי על חמור ל'ראשון לציון', לעת עתה אני בהאטעל (במלון).

בבקר התפללתי, אחר כך הלכתי להמרתף דשמה, וראיתי את המרתף עם כל המאשינען (מכונות) הנמצאים שמה, ונפלאתי מאד מכל דבר. משמה הלכתי רגלי להמושבה 'רחובות', ובחור אחד לקח כל החפצים שלי על חמור; ובדר‍ך נכנסתי להמושבה 'נס ציון', ואכלתי שם סעדת צהרים אצל השוחט דשמה, וגם נכנסתי להמושבה הסמוכה 'ו'עד איל חנין'; ומשמה הלכתי להמושבה 'רחובות', וכשבאתי נכנסתי להכנסת אורחים. בערב אכלתי אצל איש אחד ולנתי בהכנסת אורחים, ועתה אני הולך להתפלל תפלת שחרית.

הייתי בהמושבה 'רחובות' שבת קדש פרשת 'תזריע ומצרע' (כ"ט ניסן), ואכלתי אצל המלמד, וברוך ה' הייתי מעט בשמחה; וסעדת מלוה מלכה אכלתי אצל השכן של הכנסת אורחים (וגם סעדת ראש חדש).
